"הרף עין" של יאסוהירו סוזוקי ו"יפן של דני קרוון" בתערוכות יחיד במוזיאון טיקוטין חיפה

מתגעגעים ליפן? שתי תערוכות יחיד מסקרנות תיפתחנה במוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית בחיפה החל מה-13.11.2021. האמן והמעצב היפני יאסוהירו סוזוקי, יציג עיצובים הומוריסטים ההופכים את תפקידם המסורתי לישויות חדשות ומפתיעות. הפסל הסביבתי דני קרוון ז"ל יציג תיעוד מרגש של עבודותיו המוצגות באזורים שונים ביפן והמתכתבים בדרך שלו עם סביבתם.

באדיבות מוזיאון טיקוטין

♦ "הרף עין" / יאסוהירו סוזוקי

תערוכה חדשה למעצב היפני יאסוהירו סוזוקי נפתחת במוזיאון טיקוטין בחיפה עיצוביו של סוזוקי שואפים לשפר את איכות החיים בזכות המפגש עימם ומשפיעים על האופן שבו אנו חווים את הסביבה בה אנו חיים. סוזוקי כבר הציג בישראל ב-2010 בתערוכת עיצוב קבוצתית שהתקיימה במוזיאון העיצוב בחולון. סוזוקי מנתק חפצים משימושיהם הרגילים ומעניק להם זהות חדשה, כמו עלי כרוב הופכים לקערה, אקדח יורה טיפות עיניים ועץ מחליף את עליו בעיניים.

סוזוקי נולד וגדל בעיר המאמאצו במחוז שיזואוקה. את לימודי העיצוב סיים באוניברסיטת זוקיי בטוקיו. כיום הוא מרצה לעיצוב באוניברסיטה לאמנות מוסאשינו ויוצר בסטודיו הפרטי שלו (מאבטאקי – "הרף עין") הממוקם באוניברסיטת טוקיו. את יצירותיו מציג סוזוקי במוזיאונים שונים ברחבי העולם כולל עבודה אחת שהוצגה במוזיאון ישראל, ירושלים ואחרת במוזיאון העיצוב, חולון. סוזוקי השתתף בתערוכות קבוצתיות רבות כגון זו שהוצגה במוזיאון העיצוב 21_21 בטוקיו ונדדה למוזיאון הטריאנלה במילנו. תערוכות יחיד רבות נערכו במוזיאונים מובילים ברחבי יפן אולם, זו תערוכת היחיד הראשונה של האמן יאסוהירו סוזוקי מחוץ לגבולותיה. בשנת 2004 זכה בפרס על תערוכה שהוצגה בשבוע העיצוב בטוקיו.

על התערוכה

בתערוכה מונגשים מוצר, איור וטקסט – שלושת הממדים בהם עוסק האמן.

הרוכסן שהפך לסירה השטה בנהר הסומידה בטוקיו. צילום באדיבות מוזיאון טיקוטין

המבקרים בתערוכה יוזמנו לשבת ולנוח על ספסלי גן בסביבה של היצירה "עלים ממצמצים", המוצבת במרכז החלל, ובדרך זו הם ייטמעו  בתוך ים של עלים הממצמצים בזמן נשירתם מתקרת המוזיאון. חוויית ההיטמעות בטבע, מעוררת אסוציאציה של חווית הסתיו היפני.

Blinking Leaves credit Katsuhiro Ichikawa

עוד בתערוכה עבודות וידאו מיוחדות ביניהן היצירה "קצה מים מתהפך" שבה מוקרנים גלים על מצע של ספר ענק. הגלים קרבים ונפגשים בשדרת הספר ומתרחקים ונעלמים אל שני קצוות החוף, הלא הם קצוות הדפים.

ביצירה אחרת, יוקרן בחלל התערוכה סרט וידאו של ילדים המשחקים על קרוסלה ממשית. הילדים שנראו לאמן כתחליף לצורת היבשות, הם העולם במלואו. מיד עם סיום לימודיו זכה יאסוהירו סוזוקי בפרס היוקרתי NHK DIGITAL STADIUM GRAND PRIX AWARD על יצירה זו, ועמו גם בהכרה עולמית.

לצד סרטי הווידאו משולבות יצירות שעל פניו הן חסרות תכלית. אחת מהן היא "שעון מצמוץ" המונה את הזמן האבוד של האנשים החיים במרחב האורבני התובעני. הזמן אינו זמן אבסולוטי ואין השעון מונה את הדקות או השעות; הוא מונה את אותם רגעים קטנים שבו אנו ממצמצים ובדרך זו מאבדים את "הזמן האמיתי". עוד בנושא זה, יצר סוזוקי מכסה בצורת שעון שמש על גבי שעון אמיתי, ובדרך זו ובקריצה הוא "גונב" את זמנם של האנשים במרוץ החיים.

♦ יפן של דני קרוון

לראשונה בישראל ובעולם מוצגת תערוכת עבודותיו של קרוון ביפן. את חווית הגילוי של היצירות במקומן הטבעי מעבירה התערוכה באמצעות מודלים, רישומים, צילומים וסרטי וידאו שהובאו ארצה במיוחד מהסטודיו של האמן בצרפת ובהשאלה מגלריית ז'אן בושה ג'אג'ר, פריז. בשנת 1998 העניקה המשפחה הקיסרית לדני קרוון את פרס האמנות העולמי "פרמיום אימפריאלה" בטקס מיוחד שנערך ביפן.

על יפן אמר קרוון: "ב־1988 הגעתי לראשונה ליפן. היה זה כאילו הבטתי במראה והתבוננתי פנימה אל עצמי כשניסיתי לגעת באור השמש, ברוח, במים הזורמים, בגרגרי החול הנעים, בעצים, לא ידעתי ששם, במזרח, דורות עברו, בחומרים פשוטים אלו, הלא הוא הטבע, מעבירים רעיונות, רגשות, חוויות, הרמוניה, אהבה, אמונה, והם כחומר ביד היוצר. אני הולך למזרח, מן המזרח, לארץ השמש העולה, לספוג את הפלאות שנוצרו בידי האדמה הרוחצת בין שני האוקיינוסים, לספוג את השקט, האיפוק, את היוצא מן הכלל".

על התערוכה

האמנות הסביבתית של דני קרוון כוללת את אלמנט החוויה, התגובה, יצירת הקשר שבינה לבין המבקר בה. המבקר אינו גורם חיצוני, זר, אלא הוא חייב לנוע בתוך היצירה כדי לחוות אותה, והיצירה איננה מושלמת בלעדיו. כבר במבט ראשון מזמינות היצירות את המבקר לגלות אותן מבפנים. שלוש היצירות הן "תלויות מקום", וניסיון להעביר אותן למקום אחר יוציא אותן מן ההקשר הייחודי שלהן להיסטוריה ולגיאוגרפיה המקומית. בשלוש היצירות קיים שיח בין חלקי היצירה, קרובים או רחוקים, והם היצירה השלמה רק כמכלול.

צילום באדיבות מוזיאון טיקוטין

ברגישות יפנית לטבע ולשינויי העונות, נהג קרוון לבקר מספר פעמים באתר לפני מימוש כל פרויקט כדי ללמוד את התנאים המשתנים במהלך השנה, וכך יוצר יצירה המאפשרת את הקשר הישיר עם הטבע. האלמנטים המרכזיים בשלוש היצירות הם החלל, השמש, הצל, הדרך, אלמנט השער, צמצום, שילובי חומרים ומרקמים, הטבע והסביבה ויחסי הגומלין שלהם עם העבודות. אלמנטים אלה, החוזרים שוב ושוב בעבודותיו של קרוון, מהותיים גם בתרבות היפנית.

צילום באדיבות מוזיאון טיקוטין

עבודתו של קרוון עוסקת בארגון החלל, במציאת האיזון שבין הצורה ל"ריק". קרוון אינו יוצר רק את הצורה, את המלא, אלא גם את הריק. החלל, הסדק, המרווח ביצירותיו הוא אלמנט חשוב כמו החלק הבנוי. החלל אינו השארית, הוא מתוכנן והוא חשוב בהגדרת כל יצירה ויצירה ובהגדרת שפתו האמנותית של קרוון בכלל. השימוש בצורות גיאומטריות ברורות של עיגול, משולש ומרובע מאפיין את יצירותיו של קרוון לאורך כל הקריירה האמנותית שלו. בפילוסופיה הבודהיסטית עיגול, משולש ומרובע הם התגלמות היקום. שלוש צורות גיאומטריות בסיסיות של "א-צורניות" ואינסוף, מסמלות ריקות ומלאות שהן מהות ההארה. קרוון : טוען גם הוא כי כל דבר סביבנו מקורו בטבע, כולל מה שקיים בדמיוננו.

באמצעות היצירות שיצר ביפן טען קרוון כי הוא קשור לשפה האמנותית של יפן. במקביל, מרכיבי השפה האמנותית היפנית משתקפים בעבודתיו של קרוון.

אוצרת: ד"ר אתי גלס גיסיס

פתיחה: החל מתאריך ה־13.11.2021, הכניסה חופשית ביום שבת ה־13.11.2021, בין השעות 10:00-16:00

נעילה: 23 באפריל, 2022

מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית

צילום תמונה ראשית באדיבות מוזיאון טיקוטין