הפסיון של מתיאוס 2727-להקת המחול קמע

הפסיון של מתיאוס 2727 מופע מחול עם מסרים שבאים מהתבוננות מרוחקת ושונה על הסבל האנושי. שילוב מעניין בין יצירתו הידועה של באך "מתיאוס פסיון" שמנוגנת מהסוף להתחלה לבין סצינות שמציגות את האנושות הסובלת, מתפתלת ונמצאת בחיפוש מתמיד

יצירתו של יוהאן סבסטיאן באך "מתיאוס פסיון" היא יצירה הכתובה לפרקים 26 ו 27 של הבשורה על-פי מתי. "מתיאוס פסיון" נחשבת לאחת מיצירות המופת של המלחין ולאחת החשובות בעולם הנוצרי.

היא מספרת את ספור צליבתו של ישו ובגידתו של יהודה איש-קריות כפי שמתארת המיתולוגיה הנוצרית, סיפורים אשר עודדו את השנאה כלפי יהודים במשך מאות שנים.

במוצ"ש  צפיתי במופע הריקוד "הפסיון של מתיאוס" 2727   בכורה ישראלית להפקת ענק בינלאומית גרמניה-ישראל

על המופע

 

כשהאורות באולם 'סוזן דלל' כבו והרקדנים לבושים בשחור ניצבו בשני גרמי המדרגות  שבצידי המושבים  ואור הפנסים שבידיהם פלח את החשיכה, חשתי תחושה  של חשמל באוויר.

ניתן היה להרגיש את הדריכות , שקט וצפייה השתלטו על האולם ואז רקדן אחד כבש את הבמה והמסע החל.

חיבור מעניין בין התבוננות באנושות בשנת 2021 מהמקום שבו אנחנו והאנושות כולה נמצאים היום  תקופה הזויה של כאב וחיפוש פתרונות עם יצירה שנכתבה  בתקופה אחרת לפני אלף שנה. כל זה קורה כשברקע היצירה מתנגנת מהסוף להתחלה.

מדהים לראות את הסבל האנושי את החיפוש אחר מזור, אהבה , מישהו שיביא בשורה  לא מאבדים מהרלוונטיות שלהם במארג הקיום האנושי.

תמיר גינץ הוא הכוריאוגרף השני בהיסטוריית המחול העולמית שהתמודד עם יצירה זו. גינץ בן לניצולי שואה התקשה לקבל את מסריה, אולם בתום עבודה של שנתיים הוא מצא את הפרשנות שלו. הבלט של תמיר גינץ ביצירה הזאת מתקיים בעתיד בשנת 2727 מה שמאפשר נקודת מבט  שונה ויצירתית על הנעשה.

תורם לכך גם הביצוע המוזיקלי המיוחד של התזמורת המקהלה והסולנים הגרמנים שהוקלט בבלעדיות עבור להקת המחול קמע בפסקול המערער את המיתוס של באך בכך שהיצירה מנוגנת מהסוף להתחלה והופכת את הסיפור על פניו.

לדברי תמיר גינץ:" אני מאושר שנפלה בחלקי הזכות לעבוד על יצירה שהייתה האתגר הקשה ביותר בכל הקריירה שלי ולסגור מעגל עם הזהות שלי כיהודי וכבן לניצולי שואה". תמיר גינץ בונה ביצירתו גשר בין עמים ובין דתות בעולם שבו כל אחד הוא ישו, וישו חוזר להיות רק אחד מהעם. ביצירה שזכתה לביקורות נלהבות באירופה המיתוס הישועי של באך הופך לאירוע אוניברסלי מרגש ומפתיע שאין לו מקום או זמן".

לצידו של גינץ התמודד עם היצירה יו"ר אגודת הידידים באר-שבע  – וופרטל  ויו"ר הנהלת המקהלה בוופרטל., ארנו גרלך ,בנו של נהג רכבות המוות בשרות הרייך השלישי. גרלך היה זה שבקש מגינץ ליצור את הכוריאוגרפיה ליצירה. ובכך למלא את צוואת אביו שציווה עליו להקדיש את חייו לבניית קשר בין גרמנים ליהודים, לכפר על זוועות השואה.

ההפקה נולדה אחרי שענקית התרופות "באייר" נענתה לבקשת מקהלה כנסיית וופרטל לסיוע פיננסי להפקה בימתית מלאה של יצירתו של באך. תזמורת הבית של החברה הוצמדה למקהלה וביחד הם ביקשו לקיים גשר לשלום בין נוצרים ליהודים, עם העצמת מסרי האהבה והסליחה בנצרות ומיגור השנאה כלפי היהודים, שהסיפור המיתולוגי ליבה.

מסר זה הועבר ללהקת המחול קמע בפנייה אליה לשיתוף פעולה ביצירה. קמע, מלהקות המחול המובילות בארץ, פועלת בעיר באר שבע אשר חתומה על ברית ערים תאומות עם העיר הגרמנית וופרטל.

היצירה הועלתה בארץ  אחרי סבב הופעות בגרמניה שזוכה בימים אלו לשבחים והדים בעיתונות ובקרב הקהל.

לסיכום

צלום: נירה פרי

מופע  מרגש  מעורר מחשבה , תקווה ואמוציות. המופע כולו בשפה הגרמנית  ללא תרגום.

הבחירה במבט מהעתיד פותחת אפשרויות לשיח במימד אחר מאתגר.

המוסיקה והרקדנים נפלאים , 90 דקות של קסם.

 

 היוצרים

הפסיון של מתיאוס 2727 – להקת המחול קמע

כוריאוגרפיה: תמיר גינץ

 מוזיקה: י. ס. באך  St. Matthews Passion

מנצח:  Werner Ehrhardt

תלבושות: לימור דרור

עיצוב במה: אדם קלר

עיצוב תאורה ופיסול תאורה: ירון אבולעפיה

הבלט הופק על ידי חברת "Bayer" – גרמניה 2017.

משך המופע: 90 דקות ללא הפסקה

מגיל 16 ומעלה/ המופע כולל עירום מלא.

וידאו: https://youtu.be/hAkTLYK1PHg

צלום: כפיר בולטין

שלכם ובשבילכם,

נירה פרי

בלוגרית לייף סטייל,  מאמנת המתמחה באימון נשים

 

נירה פרי
נירה פרי ,מאמנת אישית ומאמנת קבוצות מתמחה בהעצמת נשים במעגלי החיים,בלוגרית ,לוכדת רגעים ,חולמת ציורים :) מחייכת לחיים