המיצב החדש של אבנר שר "אזורים מסוכנים" מציג מצב עתידני אפוקליפטי לעיר ללא הפסקה

תערוכת היחיד החדשה "אזורים מסוכנים" היא מיצב עצום שמכסה את חלל גלריית "המעבדה". המיצב מדמה עיר צפופה, עמוסה בפרטים, המשדרת תחושה קלסטרופובית וחוסר שקט. עיר ללא הפסקה המכלה את תושביה מעומס. אבנר שר, כאדריכל, טוען כי חיינו בעיר לא יכולים להימשך באופן הזה ואם לא ניזהר העיר תקרוס. באיזה שהוא שלב יגמרו המשאבים שיכולים לספק את הצריכה האדירה שלה ונהיה חייבים למצוא פתרונות אחרים. המיצב בנוי מתמהיל של מבנים מרובעים בגבהים שונים, עשויים קרטון ועטופים בקולאז'ים של שרטוטים וסקיצות אדריכליים. בין המבנים מוצבות עבודות קודמות של שר, עשויות שעם, חלקן לובשות עטיפה מיצרית קדומה, כמו אובליסקים, סרקופגים, וחלקן כאורנמנטים מזרחיים כמו המשרביות רבי הממד המפורסמות שהציג בביאנלה במוזאון ארץ ישראל.

אבנר שר קרדיט צילום שהם אפרתי

תמונה ראשית: אבנר שר, קרדיט צילום: שהם אפרתי

אבנר שר תמיד רצה להיות אמן ושנים הוא חי בדואליות מקצועית, ארכיטקט אורבני אך גם אמן ידוע שהציג בארץ ובעולם. שר מתחקה אחר הקונפליקט הקיומי עמו הוא חי כל חייו: המרחק בין אדריכלות לאמנות. כאדריכל ותיק עם ניסיון עשיר בתכנון מבנים מורכבים שהינם חלק מהמרקם האורבני הישראלי, הוא מברר האם אותה כפילות מעמדית מחלישה או מחזקת את כוח היצירה.

במיצב שבנה בתערוכה "אזורים מסוכנים", המבנים מסודרים בסדר מופתי ויוצרים רחובות ושדרות לאורך ולרוחב החלל. הצופים נכנסים אל המיצב, מטיילים בו כמו בעיר רפאים מיניאטורית, מרגישים אותו פיזית ובו בזמן מדמיינים ומשייכים למבנים ממשיים. השילוב בין המדומה לפיזי נע בין שליטה להתמסרות. ככל שצוללים פנימה נתפסת המורבידיות של ההצבה: העיר המדומה הופכת לבית קברות, המבנים מזכירים מצבות מפוארות, קברי אחים אורבניים.

אבנר שר קרדיט צילום שהם אפרתי

שר האדריכל אינו פוחד להרוס ארכיון שלם של שרטוטים אדריכליים ולעטוף איתם את החלל כולו. השרטוטים ששימשו את המעורבים בפרויקט אדריכלי, הפכו בין רגע לפסולת נייר חסרת ערך.

כל המבנים האדריכליים עשויים קרטון, חומר המעצים את האספקט הקיומי של ההצבה, הוא ניצב איתן, ובין רגע ניתן לקיפול והריסה. המוות מלווה תפיסתית את ההצבה של אבנר, אם זה בדמיון לבית הקברות, או במבנים העירוניים שהם לא יותר מקברים של האנושות. האם יש עתיד לעיר כפי שנראית היום? האם היא תשרת את המתגוררים בה על פי האילוצים שכבר ניצבים בפתח דלתה: אקולוגיים, סביבתיים, חברתיים וכו'? האם סוף סוף בני אנוש יבינו כי הם הטבע? האם המושג ה- "עיר" אינו מתאים יותר לתפיסת התיעוש של המאה ה 19 וה-20 ופחות רלוונטי לחזון האנושות על כדור הארץ ?  מעניין כי אבנר עושה שימוש בחומרים כמו נייר ושעם, כביכול טבעיים, שמנצלים את הטבע, אך בו בזמן עשויים להיות לפתרונות התגוררות אנושית עתידית ירוקים יותר.

אבנר שר קרדיט צילום שהם אפרתי

כל זה עומד בניגוד מוחלט למגה-פרוייקטים האדריכליים ששר עוסק בהם ביום יום. שר אחראי לפרויקטים מסחריים המשמשים את כולנו, מרכזי קניות ובילוי בישראל, כמו הקריון בקרית ביאליק, מול החוף ויליג' בחוף חדרה, קניון נהריה, קניון עזריאלי ברמלה, הקניון הפתוח בזיכרון ועוד מרכזי קניות וקניונים ברחבי הארץ. הפרויקט האחרון שלו שנפתח לאחרונה, הוא מרכז עיצוב חדש באיזור חיפה "ריזיזיין".

אוצר: שרון תובל

פתיחה: 2.9.2021 | נעילה: 2.10.2021

המעבדה רחוב הרצל 119, תל אביב

שעות פתיחה: יום חמישי 19:00-22:00

יום שישי ושבת : 11:00-14:00