בקיצור, תולדות העיצוב

סקירה על ספר גדוש בתוכן מעניין, שהיה יוצא נשכר תחת ידיו של עורך מיומן יותר, והמלצה חמה על אפליקציית "עברית".

"הייתי מחליף את כל הטכנולוגיה שיש לי בשביל אחר צהריים אחד עם סוקרטס".

סטיב ג'ובס, "ניוּזוויק", 29 באוקטובר 2001

המשפט הנהדר הזה פותח את ההקדמה לספר, ומיד עולה גם בי המחשבה להחליף את כל הטכנולוגיה שיש לי בשביל אחר צהריים אחד עם סוקרטס (ומיד המחשבה הנגדית: השתגעת? הוא יגרום לך להרגיש מטומטמת וחוץ מזה, בהיעדר טכנולוגיה, איך תעשי איתו סלפי? ואיפה בדיוק תעלי את הפוסט? הוא בטח אפילו לא ירשה לך לתייג אותו, המעצבן הזה).

יש לי ציפיה אדירה כשאני פוגשת בספרים מהסוג הזה. בעיקר מאז "קיצור תולדות האנושות" של יובל נח הררי וכמובן "רובים, חיידקים ופלדה" של ג'ארד דיאמונד. ספרים שיש בהם חקירה של התפתחויות ותהליכים היסטוריים רוחביים, שמנסים להסביר תפניות משונות בהיסטוריה ומצליחים להיות בהירים, מנומקים ומעשירים את הקורא. ובכן, "בקיצור, תולדות העיצוב" אינו אחד מהם, למרות שהרעיון המרכזי שלו מסקרן: "אנחנו מאמינים כי על מעצבים להפוך למבשרים של רנסנס חומרי חדש שבבסיסו ההבנה כי ההיסטוריה החומרית של התרבות של כולנו נוכחת בכל חפץ מעוצב. כדי לראות זאת עלינו להבין את תולדות העיצוב באמצעות נרטיב רציף הבוחן את הפעילות האנושית שראשיתה בשחר ימיה של האנושות. השאלה המרכזית היא "איזו גרסה של ההיסטוריה אנחנו מעצבים ובעזרת איזה נרטיב אנחנו עושים זאת?" (מתוך ההקדמה לספר).

itsuv_master

פה אני כבר שבויה, כי נרטיבים שנבחרים לעצב היסטוריה תמיד מסקרנים אותי. מי בוחר את הנרטיב, למה דווקא אותו, איזה קול מושתק, מתרומתו של מי מתעלמים ומי יוצא וידו על העליונה מהדרך בה בחרנו לספר את הסיפור? מצויידת בציפיה אדירה ובמוטיבציה להעשיר את ארסנל ההדרכות שלי, צללתי לתוך הספר.

מהקריאה למדתי כמה דברים מעניינים: למה האותיות במקלדת QWERTY מסודרות כך? איך התפתחו הפונטים בהקשרים תרבותיים? איך קשורה מגיפת "המוות השחור" להתפתחות תרבות הצריכה המודרנית? ולמה הסוס הוא בעל החיים החשוב ביותר בהיסטוריה האנושית?

מכונת כתיבה של פעם, כשעוד היתה הצדקה לסדר האותיות במקלדת
מכונת כתיבה של פעם, כשעוד היתה הצדקה לסדר האותיות במקלדת

 יחד עם זאת, הקריאה לוותה בהרגשה של אכילת חצץ ויריקת דם, ותוך ניסיון להבין מה גורם לי להרגיש כך, ניסחתי לעצמי את הבעיות המרכזיות שהספר סובל מהן:

הנרטיב. הנושא – תולדות העיצוב – מעורר ציפיה להבין אילו המצאות עיצוביות התפתחו בחלקים שונים של העולם, מה הביא להתפתחויות האלה ומה היתה השפעתן על האנושות. אך הנרטיב שהספר בוחר הוא אירופוצנטרי במובהק. כמעט שאין איזכורים להמצאות מסין, מהודו, מאפריקה, ממרכז אסיה. הרי לא יתכן שבמקומות האלה לא התפתחה תרבות חומרית ובה חידושים עיצוביים שהשפיעו על האנושות.

שפה גבוהה ולא נגישה. הניסוחים כה מפותלים ומסורבלים, עד שקשה לעקוב אחרי הרעיון המתפתח.

הנה דוגמה: "כמו במקרים אחרים, הקונפיגוּרציה והסגנון של אובייקט מעוצב מגלמים בחומר את התכונות האינהרנטיות שלו, כמו גם את המגבלות שהיוו חלק מתהליך התכנון והעיצוב בעת ייצורו. טכנולוגיה, חומרי גלם, גיאוגרפיה ואף פוליטיקה, כולם מהווים חלק מהתרבות שבה נוצר האובייקט וכולם משתקפים בו. המציאות החומרית המקיפה אותנו משקפת את התפתחות התרבות האנושית". (פרק 13). או "המכשירים הקטנים ביותר יכולים להיות בעלי השפעה עצומה, כפי שמתאר זאת היסטוריון העיצוב הנרי פֶּטְרוֹסקי בספרו הקלסי חפצים שימושיים (1994). אכן, חפצים מעוצבים מהווים שלב בשרשרת אבולוציונית־חומרית המשקפת ערכים תרבותיים וחברתיים בכל תקופה היסטורית. למשל, הווֹקמן שסימל את שיאן של שנות השמונים היה תולדה של המצאת הקלטת ואבטיפוס בדרך לדיסְקמן ולמכשירי ה-MP3. באותה מידה, אבולוציה של חפצים גם משנה את הפונקציה המרכזית של החפץ המעוצב". (פרק 14). רגע, מה?

בהירות המידע. הספר מלא וגדוש במידע, לעיתים יותר ממה שאני, כקוראת די מיומנת של ספרים כאלה, יכולה להכיל. ריבוי מוגזם של ביטויים תיאורטיים, על חשבון הסבר פשוט – למה זה קרה כך ולא אחרת? לדוגמה, פרק שהיה חביב עלי במיוחד, משום שעסק באחד הנושאים האהובים עלי בעולם: סוסים. כמי שאוהבת מאוד לרכוב על סוסים, אני יודעת עליהם דבר או שניים, ותמיד שמחה ללמוד עוד. בפרק זה, הספר סוקר את חשיבותם האדירה של הסוסים בהתפתחות הכלכלית והתרבותית של אירופה, מימי הביניים ועד מלחמת העולם השניה, ואת ההמצאות המשמעותיות ביותר שאיפשרו לאירופאים להפיק אפילו יותר מהסוסים שלהם: הארכוף, פרסת הברזל, המחרשה הכבדה והרתמה. הסקירה מקיפה, ויחד עם זאת חסר בה מידע חיוני, כמו לדוגמה בציטוט הבא:

"מוצר אחד מעין זה בהיסטוריה של ימי הביניים באירופה הוא הארכוף. הפרנקים, בהנהגת שליטם שארל מַרְטֶל (686-741), נכנסו בדלת המטפורית של לין וייט בדיוק בתקופה שבה פיתחו את שיטת הלחימה הרכובה העוצמתית (mounted shock combat). בעוד שמערכות יחסים סמי־פיאודליות ומוסדות חברתיים רווחו ברחבי העולם המתורבת זמן רב לפני כן, הפרנקים לבדם, ככל הנראה תחת הנהגתו הגאונית של שארל מַרְטֶל, הבינו באופן מלא את האפשרויות הגלומות בשימוש בארכוף. הם יצרו סוג חדש של לחימה רכובה שנשענה על מבנה חברתי הייררכי שבראשו אצולת לוחמים רכובים, מבנה שנודע אחר כך בכינוי פיאודליזם (White Jr., 1964)". (פרק 14).

עד כאן הציטוט, ועכשיו לשאלות: ילדים, מה זה ארכוף? ומהן אותן אפשרויות הגלומות בשימוש בארכוף?

את אלה, הספר פשוט לא מסביר. סקרנית, כתבתי "ארכוף" ומצאתי את כל התשובות בויקיפדיה. בקצרה: הארכופים איפשרו ללוחמים לשלוט היטב בסוסים שלהם (ואת זה יודע כל רוכב שניסה פעם לרכוב ללא אוכף או ללא ארכופים, אבל מי בכלל חשב שפעם היו רוכבים רק כך?) ואגב, על פי ויקיפדיה, הארכוף הומצא ככל הנראה בסין במאות הראשונות לספירה, והוא הגיע למערב בתחילת ימי הביניים המוקדמים. על הדרך, גיליתי שהשם הנפוץ, ארכובה, הוא שגוי ושארכובה היא משהו אחר לגמרי. אם כך, ארכוף.

רגלי בארכופים ואני מוכנה לצאת בדהרה אל האופק.
רגלי בארכופים ואני מוכנה לצאת בדהרה אל האופק.

הספר הזה, למרות שיש בו מכל טוב, קצת איבד אותי. ספר שמתיימר לזהות את הנרטיב ההיסטורי ומתמקד בנרטיב האירופי בלבד, ספר גדוש לעייפה בתיאוריות וציטוטים של תיאורטיקנים וחוקרים, על חשבון בהירות המידע, ומעל לכל – ספר שחסרה בו ידו המיומנת של עורך אסרטיבי שהיה יכול להפוך אותו לרב מכר, אילו רק היה עוזר להנגיש אותו יותר לקורא הממוצע. ואולי, ואת זה אני מציעה בזהירות, הכל טמון בכותרת? אולי השם "בקיצור, תולדות העיצוב" נועד למשוך הדיוטות כמוני בגלל הדימיון ל"קיצור תולדות האנושות", בעוד שהעיסוק המשמעותי והמרכזי יותר בספר הוא "תולדות התיאוריה של העיצוב"?

ומילה טובה על אפליקציית עברית: אני משתמשת ותיקה מאוד באפליקציה וקוראת בה לא מעט. את רוב הספרים אני רוכשת בכספי, במבצעים המחירים מצחיקים ממש ואני מאושרת להחזיק ספריה כה עשירה בכף ידי. היכולת שלי לקחת איתי את הספריה הזו לכל מקום, לא תסולא בפז, ומאחר שחלק גדול מהספרים משמשים אותי בעבודתי כמדריכת טיולים, אני מעריכה במיוחד את האפשרות לחפש טקסטים בתוך הספרים, לסמן סימונים ולכתוב לעצמי הערות.

 בקיצור, תולדות העיצוב/ יונתן ונטורה וקני סגל, הוצאת ספרי עליית הגג ומשכל

 https://www.e-vrit.co.il/Product/15994/%d7%91%d7%a7%d7%99%d7%a6%d7%95%d7%a8_%d7%aa%d7%95%d7%9c%d7%93%d7%95%d7%aa_%d7%94%d7%a2%d7%99%d7%a6%d7%95%d7%91

אהבתן? עוד תוכן מרתק לכן ממתין אצלי באתר. מחכה לכן!