אמירת קדיש בתשלום

מנהג אמירת הקדיש לעילוי נשמת הנפטר הוא קדום מאד, ושורשיו מצויים כבר בגמרא. אמירת הקדיש מעלה את נשמתו של הנפטר, ומצילה אותו מדינה של גהינום. לעיתים, אין באפשרות המשפחה לומר קדיש על הנפטר, וישנה אפשרות של אמירת קדיש בתשלום.

אמירת קדיש בתשלום

מנהג אמירת הקדיש לעילוי נשמת הנפטר הוא קדום מאד, ושורשיו מצויים כבר בגמרא. אמירת הקדיש מעלה את נשמתו של הנפטר, ומצילה אותו מדינה של גהינום. לעיתים, אין באפשרות המשפחה לומר קדיש על הנפטר, וישנה אפשרות של אמירת קדיש בתשלום.

המנהג לומר קדיש על הנפטר

מקורו של המנהג לומר קדיש מופיע כבר בגמרא במספר מקומות, כמו הציטוט המוכר שכל מי שאומר 'אמן יהא שמיה רבה' בכל כוחו וכוונתו – קורעים לו את גזר דינו. לגבי המנהג לומר קדיש לעילוי נשמת הנפטר, ניתן למצוא רמז לכך בדברי הגמרא המספרת על ר' עקיבא שראה בחלומו אדם המתייסר בעולם האמת, ולאחר שלימד את בנו של אותו אדם תורה והביאו לבית הכנסת לומר ברכו וקדיש – ניצל האיש מייסורי הגהינום. עם זאת, אמירה מפורשת בנוגע למנהג אמירת קדיש יתום מופיע רק בספרים מאוחרים יותר, כמו תנא דבי אליהו, סידור הרוקח, אורחות חיים ועוד. מנהג אמירת הקדיש התפשט מאד בכל קהילות ישראל, וכיום גם אנשים שאינם שומרים תורה ומצוות מקפידים לומר קדיש לעילוי נשמת הוריהם וקרוביהם.

מי אומר קדיש

נהוג לומר קדיש על כל שבעת הקרובים (אביו, אימו, אחיו, אחותו, בנו, בתו ואשתו). יש לומר את הקדיש במשך כ-11 חודשים למנהג האשכנזים, ושנה על פי מנהג הספרדים. במידה וילדי הנפטר אינם יכולים לומר קדיש נהוג שהנכדים אומרים את הקדיש, וכאשר אף הם אינם יכולים, נהוג לשכור אדם ירא שמיים אשר יאמר קדיש בכל יום לעילוי נשמת הנפטר.

אמירת קדיש בתשלום

כפי שציינו, במידה וצאצאי הנפטר אינם יכולים לומר קדיש, ניתן לשלם לתלמיד חכם ירא שמיים אשר יאמר קדיש לעילוי נשמת הנפטר בכל יום, תוך אזכרת שמו של המנוח. יש הפוסקים שעניין התשלום הוא מהותי לעניין, שכן קרובי הנפטר צריכים לקנות ממש את אמירת הקדיש, ובכך להנציח את שמו של המנוח בעולם. אמירת קדיש בתשלום פועלת כדין שליחות, המצוי בהרבה מצוות והלכות ביהדות, בהן אדם אחד מזכה אדם אחר.

למי פונים למציאת אמירת קדיש בתשלום

באתר לזיכרון עולם תוכלו למצוא אמירת קדיש/תהילים/אשכבה ביום השנה לעילוי נשמת יקיריכם, וכן חבילות הנצחה נוספות!

 

אמירת קדיש בתשלום