אמא של ממזר/ אברהם בנמלך
רומן
399 ע'
הוצאת "קורנס"
..
כמה קשים הן דיני נפשות. כמה יש להיזהר בהם. בחברה החרדית וגם בחברה החילונית איש אינו נקי מהם.
בהומור, בציניות ובחמלה גדולה מספר אברהם בנמלך את סיפורה של גאולה, חוזרת בתשובה המבקשת לבטל את נישואיה לחננאל לו נישאה בלא לדעת על מחלתו.
ארבע דמויות שונות זו מזו מתחברות לסיפור מרתק –
ליהי היא שחקנית צעירה שקיבלה תפקיד של כלה חרדית. כדי ללמוד כיצד עליה לנהוג , היא נפגשת עם יוכבד, מחנכת חרדית מבני ברק.
"שתי הנשים בחנו אחת את רעותה כשם שאנתרופולוגים מתאמצים לפענח את מהותם של בני שבטים רחוקים" (ע' 31)
יוכבד מספרת לה כיצד נוהגת כלה חרדית ביום חופתה , הן מתחברות וליהי מוזמנת לשבת בבני ברק, בביתה של יוכבד.
אורנה תשבי – עורכת דין מבריקה מתל-אביב., חילונית הבקיאה בהלכות כמו דיין ותיק.
ודיין בכיר שנרצח.
כל אלה תחברים בעלילה סבוכה, מרתקת מעולמם של בעלי תשובה, חרדים, בוהמה תל-אביבית ובית הדין הרבני.
והמספר, שבדיוק יצא לפנסיה מעבודתו כשדר ברדיו וכעיתונאי החליט לפתוח סוכנות בילוש כדי להעסיק את עצמו. כשותף הוא מצרף אליו את מני, סוכן מוסד שפרש. הזיקנה לא פשוטה וגיל הזהב זה שטויות "אל תתפתו לסיסמה "גיל הזהב", לא זהב ולא נחושת. אתם סתם זקנים." (ע' 43)
המספר הכיר את הדיין שנרצח, הוא למד עימו בצעירותו, וכשבא אליו בנו של הנרצח וביקש ממנו לחקור את מותו של האב הוא שמח לקבל את עבודת הבילוש הראשונה שלו.
כך מתוודע המחבר לסיפורה של גאולה, החוזרת בתשובה שהתחברה לכת חרדית והושאה לבנם של ראשי הכת, בחור יפה אך חולה בנפשו ואת מחלתו מגלה גאולה רק לאחר נישואיהם.
היא חוששת ממנו ומבקשת להתגרש.
כאן מתחיל מסע ארוך, מתיש וכמעט חסר סיכוי אל החופש מן הנישואים האלה.
היא אינה רוצה להמשיך להיות איתו ואינה יכולה להתגרש ממנו.
במצוקתה היא פונה, בהמלצת מזכיר בית הדין, רב שולם, לעורכת הדין ארנה תשבי והן מגישות תביעה בבית הדין הרבני.
הפחד ממכשול בענייני גירושים ועגינות מונע מן הדיינים להגיע להחלטה שתשחרר את גאולה מנישואיה. שהרי אם יבטלו את נישואיה ויש טעות בפסיקתם, יהיה הילד שתלד לאחר, אם תלד – ממזר.
הפחד הזה מוביל אותם בהחלטותיהם והם מעדיפים לא לקחת אחריות על הדבר הנורא הזה ובקשתה לביטול הנישואים – נדחית.
אם ישחררו אותה מנישואיה יש פה חשש של לידת ממזר אם תהיה לאחר.
החשש הזה בולם את הפסיקה וגאולה נותרת ללא מוצא ממצבה.
סיפור קשה וסבוך, מקומם ונוגע ללב.
אברהם בנמלך השכיל לספר אותו בחמלה וברגישות רבה. ניכר שהוא מכיר את עולם הדיינות ואת עולם החרדים והדתיים לגווניהם היטב. הוא מצטט הרבה מן המקורות, הוא מרשים ומעשיר את הידע שלנו בעולם המורכב הזה של הלכות ופסקים.
הדמויות מתוארות ברגישות רבה ומעוררות אמפטיה, מלבד מי שאינו צריך לעורר אמפטיה.
חששם של הדיינים מלקיחת אחריות מוביל לטרגדיה גדולה ומלמד כמה קשים הם דיני נפשות.
כמה יש להיזהר בהם.
ספר עשיר בנושאים ובדמויות ומרתק!
על עולם המורכב של פסיקת הלכה
על עולמם של חוזרים בתשובה המתחברים לכת
על עולמם של חרדים
על הבוהמה התל-אביבית
למה שחקנים וזמרים חוזרים בתשובה?
על סטיגמות והשפעתן – גם בעולם המשפט
על איסור ייחוד והבטה בנשים.
ספר חשוב ומומלץ מאוד!
"חזרה בתשובה היא תהליך שמשמשים בו בערבוביה גורמים שונים כמו משבר, חוסר סיפוק בחיים, אכזבה, נטייה למיסטיקה, הכרה שאין מקריות בחיים וגם השפעה חיצונית ועדיין היא תעלומה" (ע' 306)
..
על המחבר:
אברהם בנמלך, עיתונאי, עורך וסופר, זכה שלוש פעמים בפרס רשות השידור.
חיבר סיפורים, תסריטים וערך ספרים ופרסומים.
הרומן הראשון שלו "אללה אוהב אותי" יצא בשנת 2013 (כרמל)