אז מי באמת שולט בכדור הארץ?

האדם נוטה לחשוב כי הוא זה ששולט בכדור הארץ, הוא זה שקובע על כוכב הלכת בו אנו חיים, אבל ישנה אפשרות אחרת והשולטת בכדור הארץ היא הבקטריה, שהיתה פה מאז ומעולם

האדם הוא המין השולט בכדור הארץ – זו התפיסה הקולקטיבית הרווחת כיום. על פי בני האדם יישק דבר, אם לטוב ואם לרע. ולכן האדם הוא זה שלכאורה הורס את כדור הארץ והוא גם זה שיכול להציל אותו.

אבל ישנה עוד אופציה. והיא שהאדם הוא מריונטה, המופעלת על ידי מין אחר, שהוא בעצם השליט על כדור הארץ. אותו המין משתמש באדם (ולא רק באדם) כמקור אנרגיה וגם כאמצעי להפצה של עצמו.

האורגניזם שעליו מדובר הוא הבקטריה.

עליונותה של הבקטריה על האדם

בקטריה היא צורת החיים הקדומה ביותר על פני כדור הארץ. היא קיימת כ-3 מיליארד שנים, וזאת לעומת מינים אחרים שהופיעו הרבה יותר מאוחר בהתפתחות החיים על כדור הארץ, כמו האדם, שקיים כ-200 מיליון שנה.

יתרונה של הבקטריה על האדם הוא, שהיא נמצאת במגרש האבולוציה מספיק זמן כדי לרכוש ניסיון וידע הישרדותיים, המאפשרים לה לעמוד בשינויים הדרמטיים שהתחוללו עד כה בכדור הארץ ושימשיכו להתממש גם בעתיד. זו גם הסיבה שהבקטריה הרבה יותר חזקה ועמידה מהאדם, שהוא, יחסית לבקטריה, תייר בכדור הארץ. למרות התפתחותו המהירה של האדם, הוא עדיין אורגניזם רגיש ושברירי, שיכול להיעלם מכדור הארץ בדיוק כפי שהופיע.

הבקטריה היא בין צורות החיים הנפוצות ביותר על כדור הארץ. היא יכולה להתקיים בסביבות קיצוניות ששום אורגניזם אחר לא הצליח לשרוד, אם בטמפרטורות חום גבוהות בלבה של הר געש ואם בקרקעית הים. האדם לעומת זאת, יכול להיכחד בקלות ובמהירות אם הסביבה הפנימית או החיצונית שלו משתנה בצורה דרמטית, בדיוק כמו שהדינוזאורים נעלמו, ועוד אינסוף מיני אורגניזמים, שלא עמדו בשינויים הסביבתיים שחווה כדור הארץ.

 

הבקטריה מאכלסת את כל כדור הארץ – ביבשה ובמים.

האדם מאכלס רק 10% מכדור הארץ.

 

בקטריה היא צורת החיים הקדומה ביותר על כדור הארץ. יש מדענים הטוענים שהיא קיימת כבר 3 מיליארד שנה לעומת האדם שקיים כ-200 מיליון שנה.

 

הבקטריה מונה תא אחד.

לאדם, יש בממוצע כעשרת אלפים מיליארד תאים, ולכן הוא אורגניזם מורכב יותר.

 

התא של הבקטריה הוא היחיד שמרכיב אותה.[HRS1]

הרכב התאים של האדם הוא 90% בקטריות ורק 10% תאי אנוש.

 

בקטריה - שולטת בכדור הארץ (pixabay)

 

הבקטריה זעירה ואילו גוף האדם מגושם יותר, מורכב יותר ולכן רגיש יותר לשינויים ולחצים סביבתיים. גוף האדם תופס שטח רב וצורך הרבה מאוד אנרגיה ביחס לבקטריה. עליונותה של הבקטריה על האדם, היא במבנה הפשוט שלה. זאת לעומת האדם, שמורכב מאינסוף תאים, רקמות, וצינורות. כל הפעולות והאינטראקציות הכימיות המתקיימות במערכות הגוף שלנו, חייבות לפעול בהרמוניה, כדי לקיים את האיזון שמאפשר את החיים. המורכבות של גוף האדם היא גם יתרון וגם חסרון הישרדותי.

כשמשווים כך בין האדם ובין הבקטריה, האפשרות שהבקטריה היא השליטה בכדור הארץ, ולא האדם נראית מופרכת פחות. יש שיטענו שבגלל גודלו הפיזי של האדם ובגלל מבנה המוח האנושי[HRS2] , האינטליגנציה שלו גבוהה מהבקטריה, ועל כן לפי סדר הדברים הוא חייב להיות השליט.

אבל למעשה, גודל לאו דווקא מסמל אינטליגנציה. מערכות גדולות יכולות גם להיות מסורבלות, מורכבות, מסובכות ורגישות. תסתכלו על המחשבים הראשונים שיצרנו, כמה גדולים הם היו ביחס למחשבים המודרניים יותר, שהם קטנים יותר, דקים יותר, קלים יותר. היום האידיאל מבחינת המדע הוא טכנולוגיה זעירה שיכולה להכיל מידע אינסופי.

 

נראה שבשלב מסוים באבולוציה, פיתתה הבקטריה את האדם, כדי שיאפשר לה להיכנס למערכת העיכול שלו, והיא בתמורה תעזור לו לפרק מזון שהוא לא יכול לפרק בעצמו, לאזן את מערכת העצבים, להיות אנרגטי ולהיות מאוזן רגשית. כך למעשה כל אדם שחי על כדור הארץ, הוא גלקסיה של מושבות בקטריה, שמשפיעות באופן ישיר על הבריאות, על הרגשות, על האישיות ועל המיינד שלו. לכאורה נשמע מוזר, שבקטריה קטנה יכולה לשנות לנו את מצבי הרוח או אפילו את האישיות, אבל בקטריות שחיות במעי משפיעות באופן ישיר על המוח דרך עצב הוואגוּס, העצב התועה. לכן המעי נחשב כמוח שני בגוף.

 

ניסוי ידוע קשור בחיידק חד-תאי, הנקרא טוקסופלזמה גוֹנדי, המתרבה במעיים של חתולים ומופרש בצואתם. כשמדענים הכניסו את החיידק למעי של עכבר, החיידק החל להשפיע על המוח של העכבר, וכתוצאה מכך העכבר הפסיק לחשוש מפני חתולים ואף התחיל להימשך אליהם, עד שנטרף על ידי אחד מהם. האם אפשר להסיק מזה, שהבקטריות האישיות של כל אחד מאיתנו משפיעות על המשיכה שלנו לאנשים מסוימים? האם אנחנו אלה שבוחרים בבני הזוג שלנו או שמא הבקטריות במערכת העיכול שלנו קובעות למי נימשך פיזית ורגשית?

 

ועכשיו עולה גם השאלה מהו הדחף ההישרדותי של הבקטריה לשלוט באדם? איך האדם משמש אותה?

הבקטריה ניזונה מהאדם. גוף האדם משמש חממה לגידולה ולצמיחתה של הבקטריה. האדם גם משנע את הבקטריה ממקום למקום ועוזר לה להתפשט. אם לבקטריה יש חלק בהתפתחות האינטליגנציה של האדם, אז גם יש לה חלק בהתפתחות הטכנולוגית המאפשרת לו לפתח מטוסים ולנוע מקצה אחד של הגלובוס לקצה השני, ואיתו נעות גם הבקטריות. הטכנולוגיה המתקדמת של האדם מאפשרת לו גם לצאת מכדור הארץ לחלל. וזה אולי תפקידו הגדול של האדם בהתפתחותה של הבקטריה: לסייע לה לצאת לחלל בעזרת מוטציות ואולי להתפשט ביקום כולו.

*********

שאקטי מאי היא מייסדת מרכז היוגה הבינלאומי פראנה יוגה קולג׳ (שאקטי יוגה סנטר), חובבי ציון 52 ת״א.

14 ימי התנסות חינם למצטרפים חדשים (לחצו כאן)

מחברת הספרים:

  1. ״Enigma of Self Realization״
  2. ״להיות״

לקבלת הספרים במתנה שלחו מייל (לחצו כאן)

למידע סדנאות וקורסים להכשרת מורים ליוגה היכנסו לאתר

לתגובות ושאלות אתם מוזמנים לשלוח מייל ל: shaktimhi@gmail.com

שאקטי מאי
שאקטי מאי מנהלת את שאקטי יוגה סנטר (פראנה יוגה קולג'), מרכז יוגה מקסים בלב תל אביב (חובבי ציון 52 ת״א). במשך 3 עשורים של לימוד יוגה וניהול מרכזי יוגה ברחבי העולם, חילקה שאקטי את זמנה בין הוראת יוגה והכשרת מורים. בסופו של דבר החליטה להקדיש את כל זמנה ומרצה להכשרת מורי יוגה, כדי שהפצת דרכה הרוחנית של היוגה תימשך, והיא לא תיעלם בין הטרנדים החולפים המרכיבים את עולם היוגה במערב. לאורך השנים פיתחה שאקטי מאי סגנון לימוד ייחודי, בו טמון מקור כוחם של הקורסים אותם היא מעבירה – הסגנון נקרא האתה יוגה קלאסית, תוך שימת דגש רב על בטיחות בשיעור, נשימה נכונה וזרימה אינטואיטיבית של אסאנות. שאקטי מאי מלמדת איך ליצור ולשמר את הפראנה – כח החיים, כל זאת תוך הבאת החשיבה למצב רוגע והנאה מדיטטיבית מרגע ההווה. במהלך הלימוד, היא משלבת בין מדע היוגה למדע המודרני, שתומך במה שחוו היוגים העתיקים. הספרים, המאמרים והפוסטים ששאקטי מפרסמת, באים כדי לסייע לאנשים להפוך לחזקים ולבעלי רצון חופשי והכח לממש אותו. היא מאפשרת לכל הסטודנטים שלה גישה חופשית בכל נושא, וכך משמרת את הקשר המסורתי בין מורה ותלמיד, גם לאחר סיומם של הלימודים הפורמליים. לאחר שעברה לגור באשראם יוגה בהודו, שהתה שנה במדבר והתנסתה בתרגול יוגה מתקדם במספר מרכזים המתמחים בהאתה יוגה, הידע של שאקטי הוא נרחב והיא מעבירה אותו הלאה בצורת הלימוד המסורתית הבנויה מקשר מורה-תלמיד, כמו גם שימוש באינטרנט, רשתות חברתיות וספרות מודפסת שהיא מוציאה בנושא.