עולם הצרכנות – הקסם של "כאן ועכשיו" ומעבר לו

בעתיד נוכל "להפריד את המוץ מן התבן" כאשר מדובר בקניות וליהנות מתהליך נוח, נעים וקל, אשר מותאם לנו אישית ובמינימום השקעה וישחרר אותנו מתהליכי הקניה שאנחנו פחות אוהבות

השנה 2027 – אני מתעוררת ונזכרת שמחר המסיבה של ליאת, חברתי הטובה מהצבא, וכמובן לא הספקתי לקנות שמלה. קיבלתי כבר עשר תזכורות בשבועיים האחרונים, מכל מי שמכירה אותי ובכל זאת לא הספקתי. מה עושים?

אני מתלבטת ביני לבין עצמי, האם לבקש מהעוזרת האישית שלי (מרי פופינס זה הכינוי שאני משתמשת בו), שתזמין לי את השמלה שראיתי בחלון הראווה בזארה, שתשיג את המאפיינים של השמלה ותדאג להדפיס אותה במדפסת תלת מימד שלי, מחומרים הניתנים למיחזור, באמצעות הרובוט הקטן שאחראי על הניקיון בבית ועל כל הסידורים.

ביני לביני אני רוצה הפעם להתפנק ולבקש ממנה לארגן לי תצוגת אופנה פרטית מהירה של חלופות מתאימות (היא כבר מכירה את הטעם שלי) על המסך בסלון, בעודי אוכלת את ארוחת הבוקר. ברור לי כבר שהתצוגה תהיה תוך שימוש באווטר המעודכן שלי (כן כן, תצוגת האופנה הוירטואלית המעודכנת הינה עם דוגמנית אחת בלבד – אני עצמי, עם המידות המעודכנות שלי, אחרי ההרזיה האחרונה).

ברור לי שאחרי התצוגה הזאת אוכל כמובן להזמין את השמלה הכי מחמיאה, רק לאחר שאבדוק על גבי האווטר האישי שלי את ההתאמה לנעלי הערב (אשר כבר יש להן את התואמות הדיגיטליות/וירטואליות מוכנות) ואני יכולה להיות בטוחה שהמראה הוא לא פחות מאשר מושלם, במיוחד אחרי שרזיתי סוף סוף את חמשת הקילוגרמים שהציקו לי כל כך.

אפשרות אחרת היא כמובן להרכיב את משקפי תלת מימד שלי ולסייר בחנות של זארה בלי לזוז מהספה. הכל מוחשי, אפילו הריחות שבהם מענגים את חווית הקניה כעת, מגיעים אלי כאשר אני עטופה בשמיכה ומתפנקת על הספה בסלון. או אולי במקום זה פשוט אעיף מבט במה שיש בחנות השיתופית ואזמין משם את השמלה הרצויה. מאז שניתן לסייר בה עם משקפי תלת מימד היא הפכה להיות אחת מהחנויות האהובות עלי.

הדאון בוודאות יביא את השמלה מונחת באריזה מתאימה, מגוהצת למשעי, בעלויות של שקלים בודדים להשכרה, לערב המרגש שלפני. דילמות קשות. אני מפנה אל מרי פופינס שלי את השאלה מה נראה לה נכון ומכאן – הכל פשוט מאוד. אני מתפנה לעסוק בשלי והיא לעסוק בשלה – דהיינו  בדאגה לי.

נשמע דמיוני נכון? נעים, נוח ומפתה מדי. האמנם זה העתיד שמחכה לנו? כל הסימנים מכוונים לשם – הצרכנות של המחר תהיה צרכנות שפיטר דיאמנדיס קורא לה "אוטומג'יק", צרכנות אשר בה נקבל בדיוק מה שאנחנו רוצים, במקום ובזמן והכי חשוב תוך התאמה אישית מדוייקת עד לאחרון הפרטים.

(צילום: shutterstock_Syda Productions)

אז מה יהיו המרכיבים אשר יאפשרו לנו, באופן הדרגתי, אבל בטווח של השנים הקרובות להגיע לחוויה הזאת?

השתלבות "מרי פופינס" בחיים שלנו

לכל אחד מאיתנו תהיה "עוזרת אישית" אשר משנה לשנה היכולות שלה רק תשתפרנה ותתרחבנה. למעשה, היא תסייע לנו לנהל את כל משימות החיים שלנו. היא תהיה עמנו מרבית שעות היממה ותלמד את ההעדפות שלנו. למשל, אם תראה אותנו מתעכבות ובוחנות פריט מסויים תסמן את זה לעצמה. כאשר נחמיא לחברה על ז'קט חדש – תרשום לעצמה הערה לעתיד לבוא, כאשר נרצה לבנות לנו לבוש פורמלי, שהז'קט הנ"ל עשוי להתאים.

כאשר נעלה במשקל או נרזה, כאשר נתחיל ספורט חדש ונרצה ביגוד מתאים, היא כבר תבצע עבורנו את החיפוש המתאים ותשמור את הפריטים לעתיד לבוא. אם מרי פופינס תדע שההעדפה שלנו לבצע קניות הינה ביום רביעי בערב כאשר אנחנו כבר נערכות לסוף השבוע, היא תציע לנו אז מספר הצעות.

הקניות הבסיסיות של אוכל, מוצרי נקיון וכו' יעברו באופן קבוע אל רשימת המטלות שלה וכאשר מישהו מבני הבית יתלונן שמשהו חסר – יהיה לנו על מי להפיל את האשמה ואת האחריות לטפל בבעיה.

מדפסות תלת מימד

בעשור הקרוב, מדפסות תלת מימד תכנסנה לחיינו. כבר עתה מרבית חברות האופנה המובילות משתמשות בהדפסות תלת מימד כדי לאפשר התאמה אישית מירבית של כל אלמנט, החל מביגוד וכלה בהנעלה.

אנחנו נתחיל להתנסות בכך בעצמנו בשנים הקרובות, תחילה במוצרי סגנון חיים, הנאה וכו' ועם הזמן, כפי הנראה, גם בדברים יומיומיים, בסיסיים יותר.

הצורך לשמור על כדור הארץ ולחסוך ביצור מיותר יעודד שימוש בחומרים ניתנים למיחזור אשר גם יסייעו לנו בויתור על האגרנות הטבעית שלנו.

כלכלה שיתופית

יותר ויותר נראה את המודל הבסיסי של Airbnb תופס תאוצה – כאשר הגישה לחפצים ומוצרים במצב מצוין (כפי שיש לכל אחת מאיתנו – החל מתכשיטים וכלה בכלי הגשה) לשימוש חד פעמי, לתקופה מוגבלת או לאורך זמן יתאפשר במודלים מגוונים.

רגעי קניות

במקום הבילוי של שעות בקניונים, מעבר מחנות לחנות במרדף אחרי המוצר הנדרש, נהנה מרגעי קניות אשר יגיעו אלינו, באופן קל ונוח בעודנו נוסעים (לא נוהגים) בעת העצירה ליד חלון ראווה, תוך כדי שיטוט באינטרנט. חברות האונליין הגדולות כבר נערכות להעברת מוקד הקניות לשהות במוניות האוטונומיות ועסוקות לדוגמה בפתרונות להתעייפות או לתופעות לא נעימות של קריאה וביצוע הזמנות בעת השהיה במונית.

עוד דבר, אשר רגעי הקניות יאפשרו לנו, זה זמן לבצע רכישות שיש בהן מימד של אינטימיות וחשיפה אישית ביתר נינוחות, כאשר "מרי פופינס" שלנו מייצגת אותנו ושומרת עלינו אנונימיות עד לרגע שמתאים לנו.

אפליקציות

על כל אפליקציה אשר בה נשתמש תוכל לסייע לנו באופן מיידי לרכוש את המוצרים והשירותים אשר קשורים לאפליקציה. כאשר, למשל,  נאזין לפודקאסט אשר יעסוק במדיטציה ויוגה ואשר יחבר אותנו בלחיצת כפתור או בדיבור או בתגובה לעפעוף שלנו לשיעורי יוגה בשכונה שלנו או לבגדי יוגה ייעודיים אשר מתקנים את התנועה שלנו בעת ביצוע התרגול.

כאשר החברה הטובה שלנו תשלח לנו את התמונות של התינוק החדש שלה נוכל להשתמש בהן כדי לקבל המלצות מותאמות לו ולה אישית על ידי מתן הכוונה והצגת שאלות אל האווטרית הנעימה אשר עולה ומוצגת באפליקציית "אמא חדשה" ולבחור מה יישלח אליה במיידית אחרי החזרה הביתה.

רכבי משלוח, רובוטים מיומנים, דאונים מעופפים

כל אלו יהפכו את המשלוח לסוגיה שולית ובעלויות נמוכות ביותר, בזמן מהיר ביותר של בין שעה למספר שעות, בלי קשר לגודל או למורכבות המשלוח (למעט תרופות מורכבות וכדומה) כאשר המשלוח יתבצע רק בזמן ובמקום שנוח לנו. במידת הצורך ניתן יהיה לעקוב באמצעות אפליקציה נוחה אחרי השליח של שופרסל אשר מכניס את האוכל למקפיא, מסדר אותו היטב במקום ובנוסף מוציא את הכלב לטיול והכל בדייקנות ובמהירות.

חוויה של הנאה, הפתעה וגילוי בחנויות

החנויות עצמן לא תעלמנה ואולם במקום להוות סוג של מחסן משוכלל אשר מחויב להחזיק את כל המידות וכל המוצרים זמינים, יהיו מחוז אשר נועד לאפשר חוויה מטיבה של המותג, המהות והערכים שלו. אם מדובר בחברה אשר מתמחה באופני ספורט, נוכל להתנסות בשילוב עם מציאות מדומה בטיולים בנופים מגוונים, לחוות תוך שעה דרגות שונות של קושי, לבחון ביגוד מתאים לתנאים משתנים, ליהנות מהדרכה של מאמן מקצועי ולצאת מהחנות ללא חבילות מיותרות אשר ימתינו לנו בבית בדיוק כאשר נרצה.

הקופות והתור לקופות יהיו בבחינת נחלת העבר כאשר התשלום יתבצע באמצעות הנפת הסלולארי בשלב הראשון ולאחר מכן באמצעות סריקת העינית שלנו. בכל מקרה, ההמתנה הלא נעימה בוודאות תחלוף מן העולם ובקרוב. ואיך נשלם? במערך נרחב של אופנים, החל מאפליקציות של כסף מקומי וכלה במטבעות וירטואלים. אבל המזומן אשר בגללו הקפדנו לצאת עם ארנק מהבית, בוודאות יעלם בקרוב במקביל לקופות.

אם לתמצת – נוכל "להפריד את המוץ מן התבן" כאשר מדובר בקניות

דהיינו, ליהנות מתהליך נוח, נעים, קל, מותאם לנו אישית בכל מובן, מרכישות מוצלחות ובמינימום השקעה. והכי חשוב – ישחרר אותנו מאותם תהליכי קניה שאנחנו פחות אוהבות.