אוקיי תקשיבו טוב, פאדיחה כזו לא נראתה כבר מזמן. בטקס האוסקר נדמה שלא קרתה מעולם ותאמינו או לא, היא לא הייתה קשורה לשמלות. וורן ביטי ופיי דונוויי עלו בסוף ערב כדי להציג את הפרס החשוב– פרס הסרט הטוב ביותר והכריזו על הסרט הזוכה כ"לה לה לנד". כל הצוות– שחקנים, מפיקים וכל מי שתפר שם כפתור לשמלה עלה על הבמה, כאשר לפתע הגיח בחור אגרסיבי שזוהה מאוחר יותר כמפיק הטקס ג'ורדן הורביץ, חטף את המעטפה מידיו של בייטי המסכן – אשכרה היה נדמה שהוא תכף יחטיף לו מכות – והודיע בתקיפות לפני הקהל ההמום: "זו טעות!! הסרט הזוכה הוא מונלייטינג (אור ירח) זו לא בדיחה".
טוב נו, האמת שביטי ודונוויי – בוני וקלייד המקוריים – זקנתם מביישת את צעירותם. שניהם מתוחים בצורה גרוטסקית ומחרידה, אבל כנראה עשו טעות בתום לב. קיבלו כבוד הראוי לשחקנים וותיקים במעמדם ופישלו. כמה חבל שיזכרו להם את זה מעתה ועד עולם לא פחות מאשר את הקריירה המפוארת. מנחה הערב ההמום ג'ימי קימל, הכריז במבוכה: "ידעתי שאדפוק את זה… אני מבטיח שלא אחזור לעולם".
עד אז דווקא הלך לו לא רע עם כל מיני גימיקים מוצלחים יותר או פחות, כמו הכנסת קבוצת אזרחים אקראית "מהעולם שבחוץ" לאולם הטקס. הם נראו כמו חייזרים שנחתו מכוכב אחר והיו נרגשים כפי שרק בני תמותה יכולים להיות בקרבה גדולה כל כך לכוכבים כמו ניקול קידמן, מריל סטריפ ודנזל וושינגטון. מה זה היה?! לא ממש ברור ולא מצחיק. והיה גם הרגע הזה שמצנחים לבנים ומלאי ממתקים, ירדו מתקרת האולם להנאת האורחים, שמתייבשים ברעב בשעות הארוכות בהם מצולם הטקס.
אבל נחזור לעיקר – השמלות כמובן. אלגנטיות על זמנית וזוהרת בהרבה נוצצים וצבעוניות מאופקת של זהב, שנהב ושמפניה. הרבה שמלות בלבן צח וגם בשחור, בעיקר בבדי קטיפה. ולמעט שלוש שמלות בולטות באדום לוהט, כמעט ולא נראו צבעים עזים על השטיח האדום, כי הערב הזה, הוא בראש ובראשונה קלאסי ומאופק מטקסים אחרים ואוסקר 89 לא היה שונה במובן הזה.
הנערה בשמלת הזהב זכתה בפסלון המוזהב ומה יותר הולם מזה?! אמה סטון בשמלת קוטור בסגנון וינטג" – בסטייל שנות-20 של ז'יוונשי, מקולקציית הקוטור האחרונה שעיצב ריקרדו טישי, המנהל הקריאטיבי היוצא של המותג. ועוד לפני השמלה מילה על טישי, שהשמלות המדהימות שעיצב היו מסמר השטיחים האדומים כמעט בכל טקס של השנים האחרונות. הכוכבות והפאשניסטות הגדולות ביותר – ביונסה, ג'וליאן מור, קייט בלאנשט וקים קרדשיאן – כולן לבשו את השמלות הדרמטיות שומטות הלסת שעיצב, זוכות תדיר לככב בראש רשימת השמלות הטובות ביותר של כל אירוע נוצץ. כבוד לטישי! אם היינו יכולות היינו קדות לו קידה.
השמלה שלובשת סטון הייתה כל כך הרבה יותר יפה במציאות (בתמונה מעט קשה להבחין) – כולה רקומה קריסטלים נוצצים של סברובסקי וזוהרת ממרחקים וכל החלק התחתון שהיה עשוי פרנזים, זז עם כל תנועה של הלובשת. השיער האדמוני הלוהט היה מעוצב בסגנון רטרו ונאסף בסיכת וינטאג' יהלומים בצד אחד, המייק אפ מושלם, עגילי היהלומים הם של טיפאני וסטון קיבלה את אוסקר השחקנית הטובה ביותר על "לה לה לנד" הנהדר, בלוק זוהר שהולם כוכבת קולנוע אמיתית.
אגב על אחת הכתפיות של השמלה, עונדת סטון סיכה קטנה של הארגון Planned Parenthood כהצהרה פוליטית כנגד הנשיא הנבחר דונלד טראמפ והניסיון שלו להצר את צעדיו של הארגון התומך במהגרים. כמוה ענדו את הסיכה עוד רבים, בין השאר ג'ימי קימל מנחה הערב והשחקנית דקוטה ג'ונסון, שחיברה את הסיכה לקלאץ' שלה.
קטיפה – אחד הטרנדים הלוהטים ביותר של העונה והשמלה הזאת מבית אלברטה פארטי סופר אלגנטית, על אף השסע הנועז והמחשוף העמוק, בזכות בד הקטיפה העשיר והמלכותי. הצבע הכחול העמוק נפלא וטראג'י פנדה הנסון, אחת מכוכבות הסרט "מאחורי המספרים", שיחקה אותה בהופעה מדויקת ומחמיאה. הסנדלים הקלילים (בחירה נכונה עם הבד הכבד) הם של ג'ימי צ'ו וענק היהלומים המרהיב של נירב מודי.
גווני שנהב, שמפניה וזהב היו כאמור מהבולטים השנה בשמלות האוסקר וכך גם בשמלת הקוטור שלובשת ניקול קידמן, מבית ארמני פריווה. כמו אצל סטון, השמלה של קידמן שרקומה במאות חרוזי קריסטל נוצצים, הרשימה וזהרה במציאות יותר משניתן להבחין בתמונה אך למרות כובד הבד העמוס בחרוזים, המראה הכללי של קידמן מינימליסטי ומדויק, בזכות הגזרה האתלטית הפשוטה של השמלה, השיער האסוף והליפסטיק באדום בוהק, שנותן יחד עם עגילי הרובי והיהלומים מעט צבע לכל ההופעה
ברי לרסון אף היא בשמלת קטיפה מבית אוסקר דה לה רנטה, בגזרת סטרפלס המפוסלת בחלקה התחתון כגלי ים קוצפים. גם אצל לרסון ההופעה מדויקת בזכות סנדלי ערב קלילים (של מותג העל בנעליים אקווזורה) ותכשיטים מעטים, מה שמשאיר בחכמה את מרב הפוקוס לשמלה הדרמטית
ג'סיקה בייל אוהבת ללבוש על השטיח האדום שמלות דרמטיות נועזות, שבהחלט עוזרות לה להתבלט, כאילו שהיא לא בולטת גם ככה בזכות יופיה. שמלת הזהב האדג'ית (במבט מקרוב הבד נראה כאילו הוא קרוע ומשופשף במכוון) היא של קאופמנפרנקו. הגזרה הקלאסית עם השרוולים הארוכים מצוינת ויחד עם שיער אסוף בסגנון ספרדי והמייק אפ המושלם, נותר רק לצטט את בעלה הגאה ג'סטין טימברלייק, שאמר לכתבים על השטיח האדום :"לזה קוראים שלמות!"
אוליביה קופולו בשמלת חרוזים ופרנזים כסופה מבית מרקזה. השמלה יפייפייה אבל יש מאחוריה גם מטרה טובה. השמלה עוצבה בהשראת מים ומאות החרוזים שנרקמו על השמלה, נועדו לדמות את השתקפות המים. ג'ורג'ינה צ'פמן וקרן קרייג, המעצבות הנפלאות של המותג, עיצבו את השמלה במיוחד עבור קופולו וכחלק מתמיכתן בארגון Water.org שפועל על מנת לעורר מודעות למשבר המים בעולם. המטרה כמובן ראויה, אבל באירוע כמו האוסקר הכל מתחיל ונגמר באם השמלה יפה או לא יפה, והשמלה וההופעה כולה של קופולו – נפלאה.
אמה רוברטס לובשת שמלת וינטג' קוטור שלל ארמני פריווה בשחור לבן, שנלקחה מקולקציית קוטור 2005, הנמצאת בארכיון המותג. יש משהו קלאסי ויחד עם זאת קליל וצעיר בשמלה ורוברטס עם השיער הגלי האדום בסגנון רטרו והליפסטיק הזוהר, נראית מצוין.
מישל וויליאמס כהרגלה בשמלה של לואי ויטון. החלק העליון מקטיפה שחורה קשורה בסרט מאחורי הצוואר ומחשוף עמוק – נהדר, החלק התחתון, שכולו בד רקום חרוזים כבד מעט ולא "יושב" במדויק, אבל בזכות מיעוט באביזרים והבלונד פלטינה הקצוץ והאדג'י של וויליאמס, מתקבל מראה רענן ונקי. זו היא שמלה שאפשר יהיה ללבוש גם בעוד חמש שנים מבלי שתצא מהאופנה.
איזבל הופר הצרפתייה, שהייתה מועמדת לפרס השחקנית הטובה על הסרט "היא" בשמלה של ארמני פריווה. השמלה נוצצת לא בהפרזה, הדיטיילים נשיים כמו: חגורת מותניים דקה, גזרה נשפכת עם שרוולים ארוכים ותוספת של מעט אדג' עם הלק השחור והליפסטיק באדום יין – אלגנטי, נשי והולם את גילה – בדיוק מה שהיינו מצפות מסטייל של צרפתייה.
ויולה דייוויס זוכת פרס שחקנית המשנה הטובה בשמלה לוהטת באדום/ארגמן עמוק (ושוב יש לציין שצבע השמלה במציאות היה עמוק ועז יותר מאשר בתמונה). השמלה כמו שמלות מוצלחות רבות בערב הזה היא מבית ארמני פריווה, התכשיטים בזהב שמתכתב מעולה עם הצבע האדום והתספורת הקצרה החדשה, מודרנית וצעירה. גזרת הכתפיים החשופות אהובה מאוד על דיוויס שמרבה ללבוש ורסיות שונות שלה, אבל תכלס זה הצבע הנהדר שעושה את השמלה הזאת לבלתי נשכחת.
שמלה קצרה וגזרה נועזת היא בדר"כ לא הבחירה המקובלת לטקס האוסקר, אבל השמלה הלבנה הנוצצת מבית קלווין קליין – מהקולקציה הראשונה של המעצב החדש של הבית רף סימונס – עם הסנדלים המקסימים והלא סימטריים, בצהוב זוהר ואבני קריסטל נוצצות, הופכים את ההופעה של נעמי האריס לבולטת ורעננה במיוחד.
רות נגה בשמלת תחרה רומנטית של ולנטינו בהשפעות ויקטוריאניות מובהקות אך באדום עז ולוהט, שמנוגד כמובן לרוח התקופה והופך את השמלה למודרנית ורעננה. השחקנית האירית עונדת טיארה משובצת אבני רובי עם עגילי שנדלייר תואמים וסרט כחול שמביע תמיכה ב – ACLU – "האיגוד האמריקאי לחירויות האזרח".
אלגנטי, נקי ויפה – גם אם כבר מזמן לא מקורי (שכמייה צמודה לשמלה – ראינו את זה כבר לפני ארבע עונות) דוגמנית העל קרלי קלוס בלבן בוהק שלל סטלה מקרטני. גם קלוס עונדת על שמלתה את הסרט הכחול כהצהרה פוליטית.
פחות – הרבה פחות
שרליז תרון כל כך יפה והיא לובשת שמלת זהב בגזרת טוגה של דיור קוטור, אחד המותגים האהובים עלינו- ולא סתם – מקולקציית הקוטור הראשונה של מעצבת המותג החדשה, מריה גרציה צ'יורי. אז מה לא בסדר? שהגזרה לא מונחת עליה היטב ולא ממש מחמיאה והשמלה פשוט לא מרשימה למרות הבד העשיר. גם עגילי היהלומים הכבדים של שופארד, שהם לדעתנו איזה 80 קראט לפחות, מוגזמים בכל מובן ונראים כאילו עוד שנייה הם תולשים לה את האוזן. סורי שרליז – לא הפעם.
האלי בארי – נהדר לראותך אחרי כל כך הרבה זמן, תספורת האפרו היא אחלה רעיון, אבל השמלה של ורסצ'ה נראית אפסס… זולה.
דקוטה ג'ונסון התחפשה כנראה לפסל האוסקר בשמלת השמפניה מבד סאטן של גוצ'י. אלסנדרו מיקלה, המנהל הקריאטיבי של גוצ'י, הוא מעצב מדהים ויצירתי אבל לא תמיד קל להתחבר לחזון שלו. יש אתרים שאהבו מאוד את השמלה הזאת וחשבו שהיא אחת השמלות הטובות ביותר. אנחנו חושבות שזה משעשע שהוא בחר להלביש את ג'ונסון בשמלה שמכסה לשם שינוי את כל כולה (להזכירכם היא כוכבת סדרת הסרטים 50 גוונים של אפור ורוב הזמן מסתובבת שם עירומה) אבל השמלה והצבע לא מחמיאים לה וזה סופי.
ואחרי כל הדרמה סביב שמלת האוסקר המיועדת – מה בסוף לבשה מריל סטריפ?
ודאי שמעתם כבר על הדרמה הנוגעת לשמלת שאנל, שמריל סטריפ הייתה מיועדת בתחילה ללבוש באוסקר. ואם עדיין אינכם יודעים במה מדובר – הלו?! זה דווח בכל העולם, איפה אתם חיים?! אתם מוזמנים לקרוא – כאן. אז קודם כל אנחנו רוצות להבהיר שמריל סטריפ יש רק אחת! וברור שאנחנו קודם כל בעדה. קארל לגרפלד הוא אומנם גאון, אבל יש לו פה גדול ואגו עוד יותר גדול וכאשר אלו גוברים על כללי הנימוס והג'נטלמניות (באמת העזת לכנות את מריל סטריפ זולה?!!) זה לא חינני וזה רק מפחית מכבודו.
ולמרות האמור לעיל, כמעט לא נוח לנו להגיד, אבל אם אלי סאאב, המעצב של שמלת הקוטור שסטריפ לבשה באמת לא שילם לה כפי שהיא מצהירה – זה חבל מאוד ונראה לנו שהיא בהחלט הייתה יכולה לדרוש ממנו תשלום. כי השמלה מעל המכנסיים מסורבלת, לא מקורית ולא מחמיאה, למעט אולי הצבע הכחול שאכן הולם את סטריפ. למרות החוצפה והשחצנות של לאגרפלד, את הכישרון שלו אי אפשר לקחת ממנו ושאנל זה תמיד מספר מנצח! מצטערות מריל.
אפטר פארטי
מסיבת הואניטי פייר, היא מסיבת האפטר אוסקר הנחשבת ביותר. רוני מארה לובשת שמלה מתוך קולקציית קונצ'סס אקסקלוסיב של H&M שנתפרה במיוחד עבורה למסיבת ה-vanity fair. השמלה, עשויה בדים שקופים בצבע אוף וויט ובעלת קפלים נשפכים לכל אורכה. ועשויה מחומרים מתחשבים בסביבה ועוצבה ע"י H&M. (קולקציית קונצ'ס אקסלוסיב תושק ברחבי העולם ובישראל ב-20 באפריל)
מרי ג'י בליג' אמש במסיבת הואנטי פייר, בשמלת ערב של המעצבת הישראלית גליה להב. לאחרונה הציגה להב את קולקציית שמלות הערב והכלה שהיא מעצבת, בשבוע הקוטור הנחשב בפריז ובעוד שבועיים תציג בשבוע האופנה TLV שלנו.