אשה לעצמה: הקולקציה והאג'נדה של קום איל פו

מותג האופנה הישראלי קום אל פו, מבקש לבדוק מאיפה נובע הכוח שלנו כנשים בתערוכת צילומים שמלווה את הקולקציה החדשה

את תצוגת סתיו חורף 2018/19 של מותג האופנה הישראלי קום איל פו, פתחה המייסדת סיביל גולדפיינר בנימה אישית כשסיפרה שזו התצוגה הראשונה של המותג מאז היווסדו שאמא שלה לא נמצאת בה: "האשה שבזכותה אני מסתובבת בעולם זקופת קומה". זקיפות קומה היא גם תמצית הסגנון של המותג שפונה לנשים חזקות ובטוחות בעצמן, כאלו שמחד לא מפחדות להיראות ולתפוס את המקום שהן ראויות לו ומאידך לא מחפשות לבלוט באופן מיוחד או להתהדר בנוצות.

תצוגת אופנה קום איל פו אבי ולדמן

בקום איל פו מעולם לא נעשתה הפרדה בין אופנה לבין פוליטיקה, פמיניזם ונושאים חברתיים בוערים. נהפוך הוא, המטרה שעומדת בפני המייסדות ומעצבות המותג היא נגיעה ברורה בכל אחד מהנושאים האלו באמצעות הבגדים והקמפיינים המלווים אותם. שנת 2018, השנה שתיזכר לא מעט בזכות תנועת me too, הוכרזה בקום איל פו כשנה של "אשה לעצמה" כחלק מהאג'נדה של סולידריות נשית. "אשה לעצמה היא מי שהסממנים הישנים של גבריות ונשיות לא רלוונטיים יותר עבורה" הסבירה סיביל "היא טורפת את הקלפים (ואת הבגדים) של צורת המחשבה העשויה תמיד מצמד של ניגודים ומסרבת לבחור בין זה וזה. היא יכולה לערבב בלי חשבון, לקטוף מה שבא לה ויש בידיה הכוח לבנות שפה חדשה שלא עשויה רק מניגודים".

המעצבת הצעירה של המותג, טל רוזנפרב, יצרה בהתאם לנושא פריטים שמבקשים לבטא פריצת גבולות בין המקובל ללא מקובל ובין המוכר לנועז. בפועל זה בא לידי ביטוי בקבוצת פריטים עם פפיונים גדולים שכיסו את הישבנים, בשילובי צבעים מקוריים (למשל בורדו וחרדל) ובגבולות הדקים שעוברים בין פריטים "נשיים" ל"גבריים": חצאית מכנסיים, חולצה מחוייטת עם עניבת קשירה רכה, ג'קט בומבר בגזרה גברית בצבע ורוד עדין ושילובים של חצאית בסגנון קומבניזון עם ג'קט גברי מחוייט או בדי גברדין נוקשים עם תחרות עדינות ושקופות.

לצד הפריטים העונתיים שמתכתבים עם הטרנדים העדכניים, לא שוכחים בקום איל פו גם את פריטי הבייסיק שמרכיבים מלתחה חכמה וביניהם החולצה הלבנה המדויקת, טי שירט עם פסים, ג'ינס בגזרה ישרה וצרה בצבעי כחול ושחור ובמידות 36 – 48 וגם שמלה, מכנסיים וג'קט שחורים שנראים טוב עם כל דבר.

קום איל פו יח"צ COMME611181 (2) COMME611181 (3) COMME611181 (4) קום איל פו צילום: ניר שריג  קום איל פו צילום: ניר שריג

על המסלול צעדו זו לצד זו דוגמניות צעירות ודקיקות ונשים בטווח רחב של גילאים ומידות ובניהן גם טרנסג'נדרית ומבקשת מקלט מדרום סודן. בכדי להבהיר את החשיבות שמייחסים בקום איל פו לכל אשה ואישיותה, כל אחת מהצועדות זכתה לאזכור שמה ומשפט המתאר אותה בקומניקט שחיכה למוזמנים על הכסאות.

קום איל פו צילום אבי ולדמן קום איל פו צילום אבי ולדמן קום איל פו צילום אבי ולדמן

כחלק מהניסיון התמידי של מובילות המותג להבין נשים, העונה הן בחרו להתמקד בנושא הכוח הנשי: "אנחנו רוצות להבין משהו לגבי נשים… השאלה לכאורה פשוטה – מאיפה נובע הכוח שלך? אבל כשלוקחים רגע לחשוב על זה לעומק מגלים שזה לא כזה פשוט. האם הכוח שלי נובע מהכישרון שלי? או שמא מהאמונה החזקה שלי בעצמי? האם הכוח שלי נובע ממוסר העבודה הגבוה שלי? או שבכלל מהילדים שלי? וכל זה, מה זה אומר עליי בכלל? ומה זה אומר על היותי אישה לעצמה? אנחנו לא עונות על השאלה הזו בעצמנו, אנחנו לא מציעות תשובה וממילא אין תשובה אחת. אנחנו רוצות לשאול את כל מי שתבוא בפאתי החנויות שלנו מאיפה נובע הכוח שלה במטרה לעורר מחשבה על הנושא ולערער על יסודות הזהות שלנו". בכדי לחדד את הנושא ולהפגיש את הלקוחות עם השאלה, חברו במותג לצלמת הפורטרטים ורדי כהנא שיצרה סדרה של 12 צילומים של נשים חזקות ומעוררות השראה. כל מצולמת ענתה על השאלה: "מאיפה נובע הכוח שלי?" ותשובותיהן ילוו את הקולקציה בכל מקום – ברשתות החברתיות, באתר המותג, במודעות פרסום, בחנויות הרשת ועוד.

עוד ראוי לציין את  פרוייקט מעבירות המתקיים מדי שנה בנובמבר וחוגג עשור להיווסדו. במסגרת הפרוייקט לקוחות המותג מוזמנות להגיע לחנויות, לתרום בגדים מקולקציות קודמות של Comme il faut שהן כבר לא לובשות ולקבל על כל תרומה שובר הטבה על סך 150 שקל למימוש לקניה מעונת החורף החדשה. כל התרומות מועברות לעמותת 'לא עומדות מנגד' המסייעת לנשים במעגל הזנות.

לקום איל פו שמור מקום של כבוד בעולם האופנה הישראלי ותרומתו להעלאת המודעות לנושאים פוליטיים וחברתיים אינה מוטלת בספק ובכל זאת, ראוי לציין שלאור מחירי המותג רק נשים מעטות ופריבילגיות בחברה הישראלית יכולות להרשות לעצמן ליהנות ממנו. זה צורם במיוחד לאור העובדה שהייצור עבר לפורטוגל לאחר שנים שבהן המותג התפאר בייצור ישראלי בתנאים הוגנים כחלק מ"ההצדקה" למחירים הגבוהים. המעבר לפורטוגל, כך הסבירה סיביל בראיון לכלכליסט, נבע בעיקר ממניעים טכניים ומתוך מטרה להעלות את איכות הפריטים, ובכל זאת, זה לא נעים לראות אג'נדה כל כך חזקה שהובילה את המותג במשך שנים "מתכופפת" לנוכח שיקולים מסחריים.

טווח מחירים: ז'קטים ווסטים 990 – 3,300 שקל, חולצות/טופים 450 – 790 שקל/מכנסיים 790 – 1,490 שקל/מעילים 1,790 – 2,690 שקל/סריגים 890 – 2,900 שקל/שמלות 990 – 1,190 שקל.

comme il faut

צילומי לוק בוק: ניר שריג, צילומי תצוגה: אבי ולדמן