טארט שוקולד ופיסטוק

שלבי ההכנה המצולמים ברורים וקלים והעוגה שוקולדית ומרוכזת. שירלי נמש עם מתכון למה שיכול להיות עוגת הדגל שלכם

עוגת פיסטוק

שוק מחנה יהודה הוא אחד המקומות הכי טרנדיים היום בעולם האוכל הישראלי. מעבר לדוכני המזון השופעים בסחורה טרייה ומפתה, צצו בו בוטיקים מסוגננים, מסעדות מעולות, בתי קפה עדכניים ודוכני אמנים. אט-אט בשנים האחרונות, השוק הפך לאחד ממקומות העלייה לרגל של כל המי ומי, ולא אחת יוצא לי לראות בפייסבוק סטטוס של אחד החברים בסגנון הזה: "עולה למחניודה. חלבה מישהו?"

אבל לרבים מהירושלמים, וביניהם גם ההורים שלי, שוק מחנה יהודה הוא לא "מחניודה" וגם לא מקום שיקי ונחשב, אלא פשוט שוק. מקום שבו קונים סחורה טרייה, טובה ולרוב גם זולה. ההורים שלי, שיהיו בריאים, כבר שנים רבות, ולמעשה מאז שאני מכירה את עצמי, מזכים את השוק לפחות בביקור אחד שבועי. המנהג הזה כל כך טבוע בהם, שאפילו היום כשהם גרים רחוק יחסית, ולמרות שליד ביתם יש שפע של חנויות וסופרמרקטים ממוזגים עם שירות משלוחים, יחד עם הקנייה בסופרמרקט, הם לא מוותרים על הביקור השבועי. מבחינתם שום דבר לא שווה ודומה.

כשהייתי קטנה, בכל יום שישי, אבא שלי נהג לקיים את סבב הקניות לסופ"ש בשוק. אני זוכרת שבשעות הצהריים הוא היה מגיע הביתה עמוס בשקיות. בין הדברים אותם היה רוכש היו חלות ופיתות טריות וירקות ופירות בהתאם לעונות השנה: ענבים, אבטיח ומלון בקיץ, ותפוזים וגויאבות בחורף. בין כל אילו תמיד היו שני פריטים  קבועים: קופסת קרטון לבנה עם הדפס כחול מקונדיטורית "מרציפן", מלאה ברוגעלך טריים, דביקים ומתוקים ובנוסף – המון שקיות נייר קטנות, חומות ומרשרשות. כל שקית כזו הכילה סוג אחר של פיצוחים – גרעינים שחורים, חומוס מיובש, אגוזי קשיו, פיסטוקים קלויים בקליפתם ועוד.

בשבילי, השבת בבית הוריי התחילה כשאני על הספה עם עיתון סופ"ש ועם שקית הפיסטוקים המומלחים. אם יש משהו שאני מתגעגעת אליו זה השקט של ערב שבת עם העיתונים והפיצוחים. שלווה ורוגע, כמו שאדם יכול לקבל רק על הספה בבית הוריו. טוב נו, גם לרוגעלך של מרציפן אני מאוד מתגעגעת.
..


….
מאז אותם ימים, פיסטוקים הם האגוזים החביבים עלי. למעשה אין סוג של אגוזים שלא חביב עלי, אבל פיסטוק הוא אחד הפייבוריטים. שילוב של שוקולד מריר או שוקולד לבן עם פיסטוק הוא מבחינתי שילוב מנצח. לשוקולד יש את המתיקות והעומק, ואילו הפיסטוק מעניק לו, מעבר לצבע המשגע, גם טוויסט ועניין. הטארט הבא הוא קינוח שלבטח כל חובב שוקולד יאהב. הוא עשיר מאוד והתוספת של הפיסטוק רק משבחת אותו.


מתחילים בהכנת הקלתית – בקערת המיקסר מערבלים יחד את חומרי הקלתית עד לקבלת תערובת פירורית לחה. בעזרת הידיים מצמידים פיסות קטנות של בצק לתבנית, עד שמכסים את הבסיס והדפנות בשכבת בצק דקה ואחידה. מקפיאים לכ – 30 דק' ואופים הישר מהמקפיא.

.

…..

בזמן שהקלתית מצטננת מכינים את מלית הפיסטוק ומלית השוקולד. מתחילים מהפיסטוק
….

….

במעבד מזון או במטחנה טוחנים יחד פיסטוקים עם מעט סוכר. ניתן להשתמש בפיסטוקים טבעיים או מומלחים. מתקבלת תערובת פירורית. מוסיפים לתערובת כפית או שתיים של שמן וממשיכים לטחון עד לקבלת תערובת לחה

..

….
משטחים את התערובת שהתקבלה על גבי הקלתית. בעזרת כוס מהדקים את הפיסטוקים אל הבסיס

….
עוברים להכנת מלית השוקולד – מתחילים בהכנה של גנאש שוקולד, מצננים את הגנאש מעט ומוסיפים לו ביצים ומעט ליקר. כיוון שהשוקולד כאן הוא המרכיב העיקרי, והוא זה שנותן את הטון, מומלץ לבחור בשוקולד טוב ואיכותי שטעים לכם. אני כהרגלי משתמשת בשוקולד בעל 56% מוצקי קקאו של פרוייבל



יוצקים את מלית השוקולד על גבי הקלתית והפיסטוקים

..

אחרי 20 דקות אפייה הטארט מוכן. צריך לאפשר לו להצטנן לחלוטין. אפשר להגיש אותו כך, או למי שמעדיף ניתן לצפות אותו בציפוי דק של גנאש שוקולד שיקנה לו מראה מבריק. מעטרים במעט פיסטוקים קצוצים
….

….
הטארט הזה כ"כ עשיר שלרוב מספיקה פרוסה קטנה ודקה ממנו כדי להשביע את החשק למתוק


….

טארט שוקולד ופיסטוק

לתבנית פאי מתפרקת בקוטר 26 ס"מ

לקלתית

1 ו – 1/4 כוסות (175 גר') קמח

1/4 כוס (30 גר') אבקת קקאו

1/2 כוס (60 גר') אבקת סוכר

קורט מלח

120 גר' חמאה קרה חתוכה לקוביות קטנות

1 חלמון

למלית הפיסטוק

1 כוס פיסטוקים קלופים (מומלץ לברור)

1/4 כוס (50 גר') סוכר

קורט מלח

1-2 כפיות שמן קנולה

למלית השוקולד

300 גר' שוקולד מריר שבור לקוביות או במטבעות

1 מיכל (250 מ"ל) שמנת מתוקה

1 ביצה

1 חלמון

2 כפות (30 מ"ל) ליקר אייריש קרים (אפשר להמיר בברנדי או ברום או בכל ליקר אגוזים)

לציפוי ועיטור

100 גר' שוקולד מריר שבור לקוביות או במטבעות

100 מ"ל שמנת מתוקה

כ – 1/4 כוס פיסטוקים קצוצים גס

להכנת הקלתית

– לקערת המיקסר עם וו גיטרה מנפים את הקמח, הקקאו ואבקת הסוכר. מוסיפים את המלח ומערבלים היטב. מוסיפים את קוביות החמאה ומערבלים עד לקבלת תערובת פירורית. מוסיפים את החלמון וממשיכים לערבל רק עד שהתערובת מתחילה להתגבש לבצק.

– מפסיקים את פעולת המיקסר. בעזרת הידיים מדביקים פיסות קטנות של הבצק לתבנית, ומצפים את הבסיס והדפנות בשכבה דקה ואחידה של בצק. אם נשארת כמות קטנה מיותרת של בצק שומרים אותה.

-מעבירים את התבנית למקפיא למשך 30 דקות. בינתיים מחממים את התנור ל – 180 מעלות. מעבירים את התבנית הישר מהמקפיא לתנור ואופים כ – 18-20 דקות עד שהבצק מתייצב. מוציאים ומצננים לחלוטין. משאירים את התנור בחום של 180 מעלות. אם נוצרו סדקים בקלתית, ניתן לסגור אותם באמצעות שאריות הבצק שנותרו.

להכנת מלית הפיסטוק

במעבד מזון או במטחנה חזקה טוחנים יחד את הפיסטוקים, הסוכר והמלח עד לקבלת תערובת פירורית. מוסיפים את השמן וממשיכים לטחון עד לקבלת תערובת לחה. מעבירים את הפיטוקים הטחונים על גבי הקלתית, אפשר להעזר בתחתית של כוס או בגב כף על מנת להדק את הפיסטוקים לקלתית.

להכנת מלית השוקולד

– בקערת זכוכית מניחים את השוקולד. בסיר קטן מביאים את השמנת לרתיחה. מסירים מהאש ומיד יוצקים את השמנת על גבי השוקולד. מניחים למשך כדקה. מערבלים היטב עד להמסה מלאה של השוקולד. מצננים כ – 10 דקות.

– מוסיפים את הביצה והחלמון לתערובת ומערבבים מיד והיטב על מנת שהביצה לא תתקרש. מוסיפים את הליקר ומערבבים עד להטמעה מלאה.

– יוצקים את מלית השוקולד על גבי מלית הפיסטוק ומיישרים את פני המלית. מעבירים לתנור ואופים כ – 20 דקות עד להתייצבות חלקית של המלית. מוציאים מהתנור. המלית צריכה להיות מעט רוטטת. מצננים לחלוטין.

לציפוי ועיטור (לא חובה) –

מניחים את השוקולד בקערת זכוכית. בסיר קטן מביאים את השמנת המתוקה לרתיחה. מסירים מהאש ומיד יוצקים על גבי השוקולד. מניחים לדקה ומאפשרים לשוקולד להתרכך. מערבבים היטב עד להמסה מלאה של השוקולד. מצננים מעט ויוצקים על גבי הטארט. מטים את הטראט לצדדים כך שיצופה באופן אחיד בגנאש השוקולד. מעטרים בפיסטוקים הקצוצים. מניחים להתייצבות ומגישים. הטארט נשמר כיומיים-שלושה בקירור, מומלץ להגיש בטמפ' החדר.

לבלוג של שירלי נמש – מתוקים שלי