עוגת גבינה, חלבה וקפה

בעוגת הגבינה לשבועות של שירלי נמש, יש חלבה במינון עדין וצריך להכין אותה יום לפני ההגשה. ביננו? עדיף יומיים

עוגה

ישנן תקופות בהן מתקבעים על משהו. זה יכול להיות מאכל מסוים, סגנון מסוים של לבוש, דיסק שאוהבים במיוחד. אצלי בזמן האחרון אלו עוגות גבינה ומאכלי חלב. זה נובע כמובן מהסמיכות לחג השבועות הקרב ובא, אבל בעיקר בשל פרויקט שבועות עליו עבדתי לאחרונה. העבודה על הפרויקט התחילה כבר בפסח. ומזה כחודש שיש אצלנו בבית פרומו רציני לחג השבועות: פשיטדות, קישים, סלטים, מאפים וכמובן עוגות גבינה שגדשו את המקרר ואת שולחן האוכל שלנו. אבל בעוד אני נמצאת עמוק בתוך שגעון הגבינה שלי, החצי נתקף במקביל בשגעון אחר – חלבה. קוביות רכות של חלבה בטעמים שונים של פיסטוק, קפה ועוד הופיעו אצלנו בבית. החצי הצליח לסחוף אחריו גם אותי ואת הילדים, והקוביות כפי שהופיעו כך נעלמו במהרה.
….

מכאן נולד הרעיון לעוגה הזו, שידוך של השניים  – שילוב של חלבה בתוך עוגת גבינה. מה כבר יכול להיות רע? הרי עוגת גבינה היא כמעט כמו ספוג. כמעט כל טעם שתוסיפו יתקבל אצלה באהבה ויעניק לה בכל פעם מחדש טעם (ולפעמים גם מרקם) שונה. לימוןשוקולד, קרמל, אייריש קריםעוגיות, פירות ומה לא? כל תוספת תניב תוצאה שונה ומיוחדת. אני החלטתי ללכת הפעם על ממרח חלבה ועל נגיעה עדינה של קפה.

כמה הערות לפני שמתחילים

  • עוגות גבינה רצוי להכין יום קודם. ההמלצה שלי  לגבי העוגה הזו היא להכין אותה אפילו יומיים או שלושה מראש. בכל יום שעובר הטעמים שלה רק משתבחים ומעמיקים.
  • למרות הכמות הלא מבוטלת של ממרח החלבה בעוגה, עדיין טעם החלבה לא מאוד דומיננטי ומשתלט. טועמים שונים ניסו להתחקות אחרי מה מסתתר בעוגה, ורק אחרי שהבינו באיזו תוספת מדובר הנהנו בהבנה והנאה. יחד עם זאת, אני לא ממליצה להגדיל את הכמות על מנת שלא תתקבל עוגה כבדה מידי.
  • אני בחרתי להכין את בסיס העוגה מביסקוויטים בטעם שוקולד, משום שהקונטרסט בין הצבע החום הכהה לבין המלית הבהירה תמיד יפה ואסתטי, ומשום שרציתי להעניק טעם מעט שוקולדי. אם אתם מעדיפים להשתמש בביסקוויטים רגילים, זה בהחלט אפשרי וטוב.
    ….

    …..
    מרפדים תבנית אפייה בנייר אפייה – גם בתחתית וגם בדפנות. מערבבים יחד את חומרי הבסיס ומהדקים היטב לבסיס ולדפנות. מעבירים למקפיא לכ – 20 דקות, ואופים הישר מהמקפיא למשך כ – 10 דקות בלבד. מצננים לחלוטין.

  • בינתיים מכינים את מלית הגבינה – בקערת המיקסר מערבלים היטב את כל חומרי המלית עד לקבלת תערובת חלקה. יוצקים את מלית הגבינה על גבי הבסיס שהתקרר
  • …..
  • .
  • ….
  • את העוגה אופים בטמפרטורה נמוכה (160 מעלות) למשך כשעה ו – 20 דקות. בתחתית התנור מניחים תבנית קטנה אליה יוצקים מים רותחים הישר מהקומקום. הסביבה העשירה באדים מבטיחה שהעוגה תאפה בצורה אחידה ושלא תשקע פנימה לאחר הקירור. כשהעוגה מתחילה להזהיב מעט בחלקה העליון, מוציאים מהתנור, העוגה תהיה עדיין רוטטת ולא יציבה. מצננים לטמפ' החדר ואח"כ מעבירים לקירור למשך הלילה.
    ….
  • למחרת מכינים את ציפוי השוקולד – מביאים לרתיחה את השמנת המתוקה ויצקים אותה מיד על השוקולד המריר. מניחים למשך דקה ומערבבים היטב עד להמסה מלאה של השוקולד. מוסיפים כף ליקר קפה ומערבבים. יוצקים על גבי העוגה ומחזירים שוב לקירור, להתייצבות. כאמור, רצוי לשמור את העוגה (עם הציפוי) אפילו עוד לילה אחד או שניים בקירור לפני ההגשה.
    …..
  • ..

אפשר לעטר לפניי ההגשה את העוגה בתלתלי שוקולד לבן כדי לשוות לה מראה חגיגי יותר (לא חובה).

עוגת גבינה, חלבה וקפה

חומרים לתבנית בקוטר 24 ס"מ

לבסיס

250 גר' ביסקוויטים (שוקולד או וניל) טחונים דק לפירורים

120 גר' חמאה מומסת

למלית

1 ק"ג גבינה (1/2 מהכמות גבינת שמנת 30% וכל היתר גבינה לבנה 5% או 9%) בטמפ' החדר

3/4 כוס (150 גר') סוכר

4 ביצים L

1 כוס (400 גר') ממרח חלבה

1/4 כוס (60 מ"ל) ליקר קפה

1/2 כוס (125 מ"ל) שמנת מתוקה

לציפוי

100 מ"ל שמנת מתוקה

100 גר' שוקולד מריר שבור לקוביות או במטבעות

1 כף ליקר קפה

לעיטור

תלתלי שוקולד לבן (לא חובה)

להכנת הבסיס

מרפדים את תבנית האפייה בנייר אפייה הן בבסיס והן בדפנות. מערבבים היטב את פירורי הביסקוויטים והחמאה המומסת לתערובת פירורית ולחה ומשטחים בשכבה אחידה בתוך התבנית (בסיס ודפנות). מעבירים למקפיא למשך 20 דקות, בינתיים מחממים את התנור ל – 160 מעלות. אופים הישר מהמקפיא למשך כ – 10 דקות בלבד. מוציאים ומצננים לחלוטין.

להכנת המלית

בקערת המיקסר עם וו גיטרה מערבלים את הגבינות עם הסוכר. מוסיפים את ממרח החלבה ומערבלים היטב עד להטמעה. מוסיפים את הביצים. בכל פעם ביצה אחת, מערבלים בכל פעם היטב עד שהביצה נבלעת בתערובת. מוסיפים את הליקר ואת השמנת המתוקה ומערבלים שוב (במידת הצורך יש להעביר מרית בתחתית הקערה על מנת לוודא שהתערובת אחידה). יוצקים בעדינות את הבלילה על גבי הבסיס שהתקרר. מניחים בתחתית התנור תבנית קטנה ויוצקים לתוכה מים רותחים. אופים את העוגה במרכז התנור למשך כ – 80 דקות, עד שהעוגה מתחילה להזהיב קלות בחלקה העליון. מוציאים מהתנור (העוגה תהיה רוטטת וזה בסדר). מצננים לטמפרטורת החדר ומעבירים לקירור למשך לילה.

להכנת הציפוי

בקערה חסינת חום מניחים את השוקולד. בסיר קטן מביאים לרתיחה את השמנת המתוקה, מסירים מהאש ומיד יוצקים על גבי השוקולד. מניחים למשך דקה אחת ומערבבים היטב עד להמסה מלאה של השוקולד. מוסיפים את ליקר הקפה ומערבלים היטב. יוצקים בעדינות על גבי העוגה הקרה, מטים את העוגה לצדדים על מנת שהציפוי יתפזר באופן אחיד. מעבירים לקירור, רצוי למשך לילה או שניים נוספים. מעטרים בתלתלי שוקולד לבן (לא חובה) ומגישים.
….

צילומים: חן שוקרון