תנו לילד להיות עצמאי!

עם החזרה לבית הספר הורים רבים מתחבטים בשאלת העצמאות. מה אנחנו מצפים מהילדים שלנו שיעשו לבד ואיך נעזור להם לפתח את עצמאותם?

הילדים חזרו לבית הספר ואחד הנושאים המעסיקים הורים רבים הוא איך לפתח ולעודד את הילד להתארגן ולעשות מטלות בעצמו. מתן עצמאות לילד משמעו לאפשר לו לבצע את המטלות והמשימות בהתאם לגיל ולשלב ההתפתחותי שלו. לפעמים ילד צעיר מקדים את זמנו, מה שמעורר אצלנו הרבה התפעלות. לפעמים מצופה מהילד לעשות משהו באופן עצמאי, אבל הוא לא עושה זאת וזה מרגיז אותנו. בשאר הזמן המעבר לעצמאות דורש אמון בילד, פינוי זמן ועבודה שיכולה לעיתים להיות קשה ולדרוש המון סבלנות.

פיתוח עצמאות אצל ילדים דורש סבלנות, אמון ביכולת ובמסוגלות של הילדים ואמון בחשיבות התהליך. שלושת המרכיבים גם יחד הם תנאי לפיתוח עצמאות ולהקטנת התלות בהמשך הדרך. לא סתם מתחילים לדבר על הקשר בין תלות לעצמאות בגיל הרך. מגיע השלב של "אני רוצה לבד", "רק אני". השלב שהילד רוצה להתלבש לבד, לצחצח שיניים לבד. שלב זה כרוך באופן הדוק עם כמה סבלנות יש לי, כמה זמן אני יכולה להמתין וכמה אני סומכת שזה יתבצע נכון.

רוצה לקשור שרוכים לבד (צילום: שאטרסטוק)

בכל מקרה, על המטלות להיות תואמות גיל ושלב התפתחותי, אבל צריך לשים לב שקיים שלב שבו אנו מוצאים את עצמנו עושים דברים במקום הילדים כי אין לנו זמן וחשק. לא ניתן לו לגרוב גרביים לבד כי זה לוקח זמן, למשל. כך קורה שלמרות שאנחנו מאוד רוצים שהילד יהיה עצמאי ויעשה את המטלות שהוא אמור לעשות, אנחנו מתקשים להתאפק, להקדיש את הזמן שנדרש, ואז אנחנו עושים את זה במקומו. בבוקר למשל, אין לנו תמיד את הזמן לתת לילד לנעול לבד את הנעליים או להתלבש, כי אנחנו מאוד ממהרים או שאין לנו סבלנות או שאנחנו לא סומכים עליו שיעשה זאת נכון ובזמן. בתגובה הילד יכול לפתח חוסר רצון וחשק לעשות דברים לבד, כי הוא יודע שאם אנחנו ממהרים נעשה את זה במקומו. במקרים אלה אפשר להיערך עם הדברים מראש, איפה שניתן.

ילד מכין שיעורים לבד (צילום: שאטרסטוק)

נושא העצמאות בא לידי ביטוי גם סביב מטלות של בית הספר שמתחברות להערכת מורה וציון ולמצבים בהם ההורים לא נמצאים בבית כשהוא חוזר מבית הספר וממתין עם שיעורי הבית, מחכה לשעות הערב. כשהם חוזרים. הורים רבים לא מאפשרים לילד לצאת מהבית אם לא הכין את השיעורים. וכאשר זה לא עובד, מתחיל המתח בין ההורים לילדים וכשמגיע הערב עם המטלות שלו, קורה גם שההורים מכתיבים לילדים את התשובות לשיעורים, או מסדרים את התיק לבית הספר כדי שלא ישכח משהו ואז מרגילים אותו שזה נעשה במקומו.

עצמאות צריך לאפשר כדי שהיא תוכל להתפתח, כהורים, עלינו לאמן לעצמאות, להתבונן על התהליך ולעודד שלבים בדרך, בוודאי לא לבקר ולהנמיך את הילד על ביצוע שונה ממה שהתכוונו, ובעיקר לגלות סבלנות כי תהליכים לוקחים זמן, גם אם לנו ההורים בעידן הנוכחי אין זמן.

צאלה מיינרט

** הכותבת היא ראש המרכז להורות ומשפחה ,מכללת סמינר הקיבוצים