כללי הזהב למשקפי מולטיפוקל

הולכים לבחור את משקפי המוטיפוקל שלכם? כדי ליהנות מכל היתרונות שלהם, קבלו שישה כללים שיעזרו לכם לבחור אותם נכון

מולטיפוקל – להרים מבט מהספר ולא לראות מטושטש (צילום: שאטרסטוק)

עם משקפי קריאה הראיה למרחק מטושטשת ומחייבת את הסרת המשקפיים (צילום: שאטרסטוק)

מתישהו באזור גיל 40, ניתן להבחין בתופעה פיזיולוגית מטרידה – הזרועות שלנו כבר לא ארוכות מספיק כדי לקרוא טקסט בצורה ברורה. זה בערך הזמן להודות שככל הנראה הבעיה אינה בזרועות אלא בעיניים, וזו אינה בעיה אלא תופעה טבעית שבעברית נתנו לה את השם הקליט "זוקן הראייה". הפתרון? משקפיים.

"למי שכבר יש משקפיים לראיה מרחוק, זה לרוב אומר שצריך עוד זוג. מי שאין לו משקפיים יסתדר עם משקפי קריאה אלא שכל הרמת מבט מעבר לטקסט תחייב את הסרת המשקפיים כי הראיה למרחק נעשית מטושטשת עם משקפי קריאה," מסביר איתן הלימי, אופטומטריסט סופר-פארם. אפשר ללכת עם מספר זוגות משקפיים, אבל הפתרון היעיל הוא משקפיים עם עדשות מולטיפוקל ומומלץ להתחיל איתם כמה שיותר מוקדם. עדשות אלה בעלות מספר מוקדי ראיה ומעניקות פתרון אופטי אידיאלי לכל טווחי הראיה והרבה נוחות משום שהן מדמות ראייה טבעית מתוקנת בהתאם למרשם הראיה".

להסיר ולהרכיב משקפיים? לגמרי מיותר עם מולטיפוקל (צילום: שאטרסטוק)

6 כללים לקניית מוטיפוקל

1. פניה לאופטומטריסט

הדרך להיות מרוצה מעדשות מולטיפוקל עוברת אצל האופטומטריסט והסיבה פשוטה ככל שההתאמה תהיה מדויקת יותר, כך המשקפיים יהיו נוחים יותר. בדיקה מקיפה ומדידות מדויקות עד לפרטים הקטנים הן קריטיות לנוחות מקסימלית ושימוש נכון במשקפיים בעלות עדשות מולטיפוקליות.

טיפ: מומלץ לפני הבדיקה למדוד באמצעות סרגל את מרחק הקריאה המועדף עליכם ואת המרחק ממסך המחשב, כך ניתן יהיה להתאים במדוייק את המשקפיים לזוויות הראייה שנוחות לכם.

2. הפעילות מכתיבה את המבנה

העדפות אישיות, העיסוק והתחביבים שלכם מכתיבים גם את העדשה המתאימה לכם. לכן, האופטומטריסט וודאי ישאל אתכם על האופן בו אתם יושבים מול מחשב, כיצד מחולק היום שלכם, אם אתם מרבים לנהוג או לצפות בטלוויזיה, שאלות אלה נועדו כדי להתאים לכם את העדשות בצורה המדויקת והמותאמת ביותר למרשם המשקפיים ולאופי הפעילות שלכם וכאמור במקרה של משקפי מולטיפוקל זה חשוב במיוחד.

3. מבנה הפנים ומבנה העין

למבנה העין ומבנה הפנים יש חשיבות גם בבחירת העדשה וגם בבחירת המסגרת והאופטומטריסט יוכל לייעץ לכם בצורה המקצועית ביותר על העדשות המתאימות ביותר עבורכם על בסיס קריטריון זה בשילוב עם הקריטריונים הקודמים.

בדיקה מקיפה אצל האופטומטריסט תסייע להתאמה מקסימלית ונוחות מרבית (צילום: שאטרסטוק)

4. איכות העדשה

עדשה טובה היא עדשה עם מינימום עיוותים בצדי העדשה, בעלת אזורי ראייה נרחבים המספקת מעבר חלק ונוח בין אזורי הראייה השונים. חשוב לבחור בעדשה איכותית המותאמת באופן אישי לצרכים שלכם ובהתאם למרשם הראייה. התאמה נכונה של גודל המסגרת חיונית כדי לא "לחתוך" את אזור הקריאה/המרחק. בעדשות מולטיפוקל מעבר המוקד המשתנה מהחלק העליון של העדשה לחלק התחתון גורם להיצרות שדה הראיה, ככל שהעדשה מעוצבת נכון ובטכנולוגיה מתקדמת כך שדה הראיה רחב יותר. עדשה אינדיבידואלית בליטוש אחורי מאפשרת את השדה הרחב ביותר שניתן לקבל בעדשות מולטיפוקל, מה שלרוב גם מאפשר הסתגלות מהירה ונוחות מרבית.

5. סבלנות

מרבית דגמי עדשות המולטיפוקל דורשים כשבעה ימי עבודה עד לקבלתם כי הכנתם מסובכת יותר ממשקפיים רגילים למרחק אחד. לאלו שרוצים לקצר את זמן ההמתנה ישנן עדשות מולטיפוקל של חברת Kodak, הנמכרות בבלעדיות ברשת סופר-פארם, אותן ניתן לקבל תוך 48 שעות.

אלא שהסבלנות לא נגמרת כאן, גם לאחר קבלת המשקפיים יש צורך בסבלנות כיון שלעיתים ההסתגלות למבנה העדשה החדש מצריכה זמן. הדרכת האופטומטריסט חשובה לשימוש נכון במשקפי המולטיפוקל ולרוב גם תכלול הסבר על תופעות אפשריות בשימוש ראשוני.

מולטיפוקל – להרים מבט מהספר ולא לראות מטושטש (צילום: שאטרסטוק)

6. לתרגל, לתרגל, לתרגל

מזל טוב, קיבלתם את משקפי המולטיפוקל שלכם, עכשיו הזמן לתרגל כדי להסתגל מהר. אין צורך להיבהל אלה תרגילים קצרים ופשוטים. איך? הנה מתחילים:

מומלץ לשבת מול ספר או מחשב ולתרגל את הזזת העיניים למעלה ולמטה בין המוקדים בלי להזיז את הסנטר באופן הבא:

1. מבט מעט מתחת לקו האופק בכיוון הספר או מסך המחשב.

2. העלאת המבט מעבר לצג המחשב – לתרגול ראייה מרחוק.

3. השפלת המבט אל המקלדת – לתרגול ראייה מקרוב.

כמו כן מומלץ לתרגל מבט לצדדים בתנועות של הראש (תנועת "לא") וללא הזזת העיניים לצדדים.

טיפ: חשוב לזכור שההמלצה היא להתמיד בהרכבת המולטיפוקל ולא "לברוח" לזוג המשקפיים הישן גם אם חוויתם קשיים ולהיות סבלניים לשינוי, לרוב ההסתגלות לא אורכת זמן רב.