איך לשחרר את המחזור לפי הרפואה הסינית

ישנן נשים שנושא המחזור נוכח אצלן כל הזמן ומטריד את מנוחתן. החוט המקשר בין מרבית אותם מקרים שמגיעים לטיפול במרפאה הוא מצבן הרגשי של אותן נשים. כך מומלץ לשחרר לפי השיטה הסינית

רוב הנשים בכלל לא נותנות את דעתן למחזור החודשי ולא שואלות "מתי יגיע הדימום?"ו-"כיצד יחוו אותו הפעם?" ו"במה יהיה שונה מהפעמים הקודמות?". לכאורה, ההתעסקות עם הגעת הווסת ואי הנוחות הכרוכה בה, מלווים בתחושות של "מי בכלל צריכה את זה?" אז זהו שכן, את צריכה.

למעשה, ישנן נשים שנושא זה נוכח אצלן בשגרת יומן ומעסיק אותן רבות. נשים אשר חוות מחזור בלתי סדיר, עד כדי אל-ווסת ("Amenorrhoea") ממש אינן אדישות לכך ורובן אף די מוטרדות מהעדר סדירות או היעדר מחזור בכלל. לא מדובר רק על נשים שמעוניינות להשיג הריון באותה עת, כלל לא, גם לא מדובר רק בנשים המתקרבות לגיל תום תקופת הפוריות – מדובר על בחורות צעירות ונשים בכל גילאי הפוריות.

ברוב המקרים, נשים אלה מוטרדות מהעובדה ש"משהו בסיסי, במהות הנשית שלהן  פסק לתפקד באופן תקין". החוט המקשר, בין מרבית אותם מקרים שמגיעים לטיפול במרפאה, הוא מצבן הרגשי של אותן נשים. בתשאול שאני עורך בתחילת הדרך הטיפולית, כמעט תמיד מופיע נושא רגשי, לחץ או מועקה המלווים את שגרת יומה של האישה, גם אם בתחילה, היא מתקשה לקשור בין השניים.

בשיחה קצרה, על כרונולוגיית האירועים אותם האישה חווה, אורח חייה בתקופה האחרונה, איכות השינה שלה ומדדים גופניים אחרים, מיד צצות אותן מועקות. החל מאירועים טראומתיים שחוותה, דרך קשיים אישיים ובין אישיים ועד ללחץ יוצא דופן בקריירה, זוגיות או משפחה.

הסינים מדברים על שתי "מעטפות" וכורכים אותן האחת בשנייה. הראשונה היא "מעטפת הלב" והשנייה "מעטפת הרחם". בעיניים הסיניות, הקשר בין השתיים הינו קשר הדוק. לא רק הסינים מחזיקים בעמדה זו, כבר לפני 2,000 שנים (3,000 שנים אחרי הסינים!), קשרו היוונים את המונח "היסטריה" לרחם (משמעות המילה ביוונית הינה רחם).

כאבי מחזור

בראייה הסינית, רעיון "מעטפת הלב" (Pericardium) קשור קשר הדוק לדם ודרכו לנפש. הרבה מהטיפולים אותם אני מקיים בכל הקשור למחזור הנשי, עוסקים במעטפת הלב ובהשפעתה על משק הדם בגוף, על הנפש ועל הרחם. לאחרונה, בהפרש של מספר ימים, הגיעו שתי נשים לטיפול. האחת חוותה תקיפה מינית לפני מספר שנים ואילו השניה, שלוש הפלות בשבועות הראשונים להריונותיה.

שתיהן הגיעו עם תלונה של אל-ווסת (היעדר מחזור חודשי) במהלך החודשים האחרונים.

אחד המדדים המרכזיים איתם עובדים ככלי איבחוני ברפואה הסינית, הינו הדופק. באמצעות הדופק, ניתן לחוש את איכות האספקטים הקשורים לדם ולמעטפת הלב בפרט. אצל שתיהן היתה ניכרת אותה תקיעות/סטגנציה.
במקרים כאלה, לעיתים נדרש טיפול ממוקד וקצר על מנת "לשחרר את המעצור" ואכן, הדרך להתנעה מחדש של מחזוריות, היתה מאוד קצרה.

כאבי מחזור

דריכת הקשת ויריית החץ

אחת התיאוריות הסיניות, מאפיינת את "תפקיד" מעטפת הלב (ביחד עם תפקיד הכבד), כאחראי על תנועה שמאפיינת את פעולת דריכת הקשת לשם שחרור החץ ממנה. פעולה זו, על אף שנראיית פשוטה, אינה טריוויאלית כלל, לא לאמן החץ וקשת ולא לחלק מהנשים. ישנו צורך באיסוף וכינוס האנרגיה, לשם שחרורם החוצה בעצמה הנכונה.

אישה אשר תהליך זה אינו מתקיים אצלה כראוי, יכולה לחוש תקועה, עצבנית וללא מיצוי עצמי. אלה הנשים אשר אצלן החץ אינו נורה החוצה, משהו מחזיק אותן דרוכות מבלי יכולת לשחרר. אצל נשים אחרות, יתקיים תהליך מחזורי כלשהו, אבל דל. נשים אלה מתאפיינות ב'דריכה' חלשה ולא אפקטיבית של אותה הקשת המטאפורית. אמנם שולח החץ אבל לא כפי הרצוי.

לא רק נשים ולא רק ענייני מחזור

תהליך זה, של יכולת כינוס לצורך יציאה החוצה, מאפיינת מנגנון חשוב כמעט בכל אספקט בחיינו. מנגנון זה ישפיע על איכות השינה שלנו (וכמובן גם יושפע ממנו), על יכולתנו לקום בבוקר ולצאת ליום החדש, האופן בו נתנהל במהל היום ואפילו במהלך השנה – קושי להתנהל בחודשי הקייץ והסתיו (מחזור שנתי).

אחת התלונות הנפוצות אותן אני פוגש במרפאה היא תחושה של מועקה בבית החזה, "משהו תקוע לי שם בפנים" או"לפעמים קשה לי לנשום". תלונה זו מאפיינת נשים וגברים, שאינם מסוגלים "לשחרר" את אותה תנועה כלפי חוץ, ונשארים עם העומס, הפיזי והרגשי.
מדהים לראות, שכאשר בטיפול, משתחרר "הפקק", מכלול התופעות והסימפטומים, משתפרים באחת. סוג של הוכחת הקשר ההדוק בין גוף לנפש – למי שעוד היתה צריכה.

** אבי קליין מטפל ברפואה סינית, מתמחה בגינקולוגיה ורפואת פריון האישה והגבר, מוסמך בתחום בריאות האישה וטיפולים בבעיות פוריות

צילום: שאטרסטוק