פיקניק עם תפוחים של אדמה

תקופת הנפנופים השנתית, עת הפארקים מתמלאים ריחות משכרים של אוכל נצלה על גחלים לוהטות, היא זמן מצוין לשני מתכונים שמחים עם התוספת הכי עיקרית שיש: תפוח אדמה

תפוחי אדמה על שולחן

גולף חנוך שכטר תפוחי אדמה יום העצמאות. צילום: אליענה גולומבתפוחי אדמה בכל צורה אפשרית. הכי טעימים בפיקניק | כלים – גולף&קו | צילום – אליענה גולומב

תקופת "מרד הנעורים" שלי נגמרה בהודו, 12 שנים אחרי שהתחילה, כשההורים שלי הסכימו בפעם הראשונה למשהו שרציתי. עד אז, מגיל מאוד צעיר, אמרתי מה רציתי, שמעתי את ה"לא" הצפוי, ועדיין עשיתי מה שבא לי, פשוט מאחורי הגב.

לצבוע את השיער, לעשות קעקוע, אפילו לנסוע לסיני אפשר לעשות גם בלי תמיכתם או ידיעתם. טיסה לאוסטרליה ולימודי בישול, לעומת זאת, אין ממש אפשרות לעשות בסתר. ויש כמובן גם את עניין העלות. לשכנע אותם להפנות את מה שחסכו מעמלם כל חודש בשביל לימודי ההנדסה שלי לטובת לימודי בישול במקום רחוק כל כך הייתה משימה לא קלה. "אחרי התואר בהנדסה תלך ללמוד בישול", שמעתי. אבל כשטיילתי בהודו, הם באו לבקר אותי וברג'סטאן הם הודיעו לי על תמיכתם ברצונותיי.

ראיתי את ההתפתחות הטבעית שלי בתור שף דרך תחנת "הלימודים". כמו לימודי נהיגה – שמישהו ילמד אותי את הבסיס לרוחבו ומשם אני כבר אמשיך.

באוסטרליה, מהיותה ארץ מהגרים אטרקטיבית, ניתנה לי האפשרות ללמוד אצל שפים ממגוון לאומים ברמות הכי גבוהות. הלימודים נחלקו לצד התיאורטי ולצד המעשי, 5 ימים בשבוע, 4 שעות ביום.

על כל קורס תיאורטי היינו נבחנים בשאלונים – "תזונה","כתיבת תפריט", "תמחורים", ובסוף כל נושא היה מבחן מעשי, כש – 20 סטודנטים מבצעים את אותם 3 מתכונים ומנוקדים לפי קריטריונים שונים. מדהים היה לראות איך כולנו הוצאנו תוצאות שונות, מאותו מזווה, עם אותם תנאים. היתרון במבחני בישול הוא שאתה יכול לאכול את הטעויות שלך לפני שבוחנים אותך על המנה. הרבה נשנושים.

הייתי מסתכל על תוכנית הלימודים לפני הסמסטר ומנסה לדמיין את השיעורים. את חומרי הגלם, את העניין שלי במתכונים, את המבחן.

גולף חנוך שכטר תפוחי אדמה יום העצמאות. צילום: אליענה גולומבהמחברת מהאקדמיה לבישול. כשהתאהבתי בתפוחי אדמה | כלים – גולף&קו | צילום – אליענה גולומב

 לפעמים צדקתי ולפעמים טעיתי טעות מרה. שיעור ביצים, למשל, קוטלג בתור מבחן קליל אך התברר להיות הסיוט של כולם. ביצה רכה, ביצה קשה מושלמת, ביצה עלומה, אומלט סיגר צרפתי רך מבפנים, אומלט עם תוספות ועוד ועוד.

אכלנו הרבה ביצים באותו יום. שיעור תפוח האדמה, לעומת זאת, נחשד בדמיון המוקדם כמועד להיות השיעור הכי משעמם. קל זה בטוח. אבל משעמם. כשהגענו לשיעור וקיבלנו את המתכונים, הסתבר לי שמשעמם זה לא הולך להיות. סלטים שונים מתפוחי אדמה, תפוחי אדמה אפויים, סופלה תפוחי אדמה ב-5 וריאציות שונות ותפוחי אדמה צלויים עם קרם פרש ופטריות.

שם גם למדתי לעשות ניוקי. הדהים אותי איך תפוח אדמה קשה ותפל הופך לענן בצקי ונמס מושלם שכזה. מאז השיעור הזה תפוח האדמה מקבל אצלי בתפריט את הכבוד הראוי.

גולף חנוך שכטר תפוחי אדמה יום העצמאות. צילום: אליענה גולומבניוקי נמסים בפה עם ערמונים ושאלוטס. עיניה אורו כשהנחתי אותם בצלחת | כלי הגשה – גולף&קו | צילום – אליענה גולומב

כבוד לתפוחי האדמה

בבית אני מנצל את יום העצמאות ול"ג בעומר לחגוג עם תפוח אדמה. זה זמן מעולה לתפוחי אדמה בארץ מכל הסוגים, הגדלים והצבעים. קרניבורים אוהבים אותו עם הבשר, ולצמחונים-טבעונים הוא טעים וממלא בלי הצורך לאכול המון קטניות או ירקות. תפוח האדמה מלא בסוכרים טבעיים בצורת עמילן, פחמימה לא קלילה בכלל אבל עם פוטנציאל טעם בלתי נגמר. הוא בא טוב מבושל במים או חלב ומעוך בתור פירה, הוא נהדר חתוך בתנור עם שמן זית ועשבים, הוא נפלא אפוי שלם, מרוח בקרם פרש וחמאה, מטוגן כמקלות או כתוספת לכל תבשיל אחר שיש בו נוזל ומתבשל יותר מחצי שעה.

אז עשיתי לנו ארוחת צהריים. צליתי תפוחי אדמה "ראטה" במחבת עם שמן זית, הוספתי כרוב ניצנים חלוט, בצל סגול, קרם פרש ופרמז'אן. אפיתי תפוחי אדמה קטנים עם שמן זית, שום ומרווה ותליתי אותם על עץ דקורטיבי שיש לנו, עטפתי כמה תפוחי אדמה סגולים בנייר כסף ושמתי בתנור, כשהיו מוכנים קיבלו חמאה, מלח ופלפל שחור.

גולף חנוך שכטר תפוחי אדמה יום העצמאות. צילום: אליענה גולומבתפוחי אדמה קטנים עם שמן זית, שום ומרווה. תוספת נהדרת שהיא גם עיקרית | כלים – גולף&קו | צילום – אליענה גולומב

היו לנו זיתי קלמטה ופטריות במקרר אז בישלתי כמה תפוחי אדמה "דזרה", צליתי פטריות בתנור ושילבתי אותן עם הזיתים.

והכנתי לה ניוקי, מתפוחי אדמה "בלו-ליפ". שיימס לה בפה. היא מתה על זה ואני מת על זה שהיא מתה על זה, אז הכנתי לה שני סוגים. אחד טיגנתי בשמן זית והנחתי בקערה עם זרעי עגבניות, חריף ירוק ופרמז'אן. לשני בישלתי ערמונים ושאלוטס ואחרי שטבלתי את הניוקי לרגע במים מלוחים, הורדתי את שלושתם לצלחת שלה. עיניה אורו. כשהניוקי נמס לה בפה והיא חייכה בהודיה, הרגשתי כמה אהבה יכול להשיג לי תפוח אדמה.

מתכון 1: תפוח אדמה סגול אפוי עם קרם פרש וסלט עגבניות מרענן

 גולף חנוך שכטר תפוחי אדמה יום העצמאות. צילום: אליענה גולומבכלים ומפה – גולף&קו | צילום – אליענה גולומב

מרכיבים – ל 4 מנות

4 תפוחי אדמה בינוניים מכל סוג מועדף

250 גר קרם פרש "יעקב'ס" / שמנת של פעם "תנובה"

חצי ק"ג מיקס עגבניות שרי

מעט נענע

מעט פלפל ירוק חריף

2 מלפפונים חמוצים

שמן זית

מלח ים אטלנטי אפור

פלפל שחור גרוס

 אופן ההכנה

1. אופים את התפוחי אדמה בתנור חם (200 מעלות) בערך שעה עד שהוא משחים ומתרכך. מוציאים, חוצים את התפוח לשניים. מזליפים שמן זית, מלח ופלפל.

2. מערבבים את הקרם פרש ושמים כף גדושה בין שני החצאים.

3. חותכים את העגבניות, ביחד עם הנענע והפלפל הירוק, מתבלים במלח ומזליפים שמן זית, ומניחים את הסלט ליד הקרם פרש.

4. פורסים את המלפפון חמוץ ומניחים ליד הסלט.

בתיאבון.

מתכון 2: ניוקי תפוחי אדמה בחמאת זרעי עגבניות ופרמז'ן

גולף חנוך שכטר תפוחי אדמה יום העצמאות. צילום: אליענה גולומבכלים ומפה – גולף&קו | צילום – אליענה גולומב

מרכיבים – ל 4 מנות

400 גרם תפוח אדמה (עדיף מסוג "בלו-ליפ" או ראטה)

150 גרם קמח לבן

3 חלמונים

2 קוביות של 50 גרם חמאה

200 גרם מיקס עגבניות שרי

שמן זית

מלח ים אטלנטי אפור

מעט פלפל ירוק חריף

פרמז'ן

אופן ההכנה

1. אופים את התפוחי אדמה ב200 מעלות בתבנית על מלח בתנור עד שהוא מתרכך. בערך 40 דק על צד אחד ו-20 דק' על הצד השני. מוציאים מהתנור, חוצים את התפוח ומרוקנים את הבשר הרך. מעבירים אותו דרך מסננת דקה בעזרת לקקן או במכשיר להכנת פירה.

2. מערבבים את בשר תפוח האדמה החם  עם הקמח בעזרת כף עץ עד שהוא נטמע. מערבבים פנימה את הביצה במהירות כדי שלא תתקרש ומוסיפים פנימה את הקוביה הראשונה של החמאה. מעבירים את המסה למשטח עבודה מקומח. לשים בעדינות את המסה עד שנהיית כדור עדין. חשוב לעשות זאת במהירות כי ככל שנתעסק עם הבצק הוא יפתח גלוטן שיהפוך את הניוקי לדביק.

3. חותכים מהכדור חתיכות קטנות יותר ומייצרים צינור. אותו חותכים לקוביות שהם הניוקי שלנו. מרתיחים מים עם מלח לבישול הניוקי (כמו לפסטה). כשהמים רותחים מכניסים את הניוקי למים. הם מוכנים כשהם צפים.

4. במחבת ממיסים את החמאה, חוצים את העגבניות ומרוקנים את זרעיהן לתוך המחבת. מוסיפים פלפל חריף ואת הניוקי שצפו. מבשלים ביחד תוך כדי ערבוב כדקה ומטבלים במלח. מניחים בצלחת ומגרדים פרמז'אן. בתיאבון.

עוד סיפורים ומתכונים אפשר למצוא בבלוג של חנוך שכטר
לאינסטגרם של גולף&קו – @golf.co