7 דברים שחייבים לדעת על פרג

מה הקשר בין פרג לבין סם האופיום? כיצד הוא מועיל לטיפול בכאבי ראש? ואיך מכינים שייק בריא עם פרג? לכבוד החג – כל התשובות

פרג. צילום: שאטרסטוק

לפני שנתיים סיפר לי מטופל שלי שעבד בחברת היי טק בארה"ב שבוקר אחר הגיעו למקום עבודתו לעשות בדיקת פתע לאיתור עקבות סמים בשתן. לא עבר זמן רב, הגיעו אליו שוטרים ולקחו אותו מיד לחקירה. אותו בחור שהיה מופתע, לא הבין מה רוצים ממנו. הבן אדם לא נגע בסיגריה מעולם, וסמים אף פעם לא היו "כוס התה שלו".

במהלך החקירה הבין מהחוקרים שנמצאו עקבות של אופיום בשתן שלו. אז פרץ אותו בחור בצחוק גדול והבין מה בעצם קרה. התאריך היה מרץ, בדיוק חגגו את חג פורים והוא, חובב אוזני המן עם פרג, אכל מהם (וכנראה שגם בכמות לא מעטה), וזה למעשה ההסבר למה שמצאו.

רגע, נא להירגע, אכילת אוזני המן עם פרג אינה נחשבת ללקיחת סמים ובטח שלא הולכים על זה לכלא, אבל זה הזמן והמקום לספר קצת על הפרג.

1. מה בעצם מכיל הפרג?

זרעי הפרג, בדומה לזרעי השומשום והפשתן, עשירים בשמן! ב-100 גרם פרג יש כ-450 קלוריות כשקרוב למחציתן מקורן משמן. אבל יש גם שפע של דברים טובים – זרעי הפרג עשירים מאוד בסידן, מכילים כ-1,500 מ"ג סידן, ובנוסף מכילים רמות גבוהות של אשלגן, אבץ, מגנזיום, זרחן וויטמיני B.

2. מה לגבי הפרג בעוגות ואוזני המן?

חשוב לזכור שלפרג שמכניסים לעוגות ואוזני המן מוסיפים סוכר ולרוב גם חלב או חמאה כדי להסמיך ולהמתיק את הפרג, מה שהופך אותו לעתיר קלוריות במיוחד. וזה עוד לפני הקלוריות של הבצק שעוטף את הפרג עצמו.

3. חוץ מאוזני המן ועוגות מה ניתן לעשות עם פרג?

טעמו של הפרג מעט אגוזי ולכן מתאים לשלבו במזונות רבים. אם הנכם מחובבי הפרג, נסו לשלבו כתבלין בסלטים, פשטידות, כחומר עיבוי לרטבים וכמובן בשייקים בזכות העובדה שהוא יכול להעניק מרקם סמיך וטעם אגוזי.

4. מה עשו בעבר הרחוק עם הפרג?

זרעי הפרג היוו סמל של כבוד ושפע בימי קדם. השרף שלהם נמצא בקבריהם של הפרעונים המצריים שהכינו מהפרג תרופות להשקטת כאבים ולהרגעה. ביוון העתיקה הכינו תמצית של פרגים עם אלכוהול לריפוי פצעים.

יהודי תימן היו מכינים מהזרעים תה למניעת נדודי שינה. יהודי אלג'יר היו כותשים את הזרעים, מערבבים במי תפוז או יסמין ומכינים מהעיסה תחבושות להנחה על הראש כתרופה לכאבי ראש, ואילו יהודי מרוקו השתמשו בפרג לטיפול בילדים קטנים שהתקשו לישון. ניתן לראות כי המכנה המשותף לשימוש בפרג היה הרגעה והשריית שינה טובה.

5. איפה כדאי לקנות פרג?

את זרעי הפרג מומלץ לקנות שלמים ולטחון לבד במקום הקניה או בבית ולשמור בכלי סגור היטב במקפיא (מה שימנע התחמצנות מהירה של הזרעים). מומלץ לקנות בחנות תבלינים, שם התחלופה גבוהה ויש סיכוי גבוה יותר לפרג טרי ללא טעמי לוואי. אם הפרג מר מאוד, סימן שאינו טרי.

6. מה הקשר בין הפרג לסם האופיום?

קיימים מעל 60 סוגים שונים של צמח הפרג ברחבי העולם. את הסמים: אופיום, מורפין, הרואין ותרופות נגזרות מהם, מפיקים מתוצר הזיקוק של השרף הדביק שבפרג. ואילו הזרעים הם אלו שמשמשים למאכל כגרגירים או כשמן. בזרעים עצמם אין את אותם חומרים שנמצאים בשרף ומשפיעים בצורה כה חזקה על מערכת העצבים, לכן אפשר לאכול מהם ולהפיק מהם שמן ללא כל חשש. למרות זאת, ובדומה לסיפור שהבאתי כאן, בדיקת שתן לאחר אכילת זרעי פרג, יכולה בהחלט להראות תמונה של עקבות סמים על בסיס אופיום.

7. שייק פשוט ונפלא לאוהבי הפרג:

כף פרג טחון

בננה

כף ג'וזי בריס/ צימוקים מושרים ברבע כוס מים

תמר

כוס מים (אם סמיך מדי מוסיפים עוד רבע כוס מים).

הכל לבלנדר.

מקבלים שייק טעים!

ומה אחרי שאוכלים פרג? מציצים במראה, מחייכים, ומוודאים שלא נותרו עדויות מביכות בין השיניים.

*****

שרית דגן רבינר היא נטורופתית ומומחית לתרפיה בתזונה.