אבא, אמא, אייפון!

הילדים משתעממים בבית או במכונית? תנו להם את האייפון או האייפד. יש שם יופי של משחקים. קבלו כמה המלצות

25/11/2010
Liron Jacobi Marcous קבלו עדכונים מLiron
  • RSS
» דריה ואייפון. צילום: לירון יעקובי מרקוס

הגברת הבכורה שלנו בוגרת גן אנתרופוסופי (הארדקור. מאלה שלמסיבת הסיום כותבים ידנית שלושים פעם את אותה הזמנה – העיקר לא להשתמש בזירוקס). הבדיחה שרצה שם היא שכשהגננות מגיעות לביקור בית (והן מגיעות!), כולם מחביאים את הדי.וי.די והפלזמה.

אנחנו אפילו לא ניסינו – בבוקר היא שיחקה בבדי משי צבועים בצביעת יד, ואחר הצהריים בגאדג'טים של אמא ואבא. כבר בגיל שנתיים, כשלא היתה לי תשובה מספקת לשאלותיה, הגברת שלחה אותי "לעשות גוגל", ולספק לה תשובה מדוייקת, רצוי בליווי המחשה ויזואלית, לשאלות כמו "מה אוכל כלב ים", "איך נראית נסיכה אמיתית", ובגיל מאוחר יותר "האם אלמוגים הם צמחים או בעלי חיים". אלוהים יודע איך השיבו על כך הורים, לפני עידן הגוגל (ולא, אף אנציקלופדיה לא אפשרה את אותה מידה של מגוון, ניידות, עדכניות ומידיות).

אחותה הקטנה, "נולדה עם אייפוד ביד". היא ירשה את זה של אבא (שעבר בינתיים לאייפד) ומעבירה קורסי שימוש מזורזים לבני משפחה פחות מעודכנים. כשהן מתעוררות בבוקר, הן בודקות באייפוד את תחזית מזג האוויר ובוחרות שירים שיתנגנו בזמן שכולנו מתארגנים (על הפלייליסט שלהן - בפוסט אחר..)

Woogie, שיהיה נעים לחבק

ממשקי המגע שהפכו פופולריים בשנים האחרונות – הנגישו עוד יותר את הטכנולוגיה לקטנטנים (וגם למבוגרים - אם עדיין לא ראיתם את הסרטון של הסבתא עם האייפון – הקליקו כאן).
הקסם הדיגיטלי פועל כבר על בני שנה. פעוטות בני שנתיים זקוקים למעט מאד הנחיה בתפעול אפליקציות שאינן דורשות יכולת קרוא וכתוב. יו טיוב עמוס דוגמאות.

לא מפלצת

 לאחרונה פרסם הגארדיאן כתבה בנושא, המסבירה מדוע המחשב אינו "מפלצת מפחידה" ולמה הורים אינם צריכים לחשוש מלחלוק את זמן המסך שלהם עם ילדיהם.

הכותב מתאר משחק עם בתו על פי "מתכון" שרקח - הכולל שילוב של טכנולוגיה, סיפור בעל פה, פעילות פיזית ומעט "שמרטפות אלקטרונית":
לאחר שסיפר לבתו, בעל פה, את הסיפור "ג'ק והאפונה" - הגברת הצעירה ביקשה הבהרות (מהי טירה? מהן ביצי זהב?) וקבלה המחשות ויזואליות מ"פליקר" כתשובה.
בשלב הבא צפו יחד (ב"יו-טיוב" כמובן) בסרטון אנימציה על פי האגדה, ואז יצרו "ביצי זהב" מחומרים ביתיים, בנו שיח אפונה עשוי לגו ושיחקו במשחק תפקידים בהשראת המעשיה.

בניגוד לצפיה פסיבית בטלויזיה, השניים חלקו חוויה שמשלבת דמיון, יצירתיות ופעילות פיזית. וגם מחשב.

ג'ק והאפונה, לאייפד

להתחיל מוקדם, להגדיר גבולות

 ממצאיו של מחקר שביצע נילסן (אמנם בנוגע לאתרי אינטרנט, אך המסקנות רלוונטיות לממשקים דיגיטליים אינטראקטיביים באשר הם) מחזקים את העמדה לפיה כדאי להתחיל מוקדם – מידת יכולתם של ילדים בני שלוש להשתמש בממשקים דיגיטליים היא פונקציה של אימון קודם.
ממשק המשתמש צריך להיות מעוצב על פי עקרונות שמישות רלוונטיים, למשל שימוש במטאפורות ויזואליות כתחליף לקריאה.

המחקר מעלה נקודה חשובה שראוי לתת עליה את הדעת – ילדים, כך מתברר, הינם חסרי יכולת לזהות תוכן מסחרי ופרסומות ולהתייחס אל תכנים אלה בצורה ביקורתית. בנוסף, הם אינם מודעים לסוגיות של פרטיות. נוכחות ההורים דרושה לפיכך, גם לצורך הצבת גבולות של משך ואופי השימוש.

אייפוד, ספר לי סיפור

גם הספרים הדיגיטליים, אינם משום איום על ההתפתחות התקינה של ילדיכם. ספרונים כאלה, מאפשרים לפעוטות "לקרוא" בעצמם, ללא תיווך הורי, ספר ילדים – המוקרא דף אחר דף על ידי קריין (או על ידי הקלטה של קול ההורה).
הם שולטים בקצב, יכולים לדפדף קדימה ואחורה, לבקש "עוד-א-פעם" ואף ליהנות מפעילויות אינטראקטיביות כחלק מהחוויה. זה לא במקום. זה פורמט חדש, נוסף.
הייתי נותנת הרבה בשביל "איילת מטיילת" בפורמט כזה. תחשבו על זה.

BugMath, סופרים עם חייזרים

יכול להיות שזה אפילו חינוכי?

נניח שהשתכנעתם שזה לא מזיק, אולי אפילו מהנה ונחמד, אך האם זה "חינוכי"? האם באמת ניתן ללמוד משהו מתוך אפליקציות דיגיטליות?

PBS Kids (רשת שידור ציבורית אמריקאית) דיווחה על ממצאיו של סקר לפיו שימוש במדיה ניידת בהחלט מסייע בפיתוח יכולות קריאה, חשבון והרחבת אוצר המלים וכן העשרה מעבר לתכני המסגרת החינוכית הסטנדרטית.

נסו לדמיין את היתרונות האדירים של ספרי לימוד שיפותחו בפורמט הזה: היכולת להציג הדמיות ומודלים (אחד הגופים המתמחים בפיתוח טכנולוגיות למידה יצר אפליקציה שמאפשרת לתלמידים לשלוט בחממה וירטואלית), לשלב למידה גלובאלית (למשל – לימוד שפה אל מול ילדים דוברי השפה ממקום אחר בעולם) ולאפשר הערכת הישגים פשוטה ביותר על ידי ההורה / מורה (האפליקציות עצמן סוכמות את ההישגים במטלה באופן אוטומטי).

בנוסף, מכשיר דיגיטלי בודד שוקל הרבה פחות ממשקל תכולת תיק הגב של ילד(ת) כתה א' טיפוסי(ת), יכולה להעיד על כך מנסיון אישי.

גם בעברית. "אצבעונית"

אבא תקנה לי

מכשירי המגע קוסמים לילדים (כמו גם למבוגרים) - לפי סקר שהתקיים באנגליה, אייפון, אייפוד טאץ' ואייפד תופסים את שלושת המקומות הראשונים ברשימת המשאלות של ילדים כמתנות חג.
בינתיים, ניכר כי הורים רבים במקום לרכוש מכשיר ייעודי חדש, מאפשרים לילדיהם להשתמש במכשירים שלהם עצמם – 85% מהילדים המשתמשים במכשירים אלה, משתמשים בזה של ההורים, בעיקר ברכב, בזמן נסיעה.

בפעם הבאה שאתם נוסעים לצפון ומעוניינים להפחית את מספר הפעמים שהקטנים שואלים "מתי נגיע", קחו אתכם את אלה:

אייפון / אייפוד טאץ':

Animatch
משחק זכרון. מתאימים זוגות לפי תמונה וקול.
מגיל שנתיים וחצי אפשר לנסות. הפייבוריט של דריה.

My First Puzzles
פאזלים בסגנון של התאמת חלקים מעץ, בדמויות של חיות ובעיצוב מקסים.
מתאים מגיל שנתיים.
1.99$.

AniSays – Animals Simon Says Game
זוכרים את משחק הסיימון? באותו עקרון, הפעם עם ארבע חיות שמשמיעות קולות לפי רצפים שונים, בדרגות קושי עולות.
מגיל שלוש פחות או יותר.
0.99$.

Uncolor for iPhone
"מוחקים" שכבה ומגלים את הציור מתחתיה. מיועד לקטנים ממש, כאלה שציור וצביעה מורכבים עבורם עדיין. איורים מוצלחים בפשטותם (חיות חווה וכאלה).
0.99$.

"עשרה יצאו לדרך"
סיפור אינטראקטיבי בעיצוב מקסים, בעברית, מבית Touchoo הישראלית.
3.99$. נסו גם את "אצבעונית".

BugMath
לומדים חשבון עם חייזרים. מגיל 5 פחות או יותר.
1.99$

אייפד:

ClickySticky
מדביקים מדבקות על גבי רקעים משתנים ויוצרים סיפורים.
מגיל שלוש פחות או יותר.
1.99$

Baby Flash Cards 2HD
כרטיסיות ללימוד שפה לקטנטנים, ע"פ נושאים.
ברירת המחדל היא אנגלית – אך בגירסה הזו ניתן להקליט את המלים המצורפות לתמונה בקולכם, בשפה שתבחרו.
1.99$

Dora the Explorer Coloring Adventures
חוברת צביעה אינטראקטיבית של דורה (החוקרת).
4.99$.

אם יש לכם המלצות נוספות - נשמח לשמוע, אנחנו מתכננים לטייל בשבת...

>> מתוך הבלוג של לירון יעקובי מרקוס- חווית משתמשת




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה