לחם תירס נהדר וכשר לפסח

דנית סלומון במתכון ללחם טעים, צבעוני ומלא שמחת חג. הוא גם קל מאוד להכנה, דורש רק ערבוב קל, ומלכלך קערה אחת בלבד

לחם תירס

צילומים: יהודה סלומון

לחם תירס לפסח של דנית סלומון. צילום: יהודה סלומון

לחמניות הפסח התפוחות וסרות הטעם הן מאכל הפסח הכי מדכדך בעיניי. יותר ממצות אפילו. מרקמן הממורטט וצבען העכור יכולים לשאוב את כל השמחה מהחג. הכי לחמא־עניא שיש. הלחם הזה, לעומת זאת, הוא לחם טעים, צבעוני ומלא שמחת חג (אוכלי קטניות, יש לדעת, זוכים לשמחות רבות יותר בחג הפסח). הוא גם קל מאוד להכנה, דורש רק ערבוב קל, ומלכלך קערה אחת בלבד. חסרונו היחיד – אצל מי שזה נחשב חיסרון בעיניו – הוא היותו חלבי. אבל ממילא לא אוכלים  בשר בכל ארוחה.

כדי להכין את הלחם הזה צריך להצטייד בקמח תופח כשר לפסח (נמכר בשקיקים צהובים במשקל 200 גרם) ובפולנטה כשרה לפסח (ברור שעם מפונק שקיטר על המן – זה מהמדבר, לא זה של פורים –  אינו יכול לעבור את הפסח בלי פולנטה כשל"פ, אז יש כזו בסופרמרקט). את הלחם מעשירים בפלפלים אדומים כבושים קצוצים דק, בכוסברה (אפשר להחליף בריחן, בבצל ירוק, בעירית או בשמיר) ובקצת גבינה מגוררת. הוא טעים מאוד כשהוא טרי, ביום האפייה, ואת מה שיישאר ("למה את חושבת שיישאר?" רטנו אצלנו, כשדרשתי שיתאפקו כדי שנוכל לבדוק את האופציות לעתיד), אפשר לקלות למחרת תחת הגריל, או במחבת פסים, ואז הוא טוב כמו חדש, אם לא יותר.

הלחם הולך טוב עם כל דבר כמעט: חמאה, גבינת שמנת מתובלת, פרוסות של גבינה מלוחה או גבינה קשה, ממרחים כמו טפנד, פסטו, סלט חצילים, סלט ביצים, אבוקדו, או כל ממרח אחר שאוהבים.

הכי נוח לאפות את הלחם בתבניות נייר מוארכות חד־פעמיות, כמו זו שבתמונה, ואני ממליצה להכפיל ואפילו לשלש כמויות (במדף של תנור ביתי סטנדרטי אפשר להכניס 3 תבניות מוארכות). את הלחם האפוי אפשר לשמור מחוץ למקרר עד 24 שעות. לאחסון ממושך יותר עוטפים ושומרים במקרר. מתבנית אחת יוצאות 14-12 פרוסות יפות.

חשוב: הכמויות נמדדו בכוסות ובכפות מידה מהסט הבינלאומי (שימוש בכוסות שתייה או בכוסות חד־פעמיות על אחריות המשתמש). כוס = 250 מ"ל; כף = 15 מ"ל; כפית = 5 מ"ל.

לחם תירס לפסח של דנית סלומון. צילום: יהודה סלומון

המצרכים:

• ¾ כוס קמח תופח כשר לפסח

• ¾ כוס פולנטה (קמח תירס צהוב) + 1 כף פולנטה לזרייה

• ½ כפית אבקת אפייה

• 1 כף סוכר

• 1 כפית מלח

• 1 גביע (200 מ"ל) שמנת חמוצה 15% שומן

• 6 כפות (90 מ"ל) חלב

• ¼ כוס (60 מ"ל) שמן זית

• 1 ביצה גדולה

• 2 כפות פלפלים כבושים (בחומץ או במי מלח), קצוצים דק

• ¼ כוס מהודקת כוסברה קצוצה

• ¼ כוס (35 גרם) גבינת פקורינו / פרמזן או גבינה עזת טעם אחרת, מגוררת גס

• מעט שמן זית נוסף לשימון התבנית ולהברשה

אופן ההכנה:

1. מחממים את התנור לחום בינוני (180 מעלות). משמנים היטב בשמן זית תבנית מוארכת חד־פעמית 26×8 ס"מ, וזורים על תחתיתה ועל דופנותיה כף פולנטה. (אם משתמשים בתבנית מתכת או בתבנית פיירקס, משמנים, מרפדים את תחתיתה ואת דופנותיה בנייר אפייה, משמנים גם אותו וזורים פולנטה.)

2. מנפים יחד קמח, פולנטה ואבקת אפייה לתוך קערה בינונית. מוסיפים סוכר ומלח ומערבבים. יוצרים גומה במרכז. מוסיפים שמנת, חלב, שמן זית, ביצה, פלפלים קצוצים, כוסברה וגבינה ומערבבים בכף לתערובת אחידה. מעבירים את התערובת לתבנית ומיישרים את פניה. אופים במשך 20 דקות. מברישים את פני הלחם בכף שמן זית ואופים במשך 5 דקות נוספות, עד שפני הלחם מזהיבים יפה ומרכזו קפיצי למגע.

3. מוציאים מהתנור ומצננים 20 דקות לפחות. משחררים מהתבנית, פורסים ומגישים.

הערה: הלחם הזה טעים מכדי שיישמר לימות הפסח בלבד. בימים חָמֵצים רגילים מחליפים את הקמח התופח הכשל"פ ב־1 כוס קמח לבן (125 גרם) + ½1 כפיות אבקת אפייה.

לחם תירס לפסח של דנית סלומון. צילום: יהודה סלומון

>> לעמוד הפייסבוק של דנית סלומון

דנית סלומון
מחברת ספרי בישול רבי־מכר (למעלה מ־20) וספרי תרבות, מפתחת מתכונים, עורכת. אוהבת לקרוא, לאכול, להתווכח, להתבטל ולבשל - בסדר זה ממשנולדה וגדלה בקיבוץ אשדות יעקב מאוחד. מתגוררת בתל־אביב. בוגרת החוגים לתולדות האמנות והחוג לפילוסופיה כללית באוניברסיטת תל־אביב