כריסטופר’ס: פינוק יפואי לצמחונים ולטבעונים

בית קפה קטן ואינטימי בשוק הפשפשים, מציע מנות צמחוניות וטבעוניות ואווירה שכונתית עם לא מעט פוטנציאל

ביצי עין בלחם מחמצת

אחרי שראינו את ביל קלינטון זורח ופורח במסיבת היומולדת של פרס, הגעתי למסקנה סופית: הטבעונות עושה לך טוב. בגיל 67, רזה ונמרץ מאי פעם, הנשיא האמריקאי לשעבר הוא פרסומת מהלכת להורדת מזון מן החי מהתפריט, מחשבה שעוברת בראשי יותר ויותר לאחרונה. יום אחד זה יקרה. אני יודעת, לדבר זה קל, מעשים הם מה שחשוב כאן –  אבל עד אז, אני מפרגנת לטבעונים מרחוק, או לכל הפחות מכינה לעצמי את רשימת בתי הקפה והמסעדות עם מנות טבעוניות בתפריט בתל אביב – כמו, למשל, כריסטופר'ס בשוק הפשפשים. בית הקפה החדש ממוקם בלב השוק, בבניין עתיק בשם "ח'אן מנולי" ששימש  כאכסניה ומקום מפגש לסוחרים שהגיעו ליפו בימי האימפריה העות'מנית, כיום אפשר לראות ממולו את סוחרי השוק משחקים שש-בש בכל שעות היום – ולהנות ממנות צמחוניות וטבעוניות, אשר שזורות בתפריט בלי אג'נדות מוצהרות, אבל באופן אפקטיבי לחלוטין.

עמוס חיון, הבעלים והשף, שעד לפני כמה חודשים היה השף של מסעדת היוקרה "לולה" בלונג איילנד, חזר לישראל אחרי 6 שנים בניו יורק, כשבאמתחתו רכש לא רע בכלל: בן זוג אמריקאי אוהב. זו חתיכת מחווה, לעקור את חייך מהתפוח הגדול ולהקים חיים חדשים בישראל, אז חיון השיב לאהובו במחווה לא פחותה: הוא קרא לבית הקפה החדש שלהם על שמו של בן הזוג. וכך, בעוד חיון נמצא במטבח, כריסטופר החביב משרת את הלקוחות, כשהוא מגיש להם בשעות היום מנות קלילות וטעימות, ומקווה ללמוד גם קצת עברית על הדרך.

ויתרנו על ארוחת הבוקר הסטנדרטית המוצעת כאן, לטובת שתי מנות שמתאימות אף הן לבוקר יפואי: ה"שד בקן" (בתמונה למעלה) שתי ביצי עין מטוגנות בלחם מחמצת וגבינה כחולה (44 שקל), והפרנץ' טוסט האלגנטי ברוטב מיפל, המוגש עם פירות (38 שקל). מנות חמודות ביותר, שבאות טוב עם הקפה המוגש בכריסטופר'ס, או עם הלימונענע הגרוסה והטרייה שהזמנו.

הטוויסט הטבעוני הגיע כשנחשפנו למנות הצהריים. טעמנו גירסא טבעונית לספגטי וכדורי בשר: פסטה טריה נטולת ביצים עם קציצות קישואים בתפקיד המיט בולס (38 שקל).  כדורי הקישואים אמנם לא מהווים תחליף אמיתי לבשר, אבל נדמה שהן גם לא מנסות לעשות זאת – וטוב שכך.בפסטה עצמה לא הרגשנו את העדר הביצים, היא סיפקה אותנו לחלוטין. את ההמבורגר צמחוני (39 שקל) לא טעמנו, אבל הוא נראה לנו מבטיח באותה מידה. להשלמת האוירה האיטלקית, חלקנו גם בפיצה אישית עם ירקות, עם בצק דק (32 שקל),  כמו שצריך. לקינוח קיבלנו מבחר מהעוגות והעוגיות של חיון, אשר בין היתר מתמחה גם כקונדיטור.

האוכל טוב בכריסטופר'ס, אבל מה שדיבר אלינו יותר מכל היה האווירה. זהו בית קפה קטן ואינטימי מאוד, אך אם הוא יצליח למשוך את הקהל הנכון, ולהשאיר אותו נאמן – הוא יכול להפוך לפצצה של אנרגיה שכונתית. מעל הקומה התחתונה החמימה, יש גלריה המאכלסת עוד מספר שולחנות, עם שקעים למחשב – אפשרות סבירה ביותר ליום עבודה. למעלה מוצגות יצירות של אמנים צעירים, למטה תלויות פרסומות של הצגות פרינג' המציגות כעת, וחיון עצמו פתוח לעוד הצעות אמנותיות שיבואו, רק תנסו אותו.

האם כריסטופר'ס תהפוך לחלק מהנוף הקבוע של שוק הפשפשים? ימים יגידו, ולא מעט תלוי בתושבי האזור הצעירים, שמחפשים מקום לתקוע בו לפ-טופ או לקרוא בניחותא עיתון. נקווה שישארו בסביבה לפחות עד היום שבו אהפוך לטבעונית.

כריסטופר'ס, בית אשל 13, שוק הפשפשים, תל אביב, 053-8095536. א'-ו' 7:30-19:30 שבת 10:30-19:00.