על טבעוגארי וחיות אחרות

הפעם אין תמונה. עדיף לכם, תאמינו לי..

בחורה עם מחשב נייד

'עד מתי? עד שיתנקשו בחיי'.

אני לא יכולה שלא להעריך, אדם שטוען שייאבק על תורתו אמונתו עד שיתנקשו בחייו. טוטאליות היא תכונה שאני מעריכה עד אימה, לטוב ולרע. אולי כי גם אני כזו. אולי כי למרות ששילמתי לעיתים לא מעט על הטוטאליות הזו, אני גם יודעת להעריך את כוחה המתעתע..

הציטוט שלעיל הוא של האקטיביסט היהודי אמריקאי גארי יורופסקי, הפועל למען זכויות בעלי החיים. פעיל כה טוטאלי, עד כי בארה"ב ובקנדה הוכרז כטרוריסט וקנדה ובריטניה אסרו את כניסתו אליהן.

מעריכה ביותר, אבל להסכים איתו? זה כבר סיפור אחר..

ראיתי את הרצאתו מתחילתה ועד סופה. ההרצאה שהוא מעביר באדיקות אין קץ ובהתלהבות של כומר המטיף את דרשתו בין כתלי הכנסיה הקתולית,על ההתעללות ההולכת ומתעצמת בבעלי חיים עם תמונות וסרטונים שהקיבה מתקשה לעכל.

יכולתי לפרוש את היריעה ולדון פה בשיאים החדשים שמציב גארי יורופסקי באומנות העמידה מול קהל, בכריזמה שלו לרתק אותך אליו, להבחין בכל ניד וניע בתווי פניו המשתנים ללא הרף ולהקשבה לדבריו, התחלה, אמצע וסוף. יש פה ללא ספק שיעור עם ערך מוסף לניתוח אנשי התקשורת.

אבל זו המעטפת, אני רוצה להיכנס לקרביים, (התמונות הקשות מסרטוני ההרצאה עושות את שלהן..), למהות, לאג'נדה שלו.

האג'נדה של גארי היא לקדם את האנושות לעבר חיי טבעונות. המניפסט שלו קורא להפסקת התעללות בני האדם בבעלי חיים. התעללות שמטרתה שגשוג תעשיית הבשר ותעשיית החלב ומוצריו ברחבי העולם. אך אם יקטן הביקוש, יקטן גם ההיצע ולכן עלינו לשנות את התפיסה, לחזור אל האדמה וממנה להיות ניזונים. להיות טבעונים. גארי יורופסקי הפך מזוהה  עם הטבעונות עד כדי כך, שנתבע המושג -'טבעוגארי'.

ההסבר שלו אינו רק הסבר חברתי כי אם ביולוגי. הוא טוען שכיונקים, אנו לא בנויים להתנהל כקרניבורים, (אוכלי בשר), כי איננו 'חיות טורפות'. כל טענה שלו נתמכת בהסבר ביולוגי מדעי מוצק. כמו למשל, כאשר הוא מסביר שמבנה הלסת של הטורפים בנוי לתלישת הבשר ובליעתו, ללא פעולת הלעיסה. פעולת הלעיסה הינה פעולה השמורה ליונקים.לנו. צריכת חלב ומוצריו גם היא רעה חולה, כשהוא מסביר שכיונקים מרגע היוולדנו, גופנו אינו מתאים לחלב שרק מזיק לו. בנוסף, הוא מזדעק על ההתעללות משולחת הרסן ברפתות ברחבי העולם. הוא קורא נגד גידול הפרות לשחיטה, הוא טוען שפעולת ההזרעה שלהן, היא אונס לכל דבר.

אני לא אומר לכם כיצד הוא קורא לדבש, כי החג בפתח ואני לא רוצה להרוס לכם אותו. אם אתם מתעקשים תראו את ההרצאה.

התמונות מזעזעות ומקוממות ואני מסכימה בכל פה אוכל שרצים וסושי שכמוני, ( לא חסידה גדולה של בשר), שמתעללים כאלה הייתי תולה על קולב בבית המטבחיים. ממש ככה.

אך האם התמונות הללו הן חזות הכל? אני כבר ראיתי רפת אחת או שתיים בחיי. חייתי, במסגרת שירותי הצבאי, תקופות לא קצרות בקיבוץ. מה שקורה ברפתות אותן מציג גארי יורופסקי לא קורה ברפתות בארץ. לפחות לא על פי מה שראו עיניי.

גארי יורופסקי לא עוצר באדום. הוא מציג סטטיסטיקות פוערות פה על הקשר בין ההסתברות הגבוהה, לדבריו, בין מחלות ממאירות ובראשן מחלת הסרטן, לבין צריכה גבוהה של בשר ומוצרי חלב, הוא לא בוחל בשום אמצעי, אף כי אמצעיו, הויזואליים בעיקר, מבחילים ביותר.

הוא דוהר כל כך רחוק עד שהוא משווה בין 'שואת בעלי החיים', כך להגדרתו, לבין שואת היהודים. בין אוכלי בשר לנאציזם. אין הבדל בין הדרך בה הושמדו מיליוני יהודים על ידי הנאצים הצוררים, לבין אוכלי הבשר 'המתעללים בחיות'. משמע, אם אתה אוכל בשר, אתה נאצי.

בנקודה הזו בהרצאה, אבל בדיוק בה, אני תוהה האם גארי יורופסקי חוצה את הגבול בין 'הומאניות' לבין 'פסיכופתיה' (מונח שנועד לתאר התנהגות המאופיינת בחוסר אמפתיה או מצפון והתנהגות מניפולטיבית). זו השוואה דרקונית ואפלה, שיכולה הייתה לגרום לי לזנק עליו כקריניבורית, ( גם יונקת יכולה להפוך לחיה טורפת), אילו הייתי באולם ההרצאות שלו.

זו מניפולציה מגמתית וזולה, שמטרתה לגרום לנו לחוש אי נוחות ובושה כל כך גדולה עד שלא תיוותרנה אופציות, אלא רק אופציה אחת.'הפתרון הסופי'- להפוך לטבעונים.

אם בהשוואה הזו בחרת מר יורופסקי היקר- הבושה שלך היא יחד עם פולי הסויה.

אם נחזור לרגע למעטפת, לטכניקת העברת המסר בה עושה גארי יורופסקי שימוש, היא כה מתלהמת וקיצונית עד שהיא צוללת מטה להתרסקות, לעניות דעתי המקצועית.

בטרמינולוגיה של תורת הפרסום, מצויה,בין היתר,שיטה להעברת מסר הנקראת 'אפקט הפחד', הנמדד  בין שני צירים בהם מסתמנת עקומת הפחד. ההסבר פשוט: כאשר משתמשים באלמנט ההפחדה בהעברת מסר, ישנו יחס ישר בין שני הצירים : רמת ההפחדה ורמת ההשפעה על הצרכן/הקהל עד נקודת האופטימום של העקומה, בה ההשפעה מקסימלית. אך ברגע שאנו עוברים את נקודת האופטימום היחס מתהפך, רוצה לומר, שככל שרמת ההפחדה תמשיך לגדול, רמת ההשפעה תלך ותקטן עד לכדי אדישות.

רמת ההפחדה בה נוקט גארי יורופסקי היא כה דרקונית וכה מאיימת, עד שהיא מובילה לאדישות גמורה שלי ולדעתי של רבים אחרים. אני יודעת שרבים נשבים בקסמי הרצאתו ותעלולי הפנומנליות התקשורתית שלו ברחבי העולם, אך אין זו אבן בוחן או מדד לצדקת הדרך.  אני מכירה תקופות נוספות בהן 'המחט התת עורית' של תקשורת ההמונים ועריצותו של המנהיג גרמו לנתיניו לומר 'הייל…  וצדק לא היה שם.

בוודאי שיש לחדד את המודעות להתעללות, בוודאי שיש לצמצם את הנזק לבעלי החיים בתעשיית הבשר והחלב. אבל אי אפשר להכריז על אמת אחת אקסלוסיבית. אי אפשר לומר 'טבעונות או נמות'. אי אפשר בכל פעם שרוצים להצדיק דרך, להשתמש בשואה כקרדום לחפור בו. תרתי משמע.

ואני, אינני קריניבורית מדופלמת, מידי פעם נהנית מסטייק, אך בעיקר בענייני שרצים וסושי. כך שגם עם אלוהים יש לי עניינים לא כשרים..