הבלוג של אורית יפרח

יומני היקר

עדכונים:

פוסטים: 141

החל מאוגוסט 2012

זהו חוזרים לבית הספר והפעם להרבה זמן עדדדדדדדדדדד חנוכה! החלטתי לרכז 10 דיברות להורה העסוקה ולא זאת לא שגיאה לשונית… מספר רעיונות מתוך ניסיוני כמורה שיעזרו להתארגנות יעילה יותר שעשויה להקל על ההורה וילדיה:

28/09/2013

את עצותיי אני מכוונת לכיתות א’ – ד’ שבהן רוב הילדים נוטים להזדקק ליותר עזרה בענייני סדר וארגון, אך יש גם תלמידי כיתות ה’ – ו’ שעדיין זקוקים לעזרה בהתארגנות ויש גם בוגרים מהם וגם מבוגרים…

1. מערכת

כדאי להציג את המערכת במקום בולט, רצוי ליד שולחן הכתיבה של הילד ואם מתעקשים אפשר גם לשים עותק במקום מרכזי בבית, כמו במטבח כדי שכולם יידעו היטב מהו סדר היום הספציפי. כשאני אומרת מערכת אני מתכוונת גם לשמות החומרים. הכוונה היא שאם כתוב במערכת עברית כדאי לפרט, לדוגמה: מקראה ומחברת ספירלה. ילדים צעירים לא תמיד זוכרים מה בדיוק נדרש לשיעור וחבל שייסחבו על גבם את כל החומרים הקשורים למקצוע השפה. כדאי גם לכתוב את שעות סיום הלימודים, זה מכוון לילדים שכבר חוזרים הביתה בעצמם ומי שממתין להם בבית, לא ממש יודע מה הכוונה כשיום הלימודים מסתיים בשעה חמישית. האם זה 12:45 או 13:00?

ועוד טיפ חשוב בנושא: להגדיל את המערכת ולכתוב בה את כל החוגים במקומם, כך לכולם יהיה ברור סדר היום לאורכו וסדר השבוע לרוחבו, מה שנקרא ראייה מערכתית.

2. לו”ז

המשך טבעי למערכת הוא פרסום הלו”ז. נכון שזה בלתי אפשרי לעדכן כל פיפס והחיים הם דינמיים, גם כשמדובר בילדים צעירים, אך יש דברים קבועים כמו חוגים, ויש נהלי בית הקשורים לסידור החדר, סידור התיק, שעת קריאה, שעות הצפייה בטלוויזיה, שנת השינה וכו’, נכון שאם לא נעמוד בכל מה שכתבנו העולם לא יתמוטט, אבל טוב שיש מסגרת כללית ולרוב ניתן להקפיד עליה, וחוץ מזה זהו לב העניין לחנך להתארגנות יעילה.

3. דף קשר

באותם המקומות שהצגתם את המערכת, תציגו את דף הקשר הכיתתי + מספרי טלפון חשובים אחרים ( מחנכת, המורה הפרטית, המתנ”ס… ) שיהיה לכל צורך.

4. בדיקת תיק ובדיקת חומרים וציוד

אחת ל… בשיתוף הצאצא /ית חייבים לעשות בדיקת תיק אולי נמצא כריך משלשום במקרה הטוב… אולי חוזר חשוב שצריך לחתום עליו ( הצגה, טיול… ), אולי מבחן מעוך וחידודי חידודים ובקלמר: האם יש מספיק עפרונות, אולי הטוש האדום והכחול כבר גוועו להם בשקט.. ואחד הדברים המתסכלים לתלמיד ולמורתו הוא כשהתלמיד יושב בכיתה בלי הציוד הנדרש ואין ספק שהפיתרון לכך פשוט: כאן יועילו איוורור התיק וחידוש המלאי.

5. יומן

יומן הוא חברו הטוב ביותר של התלמיד/ה ושל הוריו. נכון שיש בתי ספר שהשיעורים מתעדכנים באתר הכיתה, אך לא תמיד ומעבר לכך זוהי ההזדמנות לפיתוח אחריות. הכלל הוא פשוט: לא העתקת – לא עשית! ומכאן עלול להתחיל סחרור עונשים ( על תרומת הכנת שיעורי אני יכולה לכתוב פוסט שלם, אבל זאת בהזדמנות אחרת… ). לא תמיד המורות יכולות להקפיד על כך שכל תלמיד ותלמידה יעתיקו מהלוח את השיעורים הניתנים ויש להזכיר לילד חזור והזכר שעליו להעתיק כל יום את הנרשם על הלוח. יש בתי ספר שמרשים בסופו של כל יום לצלם בסמארטפון את הלוח וזהו פיתרון לא רע, למי שיש כמובן מכשיר טלפון כזה ולמי שאין יואיל להעתיק! ואם לא הספיק להעתיק ע”ע דף הקשר.

6. תלבושת

ברוב בתי הספר נהוגה תלבושת אחידה. אני מציעה להכין בלילה את הנלבש למחר ברמת תחתונים וגרביים! ולא לשכוח נעלי התעמלות ביום שיש שיעור התעמלות וזאת למניעת ויכוחים על ענייני אופנה. כמו כן רצוי להתעדכן בתקנון בית הספר מה מותר ומה אסור בנוגע ללבוש כדי למנוע אי נעימות מיותרת. כנ”ל לגבי תספורות או אביזרים. אני לדוגמה אוסרת על בנות הכיתה שלי לענוד עגילים גדולים וזאת לא מטעמי צניעות, אלה טעמי בטיחות ותאמינו לי שלפני מיליון שנה לילדה אחת נקרע התנוך בגלל משיכה תוך כדי משחק בעגיל…

ובקשה מיוחדת מטעם המורות שבגיל המעבר: חם לנו!!! אנחנו עדיין מפעילות מזגן, בבקשה שילחו עם ילדיכם סווצ’ר קל שיהיה בתיקם כל יום, כי כשלהם קרררררר, לי חםםםםםםםםםם מאוד ובעזרת הסווצ’ר שהם לובשים, אני מצליחה להמשיך ללמד בלי מגרנה! תודה מראש!

7. כריכים

כשמגיעה הפסקת האוכל, מגיעה גם שעת הסחר בכריכים: יש המחליפים גבינה בשוקולד, ויש המחליפים חומוס בטוסט. בכיתות הצעירות יותר יש גם כאלו שבוכים כשרואים את כריך הבריאות שהכינו להם מבלי להתייעץ בהם… ולכך פיתרון פשוט: שבו עם ילדכם והכינו רשימה של ממרחים המקובלים על ילד והורה כאחד, כן גם את הרשימה הזו הציגו במקום בולט! שילחו עם ילדכם בקבוק מים, ולא שוקו ובבקשה אל תשלחו חטיפים!

8. המחנכת

בבית הספר היסודי האדם שנמצא עם ילדכם שעות רבות הוא זאת אומרת היא המחנכת. ככל שילדכם גדל, כך תראו אותה פחות ופחות. יש הורים שמתראים עם המחנכת שלוש או ארבע פעמים בשנה: אסיפת הורים אחת, שני ימי הורים והטקס שילדם הופיע בו. אני בעד קשר עם המחנכת! טוב, לא כל יום ואולי לא כל שבוע, אבל תאמינו לי שזה חשוב ואני אומרת זאת לא רק כמורה אלא גם כהורה. הילד הוא שלכם ואתם חייבים להישאר בתמונה!

9. אתר בית הספר

בהמשך לקשר עם המחנכת ולמרות הניג’וס, צריך להיכנס לאתר בית הספר למניעת “הפתעות” והתעדכנות שיגרתית.

10. חיבוקים

במקום העשירי בחרתי בדבר הכי חשוב. בלה בלה סדר ובלה בלה ארגון. כבר חיבקתם היום את הילד שלכם? ואת זה אני אומרת קודם כל לעצמי!!! הכין שיעורים או לא, סידר את התיק בלילה או ב07:55, לא החתים אותי על מבחן שקיבל בו 63. בלי לזלזל בכל אלה אני חוזרת ומזכירה לעצמי : לחבק לחבק לחבק את הילדים שלי!!! ואתם חבקו את שלכם!!!

חזרה נעימה נעימה לשגרה!

עוד מהבלוג של אורית יפרח

תצוגה מקדימה

‏‎Bring Back Our Boys

השבת, לאחר תקופה ארוכה שבה התאמצתי עד מאוד, החלטתי לנוח! לא מארחת לא מתארחת, לא כותבת ולא עובדת. סתם רציתי לנוח! והנה מאתמול התחילו לרוץ ברשתות החברתיות במיוחד בווטצאפ, שיש לומר לקח בגדול וגבר על הפייסבוק, השמועות על נערים...

תגובות

פורסם לפני 6 years
תצוגה מקדימה

נפגשנו כך: שותפים לנצח...

להיות רווקה בת 28 בתחילת שנות ה90 זה לא היה "גליק" גדול. נדמה היה כי מסביבי כולן כבר היו נשואות ואפילו אחותי הקטנה ממני בארבע שנים כבר הייתה נשואה ולכל חתונה שהייתי הולכת אליה באי רצון מופגן, כמובן, הייתי שומעת בפעם האלף את...

תגובות

פורסם לפני 6 years
תצוגה מקדימה

חמישה הדברים שבלעדיהם אני אינני אני

דבר ראשון שבלעדיו אני אינני אני, הוא בעלי!  נשים רבות כבר יצאו נגד המילה הזאת בעלי בגלל פירושה המילוני: האם האישה הוא רכושו וכמו שהוא בעל מכונית ובעל דירה הוא...

תגובות

פורסם לפני 6 years

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה