הבלוג של יפית כהן

בדרך לעבודה

מאמנת עסקית אישית | מומחית בניהול ויצירת קריירה ואימון בכירים | מנחת סדנאות | כותבת. https://www.facebook.com/yic.yafitcohen בעלת תואר שני במנהל עסקים. www.yic.co.il

עדכונים:

פוסטים: 60

החל מיוני 2011

איך לבחור את השותף הנכון? המדריך המעשי המלא שיחסוך לכם הרבה זמן וכסף. כל השאלות, הבירורים והתרגול שעליך לעשות, כדי לוודא שאתה בוחר נכון.

08/02/2015

בחירת שותף לעסק נעשית לרוב בשלבי הקמתו הראשוניים אך לעיתים גם לאחר שהוקם – כאשר העסק מבקש לגדול ויש צורך באדם נוסף שישקיע או יצטרף לעשיה או בבחינת השותפות מחדש לאור השינויים שבדרך.
בחירת שותף נכון לעסקים, כמו שותף לחיים, הוא תנאי קריטי להצלחה וכמו בבחירת בן זוג, עלינו לוודא שיהיה זה האדם הנכון שיתמוך בנו, יהיה לעזר כנגדנו, יביא לשותפות את מה שחסר לי ושיחד נצמח מהר וטוב יותר, מאשר כל אחד לבד.
בחירה שגויה או מהמניעים הלא נכונים, יכולים להפוך את התשוקה וחדוות העשייה לסרט רע.

איך תבחר/י שותף נכון לעסק שלך? 

1. בחן את עצמך

בחן לעומק עם עצמך וערוך רשימה של:

מה הם הדברים החשובים בעיני להקמת או הצלחת העסק שלי או להצלחת העסק שאני עתיד להקים?

אילו “מחלקות”, מיומנויות או ידע מקצועי הכרחי שיהיו בו, לצורך הצלחתו?
שרות, מוצר טוב, שיווק, מכירות, ניהול שוטף, ידע מקצועי, ניהול כספי, מומחיות ייחודית, רכש חזק וכו’.

2. היה כנה עם עצמך.

בדוק במה אתה טוב או חזק משמעותית ומה אתה הכי אוהב לעשות?
(מתוך סך המשימות/התחומים שרשמת בסעיף 1).

תתפלא, אבל גם הדבר שאתה מאוד לא אוהב לעשות ונראה לך שכולם לא אוהבים – יש מישהו אחר שאוהב לעשות, דווקא את זה.
לקוחה שפנתה אלי להקמת חברה להפקת אירועים ציינה בפני כי התחום המעניין אותה להתמקד בו הוא התוכן של האירוע, הבמה והקונספט ושם גם יתרונה היחסי ופחות בניהול הקייטרינג, הצרכים טכניים וכו’.
עם ההגדרה המאוד ברורה, יצרנו חלוקת תפקידים מובהקת וכך היא מצאה לעצמה את השותף המתאים, שמה שמעניין אותו זה כל הצדדים הטכניים “הפקתים” ובזה הוא חזק יותר לעומתה.
היה כנה עם עצמך לגבי נקודות החוזק שלך וחשוב יותר:
במה אתה חלש יחסית או מעדיף שלא להתעסק בו?
רוב האנשים “נופלים” בשאלה הזו. או שהם אינם מודעים לנקודת החוזק המובילה שלהם או לנקודת החולשה שלהם.
אף אחד מאתנו לא חזק באותה מידה בכל התפקידים. זו אינה שאלה של יכולת.
אנחנו עשויים להיות מסוגלים לעשות הרבה, אך בוחרים במודע שלא.
אם אני טובה לדוגמא בלטפל באנשים או בלהנחות קבוצות, אני יודעת גם לעשות הנהלת חשבונות או שיווק אך בוחרת שלא, משום שנכון שכל אחד יתמקד במה שהוא הכי טוב ולא יתיימר לחלוש על כל התחומים.

3. איזה אדם הוא השותף הפוטנציאלי שלך?

לאחר שביררנו היטב את שני הסעיפים הראשונים, הגדר

מהו היתרון הבולט שצריך להיות לשותף/ה שאתה מחפש?

במה הוא צריך להיות חזק? (שאתה לא) מתוך כל הסעיפים שרשמת שהכרחיים לדעתך לניהול או הקמת העסק שלך?
יש הבדל משמעותי בין חוזקות האדם שתחפשי כאשר העסק בשלב ההקמה או היזמות, לעומת האדם שנדרש לניהול שוטף ותחזוקה כאשר העסק כבר עובד. לעיתים, לא יהיה זה אותו אדם.

לדוגמא: בשלב ההקמה יש צורך באדם עם חזון דומה לשלך, בעל יכולת לגיוס הון התחלתי, יזם בנפשו, נמרץ, בעל מוניטין בתחום וקהל לקוחות התחלתי וכזה שיודע להפוך חלום למציאות.
הניהול השוטף דורש לעיתים טיפוס אישיותי כמעט הפוך מזה: אדם מסודר, יסודי, בעל יכולת לניהול אנשים ומשאבים, הכרות טובה עם ניהול אדמיניסטרטיבי וכלכלי של עסק, איש שרות ומכירות בעל ראיה לטווח הארוך ואורח רוח, יציב בהווייתו.
כאשר מחפשים אדם שיתאים לכל שלבי העסק, לעיתים הפתרון טמון בכך שיהיו 2 אנשים, כאשר האחד הוא יזם במהותו וימשיך לעסוק אחר כך בפיתוח עיסקי ואיתור הזדמנויות חדשות לגדילה והשני, מנהל בפועל. אחד “באוויר” והשני “על הקרקע”.
אם שניכם מסוג אחד, זה לעולם לא יחזיק מעמד לאורך זמן.

חשוב מאוד בשלבים מאוד מוקדמים שלא יווצר מצב שבו אתם ‘מתחרים’ על אותה הנישה.

4. לא סטוץ ללילה, אלא חתונה.

אתה עומד לבלות שעות רבות עם האדם הזה שתיבחר כשותף והיחסים בניכם יהפכו למשמעותיים בחייך.
שאלות אלו הן מאוד חשובות לשאול:

* האם הוא דומה לך? אם כן, במה?

בניגוד למקובל לחשוב, אנו בוחרים לעצמנו במודע או שלא במודע, בני זוג ושותפים הדומים לנו בהרבה מובנים.
שני שותפים לסטארט אפ שאימנתי מילאו האחד על השני שאלון הבודק מה הם מעריכים האחד בשני ומה בלתי נסבל והיו רוצים שישתנה. הם הופתעו לגלות ששניהם כתבו, האחד על השני, שהם עקשנים וקשה להזיז אותם מדעתם משנקבעה.
משיחה שערכנו הסתבר ששניהם באמת אוחזים בתכונה זו, אך היא באה לידי ביטוי כמעט בצורה הפוכה אצל כל אחד מהם ולכן נראה לכאורה שהם שונים.
עקשנותו של האחד באה לידי ביטוי בצורה מאוד מוחצנת בוויכוחים ו”העמדת אנשים על טעותם” בעוד שאצל השני היא באה לידי ביטוי בדבקות איתנה בדעותיו, מבלי להתווכח על זה.

* האם אתם שותפים לאותם ערכים לדרך?

האם יש קוים אדומים מבחינתך, שלעולם לא תחצה גם לא למען כסף? האם גם הוא שותף להם?

* האם זה אדם שהיית רוצה כחבר?

לפחות בהתחלה חשוב שהתשובה תהיה “כן”!
גם מי שאנחנו אוהבים מאוד הופך מאתגר לאחר כמה שנים ואנו מוצאים עצמנו כועסים עליו, בדיוק על התכונות בגינן נמשכנו אליו בתחילת הדרך. היות ואנו עתידים להיות בזוגיות הזו לטווח הארוך, חשוב שתהיה כימיה אישית טובה בהתחלה.

* האם הוא שותף לרמת מוסר העבודה שלך?

בסופו של דבר, הרבה פעמים שותפויות נופלות על הפרקטיקה כאשר אנשים הם חברים או מכרים או אפילו מעריכים מאוד מקצועית האחד את השני, אך אינם נמצאים באותו שלב בחייהם ועם אותם משאבים להקצות לעסק. הדבר יוצר תסכול בהמשך כאשר אחד חש שהוא עובד יותר מהשני או משקיע כסף או זמן, באופן לא מאוזן.

כמה שעות ביום הוא מתכנן להשקיע בעסק?
האם הוא עושה כרגע עוד משהו במקביל?

* עד כמה יש לו אורך נשימה כלכלי עד שהעסק יתחיל להרוויח ולפרנס את שניכם? 

* מהי ציפיית השכר או הרווח שלו? לשנה הראשונה ול-5 השנים הבאות.

5. אל תבחר שותף כי הוא היחיד שהגיש מועמדותו.

נשמע ברור מאליו, נכון?

ובכן, בהרבה מקרים שאימנתי פגשתי שותפים שחברו יחד עם האדם הראשון שהביע התעניינות, היה זמין באותה עת, או עם חבר טוב שחיפש באותו זמן עבודה. במקרים אחרים נבחר השותף כי גם הוא בדיוק החליט לצאת לעצמאות או מצא כי קשה לו לעבוד לבד.

שני שותפים בחברה בתחום התיירות שיתפו אותי כי מאז הקמת העסק יחד, הרבה דברים השתנו וכעת יש בניהם חילוקי דעות, אי הסכמה ומתח יום יומי שמקשה עליהם ליהנות מעבודתם. החברה שהקימו מצליחה, אך השגרה ביניהם הפכה לבלתי נסבלת לשניהם.
כשישבתי עם כל אחד מהם בנפרד ושאלתי:
מה הסיבה שבחרת בשותף הזה? מה היה היתרון הבולט שלו שמשך אותך לשותפות?
כל אחד מהם בנפרד, חפר בהיסטוריה וניסה להיזכר איפה הכל התחיל? ואז השיב, כי היתרון הבולט המרכזי של האחר היה שהוא היה היחיד!
היחיד שהציע, היחיד שבא עם הרעיון, היחיד שהכרתי בתחום וכו’.

חשוב להגדיר ולהחליט לבד, מי האדם המתאים לך כשותף לדרך ורק אז, לצאת לחפשו עפ”י הקריטריונים שקבעת, ולא ההפך.
לא לקחת מישהו שחשבת עליו או שהציע לך ואז “לאנוס” את מה שחשוב לך, לכדי מה שבמקרה יש.
גם אם הוא מומחה בתחומו, יש עוד מומחים.

6. הכרות עיסקית מעמיקה.

משמצאת מספר מועמדים רלוונטיים ובחרת אחד, או שהשותף כבר קיים בעת קריאת שורות אלה,
ערכו תרגיל זה בניכם כאשר, כל אחד ירשום:

1). מהן 3 היתרונות הבולטים שלו שהוא מביא לדעתו לשותפות?

לדוגמא: אני מביאה הבנה עסקית, אני מעולה במכירות, יש לי ניסיון בתחום או שאני אשת שרות מצוינת.

2). מה כל אחד מצפה שהצד השני יביא? 

לדוגמא: שיטפל בכספים שאני שונא, שישווק, שישתמש בקשרים האישיים שלו, שיכתוב את החומרים הפרסומיים וכד’.
אל תניח שאתה יודע במה הוא טוב או מעוניין לעסוק. זה שהוא טוב במשהו לדעתך, לא אומר שהוא מעוניין להתמקד בזה.

3). איזו דאגה יש לי לגבי הצד השני?

חשוב במיוחד אם זה מישהו שאתה מכיר כבר וחושב שהכל ברור בינכם.
לדוגמא: יש לי דאגה לגבי שעות העבודה שתוכל להקדיש לעסק משום שאתה עובד במשרה נוספת במקביל.
גם כאן, הכנות חשובה מאוד, כדי שהכל יעלה מראש ותוכלו לשוחח על זה ולבדוק האם זה בר גישור? או לא.

7. סיגרו מראש מי עושה מה ומי אחראי על מה?

ערכו שיחת תיאום ציפיות כנה ומלאה, מראש ובכתב.
במקום בו יש ציפיות, יש אכזבות!
במקום שיש הסכמים כתובים, נמנעים רוב אי ההבנות שנאמרו בעל פה וחלקם גם לא זוכרים.
רוב הבעיות שמתעוררות בשותפויות בכל התחומים, קשורות בסוף בתאום ציפיות שלא נעשה כלל, נעשה בעל פה או נעשה חלקית בלבד בתחילת ההתקשרות.
אז נכון שבעסק צומח, לעיתים גם הצרכים משתנים ולכן יעלו דברים שלא לקחת בחשבון מראש, אך יש בהחלט נושאים שידועים מראש וניתן לדבר עליהם כדי למנוע מחלוקת בעתיד כגון:

* מי עושה מה ומי אחראי מהיום על מה?

 בשום אופן ובשום נושא אין 2 אחראים. במיוחד בדברים שנראה לך כרגע ש”נסתדר” או “מי שיהיה פנוי יעשה”.
אם צריך להקים אתר אינטרנט לדוגמא, מי לוקח את המשימה?

* איך מתחלקים בכל הוצאה שתהיה?
* מי אחראי על הניהול הכספי השוטף?
* אם יש צורך באיתור לוקיישן לחברה, מי מוצא את המקום המתאים? מי עובד על האישורים מול הרשויות השונות?
* מי יהיה אחראי על גיוס עובדים או ניהולם? גם אם אין כרגע, יתכן שיהיו בעתיד.

גם אם האחד צריך את עזרת השני לביצוע המשימה ועובדים היטב כצוות – יש רק מנהל אחד וברור שלו זכות הוטו ועליו לסגור את הטיפול, תוך פרק זמן שנקבע מראש.

8. הכן את שותפותך לחורף.

שותפויות מתחילות לרוב כמו נישואין, באושר ושמחה ובמקרה הטוב נדמה שלעד נהיה ביחד והאהבה או החברות תמיד תנצח.
מי צריך הסכם ממון? או למה לדבר מעכשיו על פירוק או פרידה?
התשובה היא שהמציאות עולה על כל דמיון ולכן עליך להיות מוכן לטוב ביותר ולרע ביותר ואז, לקוות לטוב ולעשות את המקסימום כדי שזה יצליח.
זה קשור בלהיות חכם, אחראי וזהיר ולא קשור לפסימי או אופטימי.
בשעת משבר יש אכזבה, תסכול ולפעמים אף כעס וזה הזמן הכי לא טוב לנסות ולהגיע להסכם.

מה קורה לדוגמא אם השותפות מסתיימת מאיזו שהיא סיבה ביוזמת אחד מהצדדים בלבד?
מי נשאר בעלי הקניין, התוכן, המוצר, הפטנט, מאגר הלקוחות? האם ניתן לרכוש את חלקו של השני?
מה קורה עם העסק מצליח, אבל אחד הצדדים רוצה להמשיך הלאה ולעבור לדבר הבא?

כאשר יש הסכם ברור, הפרידה היא טובה, מכובדת ושומרת על אינטרס שני הצדדים.
לא חייבים עורך דין כדי לנסח הסכם בעברית פשוטה, על נייר, המובן לכל הצדדים.

9. תכנון טוב נוטה להקדים את זמנו. 

מעבר לתוכנית עסקית ברורה בה יש תחזית הכנסות והוצאות, ותוכנית עבודה של לפחות שנה קדימה, הכינו יחד חזון לעוד 5 ו-10 שנים.
הכינו כל אחד בנפרד ואז תפגשו לשוחח על זה ולבדוק האם חזונכם דומה.
אנשים מתכוננים ע”י חוזים והסכמים למקרה הגרוע ביותר, אך לא למקרה הטוב ביותר כאשר העסק מצליח ומשגשג ולכל אחד יש חלום אחר לגבי ההמשך.
ענו על השאלה:
“איפה אני רואה את עצמי (אישית) בעוד 10 שנים מהיום?
ואיפה אני רואה את העסק המשותף שלנו בעוד 10 שנים מהיום?”

כל הצלחה מבוססת על מערכות יחסים.

בעסקים, יש לך מערכת יחסים עם כל מי שבא במגע עם העסק שלך: השותף, הספקים, העובדים והלקוחות.
תכנון נכון וכתוב ותאום ציפיות הגון וכנה מגדיל משמעותית את סיכויי העסק שלך להצליח כי שותפות טובה ובריאה משתקפת ללקוחות ומביאה להצלחה, לעומת חיכוכים שמעכבים גדילה ושואבים זמן ואנרגיה שהיו צריכים להיות מתועלים לצמיחה.

את 9 הסעיפים הללו רצוי לעשות בכל שלב של השותפות, גם אם היא כבר קיימת או שהיא במסגרת עסק משפחתי
והכי כיף ומומלץ לעשות זאת עם בן/בת הזוג.
התשובות שכל אחד יכתוב עשויות להפתיע אתכם.
עסקים מצליחים הם עסקים הנמצאים בצמיחה מתמדת. הם דינמיים וחשופים לשינויים ולכן אנו עורכים עבודה זו
אחת ל-5 שנים, מתבוננים בתוצאות וכך מתיישרים תוך כדי תנועה.

בהצלחה גדולה.

________________________________________________________________

* אשמח מאוד לתגובתך, אשר תוכל להעשיר את הפוסט בדעתך עליו, בחלק המיועד לכך בתחתית הפוסט.

* אהבתם את הפוסט? רוצים לא לפספס פוסטים נוספים של ‘בדרך לעבודה’? לחצו על כפתור ה- עקבו אחרי – למעלה מימין – הכניסו את כתובת      המייל שלכם, ותקבלו הודעה למייל בכל פעם שאפרסם משהו חדש, או התחברו אלי ב Like
לעמוד הפייסבוק של יפית כהן אימון והדרכה ונתראה שם.

הכותבת הינה מאמנת אישית עיסקית המתמחה בניהול קריירה, הכוון תעסוקתי ואימון בכירים. בעלת MBA במנהל עסקים וניסיון של 10 שנים בליווי עסקים להצלחה וצמיחה. www.yic.co.il

עוד מהבלוג של יפית כהן

תצוגה מקדימה

מ-0 לקוחות, לעשרות לקוחות בשמונה חודשים.

כשאני פוגשת אנשים חדשים, השאלה השניה בערך שאני שואלת אחרי סמול טוק בסיסי שכולל "נעים מאוד" היא: "מה אתה עושה?.." כשהמשכה המתבקש הוא לרוב: "ממתי אתה עושה את זה?.." השיחה בדרך כלל מתפתחת הלאה אל: "מה עשית לפני שהיית...?" והמעניינת...

אמא, חייבת להיות דרך אחרת

שכנה יקרה שלום, מידי פעם בערב, אני יושבת במרפסת ביתי וצופה מבחוץ במסך הטלוויזיה הנמצא מעבר לדלת הזכוכית. בעודי מנסה להקשיב לתוכנית המתרחשת בפנים, דעתי מוסחת מהמולת המתרחש בחוץ, מתחת למרפסתי, בתוך ביתך. פעמים רבות ניסיתי...

תגובות

פורסם לפני 8 years
תצוגה מקדימה

דברים שהייתי צריכה לדעת בגיל 18

עצמי היקרה, יש דברים שעוד יקרו לך ולא חשוב כמה תתכונני, עדיין תהיי מופתעת ותצטרכי להיות אמיצה ולהתמודד. תאמיני לי, שמכל דבר את תלמדי משהו, במיוחד ממה שיהיה הכי פחות נעים. ובכל זאת, יש כמה דברים שכדאי שתדעי ושאני יכולה...

תגובות

פורסם לפני 7 years

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה