הבלוג של יעל גתי

יעלת מטיילת

טיולים באנגליה והסביבה עם ילדים. שלום, אני יעל, בעלת חברה לסיורים בעברית בקימברידג' אנגליה www.cambridgeinhebrew.com אני ומשפחתי אוהבים מאד לטייל. זאת הבמה שלי לתת לך מידע והמלצות לטיולים באנגליה והסביבה. הטיולים מתוכננים כך שכולנו נוכל להנות גם הקטנים וגם הגדולים. אני מאד רוצה לשתף אותך בחוויות ובטיולים שלנו, כך שאולי אתן השראה גם לך לטייל ולהנות עם הילדים. באהבה יעל

החל מספטמבר 2015

סקוטלנד, אוגוסט 2015

חלק ראשון מגלזגו עד האי סקאיי.

הערה: צכאשר אני מציינת מקום שבו היינו חניון או אטרקציה, אני מוסיפה קישור לאתר האינטרנט. ליחצי על שם המקום והקישור יוביל אותך לאתר.

לפני שאתחיל בסיפור הטיול עצמו, אני רוצה לתת קצת רקע על השיקולים שהובילו לבחירתנו ביעד הזה ובסגנון הטיול הזה:

למה סקוטלנד: ארץ האגדות, טבע פראי, טירות עתיקות, הסטוריה מעניינת, אנשים מאד נחמדים (את זה גילינו רק במהלך הטיול), אגמים ונופים.

למה קראוון: לטייל בקראוון עם ילדים זה מאד נוח ממספר סיבות:

• סיבה ראשונה: יציבות, אין צורך בהסתגלות כל פעם מחדש למקום לינה אחר. לכל ילד יש את המיטה שלו והפינה שלו. ואפילו מדף קבוע בארון עם הבגדים והצעצועים שלו, למשך כל הטיול.
  • סיבה נוספת: חיסכון באריזות, לא צריך לארוז כל פעם מחדש כשעוברים ממקום למקום. פורקים את המזוודה ואורזים בחזרה רק בסוף הטיול (שונאת לארוז).
  • אוכל: אתה יכול לבשל לעצמך. בקראוון יש מטבח, כיריים, מקרר וכו. אין דבר יותר נוח מזה. אחרת, אוכלים במסעדות ועם הילדים זה עלול להפוך למטלה מעיקה. בהמשך המאמר יש פירוט על נושא האוכל בטיול.
  • ישנים באתרי קמפינג, בתוך הטבע, בדרך כלל ניתן לצאת ברגל ישר מהחניון אל תוך הנופים המדהימים.
  • בנוסף, הטיול בקראוון הוא לגמרי חוויה אחרת לנו לילדים. זאת היתה טבילת האש הראשונה שלנו. אך לא האחרונה.

מהלך הטיול:

הגענו לגלזגו בטיסה. מנמל התעופה Stansted  עם חברת התעופה Ryanair, חברת Low cost שהציעה את המחיר המשתלם ביותר.

הכנות מראש:

1. השכרת קראוון: חיפשנו באתרים שונים ברשת. לנו התאימה החברה הזו: השכרת קראוון.
  2. הזמנה מראש של חניוני לילה: בעיקרון לא חובה להזמין. אפשר פשוט להגיע. לפעמים זה גם יוצא יותר זול. אפשרות נוספת היא,לעשות wild camping  . לחנות את הקראוון באיזשהו מקום, ולהעביר שם את הלילה. בסקוטלנד זה מאד מקובל. הקראוון מספק מים, חשמל, מקלחת ושירותים. פגשנו אנשים שחנו בחניונים מסודרים לסירוגין, נניח אחת ליומיים –שלושה. בחניון ניתן לרוקן את השירותים, למלא מי שתיה וכו. במציאת חניוני הלילה ניתן להעזר באתר הזה: http://www.ukcampsite.co.uk/
  3. מונית: הזמנו מונית גדולה ל5 אנשים, משדה התעופה עד למגרש השכרת הקראוונים. בפועל, הנהג לא חיכה לנו כי היה עיכוב של מעל שעה בטיסה. הלכנו לתחנת המוניות וחיכינו כ20 דקות למונית גדולה. ממש לא נורא וגם יצא יותר זול .
  4. אוכל : ביררתי מראש איפה יש סניף של סופר מרקט באזור מגרש ההשכרה(Clydebank  ). מצאתי שם מרכז מסחרי שכלל ASDA (רשת סופר מרקטים גדולה). עשיתי מראש הזמנה דרך האתר שלהם. יש אופציה שנקראית Click and Collect  כך שהמצרכים חיכו לי לאיסוף בסניף. חיסכון זמן בקניות, מה גם שלהיכנס עם 3 ילדים לסופר זה לא הכי פשוט.
  5. כלי מיטה: רכשתי באותו מרכז מסחרי, ברשת Primark, כלבו זול עם מחלקת כלי בית. בחנות הזו ניתן לקנות שמיכות פוך ב60 שקלים וזוג כריות ב30 שקלים. מכיוון שלמיטות בקראוון ששכרנו יש רק מזרונים, היינו חייבים לרכוש שמיכות וכריות. קחו את זה בחשבון השכרת הקראוון.( לנו יצא תוספת של 50 פאונד). מצעים ומגבות הבאתי איתי במזוודה.

יום ראשון:

לאחר טיסה קצרה, לקחנו מונית, והגענו למגרש ההשכרה.

הבחור של הקראוון קיבל אותנו בנחמדות. הסביר כל מה שצריך לתפעול הקראוון. הילדים קפצו בהתלהבות בתוך הקראוון בדקו כל מגירה ודלת. הבנות ניסו את מיטת הקומותיים וכמובן רבו על הזכות לישון למעלה. ענבר בסופו של דבר לא ישן במיטה שיועדה לו. חשבנו שיישן באחת הספות שנפתחת למיטה. לא היה מגן מיטה והוא התגלגל פעמיים לריצפה. כל הטיול ישן איתנו במיטה הזוגית שממוקמת מעל תא הנהג. מודה שלקח לי זמן להתרגל לישון בתוך הקפסולה הזאת, ועוד באוויר!!

יצאנו לאסוף את הקניות. עצירה קצרה במקדונלנדס לשיפור מורל הילדים, רכישת כלי המיטה ויאללה לדרך לכיוון Loch Lomond.

5 דק מהעיר וכבר אנחנו בנופים מרשימים של ירוק, כבשים מצחיקות עם פנים שחורות, וכבישים צרים. נסיעה של 40 דקות,

והגענו לחניון הלילה הראשון :Milarrochy bay

inbar in the loch

במבט ראשון מזכיר חוף בכינרת בשנות השבעים, דשא , אגם וחלוקי נחל. כאן יש ברווזים מסתובבים על הדשא ובמים ו2 מתקני משחק לילדים.

המקלחות נקיות ויש חנות מצרכים קטנה בה ניתן להתייעץ לגבי מסלולי טיול באזור.

מדד גתי לחניון מ1-5: 4.5. בגלל שהיו המון מידגטס (ברחשים עוקצים ממש מטרידים). זכרו להצטייד בתכשיר נגד יתושים.

משפט קטן על האווירה בחניונים: כאשר מגיעים לחניון מקבלים pitch , שם מחנים ומתחברים לנקודת החשמל. בדרך כלל, חוץ מחיוכים מנומסים המוחלפים עם השכנים למפרץ החנייה, אין אינטרקציה עם התיירים האחרים. מאד שומרים על השקט והפרטיות של האחר.

מדי פעם, פגשנו בפעם השנייה אנשים שכבר ראינו בחניון אחר. או אז כבר הרשינו לעצמנו להחליף כמה מילים כמו למשל, מאיפה אתם וכמה זמן אתם מטיילים?, הרי אנחנו כבר מכירים.

מאד מעניין לראות את הקראוונים והאוהלים האחרים, יש אוהלים שמקימים על גבי מכוניות או כתוספת למכונית. חלק מהקראוונים היו עם הגה בצד שמאל וזה אומר שאלו תיירים שהגיעו עם הרכב ממדינה אחרת.

car

יום 2:

למחרת החלטנו לעשות מסלול טיול שנקרא Cashel forest  .

קיבלנו המלצה ומפה עם המסלול, במשרד החניון.

בכך סטינו מהתוכנית המקורית לטייל במסלול ה     .  Sallochyהבחורה הסבירה שיש עליה מאד תלולה בדרך. זה עלול להיות קשה מדי לילדים אז וויתרנו. .

נסיעה קצרה מאד מהחניון לילה. התחלנו לטפס במעלה ההר (הילדים קיטרו די הרבה). נוף יפה לכיוון הלוך ,מטפסים עד לנקודת תצפית ממנה נשקף כל האגם.

IMG_20150825_114811 (1)IMG_20150828_144533

בדרך ראינו קריסטלים ואבנים מיוחדות משובצות באדמה ונחל קטן שהלכנו לאורכו. סימון השבילים לא היה ברור, כך שלקחנו בטעות את השביל הארוך יותר. פגשנו מטייל מקומי שהמליץ לנו לרדת חזרה בשביל שעליו הגענו, ולא לרדת דרך היער, כי שם יש המון יתושים. מסלול נחמד, דרך רחבה ונוחה להליכה, לעומת הטבע והנופים המדהימים בהם נתקל בהמשך, לא מרשים במיוחד.

נסיעה של שעתיים וארבעים לכיוון חניון הלילה השני בגלן נביס. בדרך עברנו דרך Glencoe  שם נמצא האתר המפורסם של ”שלוש אחיות”, שלושה הרים המחוברים יחד. בדרך יש מפרץ גדול בכביש ואפשר לעצור ולצלם. ישנה גם תצפית למפל נחמד. למי שיש יותר זמן יכול גם לעשות שם מסלול הליכה שנקרא : העמק הנעלם.

הגענו לחניון שנקרא: Glen nevis holidays

חניון יפיפה למרגלות הרכס של Ben Nevis ההר הגבוה ביותר בבריטניה (1344  מטר).

חניון גדול מאד, נקי ומסודר עם כל מה שצריך, מסעדה, מגרש משחקים ,מרכז מידע.

מדד גתי מ1 עד 5 : 5 !

יום 3:

במרכז המידע רכשנו מפה עם מספר מסלולים שונים לפי דרגת קושי,.מסלולים מקסימים בטבע פראי של גלן נביס. בתכלס לא עשינו ממש מסלול, אלא נסענו לראות את המפלים. הסתובבנו ברגל באזור. אחר כך נסענו לראות את המפל העליון ושם ירד המון גשם והיו המון מידגס, לכן לא ממש יכלנו להגיע עד אליו אלא ראינו אותו רק מרחוק. יש לציין שמטיילים רבים לבושים בביגוד נגד גשם ולא נותנים למזג האוויר להפריע ולקלקל להם את התוכניות.

אזור זה הרשים אותנו מאד בעוצמתם של ההרים וכמויות המים האדירות של מפלים, נחלים ויערות.

אפשר בקלות לבלות מספר ימים באיזור זה. למטיבי לכת עליה לבן נביס לוקחת כ 7 שע’ ואינה דורשת יכולות טכניות מיוחדות.

יצאנו לדרך לכיוון האי סקאי על כביש 87A . כביש ראשי עם מקומות רבים שמאפשרים עקיפה ומעבר, כשאתה נוהג בקראוון זאת עובדה חשובה. עובדה נוספת ששמתי לב אליה, במהלך הדרך יש נקודות תצפית יפיפיות על אגמים ומפלים, בדרך כלל יש שוליים מאד מסודרים עם מעקה בטיחות ושם ניתן לעצור ולצלם.

בסקוטלנד יש מנהג נחמד לנופף לשלום לנוהגים בקראוון שעוברים מולך, מן אחוות קראוונים שכזאת.

עצירה לצורך הצטיידות במזון ודלק כדאית בשלב זה לפני הכניסה לאי סקאי. (בעיירה פורט ווילאם שהיא העיירה המרכזית לפני האי, יש סניף גדול של מוריסון ליד מקדונלדס). דרך יפה מאד , אגמים ונוף הררי עם המון מפלים וצמחיה.

קצת לפני חציית הגשר הגדול המחבר את סקוטלנד לאי עצרנו בטירת Dronie.

אם רוצים לבקר בטירה בסקוטלנד וצריך לבחור רק בטירה אחת , אז זאת הטירה המרשימה ביותר.

טירת דורני

טירת   :Eilean Donan

טירה יפה וגשר עתיק מעל הים שמוביל אליה נבנתה בשנת 1700 , בעלת היסטוריה מעניינת.

שימרו אותה יפה מאד. במיוחד נהנו מסרטי ההסברה שמוקרנים על הקיר, בתוך הטירה. מודל של קרב גדול שהתחולל שם, דמויות השעווה של אנשים מהתקופה. שיחזור המטבח, עם טבחים, אוכל ואפילו חתול מתחבא לו מתחת השולחן.

בטירה מרכז מבקרים, חנות מתנות ובית קפה. מחיר כניסה 14 פאונד. שילמנו על זוג וילד אחד מעל גיל 5.

אחרי הביקור בטירה, נסיעה קצרה והגענו לחניון הלילה הראשון שלנו בסקאי. ממש בכניסה לאי מכיוון הגשר, ליד כפר שנקרא Breakish.

החניון נקרא 8 Ashiag  .

החניון עצמו הוא בעצם החצר האחורית של אדם פרטי.

חניון קטן ואינטימי, אך סיפק לנו בדיוק מה שצריך. הבנות התרגשו מכך שצריך להכניס כסף למקלחת כדי שיהיו מים חמים. הקצבנו לכל אחת 40 פני (4 דקות) וזה עבד מצויין. חבל שאין לי את הפטנט הזה בבית.

בחניון הזה הרגשנו ממש בתוך הטבע, היינו כמעט לבד בחניון. אין אף מבנה, אלא רק מבנה קטן של המקלחת, היתה שקיעה מוצלחת במיוחד, וגשם….

מדד גתי לחניון הזה: 4

יום 4:

לפי המלצתו של טום הבחור מהחניון, קבענו סיור בסירה שיוצאת מכפר דייגים קטן שנקרא Ergol . במהלך השיט ניתן לצפות בציפורים וכלבי הים. ניתן לקחת סיור ארוך יותר הכולל עצירה בהרי הקולין וטיול רגלי בלוך המקסים שבאזור.

הדרך לשם פשוט מדהימה. כביש צר דרך חוות כבשים ופרות, נופים מקסימים. ממול הרי הקולין השחורים, מוסיפים אווירה של סוף העולם.

בElgol  ירדנו דרך הכפר אל המזח הקטן, ירידה תלולה מאד. חנינו באמצע הדרך ליד הקפה. לא מומלץ לרדת עד למטה לבעלי קראוונים. תחנו ותלכו ברגל את שאר הדרך. מפאת מזג האויר ההפלגה לא יצאה לדרך. בכל זאת בילינו קרוב לשעתיים על חוף הים שם.

הילדים שיחקו בארגז החול ליד הבוטקה של הסירות. אחר כך טיילנו על החוף עד לסלע אדיר מלא בנקבים.

מזג האוויר הסקוטי הוא לא להיט, אך מכיוון שיורד גשם ובו זמנית יש שמש נוצרות קשתות מרהיבות בשמים. בזמן שבילינו על החוף פתאום ראינו קשת מדהימה שמחברת בין שני הרים. מחזה זה היה בוודאי נדיר, מכיוון שגם הגברת ממשרד ההפלגות יצאה לצלם את הקשת הזו.

קשת בElgol

קינחנו בשוקו חם ועוגה בבית הקפה שלידו חנינו, היה נהדר.

יצאנו לכיוון Portree  העיר “הגדולה” והמרכזית ביותר בסקאי. למתכננים טיול עם רכב באי, מומלץ להתאכסן בה ומשם לצאת לטיולי כוכב באי.  בדרך לשם ראיתי לראשונה פרה שעירה.

הגענו לחניון הנקרא :Torvaig   .

חניון חמוד, בינוני בגודלו. משקיף על גבעה קטנה עם פרות וכבשים, הילדים היו מבסוטים מהעניין. נקי ומסודר.

היה אומנם קשה להוציא את הילדים מהקראוון אך לבסוף הצלחנו לצאת איתם לסיבוב קטן באזור.

מהחניון ישנה דרך שיוצאת לכיוון הצוק המשקיף אל הים וחוזרת דרך יער קטן. הדרך מגיעה אל Portree . משם מטפסים למעלה אל הכביש הראשי וחוזרים לחניון. בדיוק בזמן לארוחת ערב ומקלחת.

אחד היתרונות הבולטים של טיול בקראוון הוא לינה בתוך הטבע. אם רוצים לטייל, אפשר פשוט לצאת ברגל מהחניון ולטייל בסביבה. וזה מה שעשינו הפעם וגם בחניון הבא.

מדד גתי: 4.5 (לא היה גן שעשועים).

יום 5:

ביום זה לקחנו את הBoat trip  המיוחל. בעלון מבטיחים לראות כלבי ים, דולפינים, נשרי ים ואם יש מזל גם לוויתנים. הכל כמובן תלוי במזל, כי אלו חיות שנמצאות בטבע ואין הבטחות.

החברה שאיתה יצאנו לסיור מומלצת מאד, המחיר קצת יקר , אך שווה, (63 פאונד לזוג עם 3 ילדים).

Stardust.

boat trip

נשרים לא הצלחנו לראות, וכבר התחלנו לחשוב שמכרו לנו חתול בשק.פתאום למרבה המזל, פגשנו להקה של קרוב ל50 דולפינים שקפצו ושחו מסביב לסירה. מראה זה הוא בלתי נשכח, כולנו התלהבנו מאד. ירדנו נרגשים מהסירה, ישר אל דוכן ה Fish and Chips הצמוד למשרד הכרטיסים. אחד הטובים שאכלנו, הם משתמשים בדג מסוג הדוק ולא בקוד המסורתי וזה ממש מוצלח.

בדרך לקראוון נכנסנו לחנות וויסקי כדי לרכוש לנו וויסקי מקומי. המוכר הסביר לנו בדיוק על הסוגים, היתה חוויה מעניינת.

בסקוטלנד יש אפשרות לסיורים במזקקות הוויסקי הרבות. מכיוון שהכניסה היא מגיל 8 (בגלל אדי האלכוהול הרבים בתוך המזקקה), ויתרנו על התענוג.

סיור כזה הוא בהחלט מומלץ, משקה הוויסקי מהווה חלק נכבד מהמורשת הסקוטית. אפשר לעשות חבר מועדון ולקבל הנחה על סיור של מזקקות שונות.

בשעות צהריים המאוחרות נסענו צפונה לכיוון Uig . עיירת דייגים נוספת, רצינו להגיע אל: Glen Fairy  .

בGPS יש לכתוב  Balnaknock . נוסעים עד שמגיעים לשלולית גדולה עם ספסל עץ, שם מחנים.

מצד אחד תצפית לכיוון שלושה מפלים. מצד שני גבעות דשא עם נחל קטן שיורד ביניהן. בגבעות יש מעגלי אבנים קטנים והמון כבשים עם פנים שחורות. נראה בהחלט כמו מקום מגורן של פיות. נהננו שם מאד, גם בזכות העובדה שתפסנו את השעתיים היחידות בהן לא ירד גשם באותו היום. מקום קסום.

ענבר בגלן פרי013eefe1b7afc530c94d80389581a502c93f460f53-001

באותו יום עשינו נסיעה ארוכה יחסית קרוב ל3 שעות על כביש A87 לכיוון לוך נס, האגם הארוך ביותר בסקוטלנד, ומקום מושבה הידוע של נסי המפלצת . בדרך לשם ראיתי שני צבאים צעירים לצד הכביש, איזה כיף!!

המשך הטיול בפוסט הבא, סקולטנד חלק שני מלוך נס עד אדינבורו,

להתראות

עוד מהבלוג של יעל גתי

ברוכים הבאים לבלוג החדש שלי

כשהגענו לקיימברידג' לפני שנה מישראל, הבטחתי לעצמי שאפתח בלוג על חוויות הרילוקיישן. והנה עברה שנה מדהימה, מעצימה מאתגרת, אבל לא הצלחתי להביא את עצמי לכתוב על ההסתגלות עצמה. אני מאד נהנית לקרוא בלוגים של נשים ואמהות...

מה ההבדל בין United -Kingdom לGreat- Britain?

מצאתי סרטון וינטאג' חמוד ביו טיוב. אם את רוצה לדעת מה ההבדל בין אנגליה, בריטניה והממלכה המאוחדת, ולגלות עוד כמה עובדות נחמדות, שווה להציץ  [youtube NL66NfKUWDE]        ...

Windsor castle, טירת ווינדזור

Windsor castle מהי טירת ווינדזור(Windsor castle)?   ביתם של מלכי ומלכות אנגליה כבר למעלה מ1000 שנה. שטח הטירה גדול מאד, עליו מבנים מרשימים המציגים...