תעוד מצולם – הטרדות מיניות במרחב הציבורי במצרים.

ע״פ סקר של האו״ם מ-2013, 99% מנשות מצרים סובלות מהטרדות מבוססות ג׳נדר. מאז המהפכה תופעת ההטרדות במרחב הציבורי הולכת ומחמירה. צלמת העיתונות אימן הלאל (ايمان هلال), שואפת להביא לשינוי.

יום האישה הבינלאומי 2011 נחגג בעצרת שקטה בכיכר תח'ריר. עימות מילולי מצד גברים שהקיפו את המשתתפות, התדרדר מהר מאוד להטרדה פיזית. אימן הלאל, צלמת עיתונות שתעדה את הארוע, הביאה פריימים דרמטיים למערכת העיתון בו עבדה אז, אך נתקלה בסירוב  נחרץ מצד המערכת לפרסם את התמונות.

כיכר תח׳ריר, יום האישה 2011
כיכר תח׳ריר, יום האישה הבינלאומי, 2011. אחדים מהגברים תוקפים ואחרים מנסים להגן על האישה הצעירה

סירובה המאכזב של המערכת הוביל את הלאל לעבודה על סידרת צילומים דוקמנטרית מתמשכת, המתעדת את תופעת ההטרדות המיניות  במרחב הציבורי במצרים ובפרט בקהיר.

photo by Mahmoud Khalid
Photo: Mahmoud Khalid

אם ציפו הנשים שמצבן ישתפר עם השינויים הפוליטיים, הרי שהתאכזבו. שכיחות ההטרדות במצרים עולה וחומרתן הולכת וגוברת בשנים האחרונות, מאז פרוץ ״האביב הערבי״. הילאל סבורה שהסיבה לכך אינה בהכרח פוליטית ישירה, אלא תוצאה של נוכחות דלילה של שוטרים ברחובות. הטרדות במרחב הציבורי ניראות כטבועות במרקם החברתי-דתי: רק ביום בו הופל מורסי הוטרדו כ-80 נשים באזור כיכר תח׳ריר. מעבר לכך: כשפורסם דו״ח האו״ם מ-2013 בנוגע לאלימות נגד נשים ונערות (ראה תקציר למעלה), פירסמה תנועת האחים המוסלמים במצרים גינוי, בטענה שמסקנות הד״ח נוגדות את חוקי האיסלם. תנועת האחים המוסלמים היא התנועה האיסלמית הגדולה ביותר במצרים, אליה משתייך נשיא מצרים באותה תקופה, מורסי.

נשים מעטות עוסקות בצילום עיתונאי במצרים, ובפרט בתחום שבו עוסקת הלאל – כיסוי סיכסוכים ועימותים. הלאל יכולה להעיד על לא יותר מ-20 עמיתות למקצוע בכל מצרים, והיא עצמה נאלצה להחליף מקום עבודה יותר מפעם אחת על רקע מתיחות בשל היותה אישה במקצוע שנחשב גברי מובהק. ״החלטתי לעסוק בנושא משום שכאישה אינני מרגישה בטוחה ברחובות קהיר, ומשום שאף צלם אחר לא עוסק בנושא״.

בתעוד הדוקמנטרי המתמשך של הטרדות מיניות, היותה אישה מהווה דווקא יתרון. כאישה קל יותר לשכנע את הנפגעות ומשפחתן להכניס אותה לביתן, להחשף ולהצטלם.

.

.

מתוך סידרת הצילומים وقّف (עצור!):

תחנת הרכבת רעמסס שבקהיר הומה בכל שעות היום. תלונות הטרדה מינית מדווחות מכאן לעיתים קרובות. בשל ההטרדות חוזרות ונישנות רבות מהנוסעות מעדיפות קרון המיועד לנשים בלבד.

.

haniaהניה מוהאב, 42, הוטרדה ב-25 בינואר 2013, בארוע לכבוד חגיגות המהפכה. היא הופרדה מקבוצת חוגגים ע״י גברים שקרעו את בגדיה, נגעו בכל חלקי גופה, היכו אותה וניסו לחנוק אותה. מוהאב שמעה אותם טוענים שהם מגינים עליה, וחושדת שבכך ניסו למנוע מאחרים לעזור לה.

גברים מטרידים צעירות על גשר ג׳אסר אל נייל, המוביל לכיכר תח׳ריר ולמרכז העיר, ומהווה אזור בילויים פופולרי בקרב צעירים.

.

sohaחולצתה הקרועה של סוהא (שם בדוי). סוהא הוטרדה מינית ב-23 בנובמבר 2012, בעת הפגנה נגד מדיניותו של מורסי. חולצתה נקרעה לגזרים, היא איבדה את נעליה, גרביה ומכנסיה. סוהא אומרת שהיא מתביישת בהשתיכותה הלאומית, ומגיבה בסלידה למי שמאשים אותה ביצרת פרובוקציה.

...

Amal צעיף עם כתמי דם של עאמל מוחמד. עאמל בת ה-20 הותקפה בכיכר תחריר ב-8 ביוני 2014, בעת חגיגות לאור הבחרו של סיסי. היא הוקפה בגברים שקרעו את בגדיה, והיכו את פניה בעזרת חגורה. עמאל איבדה את הראיה בעין אחת. מתוך תשעת הגברים שהועמדו לדין, שבעה זוכו ושניים נשפטו ל-25 שנים.

.

Rena רנה אפאנדי היא צלמת מאזרביז׳אן המתגוררת בקהיר. ב-9 במרץ 2012 הותקפה רנה, הוכתה ונשדדה באיומי סכין ע״י נהג מונית , כשהיתה בדרכה לפגישה. היא תיעדה את עצמה מיד לאחר התקיפה.

.

Tark מוחמד עטאף וטארק אנואר הובאו בפני בית משפט ביוני 2014, ארבעה ימים אחרי שהטרידו קטינות. הם נעצרו בעקבות תלונות של שתי מתלוננות. זוהי ההעמדה לדין המהירה ביותר בעקבות ארוע הטרדה. נשיא מצריים סיסי הודיע שילחם בהטרדות ביד חזקה.

.

Knif נערות מצריות מנופפות סכיני מטבח בעת הפגנה נגד הטרדות מיניות ב 6 בפברואר 2013. ההפגנה התארגנה כשהאסיפה הלאומית הכריזה כי נשים המשתתפות בהפגנות – אחראיות לביטחונן שלהן.

.

.

הלאל ממשיכה לעסוק בנושא, בתקווה להביא לשינוי חברתי בו נשים ירגישו בטוחות יותר במרחב הציבורי. בימים אלה היא מנסה לגייס מימון לפרויקט שלטי חוצות שמטרתו הגברת מודעות להטרדות.

תחקיר האו״ם בנושא הטרדןת מיניות במצרים, 2013 (מקור הנתון שבתקציר)

עוד על הטרדת נשים במרחב הציבורי במצריים.

 

 

יעל ברזילי
צלמת, כותבת, תושבת חוזרת, נקלטת, מתחבטת, אם, דיסלקטית (סוג של), מעורבת, חוקרת, מחפשת, מתקשרת, אופטימית עד כדי הדחקה. וגם קצת, תסלחו לי על המילה פמיניסטית.