היכן נפגשו אל החלומות מורפיוס, תכשיט מהסרט גלדיאטור וסטרטאפ ישראלי?

ראיתן/ם תכשיט עתיק (או לא…) שחייב להיות שלכן/ם אך אינו למכירה? סטרטאפ ישראלי יפתור את הבעיה בטכנולוגיה מבוססת מדפסות תלת מיימד, בחווית קניה של המאה ה-21. בדרך נאספים סיפורים מרתקים של חפצים.

לי' ואישתו היתה חיבה, שלא לומר אובססיה מסוימת, לסרט "גלדיאטור". הוא ידע שהיא מתלהבת מזוג עגילים שענדה אחת השחקניות. מתנת יום הולדת היתה הצלחה ידועה מראש – זוג עגילים זהה לחלוטין.
על פי תמונה מהאלבום המשפחתי, שיחזרה ד', העתק של טבעת שענדה סבתה.

עגיל מהסרטים, Morpheus
עגיל מהסרטים. משמאל מתוך סצנה בסרט גלדיאטור, מימין העגיל המשוחזר

 

יצור התכשיטים נעשה בעזרת טכנולוגיה שמתימרת לשנות את העולם: מדפסת תלת מיימדית.

על סמך תמונות, נבנה מודל תלת מיימדי שמוזן ומודפס באמצעות מדפסות מתקדמות. מדפסות תלת מיימדיות עובדות ע"י יצירת שכבות דקות של חומר זו על גבי זו. אמנם כבר היום קיימות מדפסות בייתיות, אך הן מוגבלות לעומת המדפסות התעשייתיות מאפשרות להגיע לרמת דיוק הנדרשת לתכשיטים וחפצים עדינים, ומאפשר להדפיס בטכניקות שונות גם מתכות יקרות, כמו זהב למשל.

י' וד' נעזרו בשירות של חברת סטרטאפ ישראלית, מורפיוס  (Morpheus – אל החלומות). מורפיוס מספקת פלטפורמה שמחברת בין שלושה גורמים: לקוחות שמעוניינים בשיחזור אוביקט, צורפים מכל העולם המתמחים במידול לתלת מימד, ולשכות שירות שמדפיסות את האובייקט הסופי בתלת מימד.

Tanya Damm Bokobza
טניה דם בוקובזה. צילום: יעל ברזילי

"אחת הבשורות החשובות של המדפסות התלת מיימדיות היא הנגישות של פס היצור לייצור של מוצר אחד בודד ללא תלות בסדרות יצור. המדפסות מאפשרות יצור בכמויות קטנות, בהתאמה וע"פ דרישה" אומרת טניה דם בוקובזה, מעצבת תעשייתית בהכשרתה והיזמית והמנכ"לית שמאחורי מורפיוס. "המערכת משדכת ומתאימה בין דרישות הפרויקט להתמחות הספציפיית של הצורף ומאפשרת לשני הצדדים להפגש בסטודיו וירטואלי בו הלקוח שותף לתהליך היצירה . בתום ההדפסה ובהתאם לפרויקט משולבות אבני חן או יהלומים בהתאם לדרישות הפרויקט. הקסם נוצר מהאיזון הנכון בין שימוש בטכנולוגיות חדשניות של הדפסה אל מול יכולות מסורתיות של שיבוץ אבני חן".

כך ניתן להדפיס בזמן קצר עגיל שאבד (על סמך תמונת התאום שלו), תכשיט בעל ערך סנטימנטלי אישי, או העתק של תכשיט עתיק. היצור היחידני  מאפשר גמישות והתאמת החומרים ע"פ דרישה, ובכך נפתחת עבור הלקוח סדרה אינסופית של מוצרים, מתקופות ומקומות שונים.

Morpheus
מימין – העגיל המקורי.
באמצע – תמונה מתוך הדמיה תלת מיימדית (בשלב זה אפשר לשנות ולתקן)
משמאל – העגילים החדשים.
lital
למעלה, העגיל המקורי (אירן ~500bc)
למטה – תמונה מתוך הדמיה תלת מיימדית של ליטל אפריים.

 

ליטל אפריים היא אחת מקרוב ל100 מעצבים בינלאומים שנמצאים ברשת של מורפיוס.  ליטל, בוגרת שנקר, מעצבת בטכנולוגיית תלת מיימד, התמחתה בין השאר בשיחזור אובייקטים מתקופות עתיקות. מדוע דרושה התמחות כזו? ליטל מסבירה: "בשיחזור העגיל העתיק זיהיתי שהסוגר לא יתאים לשימוש מודרני. הסוגר מסורבל מאוד ומתאים לאופן הענידה בתקופה ההיא  – ענידה קבועה. היום נדרש סוגר שיכול לעמוד בסגירות ופתיחות מרובות , תכנון הסוגר תוך שמירה על אותנטיות העיצוב היה חלק מהאתגר".

חברת מורפיוס היא אחת מ-15 סטארטאפים מרחבי העולם שנבחרו להשתתף בחודש הבא בתוכנית משותפת של גוגל למען יזמים עם Blackbox connect המתקיימת בעמק הסיליקון, קליפורניה. התוכנית ממומנת ע"י גוגל ומאפשרת לסטארטפים שגוגל מאמינה בפוטנציאל שבהם להחשף לאקו-סיסטם של עמק הסיליקון, דרך סדנאות, ופגישות עם אנשי מקצוע ומשקיעים.

.

.

 

‫"‬יש לי עוד חלום קטן, שהוא מוצר לוואי שגיליתי תוך כדי עבודה" אומרת טניה "גילינו שלכל חפץ יש סיפור, כך נולד המוטו  – memories are stories – objects makes them real. הסיפורים לרב הם המניע העיקרי לפרוייקט ואנחנו מתכננים לשלב אותם באתר , בינתיים הם נאספים ויוצגו בבלוג שלנו".

האם לכן/ם יש זיכרון שרוצה להפוך לאוביקט? תמונה של תכשיט שחייב להיות שלכן/ם?  מוזמנים לספר כאן על החלום הזה.

קישורים נוספים:

דף הפייסבוק של מורפיוס.

אל תחמיצו: אופנה בהדפסה תלת מיימדית של המעצבת איריס ואן הרפן. הלשכה שמדפיסה את האופנה המדהימה הזאת מקיימת שיתוף פעולה עם מורפיוס.

take&make – חברת סטרטאפ ישראלית  נוספת המשתתפת בתכנית של גוגל, תעניין במיוחד מי שמתעסק בתחום סדנאות ה"עשה זאת בעצמך".

ring
הדמיה
יעל ברזילי
צלמת, כותבת, תושבת חוזרת, נקלטת, מתחבטת, אם, דיסלקטית (סוג של), מעורבת, חוקרת, מחפשת, מתקשרת, אופטימית עד כדי הדחקה. וגם קצת, תסלחו לי על המילה פמיניסטית.