מאיפה יש לך את האומץ, גברת זליקובסקי?

מה הרגיז ילדה בת 7, וכיצד היא למדה לשנות את המציאות.
-או- מחשבות על חינוך ודמוקרטיה.
-או- מי יופיע על שטרות הכסף החדשים.

אלה זליקובסקי
אלה זליקובסקי. צילום: יעל ברזילי

‫יום אחד, לפני כ-4 שנים, כשהגברת אלה זליקבסקי, היתה בכיתה ב', הביא אחד הילדים לשעור את אוסף השטרות שלו.‬ אלה, התבוננה בשטרות ושאלה את הדבר הראשון שעלה בדעתה:  מדוע יש על השטרות רק גברים? זה היה בשעור ‫"חקר" – שיעור בו כל ילד בוחר נושא להעמיק ולחקור בו, שהתקיים בחטיבה הצעירה של בית הספר הדמוקרטי בהוד השרון.

אלה זליקובסקי
אלה זליקובסקי. צילום: יעל ברזילי

המורה, ערן מור, סוציולוג בהשכלתו, עודד את הדיון בשאלה שהעלתה אלה. דיון שבסופו הוחלט שזהו נושא מצוין לתחקיר. "ערן תמיד דוחף אותי קדימה" מספרת אלה. "הוא אמר לי שלא מספיק לנאום – צריך לעשות!"

אלה זליקובסקי וערן מור, 2009. צילום: באדיבות המשפחה.

בחודשים הבאים הובילה אלה את הפרויקט החדש במסגרת שעורי חקר,  בהדרכתו של ערן. ילדים נוספים (מכיתות א' וב')  התלהבו  והצטרפו ובעזרתם נחקר הנושא לעומק: הם קיטלגו את השטרות שיצאו מאז קום המדינה, ומצאו שעד נקודת זמן זו יוצגו הנשים שלוש פעמים: נחל"אית אלמונית, הנריאטה סולד וגולדה מאיר. הם בדקו מהם הקריטריונים שפירסם בנק ישראל לבחירותיו, ומיהם הגופים שמשפיעים על הבחירה.

"אספנו רשימה של נשים גיבורות וחילקנו את עבודת התחקיר ביננו, למדנו את הדמויות והסברנו למה הן ראויות ומתאימות לקריטריונים. החלטנו גם לעשות עצומה בתוך בית הספר. אספנו 300 חתימות של תלמידים מורים והורים. כולם הסכימו לחתום וחשבו שהדרישות שלנו הגיוניות".

תוצאות המחקר נשלחו במרץ 2009 לבנק ישראל, שרת החינוך יולי תמיר ויו"ר שדולת הנשים, ובו נכתב בן השאר (מובא כלשונו):

"אנחנו חושבים שזה לא הוגן ולא נכון שרק גברים מופיעים על שטרות כסף של ישראל, כי היו בהיסטוריה של עם ישראל נשים חשובות לא פחות מאותם הגברים, והן בהחלט יכולות להופיע על שטרות ישראליים. הנשים שאנחנו מציעים, והן רק חלק מהללו שאפשר לחשוב עליהן כראויות, גם כן "מבטאות זיקה אל ישראל ועם ישראל", והן בהחלט מייצגות "סיפור על אישים, מקומות או ארועים הקשורים בתולדות העם והמדינה", כפי שכתוב באתר שלכם על השטרות….. בין הנשים שמצאנו וחקרנו את תרומתן לחברה, לתרבות ולמדינת ישראל היו: רחל המשוררת, נעמי שמר, חנה סנש, חנה רובינא, שרה אהרונסון. אנחנו מצרפים מידע קצר על כל אחת מהן… אנחנו חושבים שהעדר הנשים מהשטרות מייצג בעייה כללית ורחבה יותר בחברה כולה. תחשבו איך מרגישה ילדה שמשתמשת בשטרות הללו ואף פעם לא רואה עליהם בת/אישה… בברכה, אלה זליקובסקי (כיתה ב'), ילדי מרכז הלמידה והמורה ערן מור, בית הספר הדמוקרטי, הוד השרון".
למכתב צורף תחקיר על הנשים שהומלצו וכן עצומה חתומה ע"י ילדים, הורים ומורים.

התשובה מבנק ישראל היתה זריזה ולא מחייבת. צוין ש"יש שיקולים רבים" ושכל ההחלטות מתבצעות ע"י ועדה המורכבת מ-14 נציגי ציבור "בעלי מקצועות חופשיים" ובראש הוועדה שופט בית המשפט העליון בדימוס יעקב טירקל. שרת החינוך לא הגיבה, לעומתה יושבת ראש שדולת הנשים השיבה במכתב נלהב ותומך.

שדולת הנשים החליטה לאמץ את את הנושא, ומרגע זה החלו הגלגלים לנוע מהר: אלה הוזמנה לראיונות בכל כלי התקשורת. אלה נזכרת בראיון הראשון לרדיו, לתוכניתו של רזי ברקאי: "התרגשתי מאוד, אפילו בכיתי.  בזמן הראיון ישבתי על בירכי המורה ענת והמורה שהנחה אותה בפרויקט, ערן, ישב לידי. הראיון שודר בשידור חי ושאר הילדים הקשיבו במרחב השיכבתי. בראיונות הבאים כבר התרגלתי". אלה מוסיפה: "היו אנשים שחשבו, אוקיי, נחמד. אבל בטח לא יצא מזה כלום. זה ממש הרגיז אותי, היה לי חשוב שזה יצליח".

ערן מור: "היה לי חשוב לא לספק לאלה תשובה אינסטנט, אלא לגרום לה לחקור בעצמה. זו היתה הזדמנות מצוינת מבחינתי ללמד את הילדים כיצד להיות אזרח פעיל ומשפיע שבכוחו לשנות את המציאות. חשוב לי שיצאו מהשעורים שלי עם השאיפה לראות מעבר למובן מאליו, בפרט בהיבט החברתי, שהוא תחום היתמחותי.   דרך הפרויקט יצרנו היכרות עם גורמים מוסדיים שמשפיעים על החלטות, ולמדנו כיצד להשיג תמיכה והשפעה ציבורית דרך גיוס הקהילה והתקשורת, ובעיקר למדנו שבכוחנו לשנות את המציאות. זו היכרות אמיתית עם המערכת הדמוקרטית".

מספר חודשים מאוחר יותר פירסמה הועדה ברשות טירקל את החלטתה. לעיצוב השטרות החדשים הציעו דמויות חדשות/ישנות: בנימין זאב הרצל, בן גוריון, יצחק רבין ומנחם בגין.
שוב, בהנחית שדולת הנשים, שלחה אלה מכתבים עם כל החומר שאספה. הפעם התפוצה היתה רחבה אף יותר: כל חברי הכנסת, ראש הממשלה ואפילו הנשיא.

יתכן ובהשפעת מאמצים אלו  הודיע שר האוצר שטייניץ שהוא מתנגד להצעת וועדת עיצוב השטרות, "יש לנו די והותר נשים בתרבות ובאמנות הישראלית שראוי לתת להן את הכבוד לעטר את שטרות הכסף של מדינת ישראל" ואפילו הוסיף הצעות לנשים ראויות: מנחשים? נכון: רחל, לאה גולדברג, נעמי שמר וחנה סנש.  האוצר ברשות שטייניץ הגדיל לעשות ודרש שבוועדת עיצוב השטרות ישבו גם נשים (עד אז 14 "בעלי המקצועות החופשיים" של וועדת עיצוב השטרות, היו כולם גברים).

ההצעה שהתקבלה לבסוף כללה את שאול טשרניחובסקי, נתן אלתרמן, לאה גולדברג ורחל, ובקרוב נשתמש כולנו בשטרות אלה.

‫אני שואלת את אלה, לדעתה על המחאה של חברי כנסת ליצוג מזרחיים על השטרות. "לא בדקתי את זה. בכל מקרה כשיש אי צדק צריך לקום ולשנות, אבל לא רק לצעוק ולהפגין, אלא להשקיע עבודה, לעשות מחקר ולהציע הצעה מסודרת, כמו שאנחנו עשינו"‬.

‫"‬עכשיו אני קולטת מה עשינו", אמרת אלה, בימים אלה מסיימת כיתה ו' בבית הספר הדמוקרטי של הוד השרון.  "צריך בשביל זה מורה מיוחד שמוכן להשקיע ותלמידים מיוחדים. צריך גם למצוא את מי שאכפת לו ושיש לו את הקשרים הנכונים, כמו שדולת הנשים.  אני מאוד רוצה לעשות עוד פרויקטים כאלה אבל לא מוצאת נושא. יכול לעניין אותי כל מה שקשור לאי צדק ואי שוויון. לא רק לגבי נשים – זה יכול להיות ילדים או אפילו בעלי חיים. וזה צריך להיות נושא שאין עדיין מישהו שמטפל בו".

אלה זליקובסקי
אלה זליקובסקי עם העצומה. צילום: יעל ברזילי

מה את רוצה להיות כשתהיי גדולה?

ווטרנרית.

קישורים:

בית הספר הדמוקרטי של הוד השרון

בנק ישראל, עידכון לגבי השטרות החדשים

אלה וערן מתראיינים אצל גל גבאי

יעל ברזילי
צלמת, כותבת, תושבת חוזרת, נקלטת, מתחבטת, אם, דיסלקטית (סוג של), מעורבת, חוקרת, מחפשת, מתקשרת, אופטימית עד כדי הדחקה. וגם קצת, תסלחו לי על המילה פמיניסטית.