טרגדיה במחלוקת

מחלוקת סביב האותנטיות של הצילום הזוכה בתחרות צילום יוקרתית מעלה סוגיות ישנות של האתיקה בצילום חדשותי. מוזמנים להביע את דעתכם: כיצד אתם רוצים לראות את הצילום החדשותי שלכם?

הצלם השוודי פול הנסן זכה בפרס תמונת השנה בתחרות World Press Photo (תערוכת התמונות הזוכות מוצגת מדי שנה ברחבי העולם). הפרס הוענק לו בזכות צילום מנובמבר 2012, שצולם בהלוויתם של שני ילדים שנהרגו בהפצצת צה"ל במבצע עמוד ענן ברצועת עזה.

ועתה, סערה זוטה בעולם הצילום העיתונאי, וטענות הולכות וגברות סביב טענות לזיוף של התמונה הזוכה בתחרות היוקרתית (בכתבה שפורסמה אתמול).

לא, לא הוסף לתמונה דבר או נגרע, לפחות לא זו הטענה (טוב, למעשה, הכותב אומר-לא-אומר באנגלית מפולפלת שיכול להיות שהתמונה מורכבת ממספר תמונות שצולמו זו אחרי זו), אלה שהתמונה טופלה באופן מסיבי ליצור אשליה של  תאורה שכל צלם מתפלל שתקרה בדרכו לפחות פעם בחייו. בכתבה שפורסמה אתמול (13 במאי) אפשר למצוא הסבר על אופן הזיוף, אבל גם בעין בלתי מקצועית אפשר לראות שהתמונה נראית "לא טיבעית" ואם לרדת לפרטים, האור בתמונה נופל על הקיר שמשמאל כלומר השמש אלכסונית מצד ימין והאור החזק מאוד שנופל על פני המתפללים מצד משמאל בסמטה חשוכה וצרה, כביכול מגיע מהחזרי האור של הקיר, וזה פשוט לא נראה הגיוני (גם בעולם שהעין מתרגלת לראות מציאות מפולטרת סטייל אינסטגרם).
בעקבות כך מתעורר הפולמוס הרגיל של מה מותר ומה אסור לעשות לצילומי עיתונות.  הרי הארוע הנורא הזה קרה, והאנשים האלה הלכו בסמטה הזו נושאים גופות של ילדים קטנים, קורבנות מלחמה. אבל הנגיעה האלוהית הזאת של האור לא היתה ולא נבראה, ונגיעת אור אלוהית היא מניפולציה ריגשית. נוכחות האור הוא מרכיב מרכזי בצילום.
ע"פ כללי התחרות התבקש הצלם להגיש את הקבצים המקוריים אותם צילם (לא שאת אלה אי אפשר לזייף), אבל הוא "שכח" לעשות זאת, וככל הידוע לי עדיין לא נזכר, כמו כן הצהיר שכך היה האור באופן טיבעי (או יותר נכון, כך נקלט האור ע"י המצלמה).

עקב הכתבות שפורסמו בימים האחרונים הוא שחרר היום הצהרה ש"התמונה אינה מורכבת ממספר תמונות ולא זויפה" ומסביר את האופן בו עיבד את התמונה (קצת טכני, אבל בגדול אותה תמונה נחשפה בחדר החושך הדיגיטלי בחשיפות שונות שהורכבו יחדיו). הסבר זה עדיין לא עונה לשאלה האם האור הראנסנסי היה שם במקור, ובאיזה מידה "תוקנו" הצבעים כדי לתת אוירה מסוימת.

——————————–

עדכון מאוחר: תגובת מארגני התחרות world press photo

יעל ברזילי
צלמת, כותבת, תושבת חוזרת, נקלטת, מתחבטת, אם, דיסלקטית (סוג של), מעורבת, חוקרת, מחפשת, מתקשרת, אופטימית עד כדי הדחקה. וגם קצת, תסלחו לי על המילה פמיניסטית.