צלי לשון – מנה מסורתית לפסח

בחורה עם מחשב נייד

אני אוהבת לספר את הסיפור שיש מאחורי כל מתכון, כיון שהמשמעות היא, שהמתכון כבר נכתב וכולם יכולים לקרוא ולהכין אותו, ליהנות ממנו ולחלוק עם האנשים האהובים. ההשראה למנה המסורתית יוצאת הדופן הזאת הגיעה מחבר שבא ממשפחה ייקית. האוכל של אמא שלו מעלה בו עולם של זכרונות.זו המנה האהובה עליו, שסבתא שלו בישלה בזמנה לאמא שלו, והיא בשלה לו.

זכרונות של אוכל וטעמים הם מטאפורה לכל מה שאנחנו מחפשים בחיים – מערכת יחסים, בית, חופש, בריאות ושלוות נפש. לכל אחד מאיתנו יש מנה כזאת שמעלה זכרונות וברגע שנטעם אותה היא תגרום לנו שמחה וגעגוע. היא חסרה במיוחד בתקופות של חגים. החוויה עלולה לאכזב, כי במהלך הזמן אנחנו משתנים וגם הטעם שלנו משתנה. אני לא הכנתי אף פעם את המנה הזאת, כי בבית שלי לא הכינו אותה, טעמתי אותה באחד מלילות הסדר המשפחתיים אצל דודה רחוקה. התאהבתי במנה – היא הפתיעה אותי ברכות ובטעם. עד אז נרתעתי מלטעום לשון, אבל דודה שלי נחשבה לבשלנית מאד טובה וסמכתי על הבישול שלה.

יש עוד הרבה דברים שלא למדתי להכין. הם לא שייכים למטענים הקולינריים של משפחתי הקרובה. החלטתי לעשות מעשה ולבשל בעצמי את מנת צלי הלשון ולהשאיר בה את הקסם האירופאי שלה, עם שינויים קטנים בטכניקת הבישול. תמיד מרגישה צורך לשמר טעמים מצד אחד, ומהצד השני לתת את הנגיעה האישית שלי.

ענת אלשטיין

צלי לשון

מצרכים:

קילו לשון

100 גר' שומן אווז

2 בצלים עלי דפנה

5 גרגרי פלפל אנגלי

כף מלח אטלנטי

2 עלים מיובשים של מרווה

10 מ"ג סודה לשתייה

חצי כוס יין אדום

הכנה:

מרתיחים 2-3 ליטר מים מכניסים את הלשון כשהמים רותחים מוסיפים מלח, פלפל אנגלי ועלי דפנה

אחרי רתיחה של 10 דקות, להנמיך הלהבה ולבשל חמש שעות על אש קטנה עם מכסה.

אחרי שמתקרר לקלף את העור ולהעביר ללילה למקרר עם הנוזל.

למחרת, לפרוס שני בצלים, להמיס את שומן האווז ולטגן את הבצלים הפרוסים ואת עלי המרווה בסיר אותו אפשר להכניס לתנור.

לסנן הלשון מהנוזל, לשמור את הנוזל (כמו ציר). להוסיף לסיר את הלשון. לטגן ולסגור מכל הצדדים.

להוסיף את הנוזל ששמרנו ואת היין האדום. לבשל עוד 2-3 שעות על להבה קטנה, או להכניס לתנור חם בטמפ' 180 מעלות ל 3-4 שעות.

הלשון מוכנה. מוציאים את צלי הלשון מהסיר עם הרוטב. מקררים ופרוסים לפרוסות דקות. אפשר להחזיר את פרוסות הלשון לסיר עם הנוזל ולבשל על אש קטנה ביחד, או לפרוס פרוסות דקיקות, כמו קרפצ'יו, לחמם אותן במחבת או במיקרו ל 30 שניות ולאכול בלי הנוזל.

ענת אלשטיין 2