חם לי. הבו לי קצת שלג- 'כשהשלג יורד'-ג'ון גרין, מורין ג'ונסון ולורן מירקל

שלושה סיפורים של שלושה סופרים.ות שונים.ות שמתחברים זה לזה בחגיגת חג מולד. כריסמס של אחווה חברות ואהבה באמצע חורף מושלג – קומדיה רומנטית במיטבה. על הגבול הדק שבין קומדיה רומנטית חביבה, לקיטש אמריקאי סכריני ודביק.

כריכת הספר 'כשהשלג יורד'

let it snow2

"חום יולי אוגוסט אז היה כבד מאוד…",שר שלמה ארצי.

אז?… היה?!    אני שואלת.

לא אז ולא היה. חם. נקודה.

 

החום בחוץ כל כך מעיק שכל מה שאני רוצה זה את כורסת הזולה במרפסת ביתי, כוס משקה מלאת קרח על השולחן לצידי, מזגן שהספיק כבר לעבוד כמה שעות רצוף ולקרר לי את המוח והמחשבות, וספר שיעשה לי טוב על הנשמה.

כששמעתי שהוצאת הכורסא הוציאה ספר חדש שבכותרתו הופיע השם ג'ון גרין, ידעתי מיד שאני חייבת לקרוא.

וכשבשם הספר מופיע צמד המילים "שלג.יורד.", מיד אני רוצה להיות בתוכו.

לקחתי את הספר ליד, יצאתי למרפסת, התיישבתי בכורסא האהובה שלי, וצללתי ראש אל תוך סופת השלגים הגדולה שהשתוללה בין דפיו. ונתתי לשלג לרדת…

כורסת הזולה במרפסת שלי
כורסת הזולה במרפסת שלי

באנגלית נקרא הספר:  Let It Snow, כמו שיר חג המולד המפורסם. התרגום לעברית קצת פיספס את הקסם שבשם האמריקאי.

'כשהשלג יורד' הינו אסופה של שלוש סיפורים שכתובים ע"י שלושה מסופרי הקרוסאובר – ( יותם שווימר בכתבה ב YNET משנת 2016 הסביר: "ספרות "קרוסאובר", היא ספרות המיועדת לילדים או לנוער, אך מושכת גם קהל קוראים מבוגר") – המפורסמים ביותר בעולם כיום. שתי סופרות וסופר שהצליחו לפצח את הדי.אן.איי. של כתיבה לנוער שנוגעת גם במבוגרים. (סדרת 'הארי פוטר' של ג'יי קיי רולינג היא הדוגמא הבולטת ביותר)

המפורסם בשלישיה הפעם, הינו ג'ון גרין, שכתב את 'אשמת הכוכבים', שקיבל גם עיבוד קולנועי נהדר, לסיפור נוגע ללב, שסחף רבים סביב העולם.

הפעם האסופה הזו נוצקה סביב סיפור מסגרת – סופת שלגים גדולה שמשתוללת בעיירה קטנה בשם גרייסטאון,  סופה שמתרחשת בתקופת חג המולד – החג הכי משפחתי שנחגג ברחבי העולם – סופה שתזיז את הגיבורים השונים ותוביל אותם בדרכים שונות למצוא את דרכם, ועל הדרך הם יגלו את עצמם, את חבריהם ואהבות חדשות. (מישהו הזכיר כריסמסס?)

 

כל כותב.ת כתב.ה סיפור עם דמיות משלו.ה, אבל היופי שלמרות שהספר נכתב ע"י שלושה קולות שונים, קורות העיירה והדמיות השונות, זולגות מסיפור לסיפור, ויוצרות תמונה שלמה מלאת קתרזיס, של חגי מולד, כפי שהורגלנו לצפות בהם בקומדיות הרומנטיות רוויות הקיטש של הקולנוע האמריקאי לחגים.

הסיפור הראשון שפותח את הספר נכתב ע"י מורין ג'ונסון  ונקרא 'קו ג'ובילי אקספרס'.

והוא מספר את סיפורה של ג'ובילי דוגל, נערה בעלת שם חריג, בת יחידה לזוג הורים מטורלל שנעצר ערב חג המולד בגין השתתפות במהומת קניות לחג בניסיון למצוא חלקים לכפר צעצועים מופרך שהם נוהגים להקים מדי שנה, מעין כפר חג מולד מלא בקסם ילדותי). ג'ובילי שנקראת ע"ש אחד ממבני הכפר נאלצת לנטוש את תכוניותיה לבלות עם חברה נוח, המלך של השכבה, בחייק משפחתו, ולנסוע ברכבת לבית סביה, לחגוג את החג איתם. אבל כדרכם של סיפורי חג מולד, הרכבת העמוסה תתקע בדרך, לא לפני שג'ובילי תכיר עליה מס דמיות שישמשו כדמיות מפתח בסיפורים הבאים. היא תרד מהרכבת התקועה תגיע לבית הפנקייק המקומי, ותעבור בעיירה הקטנה הכרויות חדשות, שיברון לב, התפקחות ואהבה חדשה ומסקרנת.

הסיפור השני – 'נס משגע של חג המולד' – ג'ון גרין – הוא סיפורו של נער בשם טובין וסיפורם של חבריו הקרובים, חבורת נערים מקומית, הכוללת 3 בנים ובת אחת שמכונה בפיהם דיוק (איש מהחבורה לא משתמש בשמה האמיתי) , ושנחשבת בעיני הגיבור המספר כעוד בן בחבורה.  גם הם ימצאו עצמם בדרכם אל אותו בית הפנקייק לעזרת חברם שעובד במקום, אליו נכנסת חבורת מעודדות שהייתה על אותה הרכבת עם גיבורת הסיפור הראשון. בדרך גם הם יעברו מסע שיוביל אף הוא לסוף טוב, מלא באהבה, והכרה שהכל היה שם כבר קודם אבל עכשיו נגלה להם, ולעולם.

והסיפור השלישי  –'הקדוש המגן של החזירים'לורן מירקל – יספר את סיפור החניכה שנאלצת לעבור המספרת שלו, אדי, נערה שסובלת מדכדוך בעקבות פרידה מבן זוגה ג'ב (שהיה עם ג'ובילי על הרכבת בדרכו בחזרה לעיירה). אדי תעבור בדרכה את מסע ההתבגרות שלה, תוך כדי לימוד על ראיית אחר, התחשבות בזולת, ועל אהבתה כמובן. והכל תוך התקלות בגיבורי הסיפורים הקודמים והארת זרקור על דמיות שקודם רק נזכרו בשמם בלבד.

[youtube /PeHREzi8kQU nolink]

שלושה סיפורים של שלושה סופרים.ות שונים.ות שמתחברים זה לזה בחגיגת חג מולד.  כריסמס של אחווה חברות ואהבה באמצע חורף מושלג – קומדיה רומנטית במיטבה.   על הגבול הדק שבין קומדיה רומנטית חביבה, לקיטש אמריקאי סכריני ודביק.

שורה תחתונה – לא נפלתי, אבל נהניתי.

מסוג הממתקים שמעבירים לך מס' שעות בלשכוח את החום המעיק שבחוץ.

ובחום הזה מי צריך יותר.

~~~~~~~
כשהשלג יורד

מאת: ג'ון גרין, מורין ג'ונסון ולורן מירקל
הוצאה לאור: הוצאת הכורסא הוצאה לאור
שפת מקור: אנגלית
מתרגמת: אורה דנקנר
ז'אנר: פרוזה, תרגום, נוער, קרואובר
שנת הוצאה בארץ: 2018
מס' עמ': 301
עורכת ראשית: הילית חמו מאיר
עורכת תרגום: תמי בורנשטיין
עיצוב כריכה: ענבל ראובן
לי-את הלר
אז שלום לכולם, אני לי-את (הלר) אני כבר די גדולה, והנה, גם אני כאן, כותבת בבלוג משלי, ומלהגת על דברים שמעניינים, נוגעים, ומזיזים לי. בחיי המקצועיים אני מתפרנסת מתעשיית הקולנוע והטלוויזיה. תחומי עניין, בגדול – תרבות: - ספרים – על חוויות הקריאה שלי מן הסתם אכתוב בהמשך. - תיאטרון, אבל טוב (אני בוגרת של החוג לתאטרון של אוניברסיטת ת"א, במגמת בימוי). - קולנוע, אחרת לא יכולתי לעבוד במקצוע המופרע הזה שלי. - אמנות - וכל מה שיבוא לי. בפייסבוק אפשר למצוא אותי: @li-at heller