האם ניתן לאלץ את בני זוגנו להיבדק בפוליגרף? | עו"ד אודליה אלטמן

פוליגרף הוא מכונת אמת. האם יש לנו אפשרות לאלץ את בני זוגנו להיבדק ע"י מכונה זו? האם תוצאותיה קבילות בבית משפט? למה לנו בכלל לבקש ממנו להיבדק? עו"ד אודליה אלטמן דנה על הנושא במאמר הבא

מה הוא בעצם הפוליגרף?

זהו מכשיר אשר נועד לקלוט את תגובותיו הבלתי רצוניות של בן אדם כדי לבדוק אם הוא משקר.

האם תוצאות בדיקת הפוליגרף קבילות בבתי המשפט?

בבתי המשפט האזרחיים התשובה נחלקת לשתיים: במשפט פלילי הפוליגרף בכלל אינו קביל, ואילו במשפט אזרחי הוא קביל רק בהסכמת שני הצדדים לדיון. בתיקי משפחה נפוץ להשתמש בפוליגרף בהסכמה בתיקי אלימות במשפחה, במקרים בהם אין ראיות חיצוניות או עדים, כשהאירוע התרחש בין 4 קירות, וזו בעצם מילה של האישה נגד המילה של הגבר, אחת אומרת "הרבצת" והשני אומר "לא נכון".

האם את ממליצה להסכים לפוליגרף?

מה שאני ממליצה בד"כ זה רק להציע את זה, כדי שהצד השני יקפוץ ויסרב. אמינותו של הפוליגרף שנויה במחלוקת. ידועים מקרים של שקרנים שיצאו דוברי אמת, ולהיפך. לו הבדיקה הייתה בוודאות גבוהה יותר, החוק וודאי היה מחייב אותה בכל בתי המשפט, כמו שמחייבים למשל בדיקת רקמות. לא היינו צריכים בכלל שופטים. יתכן גם שהפוליגרף מעולה, כמו הינשוף או הממל"ז אקדח הלייזר של המשטרה שמודד מהירות רכב נוסע, שמפרנס את קופת המדינה, אבל אם הוא מופעל ע"י אדם לא מיומן, זה משפיע על התוצאות.

אם אני רוצה לדעת אם בעלי בגד בי – האם בית המשפט יכול להכריח אותו להיבדק בפוליגרף?

בית משפט אזרחי לא, אבל בית הדין הרבני עושה זאת מידי פעם. כך שאם אנו רוצים שבן-זוגנו ייבדק במכונת אמת בשאלה אם הוא בגד בנו או לא, למשל, כדאי לנו לפנות לרבני.
ישנו למשל תקדים מ-2008 בו בית הדין הרבני האזורי בחיפה חייב אישה, לפי בקשת בעלה, להיבדק בפוליגרף בשאלות אם השתמשה בסמים ואם קיימה קשרים עם גברים זרים. זה מאד מעניין כי בבתי המשפט האזרחיים כאמור במשפט פלילי פוליגרף אינו קביל, ובמשפט אזרחי הוא קביל רק בהסכמת שני הצדדים, והנה קמה הערכאה הדתית ורואה עצמה מוסמכת לכפות בדיקה כזו ולהסתמך על ממצאיה!

למידע נוסף על אודליה בקרו באתר הבא – http://www.odeliaaltman.com

לרשימת עורכי הדין הטובים בארץ לתחום הגירושין – http://www.iwomen.co.il/item.asp?aid=84837

עו"ד אודליה אלטמן
אודליה אלטמן, עורכת דין ובעלת משרד עצמאי כ-28 שנה. עו"ד אודליה אלטמן עוסקת בדיני משפחה, כגירושין וירושה: צוואות, הסכמי ממון, מזונות, משמורת, חלוקת רכוש, אבהות, ידועים בציבור, פונדקאות ועוד. בנוסף לעבודתה משתתפת אודליה אלטמן כדרך קבע בתוכניות הטלויזיה והרדיו השונות ומשתפת את קהל הצופים והמאזינים בסוגיות מתחומי עבודתה.