הבלוג של ורד מילמן

כוחה של אהבה

בת 22, סטודנטית לתואר ראשון באופטומטריה, כותבת רומן וחולמת להוציאו לאור ביום מן הימים. כתיבה היא התרפיה שלי, הדבר האהוב עלי ביותר בעולם. יחד עם תיאטרון - אני מאוהבת בתיאטרון ובמשחק וחולמת להיות שחקנית יום אחד. אני נהנית גם... +עוד

בת 22, סטודנטית לתואר ראשון באופטומטריה, כותבת רומן וחולמת להוציאו לאור ביום מן הימים. כתיבה היא התרפיה שלי, הדבר האהוב עלי ביותר בעולם. יחד עם תיאטרון - אני מאוהבת בתיאטרון ובמשחק וחולמת להיות שחקנית יום אחד. אני נהנית גם מקריאה, מבישול ואפייה, מצילום, מריקוד, מקולנוע וטלוויזיה, מאופנה ושופינג, מאיפור וטיפוח, מטיולים ונופים מהממים, ממוזיקה טובה (על פי הסטנדרטים שלי), מכושר ומתזונה נכונה. מקווה לשלב בבלוג הזה את כלל התחומים שמעניינים אותי, כולל הצצה לתוך חיי.

עדכונים:

פוסטים: 8

עוקבים: 2

החל ממרץ 2014

הצגה עשויה היטב הדנה בנושאים רבים כמו צדק ואמת, שלטון ושחיתות, דת ומגזר, דין וחסד, פוליטיקה וממשל, טוהר וחטא, מוסר ויצר והמאבק התמידי בין הטוב לרע.

20/11/2016

201608181351146824250057b59322a6e74IF6dgTOjNKfPfM3P5DUkUBHeAiG8Ii0AG0Wj4imNnsplQcKnvzCcKWmVPJmPS6D3m (1)

אני מתה על שייקספיר. הסגנון, הכתיבה, האקטואליות, הדמויות והייחוד שלו הופכים אותו למחזאי בלתי נשכח, גם לאחר 400 שנים מאז פטירתו.

אז אני מודה, את המחזה “מידה כנגד מידה” לא הכרתי, ועד שהגעתי לאולם וקראתי את העלון של ההצגה אפילו לא ידעתי ששייקספיר הוא זה שעומד מאחוריו, אך שמחתי מאוד לגלות זאת. ישר הבנתי שהולך להתגולל לפני סיפור מעניין, כיאה לסיפורים פרי עטו של שייקספיר, ולא טעיתי.

יש המעריכים שהמחזה נכתב בשנת 1603 או 1604. הוא אמנם מסווג כקומדיה, אך אינו כזה באופיו. כתוצאה מכך ובשל מגוון סיבות, יש מבקרים שמקטלגים אותו כאחד מהמחזות הבעייתיים של שייקספיר. במאית ההצגה, גבריאלה לב, הגדירה את המחזה כ”קומדיה אפלה”, מונח אשר בהחלט מסכם את ההצגה הזו בשתי מילים. אפשר למצוא במחזה רגעים קומיים, דרמטיים ואף טרגיים, אשר מתחלפים במהירות ויוצרים יצירה מיוחדת מאין כמוה.

201608181402183327860057b595ba51b26oljqd3cFyQ3Jzpt5V8Y6jw0MfLxoJthitrHGJpA9LQs5mSGCo1Sn8sGsDqeC8kvUh

ההצגה נפתחת כאשר דמותו של הדוכס מנצחת על שאר צוות השחקנים, אשר מייצגים את כלל החברה. זהו פרולוג שיצרה הבמאית ושאינו מופיע במחזה עצמו, ואני חושבת שהוא הוסיף להצגה והדגיש את הנקודה מיהו השליט וכמה כוח יש באמתחתו. בסצינה הבאה, הדוכס ממנה את אנג’לו למלא את תפקידו בטענה שהוא עוזב את הארץ. רק שהוא לא באמת עוזב אותה, אלא מתחפש לאיש דת ועוקב אחר מעלליו של אנג’לו, כדי לבדוק האם השלטון ישחית את האיש שנוצרה לו תדמית של אדם קדוש.

בתחילה נראה כי אנג’לו מרגיש מהוסס לגבי התפקיד החדש, אך במהרה הוא נכנס לנעלי הרודן ומתחיל להשליט בווינה חוק וסדר. הוא דן למוות את קלאודיו, על כך שעיבר את בת זוגתו. כאשר אחותו של קלאודיו, איזבלה הנזירה, מגיעה אל אנג’לו בתחינה שיחוס על אחיה, זה מציב בפניה אולטימטום: עליה לאבד את בתוליה איתו. איזבלה ההמומה מאיימת עליו שתספר זאת, אך אנג’לו משיב לה: “שקריי גוברים על האמת שלךְ” – דבר המתקשר גם לחיינו כיום וחושף את השחיתות שעדיין קיימת בעולם.

איזבלה מספרת על כך לקלאודיו וזה מפציר בה למלא אחר מבוקשו של אנג’לו בכדי שחייו יינצלו. איזבלה נשארת בעמדתה ואומרת לאחיה שאם כך, אז שימות; היא לא תיכנע לאנג’לו ולא תיתן לו את גופה ונשמתה.

הדוכס המחופש לאיש דת מתערב בכל המתרחש. הוא מנסה לסכל את הוצאותו של קלאודיו להורג ומעלה באוזניה של איזבלה רעיון לפיו מריאנה, אישה שאנג’לו היה מאורס לה בעבר וחטא בכך שנטש אותה טרם חתונתם מפני שכל הנדוניה שמשפחתה שלחה לה טבעה בים, תשכב עם אנג’לו במקום איזבלה והדבר ייעשה בחשכה מוחלטת. על אף שזה אכן מתרחש, אנג’לו עדיין נחוש בדעתו לדון למוות את קלאודיו, ומבקש מעוזרו להביא אליו את הראש הערוף.

אני לא אגלה לכם את ההמשך ואת הסוף. רק אגיד שבסוף הכול בא על מקומו ואיזבלה היא זו שמנצחת על צוות השחקנים – אפילוג שגם הוא פרי יצירתה של הבמאית.

המחזה מעלה שאלות רבות. האם כל החוטא דינו למות? האם קיום יחסי מין לפני החתונה פירושו חטא? האם יש מקום לחנינת החוטא? מהו כוח – האם תמיד הוא יוביל לשחיתות? האם שליט טוב הוא כזה הנוהג ביד קשה או זה שנוהג בליברליזם? האם השררה באמת משחיתה את האדם? מהו מקומה של הדת בשלטון? – עם שאלות אלה אנו מתמודדים גם כיום, מה שמראה שגם אחרי יותר מ- 400 שנה המחזה הזה עדיין רלוונטי.

המחזה אינטליגנטי, שנון ובנוי היטב. נהניתי ממנו מאוד וממליצה לכם בחום!

201608181406091641670057b596a12870cWLYkUMAb4o7cQyyBXv04xSsXQYxGCdEbcvXsgdf9aeKxud8MqTyulbxORZrBAVAtB

מחזה: וויליאם שייקספיר
תרגום: ט. כרמי
בימוי: גבריאלה לב
ניהול מוזיקלי: רונית רולנד
עיצוב תפאורה: אבי שכוי
עיצוב תלבושות: אתי בן חור
עיצוב תאורה: אורי רובינשטיין
כוריאוגרפיה: מאיה יוגל
עוזרת במאי: מיקי לוי
בהשתתפות: ערן בוהם, רמי בן גור, אביב טרנר, עידו ימין-יונה, צהלה מיכאלי, דנה קוצ’רובסקי, רפי קלמר, אלי ריינמן, אייל שכטר

ההצגה מוצגת על ידי קבוצת התיאטרון הירושלמי בבית מזיא לתיאטרון, ירושלים.

כל התמונות לקוחות מהאתר של קבוצת התיאטרון הירושלמי.

עוד מהבלוג של ורד מילמן

שלום עולם!

ברוכים הבאים לבלוג החדש שלי!...

תגובות

פורסם לפני 1 year
תצוגה מקדימה

בראד ואנג'לינה ליד הים

יש לי וידוי: מעולם לא ראיתי סרט עם אנג'לינה או בראד פיט. אני מניחה שזה כך מפני שסרטי אקשן לא מדברים אלי, וזה הז'אנר של אנג'לינה לרוב. את הז'אנר הרומנטי-אירוטי אני אוהבת, ולכן...

תגובות

פורסם לפני 11 months
תצוגה מקדימה

לחוץ חתונה - קומדיה רומנטית תוצרת הארץ

כרגיל אצלי, אתחיל בווידוי: רשימת ספרי המקור שקראתי (בעיקר בז'אנר הרומנטי) היא קצרה מאוד מאוד (מאוד) ביחס לרשימת הספרים המתורגמים שקראתי. פשוט כי היו כמה ספרים ישראליים שלא היו כתובים, ערוכים ומובאים במידה מספיק טובה בעיני,...

תגובות

פורסם לפני 2 months

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה