הבלוג של תמר מצפי

תמר המתקתקת

אני VISUAL STORYTELLER, מספרת סיפורים בתמונות. צלמת דוקומנטרית ומסעות. מתמחה בפורטרטים עיסקיים וצילומי תדמית. השתתפתי בתערוכות בארץ ובברזיל. תמונותי התפרסמו בעיתונים בארץ ובעולם, ספרים ואתרי אינטרנט. בוגרת לימודי "פוטותרפיה" מרצה ומעבירה סדנאות בארץ ובחו"ל בנושא "הצילום כראי הנפש".

החל מדצמבר 2017

כמעט פיספסתי את הצילום של לחיצת היד של רבין ומובארק ואיך בנחישות ובדבקות השגתי אותו. סיפור שהעצים אותי להמשך דרכי כצלמת עיתונות

23/01/2018

אני רוצה לתת הרצאה מעל במת “TED” ויש לי סיפור לספר, סיפור על נחישות והעצמה .

השנה 1993 תחילת דרכי כצלמת, עבדתי עבור סוכנות לצילומי עיתונות “ישראל סאן”. יום אחד אמרו לי רוצי תעשי ויזה למצרים, את מצטרפת למטוס ראש הממשלה יצחק רבין, כדי לצלם את הפגישה שלו עם נשיא מצרים דאז חוסני מובארק. כולי נרגשת, בעננים. הלכתי לעשות ויזה. למחרת הגעתי לשדה התעופה. מסביבי הרבה עיתונאים וצלמים מהעיתונים המובילים בארץ. הרגשתי  שייכת לקבוצה נבחרת ומצומצמת שנוסעת לתעד אירוע משמעותי בחיי המדינה. עלינו למטוס ונחתנו באיסמעיליה. ירדנו מהר מהמטוס הסתדרנו במקום שהקצו לנו, מאחורי חבל בפינת מגרש המסדרים. רבין עמד בפתח המטוס נופף לשלום, ירד למטה. סקר מסדר של חיילים מצרים אשר חיכו לו  בדום מתוח ובפנים חתומות.

מסדר צבאי

מיד אחר כך רצנו לאוטובוס שיסיע אותנו לארמון. השיירה עברה עם סירנות וצ’קאלאקות  ברחובות איסמעיליה. הגענו לארמון שם אמורה להתקיים הפגישה בין רבין למובארק.

בינתיים, מחוץ לאולם, אנחנו אנשי התקשורת המתנו על הדשא עשינו פיקניק הביאו לנו חמגשיות עם אוכל ושתיה. הרגשנו כמו ילדים בטיול שנתי. השתעשענו וצילמנו אחד את השנייה למזכרת.

חבורת צלמים

הגיעה השעה להיכנס לאולם בו המנהיגים אמורים לתת הצהרה מדינית לתקשורת.  עברנו בדיקת בטחון מדוקדקת, הכל רשמי, נורא רציני. חיילים מארץ אויב לשעבר בודקים אותי, לא מחייכים, לא מסתחבקים, קצת מפחיד.

אולם הענק מלא בכיסאות של מוזמנים ותקשורת מכל העולם. לנו סידרו בצד, מתחם סגור בחבל, מרוחק מהפודיום. נעמדתי בשורה הראשונה. ממתינה בדריכות שיכנסו המנהיגים. בודקת שוב ושוב את הציוד, העדשות, אם יש פילם במצלמה.

לאחר המתנה ארוכה פתאום רחש ותכונה חיילים ואנשי בטחון הסתדרו במקומותיהם. רבין ומובארק נכנסו נעמדו מאחורי הפודיום אחד לצד השני, והתחילו לדבר. רבין דיבר ראשון דיבר דיבר ואני מצלמת עוד ועוד מכל הכיוונים פעם עם מובארק פעם בלעדיו מרחוק מקרוב וכו’. כל כך עסוקה וטרודה בצילום לא הקשבתי לדבריו של רבין. פתאום בעודי מחליפה עדשות במצלמה אני רואה את רבין מסתובב לוחץ יד למובארק. התמונה ההיסטורית שבשבילה שלחו אותי למצרים מתרחשת מול העיניים שלי ואני לא מצלמת. עדשה ביד אחת, מצלמה ביד השניה מתאמצת להבריג את העדשה למצלמה כדי להספיק לצלם ולא מצליחה. היד שלי רועדת אני לא מצליחה להבריג את העדשה, חושך בעיניים, הרגליים רועדות. לחיצת היד הסתיימה. באותן שניות כבר נפרדתי לשלום מקריירת הצילום שלי. מסביבי קהל רב של צלמים רובם גברים ולכולם יש את התמונה הזו ולי  אין.

לחיצת יד 1

כמה דקות של חרדה והתעשתי חזרתי לנשום. מובארק התחיל לדבר חשבתי לעצמי כשמובארק יסיים לדבר, בטח תהיה עוד לחיצת יד. מצלמת את מובארק מכל הכיוונים ובודקת כל הזמן שלא נגמר הפילם במצלמה ומחכה דרוכה ללחיצת היד. מובארק סיים לדבר, מחיאות כפיים. מחכה שנייה, פתאום צרחה חזקה, Shake hands, please shake hands, ועוד אחת ועוד אחת ואני לא ידעתי שאני יכולה לצרוח ככה. בלי בושה, צרחתי את הנשמה. קופצת ומנופפת בידיים וכל הזמן  .SHAKE HANDS  רחש בקהל לא מבינים מה קורה, אנשי הביטחון נדרכו, מביטים לכיווני. לפתע מובארק פנה לכיווני פרש ידיים ושאל בערבית מה קורה פה על מה הצעקות ואני התחלתי לצלם ללא הבחנה עד שילחצו ידיים. למחרת בכל העיתונים בעולם התפרסמה התמונה הזו של לחיצת היד. ורק בעיתונים שאני צילמתי עבורם בחרו לשים את התמונה הזו, של מובארק פורש ידיים לכיווני ורבין מסתובב אליו ללחוץ יד.

רבין מובארק

תמונה של הרגע הפרטי שלי עם מובארק.

האירוע הזה מאד העצים אותי, הרגשתי גאווה, גיליתי שאני נחושה, ממוקדת מטרה, לא מוותרת ולא נותנת לשום מכשול להפריע לי. זמן רב התהלכתי בתחושה של: אם הצלחתי להפעיל את חוסני מובארק תוך שמתעלמת מכל האנשים מסביבי, אז מי יכול עליי.

מאז בכל מקום שאני נמצאת משתדלת להיות קשובה נוכחת ומרוכזת. ללא הסחות דעת או מחשבות על דברים אחרים שיש לי לעשות.

צילומים: תמר מצפי

“הסיפור מאחורי התמונה” זה זה שם ההרצאה שלי

מוזמנים להתקשר 052-2595220 ולהזמין אותי לספר על מובארק ורבין ועוד סיפורים מכוננים אחרים שקרו לי בזמן עבודתי כצלמת עיתונות.