הבלוג של תמר פלג

למצוא את עצמי לדעת

שמי תמר פלג, אני אוהבת אנשים וסיפורים, ויש לי אהבה מיוחדת לסיפורי המקרא. אני כותבת לעצמי (למגירה הפרטית שלי) כבר שנים רבות. בשנים האחרונות התחלתי להעלות לדף העסקי שלי בפייסבוק סיפורים בהשראת פרשת השבוע, להם אני קראתי... +עוד

שמי תמר פלג, אני אוהבת אנשים וסיפורים, ויש לי אהבה מיוחדת לסיפורי המקרא. אני כותבת לעצמי (למגירה הפרטית שלי) כבר שנים רבות. בשנים האחרונות התחלתי להעלות לדף העסקי שלי בפייסבוק סיפורים בהשראת פרשת השבוע, להם אני קראתי "תורשומון", שכן כמו ברשומון, אני "נכנסת לנעליים" של אחת מהדמויות בסיפור, כותבת מרחשי ליבה ומתוך נקודת המבט שלה על המתרחש משלימה את הפערים בסיפור. ההשראה לכתוב כך מגיעה מתוך תחום ההתמחות שלי: פסיכודרמה וביבליודרמה (חקירת סיפור מקראי באמצעות משחקי תפקיד וטכניקות פסיכודרמטיות). זה תחום שלמדתי באר"הב , שם התגוררתי תקופה ארוכה, וכיום כבר 6 שנים אני בארץ ומתגוררת בזכרון יעקב. אני אמא לבן בוגר וסבתא לנכדה מקסימה בת 14. את הפוסט הראשון בבלוג שלי "למצוא את עצמי לדעת" הקדשתי לאמא שלי שהלכה לעולמה לפני 4 שנים..

עדכונים:

פוסטים: 258

החל מפברואר 2016

כשאנו עוטים על גופנו בגדים, אנו למעשה “בוגדים” בטבענו האמתי, בגופנו הטבעי, אנחנו “מתחפשים” על פי קודים חברתיים (שמשתנים על פי צווי האופנה), וכשאנו מכסים את פנינו במסכה ומתחפשים לדמות שהיא לא אנחנו- אנו בעצם מרגישים חופשיים להתנהג באופן משוחרר מעכבות, אנחנו נותנים לעצמנו חופש להתנסות בהתנהגות אחרת מזו שאנו מורגלים בה, אנחנו מרחיבים את גבולות האני שלנו.

27/02/2017

מסיכה יפה

חודש אדר  שהגיע לפתחנו מאופיין  על ידי הצחוק, על פי ספר יצירה.

צחוק הוא איכות המאפשרת לבלתי אפשרי להתקיים, שכן, הוא נוצר מעצם שבירה של דפוס מוכר וקיים. כל דפוס, כל תבנית, היא דבר סגור. בלתי משתנה.  קבוע. הצחוק מעביר רטט שלמעשה “מנער” את הסגירות, יוצר פתח  ומאפשר למציאות חדשה להתהוות. ולכן  לצחוק יש איכות גדולה מאד של תיקון.

מן המפורסמות היא שלכל מלך היה ליצן חצר אשר הוא ורק הוא היה יכול לומר את האמת למלך -בדרכו המצחיקה מבלי שיאבד את ראשו..

פורים על פי חז”ל  נחשב קדוש אף יותר מיום הכיפורים עצמו  (כיפורים נקרא כ (כמו)- פורים) בגלל האיכות הטרנספורמטיבית של הצחוק. על פי המהר”ל מפראג הוא נחשב כ”יום החזרה אל הילדות הפנימית, כל התיקון הנפשי מתחולל ביום הזה מתוך הנגיעה המחודשת בתום ובשמחה של הילדות הנשכחת”.  (ראה בספרו של אוהד אזרחי “חגיגה”).

פורים הוא חג של פרדוקס שמתבטא בכמה אופנים. למשל במילים:

המילה בגד- שורש המילה בגידה.

המילה תחפושת-שורש המילה חפש.

המילה מסכה-שורש מסך.

מהי תחפושת אם לא בגד שאנו עוטים על גופנו ומסיכה שאנו שמים על פנינו.

כשאנו עוטים על גופנו בגדים, אנו למעשה “בוגדים” בטבענו האמתי, בגופנו הטבעי, אנחנו “מתחפשים” על פי קודים חברתיים (שמשתנים על פי צווי האופנה), וכשאנו מכסים את פנינו במסכה  אנו מכסים את הפנים (החיצוניות) שלנו ומאפשרים למשהו כמוס , פנימי יותר להתגלות. כשאנו מתחפשים לדמות שהיא לא אנחנו- אנו בעצם מרגישים חופשיים להתנהג באופן משוחרר מעכבות, אנחנו נותנים לעצמנו חופש להתנסות בהתנהגות אחרת מזו שאנו מורגלים בה, אנחנו מרחיבים את גבולות האני שלנו.

ההתנהגות היום יומית שלנו נגזרת על ידי הדימוי העצמי שלנו, שהוא בעצמו גם סוג של מסכה.

זוהי פסדה שאנו מאמצים לנו שמושפעת מתהליכי החיברות שעברנו, ובעצם לא מגלה את מהותנו האמתית.

דווקא התחפושת מאפשרת לנו חופש ודווקא המסכה מאפשרת לאמת עמוקה יותר לעלות להתגלות.

פורים הוא לא רק חג של ילדים, רעשנים והתבסמות “עד דלא ידע”.  הוא טומן בחובו איכות טרנספורמטיבית של עבודה פנימית ורוחנית.

הנבט  שאותו טמנו בט”ו השבט, יכול בפורים להציץ החוצה מתחת ל”אדמה” להתנסות ראשונית של התגלות לאור. עדיין לא בפריחה מליאה.. אבל כבדיקת מציאות קטנה, באזור הבטוח שמאחורי המסכה.. בפורים אנו יכולים לאפשר לאחת הדמויות בתיאטרון הדמויות הפנימי שלנו, בעיקר אלו שפועלות מאחורי הקלעים ובחושך, לעלות על הבמה ולקבל זרקור. מתוך ידיעה שזה “רק משחק” שזו רק “תחפושת” . ואם נאפשר להתנסות הזאת להמשיך להדהד בתוכנו מפורים ועד פסח, נוכל בפסח להחליט אם להוציא את ה”דמות” הזאת לחירות, ולאפשר ל”תפקיד” הזה,  להשתלב בחיינו בצורה מאוזנת ומתוקנת.

גם י.ל. מורנו מייסד הפסיכודרמה הבין עד כמה חשוב לנו להתנסות בתפקידים שונים במהלך חיינו כדי “ליילד” את ה”עצמי” שלנו מתוכנו.  Our Self emerges from the roles we play

לא תמיד המציאות מאפשרת לנו להתנסות במגוון התפקידים הפוטנציאליים שבתוכנו , אבל “על הבמה”, במת הפסיכודרמה, לכל משתתף יש חופש להתנסות בתפקידים שהחיים לא זימנו לו, ולהתאמן על תפקידים שהיה רוצה לאמץ.

וכך גם בסדנת הביבליודרמה.(פסיכודרמה של סיפור מקראי).

ביום רביעי 1/3/17 תהיה  לך הזדמנות להתנסות בתפקיד המלכה (אסתר, וושתי) להעניק לה קול וחיים דרכך, לגלות איך זה מרגיש לך לצעוד בנעליה,  לבחון מה אולי חשבה בסיטואציה מסוימת בסיפור, מה היו הסיכונים שלקחה,  למצוא מה מהדהד לחייך ומהן התובנות החדשות שתקבלי מההתנסות הזאת.

לחצי עכשיו על הלינק להרשמה ולקבלת פרטים.

http://bibliodrmh.ravpage.co.il/sounds-of-silence

#ביבליודרמה_עם_טוויסט_של_פסיכודרמה

עוד מהבלוג של תמר פלג

תצוגה מקדימה

קדשה-רומן חדש

מיהי הקדשה ומה בדיוק היה תפקידה  בימים  הקדומים?  אם התשובה שקופצת לכם לראש היא  סתם זונה, אז תחשבו שוב.  איך תסבירו  שהכינוי קדשה (ד בצירה)  מורכב מאותיות השורש ק.ד.ש. שהם...

תגובות

פורסם לפני 4 years
תצוגה מקדימה

מרשמלו-מופע למצויינות במחול

לריקוד שפה משלו. שפת התנועה, בדומה לשפת החלומות והדימויים ,לא חייבת להיתרגם לנרטיב מילולי. ה"מבחן"  לריקוד טוב בשבילי הוא לא אם "הבנתי" אותו בראש ואני יכולה עכשיו לספר את ה"סיפור" שלו אלא אם הוא השאיר בי רושם בקרביים.  אם...

תגובות

פורסם לפני 4 years
תצוגה מקדימה

Sure On This Shining Night

לעמוד. לשבת. לעמוד. לשבת. אני לא מבינה מה קורה פה. את השירות הצבאי שלי סיימתי לפני עידן ועידנים. הלו, אנחנו בחזרה של המקהלה, לא בטירונות.  חדור רוח תזזיתית ,משלח בנו חיצי...

תגובות

פורסם לפני 4 years

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה