הבלוג של תמר פלג

למצוא את עצמי לדעת

שמי תמר פלג, אני אוהבת אנשים וסיפורים, ויש לי אהבה מיוחדת לסיפורי המקרא. אני כותבת לעצמי (למגירה הפרטית שלי) כבר שנים רבות. בשנים האחרונות התחלתי להעלות לדף העסקי שלי בפייסבוק סיפורים בהשראת פרשת השבוע, להם אני קראתי... +עוד

שמי תמר פלג, אני אוהבת אנשים וסיפורים, ויש לי אהבה מיוחדת לסיפורי המקרא. אני כותבת לעצמי (למגירה הפרטית שלי) כבר שנים רבות. בשנים האחרונות התחלתי להעלות לדף העסקי שלי בפייסבוק סיפורים בהשראת פרשת השבוע, להם אני קראתי "תורשומון", שכן כמו ברשומון, אני "נכנסת לנעליים" של אחת מהדמויות בסיפור, כותבת מרחשי ליבה ומתוך נקודת המבט שלה על המתרחש משלימה את הפערים בסיפור. ההשראה לכתוב כך מגיעה מתוך תחום ההתמחות שלי: פסיכודרמה וביבליודרמה (חקירת סיפור מקראי באמצעות משחקי תפקיד וטכניקות פסיכודרמטיות). זה תחום שלמדתי באר"הב , שם התגוררתי תקופה ארוכה, וכיום כבר 6 שנים אני בארץ ומתגוררת בזכרון יעקב. אני אמא לבן בוגר וסבתא לנכדה מקסימה בת 14. את הפוסט הראשון בבלוג שלי "למצוא את עצמי לדעת" הקדשתי לאמא שלי שהלכה לעולמה לפני 4 שנים..

עדכונים:

פוסטים: 258

החל מפברואר 2016

כוחם התיראפויטי של סיפורים בכך שהם מהווים דרך עוקפת הגנות, המאפשרת לנו להתבונן בסיטואציות ובמצבי חיים של הגיבורים, מהמרחק בטוח של המתבונן מבחוץ, ומתוך הזדהות להבין את המניעים לפעולתם ולמצוא משמעות לקונפליקטים שגם מעסיקים אותנו. וכך, על דרך ההזדהות עם גיבור הסיפור אנו זוכים לחוויה תראפויטית.

20/02/2017

כוחם התיראפויטי של סיפורים בכך שהם מהווים דרך עוקפת הגנות, המאפשרת לנו להתבונן בסיטואציות ובמצבי חיים של הגיבורים, מהמרחק בטוח של המתבונן מבחוץ, ומתוך הזדהות להבין את המניעים לפעולתם ולמצוא משמעות לקונפליקטים שגם מעסיקים אותנו. וכך, על דרך ההזדהות עם גיבור הסיפור אנו זוכים לחוויה תראפויטית.

החיים סרט מצוייר 1

ברונו בטלהיים בספרו “קסמן של אגדות” מסביר מדוע חשוב לספר לילדים קטנים את המעשיות המפחידות של האחים גרים כלשונן, מבלי לצנזר או ליפות אותם, מאחר והם מדברים אל הילד ישירות בשפת הלא מודע שלו, בדימויים המוכרים לו מדמיונו (כן, בדמיונם של הילדים קיימות מפלצות, וקיים פחד מוות, וקיימת אמא רעה וכדומה)וכשהילד פוגש את המוטיבים הללו בסיפורים הוא נושם לרווחה. הוא מבין את השפה.היא עוזרת לו לעשות סדר בעולמו.

החיים סרט מצוייר 4

גם הפסיכולוג קרל גוסטב יונג שחקר את הימצאותם של סיפורים בעלי מוטיבים דומים באזורים מרוחקים בעולם (עוד לפני הופעת הדפוס והמדיה הדיגיטלי) הגיע למסקנה שקיים במין האנושי “לא מודע קיבוצי” שרוחש “ארכיטיפים” המשותפים לכולנו.

הצפייה בסרט “החיים-סרט מצוייר” ריגשה אותי מאד לא רק משום היותו מסמך תיעודי מרגש המתאר איך ילד אוטיסט הצליח לצאת מהבועה האוטיסטית שלו ולתקשר עם העולם בחוץ באמצעות סרטים המבוססים על סיפורי דיסני,  אלא גם משום שבעצם הוא הביא דוגמא חיה ואמתית  שהוכיחה את טענת  התיאוריות שלעיל: לסיפורים יש ערך תיראפוטי!

הבימאי זוכה האוסקר , רוג’ר ויליאמס, מביא את סיפורו מעורר ההשראה  ומחמם הלב של אוון סוסקינד, שאובחן כאוטיסט ולא דיבר, עד שמשפחתו גילתה את הדרך לליבו – הסרטים המצוירים של וולט דיסני, ששינו את חייו ואת חיי כל הסובבים אותו.

אוון היה בן 3 כשהפסיק לפתע לדבר ואובחן כאוטיסט. במשך 4 השנים הבאות לא תיקשר עם אנשים מסביבו ולא ביטא שום רגשות, מחשבות ורצונות. עם זאת, למרבה הפלא, בעודו צופה בקלסיקות של דיסני – “מלך האריות” ו”בת הים הקטנה” הוא פיתח לעצמו, במשך הזמן, כלים שימושיים שעזרו לו להבין את המורכבות של הקודים החברתיים וסללו את הדרך שלו להתחבר מחדש אל העולם שסביבו.בת הים הקטנה 2

הסרט היפיפה שמלווה באנימציה מקורית ובתובנות על האוטיזם, מביא את סיפור חייו המופלא של אוון ומראה איך דווקא חברים דמיוניים כמו – סימבה, ג’אפר ואריאל יכולים לחבר אותנו למציאות.

בספרה “ספרותראפיה” מסבירה ד”ר דבורה קובובי את המשמעות של סיפור זכור מילדות וגם את מהות הבקשה של ילד לחזור ולשמוע אותו סיפור שוב ושוב.  היא ממליצה להורים ולמחנכים להיות קשובים לבקשות הללו שכן זה מעיד על כך שבסיפור הנבחר גלומות דינמיקות , קונפליקטים, ונושאים המעסיקים את הילד באותה תקופה, ודרכם הוא מחפש איך להתמודד עם המציאות.

הילד אוון הבין זאת בעצמו באופן אינטואיטיבי, כילד קטן הוא מריץ שוב ושוב את הסרט של “בת הים הקטנה” לאותה סצינה שבה ה”מכשפה” אומרת לבת הים הקטנה שכדי להיות מסוגלת להישאר בקרב בני האדם מעל פני המים-  (והיא רוצה בכך מאד כי התאהבה בבן אנוש) היא צריכה לוותר על משהו. על הקול שלה. את הקטע הזה הריץ אוון שוב ושוב. מה שהעיד שהנושא שמאד העסיק אותו: איך הוא יכול להתקרב לעולם בחוץ (בני האדם) ולתקשר איתם (קול).

Just your voice. זה היה המשפט מתוך הסרט המצויר  (בעיוות מסוים) שאוון הצליח להפיק מפיו, תקשורת ראשונה עם הסביבה, ובעזרתו נתן להורים שלו את המפתח לעזור לו להוציא אותו מכלא האוטיזם.

 יש לציין שההורים שלו היו מאד  קשובים לו ונחושים לעזור לו.

האבא, מצא דרך לתקשר אתו באמצעות משחק תפקידים. הוא נכנס לתפקיד יאגו התוכי, אחת הבובות האהובות על אוון, ושאל אותו:  ” איך זה מרגיש להיות אתה”? והפלא ופלא אוון מצליח לענות משפט ברור:” לא טוב, כי אין לי חברים”.

האבא המשיך לתקשר עם בנו באמצעות משחק תפקידים, ונדהם לגלות שבנו זוכר בעל-פה את כל הדיאלוגים מהסרטים! ומאז , הוא מעיד, ” האור נדלק, והתחלנו כל המשפחה לדבר עם אוון בדיאלוגים של דיסני”

הסרט מלווה את אוון במהלך שנות התבגרותו עד לגיל 23. ללא ספק הוא הצליח להגיע להישגים מרשימים, ואף לעזור לאוטיסטים אחרים כשהקים את “מועדון דיסני”. הוא אפילו הוזמן לשאת דברים בכנס על אוטיזם בצרפת.

החיים סרט מצוייר 2

אני מאד התרגשתי לראות את הסרט הזה, ולהיות עדה לדרך המדהימה שאוון הצליח לעשות  כדי להיחלץ מעולמו הסגור באמצעות הסרטים המצויירים.

ממליצה בחום לצפות בסרט.

בכורה ארצית בלעדית: 21.2
שלישי בשעה 22:00 בערוצים
yes  דוקו ו-yes3 (פסטיבל הקולנוע)

ובכל עת שתרצו ב-yesVOD

 

תמונת בת הים הקטנה מ  bookcity.co.il

עוד מהבלוג של תמר פלג

תצוגה מקדימה

קדשה-רומן חדש

מיהי הקדשה ומה בדיוק היה תפקידה  בימים  הקדומים?  אם התשובה שקופצת לכם לראש היא  סתם זונה, אז תחשבו שוב.  איך תסבירו  שהכינוי קדשה (ד בצירה)  מורכב מאותיות השורש ק.ד.ש. שהם...

תגובות

פורסם לפני 4 years
תצוגה מקדימה

מרשמלו-מופע למצויינות במחול

לריקוד שפה משלו. שפת התנועה, בדומה לשפת החלומות והדימויים ,לא חייבת להיתרגם לנרטיב מילולי. ה"מבחן"  לריקוד טוב בשבילי הוא לא אם "הבנתי" אותו בראש ואני יכולה עכשיו לספר את ה"סיפור" שלו אלא אם הוא השאיר בי רושם בקרביים.  אם...

תגובות

פורסם לפני 4 years
תצוגה מקדימה

Sure On This Shining Night

לעמוד. לשבת. לעמוד. לשבת. אני לא מבינה מה קורה פה. את השירות הצבאי שלי סיימתי לפני עידן ועידנים. הלו, אנחנו בחזרה של המקהלה, לא בטירונות.  חדור רוח תזזיתית ,משלח בנו חיצי...

תגובות

פורסם לפני 4 years

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה