הבלוג של תמר פלג

למצוא את עצמי לדעת

שמי תמר פלג, אני אוהבת אנשים וסיפורים, ויש לי אהבה מיוחדת לסיפורי המקרא. אני כותבת לעצמי (למגירה הפרטית שלי) כבר שנים רבות. בשנים האחרונות התחלתי להעלות לדף העסקי שלי בפייסבוק סיפורים בהשראת פרשת השבוע, להם אני קראתי... +עוד

שמי תמר פלג, אני אוהבת אנשים וסיפורים, ויש לי אהבה מיוחדת לסיפורי המקרא. אני כותבת לעצמי (למגירה הפרטית שלי) כבר שנים רבות. בשנים האחרונות התחלתי להעלות לדף העסקי שלי בפייסבוק סיפורים בהשראת פרשת השבוע, להם אני קראתי "תורשומון", שכן כמו ברשומון, אני "נכנסת לנעליים" של אחת מהדמויות בסיפור, כותבת מרחשי ליבה ומתוך נקודת המבט שלה על המתרחש משלימה את הפערים בסיפור. ההשראה לכתוב כך מגיעה מתוך תחום ההתמחות שלי: פסיכודרמה וביבליודרמה (חקירת סיפור מקראי באמצעות משחקי תפקיד וטכניקות פסיכודרמטיות). זה תחום שלמדתי באר"הב , שם התגוררתי תקופה ארוכה, וכיום כבר 6 שנים אני בארץ ומתגוררת בזכרון יעקב. אני אמא לבן בוגר וסבתא לנכדה מקסימה בת 14. את הפוסט הראשון בבלוג שלי "למצוא את עצמי לדעת" הקדשתי לאמא שלי שהלכה לעולמה לפני 4 שנים..

עדכונים:

פוסטים: 258

החל מפברואר 2016

ואני שואלת את עצמי, איפה אולי אני “מכבידה את ליבי”? סוגרת את השריון שעל ליבי, נאטמת לשמוע את האחר כי פוחדת להיפגע שוב?

04/02/2017

ואני שואלת את עצמי, איפה אולי אני “מכבידה את ליבי”? סוגרת את השריון שעל ליבי, נאטמת לשמוע את האחר כי פוחדת להיפגע שוב?

כשאלוהים אומר למשה “בא אל פרעה” , למילה “בא” יש משמעות נוספת ועמוקה מעבר למשמעות המוכרת של להגיע. לבוא במשמעות של ביאה, כניסה אל מקום עמוק מתוך כוונה לקדש אותו, להגיע לידיעה אינטימית שלו, לזיווג.

אם נתייחס לפרעה לא בהבנה של הפשט כאל אדם (מלך) אלא בקריאה סימבולית כאל ארכיטיפ בנפשו של משה (ואולי גם בנפשנו) כפי שהקריאה הזוהרית מציעה,  מה בעצם ה’ מציע למשה לעשות?

בהנחה שהדברים שקורים לנו בחוץ משקפים את מה שקורה לנו בפנים, מה יכול פרעה הסרבן, קשה העורף, שליבו כבד עליו, לשקף עבור משה? מהו השיעור שעליו ( ואולי גם עלינו) ללמוד פה?

אולי משה מתבקש לצלול למעמקים של נפשו, למעמקים בם נמצא החושך (ה”פרעה” הפנימי שלו) והוא בעצם מתבקש לכונן יחסים בין האור והחושך?

והחושך בפרשה שלנו אכן מככב והגדול! גם “מכת הארבה” שמכסה את עין השמש, גם “מכת החושך” וגם “מכת בכורות” שמתרחשת בלילה.

הדפוס שחוזר על עצמו שוב ושוב בהתנהגות של פרעה הוא “ולא שמע אליהם פרעה”.

כשפרעה לא שומע את ה”סיפור” של משה הוא בעצם נצמד ל”סיפור” שלו.

כשפרעה , שמדרש שמו “ערף” בהיפוך אותיות, מתנהג בעיקשות, בהקשיית ערף, הוא מסמל בהתנהגות זו את הסירוב להפנות את הראש אל האחר, ולשמוע את סיפורו של הצד השני (תודה לד”ר אביבה זורנברג על הפרשנות הזו) ונשאר תפוס בסיפור שלו.

כשאתה לא מזיז את העורף, אתה לא נמצא בהקשבה.

זאת ועוד. כשאדם נאחז בסיפור שלו בנוקשות, ליבו נעשה כבד. הוא סוגר את עצמו בשריון כבד מפני כל דבר שעלול לסכן את עצמו בשינוי. בפתיחת הלב. זה לרוב קורה מפחד.

פרעה שומר על עצמו סגור כמו ספינקס ונותן לפחד לנהל אותו.

אם אנחנו מסוגלים להקשיב, גם פנימה וגם החוצה, לפתוח משהו בעצמנו , אנחנו יכולים להרפא. להביא לשינוי.

ואני ממשיכה לבדוק את עצמי בעקביות. וכשמזהה סוג של פחד או מחשבה מצירה שמעכבת הרחבת התודעה, אני נעזרת במשפטי ה”אופונופונו”,  מרחיבה ו”מנקה” ובונה יחסים בין האור והחושך שבי.

וכן, יש נפילות בדרך. זה כנראה חלק מהעניין. קשה כמו קריעת ים סוף.. אבל בסוף מחכה “הארץ המובטחת”, נכון?

תודה. סליחה. אני אוהבת אותך.

#פרשתהשבוע_בהיבט_פסיכורוחני

תמונת פרעה

עוד מהבלוג של תמר פלג

תצוגה מקדימה

קדשה-רומן חדש

מיהי הקדשה ומה בדיוק היה תפקידה  בימים  הקדומים?  אם התשובה שקופצת לכם לראש היא  סתם זונה, אז תחשבו שוב.  איך תסבירו  שהכינוי קדשה (ד בצירה)  מורכב מאותיות השורש ק.ד.ש. שהם...

תגובות

פורסם לפני 4 years
תצוגה מקדימה

מרשמלו-מופע למצויינות במחול

לריקוד שפה משלו. שפת התנועה, בדומה לשפת החלומות והדימויים ,לא חייבת להיתרגם לנרטיב מילולי. ה"מבחן"  לריקוד טוב בשבילי הוא לא אם "הבנתי" אותו בראש ואני יכולה עכשיו לספר את ה"סיפור" שלו אלא אם הוא השאיר בי רושם בקרביים.  אם...

תגובות

פורסם לפני 4 years
תצוגה מקדימה

Sure On This Shining Night

לעמוד. לשבת. לעמוד. לשבת. אני לא מבינה מה קורה פה. את השירות הצבאי שלי סיימתי לפני עידן ועידנים. הלו, אנחנו בחזרה של המקהלה, לא בטירונות.  חדור רוח תזזיתית ,משלח בנו חיצי...

תגובות

פורסם לפני 4 years

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה