שאלות ותשובות לבעל המתגרש | עו"ד אודליה אלטמן

עו"ד אודליה אלטמן נותנת עצות לבעל המתגרש וחולקת עימנו חמישה עקרונות שכדאי לעמוד בהם ע"מ שלא להפסיד הכול.

בחורה עם מחשב נייד

האם העצות שאת נותנת, לאדם מתגרש, הן זהות לבעל ולאישה?

לא, אבל הסיבה שצריך לקבל עצות היא זהה. גם בעל שלא מתנהל נכון בגירושין עלול להפסיד מאות אלפי ₪, במשפחה ממוצעת, ואפילו מיליוני ₪ במשפחה שחיה מעל הממוצע. הוא עלול לשלם מזונות גבוהים, את הכתובה של האישה ומחצית מכול רכושו ומהמוניטין שלו.

שאלה: מגיע אליך למשרד בעל, ומספר שאשתו החליטה שהיא רוצה גירושין. מה הדבר הראשון שתייעצי לו?

העצה הראשונה היא "לסגור את הברז". הרבה פעמים נשים מקבלות עצה מעו"ד, כהכנה לתביעת מזונות, לבזבז הרבה כספים ולנפח את צרכי הבית, כדי שאח"כ תוכלנה להראות לביהמ"ש כאילו רמת החיים של המשפחה הרבה יותר גבוהה ממה שהייתה באמת לפני המשבר. כדי למנוע זאת הבעל יכול לסגור את חשבון הבנק או להגביל את תקרת המינוס, לבטל כרטיסי האשראי, להפוך את החשבון לטעון שתי חתימות ועוד. כדאי להפחית את תזרים המזומנים גם כדי למנוע מהאישה לשכור את עוה"ד הכי טוב שהכסף של הבעל יכול לקנות.

מה העצה השנייה לבעל?

הכלל השני הוא להקטין הכנסות ולהגדיל הוצאות.

ככל שהבעל מרוויח יותר, כך ישלם יותר מזונות. ככל שיש לו יותר רכוש, כך יצטרך לתת לאישה רכוש רב יותר. מנגד, אם יש לו דווקא חובות, הוא יכול להגיש תביעה ולחייב את האישה להשתתף בהם בשיעור מחצית. סמוך לפני הליך גירושין ובמהלכו לשכיר עדיף לא להגדיל את היקף המשרה ולא להרבות בעבודה בשעות נוספות, שבגינן יש תשלום נוסף. לעצמאי כדאי ליטול הלוואות, להרבות בהוצאות ולדחות ככל שניתן קבלת הכנסות. זה דומה לתכנון שעושים לקראת סוף שנת מס.

למה למנוע מהעסק לפרוח? זה לא להוציא לעצמך שתי עיניים כדי לנקר לצד השני אחת?

עדיף לוותר על קצת רווח ולא על חצי מהעסק ומהכנסותיו העתידיות, מה שקרוי המוניטין. יש פתגם "להצלחה אבות רבים והכישלון יתום". אם אשתך תחשוב שהעסק שלך משגשג, היא תדרוש חלק ממנו בגירושין אפילו אם אין לה כל קשר אליו. מאידך, אם העסק מפסיד, היא לא תרצה להשתתף בו, אפילו אם עבדה בו שנים וניהלה גם את העסק וגם את הבעל.

שמעתי שיש נשים שמעלילות על הבעל כאילו תקף אותן כדי לצבור נקודות במאבק הגירושין. איך הבעל יכול להתגונן?

זהו הכלל השלישי: להיזהר מהפללה. אם הבעל חושש שהאישה עלולה להגיש נגדו תלונת שווא במשטרה כאילו תקף אותה או איים עליה, כדאי לו להתקין מכשירי הקלטה בבית, או להסתובב עם טייפ מנהלים ולהפעיל אותו בעת ריב, או להביא קרוב משפחה או חבר שיהיה איתו בבית כדי שיוכל להעיד שהוא לא עשה דבר.

מה עושים אם האישה מסיתה את הילדים נגד הבעל?

לרוב הילדים נמסרים למשמורת האם, ואכן לעתים ישנם מקרים של הסתה של הילדים נגד האב, עד כדי ניכור הורי, שאז הילדים בכלל מסרבים לפגוש באב. מתי האם תצליח בכך? כשהאב היה מלכתחילה שחקן ספסל, ולא היה מעורב באמת בגידול הילדים ובחייהם. אני מציעה כעצה רביעית חיזוק ושיפור הקשר עם הילדים. וזו עצה טובה מאד שיכולה גם למנוע גירושין.

כשנתת עצות לאישה מתגרשת אמרת שעדיף לה להקדים את הבעל ולפנות לבית המשפט לענייני משפחה. האם לבעל עדיף תמיד להקדים את האישה ולפנות לבית דין רבני?

לבעל אכן מוטב להקדים את האישה ולפנות לבית הדין הרבני. זהו הטיפ החמישי.

בבית הדין הרבני פוסקים מזונות נמוכים יותר לאישה ולילדים מאשר בבית המשפט לענייני משפחה, האב יכול לקבל את המשמורת לגבי בנים מעל גיל 6, כדי שילמדם תורה, ובמקרים רבים כשהרכוש רשום רק על שם הבעל הוא לא יאלץ להתחלק בו עם האישה.

אז מי שיגיש את התביעה ראשון יזכה?

לא. אם תביעת הגירושין של הבעל לא מנוסחת כדין, ואין בה כריכות נכונות של נושאי המזונות והרכוש, היא לא תחסום את דרכה של האישה לבית המשפט האזרחי, אפילו אם הבעל הקדים את האישה בזמן בהגשת תביעתו. לא מספיק להיות ראשון בזמן, צריך לדעת מה לכתוב בתביעה.

האם הבעל יכול לגשת בעצמו לבית הדין הרבני?

לא רצוי. אם תביעת הגירושין של הבעל לא מנוסחת כדין, או שאין בה כריכות נכונות של נושאי המזונות והרכוש, היא לא תחסום את דרכה של האישה לבית המשפט האזרחי, אפילו אם הבעל הקדים את האישה בזמן בהגשת תביעתו. לא מספיק להיות ראשון בזמן, צריך לדעת מה לכתוב בתביעה.

לעצות של אודליה אלטמן לאישה המתגרשת

האתר של עו"ד אודליה אלטמן

עו"ד אודליה אלטמן
אודליה אלטמן, עורכת דין ובעלת משרד עצמאי כ-28 שנה. עו"ד אודליה אלטמן עוסקת בדיני משפחה, כגירושין וירושה: צוואות, הסכמי ממון, מזונות, משמורת, חלוקת רכוש, אבהות, ידועים בציבור, פונדקאות ועוד. בנוסף לעבודתה משתתפת אודליה אלטמן כדרך קבע בתוכניות הטלויזיה והרדיו השונות ומשתפת את קהל הצופים והמאזינים בסוגיות מתחומי עבודתה.