הבלוג של סיגל רוה

נשים-עבר-עתיד

סופרת ויזמת חברתית

עדכונים:

פוסטים: 6

עוקבים: 1

החל ממאי 2015

050917_women

זאת הזמנה להצטרף ויחד להחזיר את סיפורי הנס והגבורה הנשית לחגי ישראל.

מי הן דמויות המופת עליהן לומדים ילדות וילדים? איך זה שאין שירים המספרים על אסתר המלכה מעוררת ההשראה? זאת הזמנה למי שיודע.ת לכתוב, להלחין, לשיר ולנגן – יחד להעלות לרשת שירים, רעיונות לתחפושות ומסרים ויזואליים המספרים על גבורתה של אסתר המלכה. וגם לסייע בתרגום, כתיבה והפצת המסר. הלינק להצטרפות. בסמוך לפורים התכנים החדשים יופצו לא.נשי חינוך בישראל ובחו”ל.

בזכות השילוב של מנהיגות חברתית, אקדמית ויצירתית, חילונית, מסורתית ודתית – נוצרה הצלחה גדולה בחנוכה וחשיפה מחודשת למכבית הגיבורה שעליה רש”י אמר שנס חנוכה נעשה על ידי אישה. הושרו על המכבית שירים בעברית, אנגלית וגרמנית. כולל בטקסים בכיכרות ראשיות בירושלים ובאירועים בישראל ובחו”ל.

כמה מילים אישיות: שמי סיגל לאה רוה, בזמנו זכיתי לגבש צוות מקצועי, לכתוב ולערוך את הספר “בעקבות סוד המגילה” שזכה לשבחי הביקורת בעיתונות החילונית, הדתית והחרדית. בחודשים האחרונים אסתר המלכה תפסה וטלטלה אותי. מעבר למאמרים ומדרשים צללתי עמוק יותר פנימה, בשיחות עם א.נשי אקדמיה, ונשים וגברים העוסקים בריפוי מיניות ובהעצמה נשית. אתמול בלילה, הבנתי את סיפור אסתר המלכה מזווית חדשה ומרגשת, הינה המאמר:

מסר מאסתר המלכה

 

זהו מסע לגילוי מלכה גיבורה, נביאה, פורצת דרך – שכתבה איגרת והצפינה בה מסרים נסתרים איך לחולל ניסים. האיגרת מספרת על נשים אמיצות ונבונות, הניצבות מול קטסטרופות שיצרו בעלי שררה יהירים וטיפשים, שטופי תאוות וכבוד. בדברי המלכה “דִּבְרֵי שָׁלוֹם, וֶאֱמֶת” ממתינה מתנה גדולה .

מי כתב את מגילת אסתר? הטענה שאני באה לטעון היא שאסתר המלכה עצמה כתבה את סיפור המגילה. העדויות מופיעות במגילה בפרק ט’, מתואר שהן מרדכי והן אסתר כותבים איגרת, פירוש המילה איגרת בפרסית הוא ככל הנראה “סיפור, כתב”. מתוך מילות המגילה חשתי את אסתר האומרת גם לגברים ובעיקר לנשים:

כתבתי לכן במגילה וציטטתי את שכתב דודי מרדכי. האם שמתן לב שהוא התחיל את הסיפור בפור שהופל? (ט24). את שלושת הימים שבהם ליכדתי את עמנו בצום של התקדשות והתעלות – מרדכי השמיט ולא כתב על “דִּבְרֵי הַצּוֹמוֹת, וְזַעֲקָתָם”(ט31). ציטטתי עבורכן איך הוא סיפר עלי: “וּבְבֹאָהּ, לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ”(ט25), את שמי: “אסתר המלכה” הוא ניסה לגנוז ולהעלים. הוא שלח את האיגרת והיהודים קיבלו עליהם לעשות את דבריו. אך אני לא ויתרתי. כתבתי ותיעדתי: “וַתִּכְתֹּב אֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה… אֶת-כָּל-תֹּקֶף… דִּבְרֵי שָׁלוֹם, וֶאֱמֶת”(ט29-30)

הפרק מסיים ומסכם “וּמַאֲמַר אֶסְתֵּר קִיַּם… וְנִכְתָּב, בַּסֵּפֶר”. בנוסף אסתר המלכה דרשה מחכמי דורה “כתבוני לדורות” ולא “כתבונו לדורות” – היא התעקשה וזכתה להיכלל בתנ”ך.

מגילת אסתר, כמו מגילת רות, היא מגילה נשית שהצליחה להפוך לחלק אינטגרלי מהכתובים בתוך עולם מפלה של הגמוניה פטריארכאלית. שתיהן מתחזות למגילה גברית תוך הצפנת המסר הפמיניסטי. בשתיהן מסופר על העוצמה הנשית של היחד ועל מנהיגות נשית ייחודית. יש במגילה מסר של סולידריות נשית. מסופר על שבע נערותיה של אסתר אשר ליוו אותה מרגע שנכנסה אל בית הנשים, וברגע הקריטי, כשגורל העם היהודי נפל על כתפיה של אסתר המלכה, היא בחרה לצום עם נערותיה. יש כאן מסר חשוב למנהיגות נשית: אתן רוצות כוחות להתמודד עם קטסטרופות? – צרו לכן מעגל חברות שאפשר לבכות איתן ואפשר לחגוג איתן.

המורשת של אסתר המלכה נשמרה בכתב ע”י ההגמוניה הדתית הגברית ובמקביל נשמרה כמסורת בעל פה על ידי נשים: אסתר נבחרה למלכה בחודש טבת, וב- א’ טבת, החל תמיד בחנוכה, חגגו בקהילות יהודיות במזרח התיכון את “ראש חודש לבנות” במשתה, שירה, ריקודים וחגיגת אחווה נשית. מנהגי החג השתמרו במיוחד באי ג’רבה שבתוניסיה, אשר אליו הוגלו כוהני בית המקדש ואשר בו גם השתמרה שירת הקודש הנשית. את “ראש חודש לבנות”, בדומה למנהגי פורים, חגגו בסעודה ושמחה, שתיית יין, שליחת מתנות ומגשי עוגיות ממשפחה למשפחה והנשים חילקו מתנות לילדים נזקקים. “ראש חודש לבנות” ופורים הם שני החגים השמחים ביותר בתרבות היהודית. ניתן לנתח ולראות שבשני החגים משולבים מצד אחד מנהגים מהתרבות הפרסית שבה נהוגים היו משתאות ו”משתאות נשים” ומצד שני דגשים מתרבות הרוח היהודית ומנהגים היוצרים קירוב לבבות וערבות הדדית. ראוי להודות לנשות ג’רבה, תוניסיה, לוב, אלג’יר, מרוקו, קושטא וסלוניקי – אשר לאורך דורות שימרו את החג שכנראה נועד במקורו לכלל הנשים בקהילות היהודיות בעולם. זהו מסר חשוב נוסף מאסתר המלכה החכמה שציוותה גם על אחיה היהודים וגם על אחיותיה: לשמוח!

מה המסרים שאסתר המלכה מעבירה בסיפור המגילה? בניגוד לאיגרת מרדכי אשר התחיל את סיפורו (ט24) מהמן והפור שהופל. אסתר בוחרת להתחיל ברגע דרמטי אחר לחלוטין. היא פותחת ומספרת על המעשה השפל והמטופש של אחשוורוש, שרצה להשפיל את כבודה של המלכה. הגברים בממלכה נבהלו מהסירוב של ושתי ופתחו במלחמה כנגד כל הנשים. סיפור מגילת אסתר מספר על מלכה שכנראה נרצחה ועל נשים שאיש לא יוצא להגנתן כשהן נלקחות אל המלך – וממשיך בהחלטה שרירותית להשמיד עם שלם. אסתר כותבת ושוזרת סיפור הממחיש שעולם המנוהל רק על ידי תאוות גבריות הוא מסוכן לכולם. ובנוסף, יש לאסתר מסר חד משמעי לנשים: “עשית? תדאגי לקבל את הקרדיט!” דאגי שמעשייך יתנו השראה לנשים ולגברים כי הדרך בה אנו כותבות וכותבים את ההיסטוריה ואת העבר – קובעת את ההווה והעתיד של כולנו.

 ותילקח S

במגילה מסופר: ו”ַתִּלָּקַח אֶסְתֵּר אֶל-בֵּית הַמֶּלֶךְ” (ב8) בניגוד לרצונה היא נלקחת. פקידי המלך לקחו נערות צעירות ממשפחותיהן אל “מחנה שבויות” – והן לעולם לא תוחזרנה. לרובן כנראה לא יהיו ילדים או בן זוג. לפני כל נערה ניצב אתגר אכזרי: “בָּעֶרֶב הִיא בָאָה, וּבַבֹּקֶר הִיא שָׁבָה אֶל-בֵּית הַנָּשִׁים שֵׁנִי, אֶל… שֹׁמֵר הַפִּילַגְשִׁים:  לֹא-תָבוֹא עוֹד אֶל-הַמֶּלֶךְ, כִּי אִם-חָפֵץ בָּהּ הַמֶּלֶךְ וְנִקְרְאָה בְשֵׁם” (ב14). זהו אונס שבו אסור להפגין בכי, ייאוש או תחנונים ויש להתאמץ ולזכות בתשומת ליבו של גבר שהוא מלך שיכור. במגילה מסופר שחלפו שלוש וחצי שנים מאז הדחתה של ושתי. המלך כבר בדק אלף מאתים בתולות כדי למצוא מחליפה. זהו “ריאליטי הישרדות” שבו כשלון גורר גורל חסר תקווה ויש פרס גדול על הצלחה. קל להישבר ולומר “כן” גם במקרים בהם הלב והגוף רוצים לומר “לא”. הסריסים היודעים את מלאכתם יוצרים אווירת תחרותית ולחץ נפשי המשפיעים על הנערות וכתוב שבסוף שנה של הכנות – הנערות באו מרצונן אל המלך. אך על אסתר שוב נאמר “ותלקח אסתר”(ב16). היא מתגלה כבעלת עמוד שידרה ולא נכנעת למכבש הלחצים בבית הנשים. היא מפגינה חוזק נפשי פנימי, אך במגילה היא כותבת שוב ושוב על צייתנותה. אולי צייתנות עבורה היא אסטרטגית פעולה, ודרך אפשרית להתמודדות ומימוש מטרות בעולם גברי פוגעני.

כשהיא נלקחת את המלך היא מופיעה בשמה המלא, שם אביה ושם דודה. היא לא שכחה מי היא!    אסתר מצליחה ונבחרת וכתוב שהמלך אהב אותה, אך בולט שאין שום אזכור של נאמנות, צייתנות או רגש מצד אסתר כלפי אחשוורוש.

מה קורה לאסתר בתהליך הזה? נשים רבות שחוו פגיעה מינית ואונס “רוצות למות מבושה” ובמקום להאשים את הפוגע מאשימות את עצמן. האונס פוגע בגוף ובאמונה הרוחנית ופעמים רבות מרסק אמון בעצמי ובאחר. לכן, מכל המסרים הנסתרים של אסתר, בעיני, זהו מסר המשמעותי ביותר. לדעתי, מתוך הכתוב בולט שאסתר יודעת שהיא ברה וטהורה. היא כותבת את המגילה באופן מלא פרגון לושתי האמיצה שבחרה למות ולא להיכנע. ומעבירה מסר מעורר ההשראה שאפשר לבחור ולהצליח כמוה: לחיות ולא להיכנע!  דומה בעיני שאסתר אומרת לנו:

אם את אישה או ילדה שנאנסה, זכרי: את לא אשמה, את ברה וטהורה! אם נכנסת לחדר של רודן מטרידן, חייכת אליו ושיתפת פעולה. זכרי: את לא אשמה, את ברה וטהורה!

במשך חמש שנות מלכות, אסתר עשתה כנראה רק את המינימום האפשרי, ויש להניח שזאת הסיבה שהיא לא נקראה אל המלך במשך שלושים יום. אך כשהיא נדרשת להציל את עמה היא משתמשת בערמומיות ופיתוי. ובעיני המסר של אסתר לכל מי שאי פעם השתמשה בערמומיות ופיתוי כדי להציל את מי שחשוב לה או את עצמה: את לא אשמה! את ברה וטהורה.

לאורך סיפור המגילה אסתר משתנה. ברגע הגורלי היא נותנת פקודות למרדכי, אך היא עושה זאת רק כשהוא טועה לחלוטין, ברור לה שאין תועלת בתחנונים למלך כפי שמרדכי מצווה עליה. היא פוקדת על צום של שלושה ימים כדי לאחד את העם, מפגינה מנהיגות רוחנית והופכת למנהיגה החלטית ועזת לב.

בעבר, שנאתי במגילה את תיאור ההוצאות להורג וכמויות ההרוגים בפרט ט’. אך בקריאה מחודשת נראה לי שמדובר ב”סיכול ממוקד ” ופגיעה ישירה רק באנשי “מפלגת המן” הנחושים להשמיד את העם היהודי. בממלכת ענק של 127 מדינות – היהודים הורגים 57,000 איש, ובעיר הגדולה שושן רק 800 איש. דמינו לעצמכם שניתן היה להרוג את 800 המקורבים להיטלר בברלין ועוד 450 איש בכל אחת מ”מדינות הציר” כדי לחולל הצלה.

מתחילת המגילה ועד סופה, אסתר היא אמיצה, חכמה וענווה. היא רואה דברים כהווייתם, את הטיפשות, היהירות, השחיתות ואטימות הלב. ומצליחה לצחוק על העולם בו היא חיה ולגרום גם לנו לצחוק ולראות שהכל יכול להשתנות ושתמיד יש תקווה.

זאת הזמנה ליוצרות ויוצרים, לכתוב ולהעלות לרשת שירים, תחפושות ומסרים ויזואליים המספרים על גבורתה של אסתר המלכה. וגם לסייע בתרגום, כתיבה והפצת המסר –  הלינק להצטרפות . בסמוך לפורים התכנים החדשים יופצו לא.נשי חינוך בישראל ובחו”ל.

 

שירים על אסתר המלכה הגיבורה, להלן “סנונית ראשונה” , שיר לדוגמא: (בתודה מראש על הערות וליטושים)

מלכת אסתר

מילים: סיגל לאה רוה

לחן: עממי (לפי לחן “חג פורים, חג פורים”)

 

מלכת אסתר, לה נשיר,

נשמח, נרקוד בכל העיר.

אמיצה וחכמה,

הצילה את עמה!

זאת אסתר הגיבורה!

זאת אסתר הנאורה!

זאת אסתר הגיבורה!

ברה וטהורה!

מלכת אסתר, בואי נחגוג,

לךְ נשירה עוד ועוד!

ב”ראש חודש לבנות”

לשמוח, ליהנות!

זאת אסתר הגיבורה!…

המלכה עזת הלב

לה יריע עם אוהב!

לא נכנעת לעולם

ומאמר אסתר קיים!

זאת אסתר הגיבורה!…

Queen Esther

Lyrics: Sigal Lea Raveh

Music: Folk   (Link)

 

Queen Esther, shines like a star

Bravest, smartest queen by far!

Wins against all odds and chance

Let’s party sing and dance!

Queen Esther My heroine!

Queen Esther My heroine!

Queen Esther My heroine!

Purest, bravest Queen!

Queen Esther with maidens friends

Sisterhood that never ends

Gave as “Ladies New Moon Day”

We feast we dance and play !

Queen Esther My heroine! …

Queen Esther we shall quote

words of peace and truth she wrote

Tell the curious world the cause:

Prophetess she was.

Queen Esther My heroine! …

מקורות

“פרשנות פמיניסטית למגילת אסתר”  רבקה לוביץ. קולך. 2007-02-18

“קבעוני לדורות” מאת הרב יחיאל וסרמן “אולם מדוע לא אמרה אסתר “קבעונו לדורות” והוסיפה ואמרה “כתבונו לדורות”, דהיינו, כלום מרדכי לא היה שותף במהפך?”

“מגילת הספינים: כך הפכה אסתר לחלשה, ושתי למרשעת” פרופ’ רוחמה וייס YNET   10.03.17

“אַרְבַּע נָשִׁים, שְׁתֵי מְגִלּוֹת, פֶמִינִיסְטִיּוּת אַחַת” עדי אביטל-רוזין. קולך. קריאה אינטרטקסטואלית והגות מגדרית במגילת אסתר ומגילת רות

צחוק רציני עד מוות: משחקי זוגות ומסכות במגילת אסתר. ד”ר מיכל גוברין. מכון שכטר למדעי היהדות.

“המהפך הנשי של מגילת אסתר”  מרגלית שילה. קולך. 2007-03-01

“מגילת אסתר – לוותר על תפקיד “האישה הטובה” ד”ר דבורה לנדרמן

עישתר, מרלין סטון. Merlin Stone, ancient mirrors of womanhood

עוד מהבלוג של סיגל רוה

תצוגה מקדימה

איך בגיל 30 לימדתי את אבא שלי לחבק אותי ולהגיד לי "אני אוהב אותך"

לפעמים יש לנו סוד ממש עמוק וכואב, ואז לא רק שאנחנו לא מספרים עליו לאף אחד. אנחנו מתנהגים כאילו הסוד הזה לא קיים. היום כשאבא שלי מחבק אותי ואומר לי "אני כל כך אוהב אותך, אני...

תגובות

פורסם לפני 3 years
תצוגה מקדימה

שלושת הטיפים ל"נשואין-חדשים"

"הסוד הקדמון" - שלושת הטיפים ל"נשואין-חדשים" כששואלים אותי איך הזוגיות שלי היא כזו מאושרת – הטיפים - שלושת הכללים האלו זו התשובה. זה במיוחד מרשים כשרואים מה היה קודם. עד גיל שלושים ושש הייתי סינגל. כשגבר התקשר ואמר שראה...

תגובות

פורסם לפני 3 years

הסוד הקדמון של נשים גברים ומה שבינהם

  לא יכול להיות שזה רק זה. שלא תבינו אותי לא נכון, מין עבורי תמיד היה נפלא ומהנה, אבל איכשהו תמיד הייתה לי הרגשה שיש עוד. רבדים עמוקים יותר וגבוהים יותר שמתחבאים אי שם...

תגובות

פורסם לפני 3 years

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה