תמ"ש 2019-07-14 – מזונות מדורגים בהתאם לגיל הילדה.

בחורה עם מחשב נייד

מזונות מדורגים בהתאם לגיל הילדה.

בעוד כולנו ממתינים לפסק הדין של בית המשפט העליון לדרך קביעת סכומי מזונות ילדים, בשטח ההתקדמות האיטית לדין צדק ממשיכה.

בהחלטת הרבנות מיום 30.11.2015 נקבע שתנאי החיים השתנו. כיום, כאשר גם האם נושאת בעול פרנסת הבית, כאשר גיל הילד מעל 6 שנים על השופטים והדיינים להוסיף לשיקול הדעת בפסיקת מזונות הילדים את היכולת הכלכלית של האם.

בשנים האחרונות החלו בתי המשפט למשפחה להתחשב בזמני השהות של הילד אצל כל אחד מהוריו בבואם לקבוע את שיעור מזונותיו, מאחר וכאשר להורים זמני שהות שווים או קרובים לכך הרי שחלק ניכר מהוצאות הילד משולמות ישירות על ידי האב כאשר הילדים בביתו.

כב' השופט שוחט מציין בעמ"ש 1180-05-14: "זמני השהות של האב עם ילדיו, שהמשמורת עליהם נמסרה לאם, אמורים להילקח בחשבון עת מחייבים אותו במזונותיהם. בזמן שהותם עמו הוא נושא ישירות במזונותיהם ובסיפוק צרכי מדורם. כשהילדים שוהים עם האב פעמיים בשבוע ללא לינה או עם לינה וכל סוף שבוע שני, קצר או ארוך, גם אז יש לקחת בחשבון, במסגרת חיובו במזונות, את העובדה כי במהלך פרקי זמן אלה הוא נושא ישירות במזונותיהם…".

"חובתו המוחלטת של האב לשאת בהוצאות הדיור והמדור של ילדיו הקטינים עד גיל 15 הינה למדור אחד. אין עליו חובה מוחלטת לשאת בעלות של מדור כפול, גם לא מדור וחצי. את חובתו המוחלטת הוא ממלא כשהוא נושא בעלות דיורם ומדורם לתקופה שהם אצל האם (מחצית) ולתקופה שהם אצלו (מחצית)".

במחוז תל אביב והמרכז שיעור ההפחתה המקובל הוא כ- 50% ובמחוז חיפה כ- 25%. פסקי דין בנושא ניתן לראות באתר העמותה. ההפחתה כמובן שאינה גורפת, והיא תלויית התיק הנדון, אך עצם השונות בין המחוזות מצביעה על הבעייתיות של חוסר בהנחיה כללית ברורה, פשוטה והגיונית.

פסק דין חדש של כבוד השופטת ורד שביט פינקלשטיין (תמ"ש 2019-07-14), מיום 13.06.2016 מהווה התקדמות קטנה נוספת לדין צדק.

להורים ילדה אחת בת ארבע ועשרה חודשים. זמני השהות הם בחלוקה של 55% (אצל האמא) ו 45% (אצל האבא), ובהתאם להמלצת פקידת הסעד, וכמקובל כיום בזמני שהות שכאלו, להורים הגדרה משפטית של משמורת משותפת.

האב מרוויח שכר של 7,500 נטו לחודש ושכר האם הוא 7,000 ₪ נטו. כבוד השופטת שביט פינקלשטיין קבעה לאור חלוקת זמני השהות הכמעט שווה ולאור זאת שהכנסות ההורים כמעט זהות, הפחתה בשיעור של 40% מסכום המזונות "המקובל", כך שהאב ישלם בגין מזונות, מדור והוצאותיו סך של 1,630 ₪ לחודש ובנוסף מחציות שווה בשווה כמקובל.

לאחר תשלום המזונות (ולפני תשלום מחציות) יישאר האבא עם 5,868 ₪ והאמא עם 8,632 ובנוסף תקבל האם את קצבת הילדה וקצבת מענק הלימודים מהביטוח הלאומי. צדק כמובן שאין כאן, והרי אין כל סיבה שהאב ישלם סכום כה גבוה בנתונים שכאלו, אך הפחתה של 40% היא בהחלט התקדמות קלה בכוון.

הנקודה המעניינת והחדשה בפסק דין זה היא שהסכום ישולם רק עד גיל 15. מגיל 15, עת חלים מזונות מדין צדקה בלבד, החובה היא על שני ההורים, ולכן האב ישלם סך של 300 ₪ לחודש. כאן כבר רואים ומרגישים את הצדק.

אנו תקווה שהשלב הבא בבתי המשפט, בהתאם להחלטת מועצת הרבנות ובהתאם להתפתחות השפיטה, יהיה קביעת מזונות ילדים מדורגים. סכום אחד עד גיל 6, סכום שני מגיל 6 עד גיל 18 וסכום שלישי לתקופת השרות הצבאי.

את האב ייצגה עו"ד ליאת לב קליין.

גיא רוה הינו יו"ר עמותת "הורות משותפת=טובת הילד" הפעילה גם בפייסבוק.