אבירם ארביב: "הנה 4 סיבות לכך שהכלכלה הישראלית חייבת עוד נשים בעמדות מפתח"

נשים בעסקים

כיום יותר מאי פעם עמדות מפתח כלכליות בישראל מאוישות על ידי נשים • ועדיין, רוב המשרות הכלכליות מאוישות על ידי גברים • המומחה הפיננסי אבירם ארביב מעלה 4 סיבות לכך שהמשק חייב יותר נשים בעמדות מפתח כלכליות.

נשים בעסקים
נשים בעסקים

בשנים האחרונות יותר ויותר נשים מאיישות עמדות מפתח כלכליות בישראל. בין השמות הבולטים נמצא את נגידת בנק ישראל קרנית פלוג, החשבת הכללית לאוצר לשעבר מיכל עבאדי-בויאנג'ו, מנכ"לית בנק לאומי רקפת רוסק-עמינח, לילך אשר-טופילסקי מנכ"לית בנק דיסקונט וסמדר ברבר-צדיק מנכ"לית הבנק הבינלאומי.

 השמות הללו מעידים על כך שאכן נשים התברגו בתפקידים פיננסיים בכירים, אולם עדיין מדובר בתופעה יחסית נדירה, בארץ ובעולם. למעשה, מבדיקה שביצע המגזין Financial Times, עולה שב- 50 בנקים וחברות פיננסיות מובילות רוב הצוות הזוטר במשרות כלכליות מאויש על ידי נשים, אולם רק 1 מתוך 4 נמצאת בעמדת מפתח אסטרטגית.

לא רק שהדרך לשוויון ארוכה, בעיני הדבר המקומם ביותר הוא שנשים בעמדות מפתח כלכליות הוא בדיוק מה שהמשק הישראלי צריך! הנה 4 סיבות לכך:

 

סיבה מספר 1: כי הוכח שסגנון הניהול של נשים מתאים לעידן המודרני

מנהלות ככלל מקפידות על העצמת העובדים, מעודדות גישה פתוחה בצוות, מזהות בעיות במהירות ובדייקנות, מעולות בהגדרת ציפיות ומתן משוב על ביצועים… אלו לא  סתם הכרזות. מחקר חשוב שפורסם לאחרונה באוניברסיטת אריאל מצא שנשים עולות בתכונות אלו על רוב המנהלים הגברים. מחקר חשוב נוסף שנערך באוניברסיטת יורק הוכיח שנשים טובות יותר בפענוח רגשות על פי הבעות פנים. כלומר, למנהלת אישה פוטנציאל עצום לבנות צוות ולהוביל פגישות מוצלחות – כנראה יותר מאשר לרוב המנהלים הגברים.

תפקידי מפתח כלכליים בבנקים, חברות וארגונים ממשלתיים דורשים יכולות ניהול גבוהות במיוחד – של מאות ולעיתים אלפי עובדים, ושל הסכומים הגדולים שיש לנהל כמובן. תכונות כמו אלו שצוינו לעיל הן בסיס חזק ועוצמתי במיוחד להצלחה.

 

 סיבה מספר 2: כי נשים יודעות לעשות המון דברים במקביל

בואו נודה באמת: נשים הרבה יותר טובות במולטיטאסקינג מגברים. אם היינו צריכים הוכחה למה שכולנו כבר ידענו, אפשר להסתכל על המחקר של אוניברסיטת הארטפורשייר מ-2010 שהוכיח את זה באופן חד משמעי. משתתפי המחקר פתרו תרגילי חשבון, ובו זמנית ענו על חידון טריוויה בטלפון. שלא במפתיע, ביצועי הנשים בניסוי עלו באופן משמעותי על אלו של הגברים. מולטיטאסקינג, כבר אמרנו?

 העולם הפיננסי לא מפסיק לזוז ולהשתנות: שינויי מדד תכופים, חוקים חדשים שנכנסים כל שבוע, שוק בלתי יציב והפכפך, ועוד. במילים אחרות, תפקיד ניהולי פיננסי בכיר דורש יכולת קשב גבוהה במיוחד שתאפשר התמודדות עם המון משימות מסובכות בו זמנית… יכולת כמו שיש לנשים.

שילוב נשים בעסקים: הדרך עוד ארוכה
שילוב נשים בעסקים: הדרך עוד ארוכה

 

סיבה מספר 3: כי נשים מסוגלות לעמוד בלחצים באופן מעורר השתאות

מניסיון, ניהול תקציבים יכול להיות מלחיץ! בעיקר כשמדובר בסדרי גודל של מיליוני שקלים ומעלה. ממחקר שנערך באוניברסיטת קליפורניה עולה כי בעתות משבר גברים לוקחים על עצמם סיכונים גדולים יותר, ומקבלים החלטות פזיזות יותר מנשים. כמובן שבתפקידי מפתח לפעמים המנהלים צריכים לקחת סיכונים, אולם שילוב של נשים בעמדות בכירות יאזן את הנטייה הגברית להסתכן יותר מהנדרש.

מעניין גם שלתוצאות המחקר יש הסבר פיזיולוגי: בעת לחץ משתחרר הורמון בשם אוקסיטוצין שמסייע בהרגעה. ההורמון הנשי אסטרוגן מדרבן את פעולת האוקסיטוצין, בניגוד להורמון הגברי טסטוסטרון, שמנטרל אותו. במילים אחרות – מבחינה פיזיולוגית מנהלות בכירות בעולם הכלכלה צפויות להפוך אותה להרבה יותר מאוזנת.

 

סיבה מספר 4: כי אנחנו חיים ב- 2018 והגיע הזמן!

המאבק לשוויון זכויות מתקיים כבר יותר מ-100 שנים, אבל מחסום בלתי נראה עדיין מונע מנשים להתברג בעמדות גבוהות בכלל, ובעולם הפיננסי בפרט. בתקופה מהירה כמו שלנו, הכלכלה הישראלית חייבת עוד נשים בעמדות מפתח כלכליות – לטובת העולם שאנחנו חיים בו, ולטובת הכלכלה המצוינת שהן יעזרו לנו ליצור.

רו"ח אבירם ארביב הוא מומחה פיננסי בכיר, מייסד ומנכ"ל דנוי אשר מספקת פתרונות פיננסיים לעסקים.

 

רו"ח אבירם ארביב
אבירם ארביב הוא יועץ פיננסי בכיר, בעל כ- 20 שנות ניסיון. מנכ"ל ומייסד דנוי, שמתמחה בפתרונות פיננסיים לסטארטאפים, חברות בצמיחה, חברות טכנולוגיות, ושלוחות בישראל של חברות גלובאליות. נשוי לצוף, אבא לשתי מקסימות.