הלוחש לספרים

אמנותו של מספר הסיפורים – רשמים ממפגשים עם מחבר "אמנות ההקשבה לפעימות הלב", "מיתרי הלב" והספר החדש והמומלץ "לחישת הצללים".

על ספריו וכתיבתו של יאן פיליפ סנדקר, מחבר "אמנות ההקשבה לפעימות הלב", "מיתרי הלב" והספר החדש "לחישת הצללים" בעקבות מפגשים בינו לבין חיים באר בפסטיבל הסופרים בירושלים  ועם אשכול נבו בבית אריאלה, תל אביב.

עם חיים באר בפסטיבל הסופרים בירושלים. צילום: Naama Noach

unnamed (6)

מספר הסיפורים – בעיניי יש שני סוגים של כותבים, יש את אלה שהם אמני הסיפור, אלו שיודעים לספר סיפור, אמנות מופלאה בעיניי. ויש את אמני השפה. יש כאלה נדירים יותר שגם יודעים את אמנות הסיפור וגם את אמנות השפה. יאן פיליפ סנדקר הוא קודם כל מספר סיפורים. ספרו הראשון "אמנות ההקשבה לפעימות הלב", הוא מעין סיפור אגדה מיתולוגי, על הילדה הנכה והילד העיוור שיחד יוצרים שלם הגדול מסך חלקיו, ונפרדים בתחילת הספר רק כדי לחזור ולהתאחד לרגע בסופו.

omanut_hahakshava(1)

ספרו השני "מיתרי הלב", מפגיש שוב את האח והאחות מהספר הראשון  בבורמה, במסע להיסטוריה הכואבת של מלחמת האזרחים ומשלב בו גם סיפור אהבה. הספר השלישי "לחישת הצללים", מתרחש לסירוגין בהונג קונג ובסין של היום ושל מהפכת התרבות ומשלב סיפור מתח עם רומן אהבה.

1302029

תפאורה אקזוטית – חלק מהקסם של ספריו של סנדקר הוא התפאורה אקזוטית בה הם מתרחשים. בורמה ב"אמנות ההקשבה לפעימות הלב" וספר ההמשך שלו "מיתרי הלב" והונג קונג וסין ב"לחישת הצללים". סנדקר לוקח אותנו איתו למסעות למקומות פחות מוכרים, בורמה היא יקום מבודד שהזמן בו עמד מלכת. המקום הופך להיות לחלק מהסיפור. וכאן כדאי להתעכב על הביוגרפיה שלו.

הוא נולד בהמבורג ב-1960. בין השנים 1990 ל-1995, עבד ככתב של המגזין הגרמני "שטרן" באמריקה ואחר ככתב באסיה בין 1995 ל-1999, כך שהוא מכיר טוב את המקומות עליהם הוא כותב. הוא מספר שתמיד רצה לכתוב ובסופו של דבר החליט לעזוב את עבודתו כעיתונאי ולהפוך לסופר במשרה מלאה.

unnamed (4)

במפגש עם הסופר אשכול נבו, בספריית בית אריאלה, תל אביב. צילום: יחס"צ

הוא מאוד אוהב לטייל ולנסוע, זה מה שעשה גם בעבודתו ככתב של העיתון "שטרן" הגרמני. בטיולים הוא מרגיש שהוא נמצא במצב נפשי של פתיחות של סקרנות והיפתחות מול העולם ובכתיבה הוא רוצה לשמר את אותו הלך רוח. אהבתי את מה שאמר שהוא חושב שצריך לקרוא יצירה ספרותית יותר מפעם אחת, כמו שמאזינים ליצירה מוזיקלית, אנחנו משתנים ואיתנו הקריאה משתנה.

ארץ של רוחות לוחשות – על "לחישת הצללים"

lechishat_hatzlalim(2)

סנדקר ביקר הרבה בבורמה והוא מאוד אוהב אותה, מה שלא מפריע לו מלמתוח ביקורת על המתרחש שם, בעיקר בבורמה של היום וגם בסין. סין מרתקת אותו, זו ארץ אכזרית וקשוחה, יש לו הרבה חיבה לאנשים שם, הם עברו הרבה ואין מי שיקשיב להם ויספר את הסיפור שלהם. זו ארץ שצללי העבר מאוד נוכחים שם ארץ של רוחות לוחשות, לכן קרא לספרו החדש "לחישת הצללים".

גם הוא בא מארץ עם צללים, גרמניה. ההבדל הוא שבגרמניה העבר מדובר ובסין לא, זה עדיין טאבו, עוד לא מדברים על מה שקרה בתקופת מהפכת התרבות. בגרמניה הוא מרגיש שנעשה ניסיון אמתי להתמודדות עם צללי העבר בסין זה עדיין לא קורה.

העבר בסין מתפורר ומשתנה, הערים בסין משתנות כל הזמן, חלקים שלמים נהרסים ונבנים מחדש, העבר לא משתמר,בספר הוא מתייחס לכך כ "ניסיון נואש להימלט מההיסטוריה" רק שבהמשך נבין שאי אפשר באמת להימלט ממנה. אך יותר מכל "לחישת הצללים" הוא ספר על אבדן, האם אפשר לחזור לחיים לאחר אבדן של ילד? שאלה שמאוד מתאימה להישאל בכל מקום ולצערנו במיוחד בישראל.

בתחילת הספר, בפרולוג, אנו פוגשים בפול גיבור הספר שגם הוא כמו סנדקר גרמני במקור שחי שנים רבות בהונג קונג. ובבנו ג'סטין, שהוא ילד עדין וחולני, שילדותו ומחלתו נפרשים בעמודים הראשונים של הספר ובמקביל לכך נפרשת התפוררות נישואיי ההורים פול ומרדית. זוהי בחירה מעניינת, בשלב מאוד מוקדם לספר את הסיפור הטרגי, שובר הלב כשאנו עוד לא קרובים לדמויות. הפרולוג מסתיים במבט של הרופא ד"ר לי על פול הבוכה ליד מיטת בנו המת והמחשבות העולות בו על האנשים שאבדו ילד ולא מצאו דרך לחזור לחיים.

בפרק הראשון אנחנו פוגשים בפול לאחר שנים מספר, כשהוא גר בבית קטן על אי שקט מול הונג קונג התוססת והרעשנית. הוא נפרד מאשתו, מתקיים מחסכונות וממעט במגע עם אנשים, הוא רוצה לשמור ולשמר את זיכרונותיו מג'סטין. ביום השנה השלישי למותו של ג'סטין הוא נוסע להונג קונג כדי לטפס על פסגת הר עליה נהגו לטפס יחד במעין טקס זיכרון פרטי. פול המתבודד פוגש במפתיע באישה אמריקאית שבנה היחיד מייקל נעלם בסין, וזוהי נקודת המפנה של העלילה. בעל כורחו הוא נחלץ לעזור לה ויוצר קשר עם חברו היחיד דייוויד צ'אנג, בלש משטרה סיני, שחי גם הוא עם צללים משלו.

מכאן נפרשת העלילה, שכדי להבין אותה באמת ואת הצללים המלווים את גיבורי הספר לפחות את הסיניים שבהם, יש לחזור לתקופת מהפכת התרבות בסין ולפשעים האיומים שבוצעו בה. אנו פוגשים גם באהובתו של פול, קריסטינה, סינית שנמלטה להונג קונג, שאינה מסוגלת לשוב לארץ שהצללים לוחשים בה. "בסופו של דבר ניצבה ליד הגבול לארץ הולדתה ולבה פועם בטירוף מרוב פחד… לאחר מאבק פנימי ממושך פנתה לאחור, כי צללי העבר היו ארוכים מדי. כי הלחישה לא פסקה".

פול שנמשך להגיע למזרח ובעיקר לסין עקב חלום ילדות מתפכח מכך במהירות. גם בני הזוג אוון, ריצ'ארד ובעיקר אליזבט אשתו ששכלו את בנם מתפכחים מהאשליות שלהם. סנדקר לא חוסך הפעם ביקורת מהסינים עצמם כמובן על המעבר משלטון של טרור לשלטון של שוחד. מהאמריקאים על רדיפת הבצע החזירית שלהם בלי הבנה אמתית של המחיר שהם משלמים עליה ומנפץ את האשליה שהם ושותפיהם העסקיים הסינים באמת מבינים אחד את הצד השני. ובעיקר מתאר יפה את המתח בין המזרח ולמערב שמתבטא בדמותו של הגיבור השלישי בספר ויקטור טאנג, שעברו מתקופת מהפכת התרבות רודף אותו גם היום כאיש עסקים סיני עשיר.

בסיום הספר נראה שפול מוצא דרך להשלים עם עברו ולהפוך אותו לחלק מחייו. נקווה שאם אנשים יכולים להתמודד ולהשלים עם עברם אולי גם מדינות יכולות.

קוראת ספרים
קוראת, בלוגרית ובעיקר עורכת ספרים. קוראים וכותבים מוזמנים לאתר שלי כדי להכיר אותי יותר ואת מה שאני עושה shlomitlica.co.il