עדכונים:

פוסטים: 8

עוקבים: 0

החל מדצמבר 2017

בכל יום עלינו לקחת את ההשפעה על הבריאות שלנו לידיים שלנו. השינוי תלוי רק בנו.

04/02/2018

היום מציינים ברחבי העולם את יום הסרטן הבינלאומי.

לצערנו כמעט ואין מישהו שלא מכיר מישהו שחלה או חולה אם באופן אישי או אם בסביבתו הקרובה. השינוי וחלק גדול מההשפעה תלוי בנו.

לפני שנתיים זה הגיע גם אליי הביתה…אמא שלי היקרה אובחנה כחולה בסרטן השד, עם כל המודעות, הידע וההבנה לא יכולתי לעזור. לשמחתי החלימה, אחרי ניתוח, טיפולים ותקופת התאוששות ארוכה ולא פשוטה, חזרה לשגרה…אבל לאותה שגרה מלאה בסטרס, חרדות, אורח חיים לא בריא ונטול פעילות גופנית.

אבל אפשר וצריך אחרת…

כמה עובדות חשובות:

  • בכל העולם ישנם כ-8.8 מיליון מקרי מוות מסרטן בכל שנה
  • ישראל מובילה במספר החולים החדשים לשנה ביחס לממוצע מדינות ה-OECD, אבל נמצאת מתחת לממוצע בתמותה – הישג באבחון מוקדם וטיפול חדשני מתקדם.
  • בעבר אנשים חיו אורח חיים פעיל יותר, הלכו יותר ברגל, עבדו את האדמה ועסקו בפעילות פיזית לביצוע פעולות יומיומיות. אורח החיים היום יושבני יותר ו”מפנק”
  • חשיבותה של הפעילות הגופנית כמשפרת את איכות החיים אינה מוטלת עוד בספק. 

מחקרים רבים הוכיחו כי קיים קשר הדוק בין אורח חיים פעיל המשלב תזונה מאוזנת ובין הקטנת הסיכון לחלות במחלות שונות, בהן מחלות לב, כלי דם וסוכרת. לאחרונה הוכח חד-משמעית הקשר בין פעילות גופנית ובין הפחתת הסיכון לחלות במחלות הסרטן. ההשפעה של אורח החיים הפעיל באה לידי ביטוי בהפחתת הסיכון לחלות בעיקר בסרטן השד, המעי הגס והערמונית, כמו גם בסרטן הלבלב, הכליות, הרחם והוושט.

פרופ’ נעמה קונסטנטיני מסבירה על הקשר בין ספורט לסיכון המופחת לסרטן

 באמצעות אורח חיים פעיל, המשלב פעילות גופנית, ניתן:

  •  לשמור על משקל גוף רצוי
  •  לשמור על כמות תקינה של שומן בגוף
  •  להקטין את היקף הבטן ולהפחית את כמות השומן הוויסצרלי (השומן באזור הבטן)
  •  לשמור ולייצב את המערכות המווסתות את רמות הסוכר בדם
  •  לשפר את יכולת ההתמודדות של המערכת החיסונית עם מחלות הסרטן
  •  להפחית תחושות של חרדה ודיכאון
  •  להעלות את רמת נוגדי החמצון, העשויים למנוע נזק ל-DNA (גרעין התא)
  •  לשפר את תגובת הגוף למצבים משתנים ולהפחית את רמת המתח (סטרס) הכללית של הגוףweight-loss-2036969_1280

 היעילות של פעילות גופנית סדירה גוברת ככל שמתמידים בה במשך שנים וככל שהיא נעשית ברציפות. לכן, חשוב להתחיל בפעילות ולהתמיד בה.

 מחקרים רבים מצביעים על כך שפעילות גופנית עשויה לסייע גם למניעת חזרתה של מחלה, להארכת משך החיים ובעיקר לשיפור איכותם וליכולת התפקוד. עוד נמצא, כי אנשים המבצעים פעילות גופנית קבועה, מקפידים גם על תזונה וסגנון חיים בריאים.

כיצד ניתן להפוך את שגרת היום לפעילה יותר?

  • צאו לטיול סביב שכונת מגוריכם לאחר ארוחת הערב.
  • רכבו על אופניים.
  • בצעו עבודה פיזית בבית או בגינה.
  • שחקו משחקים עם ילדיכם, כגון: משחקי כדור וקפיצות בחבל.
  • צאו לריקודים עם בן/בת זוג
  • נצלו את זמן הצפייה בטלוויזיה לביצוע פעילות גופנית, כגון שימוש במכשיר כושר.
  • צאו להפסקת צהריים ברגל, במקום במעלית, או ברכב.
  • חנו את המכונית במרחק הליכה למקום העבודה.
  • השתמשו במדרגות במקום במעלית.
  • רדו מהאוטובוס כמה תחנות קודם לבית וצעדו ברגל את שאר הדרך.
  • קבעו את פגישותיכם בהפסקות של 10 דק’ הליכה מפגישה לפגישה.
  • ארגנו לעצמכם קבוצת חברים שיסייעו בשמירה על המוטיבציה לעסוק בפעילות גופנית ולהפוך את חייכם לאקטיביים יותר.

woman-2827304_1280

 עלינו להכריח את עצמנו לפעילות גופנית

גם מי שחושב שהוא לא אוהב או אוהבת ספורט, יצליח למצוא את התחום אליו הוא מתחבר. מניסיון התחלה מאולצת והתמדה יביאו את הגוף לרצות “לצרוך” ספורט על בסיס קבוע.

  1. חשוב להתחיל באיטיות ולבנות את תדירות האימונים ואורכם באופן הדרגתי. התחלה מהירה וחזקה מדי תוביל לפציעות ולהפסקת רצף ההתעמלות.
  2. מומלץ לקבוע מטרות קצרות וארוכות טווח תוך ביסוסן בדפוסי התנהגות. לדוגמה “השבוע אצעד לעבודה פעמיים”. דוגמה למטרה ארוכת טווח: “בעוד שנה ארצה להשתתף במרוץ של חצי מרתון”.
  3. רצוי לבצע מעקב, למשל ברישום ביומן, איזו פעילות נעשתה ובמשך כמה זמן.
  4. רצוי לתכנן את שעת האימון מראש, ולהשתדל להיצמד לתכנון המקורי.
  5. כדאי להתאמן עם אדם נוסף, כדי להיות מחויבים יותר.
  6. מומלץ לשלב 40-50 דק’ ביום כ 3-5 פעמים בשבוע, ולשלב סוגים שונים של פעילות, קלה עד בינונית כמו הליכה, ריצה או רכיבה על אופניים, אימון כנגד התנגדות, אימוני כוח ותרגול גמישות ושיווי משקל.

סניף הוד השרון

רובנו משתמשים בתירוץ של מחסור בזמן, אבל זו לא קלישאה ועלינו לנהל את עצמנו נכון יותר בתוך הזמן ולא לאפשר לשיגרה לנהל אותנו.

תעשו את הצעד הראשון כדי שהוא לא ידפוק בדלת שלכם ואמצו אורח חיים פעיל ובריא ותתחילו פשוט לזוז

ביבליוגרפיה – אתר האגודה למלחמה בסרטן

 

עוד מהבלוג של saritgalsolomon

תצוגה מקדימה

יש רק מקדש אחד בעולם והוא - גוף האדם

לקוחה יקרה שלי שמעתי שקשה לך עם עצמך, שאת לא אוהבת את מה שאת רואה בבוקר במראה, רציתי לומר לך שאת לא לבד! תחושות דומות לשלך שמעתי לצערי כבר אלפי פעמים, מאלפי המתאמנות שלי במהלך השנים בכל סניפי "פשוט לזוז" בארץ. לצערי...

תגובות

פורסם לפני 4 months
תצוגה מקדימה

מאין באתי - כיצד באים ילדים לעולם?

בגיל 12 כשכל הבנות רצו להיות נסיכות, זמרות או דוגמניות, אני חלמתי להיות אמא. בגיל 9 כבר תפקדתי כאמא, חיתלתי (את אחותי הקטנה, כשעוד היו חיתולי בד ותחתוני ניילון מעל), האכלתי מבקבוק, סיפרתי סיפורים וטיילתי עם העגלה וידעתי...

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה