לנבור בארכיון

מתי ולמה הומצא מקצועו של "מעצב האופנה", מה הקשר בין מלחמת העולם הראשונה ופייטים ומה גרם לכריות הכתפיים של שנות ה-80 לגדול לממדי ענק? לכל השאלות תשובות בארכיון האופנה של שנקר

העיסוק באופנה, טקסטיל ועיצוב והקשרים בינם לבין התרבות והחברה, מעוררים יותר ויותר עניין ובאים לידי ביטוי בספרות האקדמית, תערוכות במוזיאונים, כנסים, וכמובן ארכיוני אופנה שהולכים ומתרבים.
פריטי טקסטיל ולבוש הם שפה אומנותית המכילה אינפורמציה עשירה המתייחסת להיסטוריה, לסוציולוגיה, לכלכלה ולטכנולוגיה, כמו גם לאנתרופולוגיה ולמגדר. שפה זו מתייחסת גם להתפתחות תפיסות תרבותיות, אמנותיות ועיצוביות. במחצית השנייה של המאה ה-20, החל גם העיסוק במחקר התרבות החומרית, קריא אופנה, לצבור תאוצה וכיום אוניברסיטאות שונות ברחבי העולם רואות במחקר זה שיח אקדמי מוכר.

ארכיון_רוז_צילום_עינב_רייכנר

"הארכיון לאופנה וטקסטיל ע"ש בנט ופאולין רוז שנקר" הוא ארכיון תיעודי שצמח מאוסף קטן שנתרם בשנת 1986 על ידי המכון הטכנולוגי לאופנה בניו יורק (FIT), ובמשך השנים גדל והתרחב בעיקר הודות לתרומות מישראל ומהעולם. היום ניתן למצוא בו אוסף של יותר מ-4000 פריטי לבוש ואביזרים שונים מהמאה ה-18 ועד המאה ה-21 שביניהם פריטי טקסטיל עתיקים, מודרניים ואתניים, מסחריים ואמנותיים.

ארכיון_רוז_צילום_אחיקם בן יוסף

הארכיון מציע חומר איכותי ומגוון המראה היבטים שונים וספקטרום רחב של חומרי גלם. אלה יכולים לשמש כמקורות למחקרים טכניים כמו גם כמקורות השראה. ארכיון רוז משמש ככלי רב ערך להוראה ולמחקר והוא עומד לרשות סטודנטים, בוגרים, חוקרים ומעצבים לצורך הדגמה, לימוד ומחקר.
הארכיון מקוטלג לפי מחלקות שונות ובהן: אייקונות אופנה, אפקט המחוך, הניו לוק, זיופים, העתקים ומה שביניהם, חיות פרא, יפה בוורוד, לא כל הנוצץ זהב, נשות הפוליטיקאים ושחור לבן, כמו גם קיטלוג לפי תקופות, סגנונות לבוש, פריטי לבוש, אביזרים, מעצבי אופנה ועוד. באתר הארכיון ניתן לבצע חיפוש לפי הקטגוריות השונות ולפי מילות חיפוש רלוונטיות.
ארכיון שנקר יחצ מימין למעלה: לאה גוטליב לגוטקס 1976 | משמאל למעלה: כריסטיאן דיור 1990 | מימין למטה: רוז'י בן יוסף שנות ה-70 | משמאל למטה: אולג קאסיני לג'קי קנדי 1961. צילום: לי ברבו
בארכיון שמורים פריטי לבוש של כ- 150 מעצבי אופנה בינלאומיים וישראליים שנתרמו מהארץ ומהעולם. ראוי לציון במיוחד אוסף האופנה הישראלי של פריטי אופנה וטקסטיל שעוצבו, נוצרו ונלבשו בארץ ישראל, מסוף המאה ה- 19. בין מעצבי האופנה הישראלים שפריטיהם שמורים בארכיון ניתן לציין את ריקי בן ארי, לאה גוטליב, לולה בר, גדעון אוברזון, תמרה יובל ג'ונס ועוד. בין המעצבים הבינלאומיים ניתן למצוא פריטים של כריסטיאן דיור, קוקו שאנל, ג'אן פול גוטייה, אונגרו, פייר בלמן, וולנטינו, ג'ורג'יו ארמני, קארל לגרפלד, נינה ריצ'י ואולג קאסיני שהלביש, בין היתר, את ג'קי קנדי ובארכיון שמורה שמלה אותה עיצב לגברת קנדי ונלבשה על ידה באחד מביקוריה בקנדה.

סיורים פתוחים בארכיון

במהלך חודש יולי יוצעו סיורים מודרכים בארכיון שיתמקדו בעיקר באיך נוצרים טרנדים בעולם האופנה. הסיור יענה על שאלות כמו: מתי הומצא מקצועו של "מעצב האופנה"? ולמה? מה המצאה זו גררה? איך אפשר לראות דרך בגדים מה היה מעמדן של נשים לאורך ההיסטוריה? מה הקשר בין מלחמת העולם הראשונה ופייטים? ומה גרם לכריות הכתפיים של שנות ה-80 לגדול לממדי ענק?
תאריכי הסיורים: 15.7.2019 בשעה 17:00 וב- 18.7.2019 בשעה 13:00
להרשמה לסיור לחצו כאן!

ארכיון_רוז_צילום_עינב_רייכנר

הצטרפו לסלונה אופנה בפייסבוק