הבלוג של רוית ליפשיץ ציון- בלוג בסגנון והשראה

Ravit

מומחית לכתיבה ויצירת תוכן* בלוגים לעסקים* ניהול תוכן ברשתות חברתיות* כתבות תדמית ותוכן שיווקי* בלוגרית רב תחומית* מכורה למדיה החברתית* סופרת* מוזיקאית* רומנטיקנית חסרת תקנה. http://www.hakotevet.co.il/

עדכונים:

פוסטים: 196

החל ממרץ 2014

רבות כתבתי על תל אביב, עירי. הפעם אני שמה פעמיי לעיר אוויר הרים צלול כיין ומתלווה למארחת ירושלמית מקסימה המתמחה באדריכלות ובעיצוב מודרני. ביום שמש סתווי ומושלם אני משוטטת בסמטאות ונוגעת בהיסטוריה חדשה – ישנה

18/12/2016

אני קשובה היום לצלילי פעמונים, נושמת מלוא הריאות אוויר פסגות ומתרשמת מעיצוב ואדריכלות ירושלמיים אציליים. המארחת שלי מספרת סיפורים מרתקים על ראשית ההתיישבות מחוץ לחומות ועל תנופת הבנייה בלב העיר המתחדשת. יחד, אנו נהנות בבית קפה (להרגיש קצת כמו בבית), טועמות מאכלים בשוק ( מי ישמע?) וכמובן, איך אפשר ללא קניות ירושלמיות עמן אחזור עייפה אך מרוצה לעיר הלבנה.

09:00

פתחנו את הבוקר בטיול רגלי לאורך רחוב בן יהודה,  אזור מסחרי וסואן שנכון להיות בו. גלריות, חנויות ספרים, בתי קפה. כן, זה הזמן לקפה ומאפה.

10:00

העושר תרבותי של רחוב הנביאים הוא נקודת פתיחה מצוינת. ‘רחוב האצולה‘ שב לתפארתו ומשופע בפניני אדריכלות מהמאה ה -19: קונסוליות, בתי חולים, ארמונות ובתי דירות שנבנו מחוץ לחומות כחלק מהמאמץ של המעצמות לתקוע יתד בירושלים.

Street_of_Prophetes_Jerusalem small מעלה היצירה

היציאה מחומות העיר ירושלים באמצע המאה ה-19 סימלה את ראשיתו של “רחוב האצולה” היוקרתי, הוא רחוב הנביאים של ימינו. כיום, כמעט לאחר 200 שנה שב רחוב הנביאים לימי תפארתו ומציג אדריכלות יוקרתית המתחשבת בסגנון והאסתטיקה הייחודים של הסביבה בה היא ממוקמת. תהליך היציאה מהחומות וראשית הבניה מחוצה להן החל מאמצע המאה ה-19, הפכו אותה מפרוביציה מסתגרת למרכז אזורי משגשג. תקופה זו, סמלה את תחילת היווצרותו של “רחוב האצולה” היוקרתי, בו נבנו מבני ציבור, בתי חולים ואכסניות מרשימים, בסגנון אדריכלי מפואר שכלל עיטורי אבן בטכניקות מיוחדות. ברחוב זה, אף ניצבו כמה מבתיהם של עשירי ירושלים, שבאותה התקופה לא הייתה עיר עשירה במיוחד, אלא התאפיינה בעיקר בפשטות וצפיפות.

השם “רחוב הנביאים” ניתן לרחוב בתקופת המנדט הבריטי, והוא מופיע לראשונה במפת סקר משנת 1924. לפני כן, ניתנו לרחוב שמות וכינויים שונים: “רחוב בתי החולים” – עקב ריבוי בתי החולים שבו. “רחוב הקונסולים”,  “רחוב האצולה” – מכיוון שנחשב לאזור היוקרתי ביותר בירושלים של תחילת המאה ה-20, “הרחוב הסוציאליסטי” – בזכות בתי החולים ומבני הציבור הרבים השוכנים בו. השם “רחוב הנביאים” נבחר בוועדה בחסות בריטית, בה נכחו נציגים נוצרים, יהודים ומוסלמים.

אנו מסיירות ב”רחוב האצולה” ובהליכה לאורכו חוזרות בנבכי הזמן. משובצות בו פניני אדריכלות והיסטוריה מן המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20. מסע מרתק בזמן המאגד בתוכו עשרות נקודות ציון היסטוריות. למעשה, פרט לאתרים הקדושים, אין בירושלים ציר המשלב ערכים אסתטיים, היסטוריים, דתיים ותרבותיים כה רבים כמו רחוב הנביאים. מרגישים בחו”ל כשחולפים על פני כמה מהבתים המפורסמים ברחוב הנביאים מהמאה ה18 – תחילת ה 19:

בית דוקטור דנציגר – הנביאים 60 הבית נבנה בסוף המאה ה – 19. דוקטור פליקס דנציגר היה מנתח מפורסם שעלה מהמבורג ושכר דירה ברחוב צלאח א דין והקים את מרפאתו ברחוב הנביאים.

בית תבור – הנביאים 58

1024px-Thabor_House_14

בניין הקונסוליה האמריקאית – הנביאים 48

1024px-American_old_consulate_Street_of_Prophets

נבנה העל ידי הנוצרים הסורים-אורתודוכסים. על הבית אבני ראשה בשפתם של הסורים. בסוף המאה ה – 19 תחילת המאה ה – 20 שכנה בבית הקונסוליה האמריקאית ומעלי התנוסס דגלה של ארצות הברית. בשנות ה – 30 היו בבית שתי מרפאות: מרפאתו של דר’ יוסף טרוי ומרפאתו של דר’ מרכוס זלצברגר – רופא אף אוזן וגרון שגם התגורר בבניין. במרפאתו היו שני חלקים: לאמידים ולעמך. כיום הבניין מפורסם בזכות חנות לממכר פלאפל שבו.

בית החולים מאיר רוטשילד. הנביאים 37

1024px-Rothschild_Hospital_01

Rothschild_Hospital_02

בית החולים על שם מאיר רוטשילד הועתק מהעיר העתיקה בשנת 1888 כבית חולים יהודי. המבנה כלל בית אבן בן שלוש קומות בסגנון אדריכלי אירופאי. הבית היה בן שלש קומות ובסך הכל היו בו 24 מיטות. היום המבנה צמוד למכללת “הדסה”.

בית החולים האיטלקי –או שיעור קצר בתולדות האומנות

Italian_hospital_jerusalem_3 (2) Italian_Hospital_Jerusalem_04 (1)

הוקם במסגרת ניסיונות איטלקיים לתקוע יתד בירושלים. התכנון של האחים ג’וליו ואנטוניו ברלוצי שבנו מהמבנים חשובים בירושלים. סגנון הבניה הוא איטלקי-גותי שמאופיין על ידי קשתות וגמלונים מחודדים. המגדל מזכיר את המגדל של “פלאציו וקיו” בפירנצה ובבניין יש אלמנטים נוספים המזכירים מבנים מפורסמים מאיטליה. הגג משונן ובשוליו “ארקדה עיוורת”, כלומר כעין קשתות קטנות ומסוגננות המקיפות את חזית הבניין מתחת לגג. בשערים ובגדרות לאורך רחוב שבטי ישראל רואים עיטורים השאובים מהאמנות האיטלקית כמו: צורות תלתן המסמל “מזל טוב”. עיטור זה מופיע במספר מקומות.

רומוס ורומולוס בשער בית החולים האיטלקי

על השער שמשמאל לשער הראשי נראה את הזאבה הקפיטולינית המניקה את התאומים רומולוס ורמוס, את דמות סמלו של האוונגליסט מרקוס בדמות אריה מכונף עם ספר בין כפותיו (כמו האריה על בניין ג’נרלי) ואת ג’ורג’ הקדוש שהרג את הדרקון והנשר פורס הכנפיים.

בית הרב קוק

1024px-Rabi_Kook_house_01 Rabi_Kook_house_02

הרב קוק ייסד את הרבנות הראשית והתמנה לרבה של העיר ירושלים. בשנת 1921 נבנתה קומה שנייה למבנה בו גר וקיבל הרב קוק את אורחיו ואף התפלל ביחד עם הישיבה הקטנה שיצר. המבנה ממוקם מאחורי מגרש החניה העירוני ברחוב הנביאים 39 ומרחוב הנביאים רואים את אחורי המבנה ומרפסת הסוכות של הרב בצבע כחול בקומה השנייה. לביתו של הרב עולים במערכת מדרגות חיצונית והכניסה היא דרך חצר אשר בה קיים חלק ממוזיאון לתיעוד מורשתו של הרב. בעת הביקור במוזיאון רואים את חדר הלימוד, חדר האורחים והספרייה. הכניסה בתשלום.

פרויקט היוקרה 7 KOOK ST בירושלים

צמוד לבית הרב קוק ולבית אנה טיכו (אותו נפגוש בהמשך הסיור), בלב המתחדש של העיר

קוק 7 חיצוני גדול

לובי קוק 7

כבר בכניסה ללובי “קוק 7″ מבית  אפריקה ישראל מגורים, מרגישים באווירה יוצאת דופן. האדריכל קובי גל הצליח לשלב את עברה המפואר של ירושלים עם עצוב מודרני, חדשני ורחב ידיים בשילוב אלמנטים ארכיטקטוניים מלכותיים. שתי קשתות אבן ענקיות הבנויות בשיטת “אחיזת אבן” מקבלות את פנינו. עיגול גדול של עץ גושני במרכז הרחבה, אבן משולבת פסיפס, סימפוניה של עץ ואבן. שתי חצרות פנימיות קלאסיות מציצות דרך וילונות הקטיפה הרכים והאווירה- ארמון ירושלמי. במרכז, כמו בגלקסיה רחוקה  מרחף לו כדור עצום המרוכב מעשרות נורות לד נוצצות; טכניקה עתידנית של  MOOOI בעיצובו של רוברט פוטס.

לובי קוק 7 נוסף

השילוב נדיר, של היסטוריה ועתידנות, ההרגשה- שמימית. את היופי משלימה יצירת האמנות העכשווית של האמן יורם רובינגר, מבכירי המעצבים בישראל.  ירושלים מסמלת עבור רובינגר את שלושת הניגודים: דת ורוחניות בדמותו של הרב קוק, מדע וטכנולוגיה, תרבות ואמנות. כל זה יצק לתוך מעגלי היצירה בטכניקה אורבנית עכשווית.

קוק 7 רובינגר

אמן: יורם רובינגר. פרויקט קוק 7, ירושלים

בית אנה טיכו

מרחוב הרב קוק עלינו לכיכר ציון במחצית הרחוב והמשכנו בטיולנו לאחד הבתים הראשונים שנבנו בירושלים בסוף המאה ה-19; מרפאתו של פרופ’ אברהם אלברט טיכו, רופא העיניים הידוע.

בית טיכו צלם יאיר טלמור

במתחם מוזיאון קטן, מסעדה בית קפה וגינה . הכניסה אינה כרוכה בתשלום. המבנה העשוי אבן, ונבנה בשנת 1868 בידי ערבי עשיר בשם אגא רשיד כבית ערבי טיפוסי עם חלל מרכזי וחדרי משנה בצדדים, הוא בן שתי קומות ותוכנן בסגנון מערבי ומזרחי שחברו יחדיו. בחזית הבית  שטח של שלושה דונם נטועים עצי אורן וגינה נפלאה הממוקמים בחזיתו שהשתרעה לכוון רחוב יפו. בשנת 1924  רכשו את המבנה ואת המתחם ד”ר טיכו ואנה אשתו. אנה טיכו, רעייתו, שהייתה אמנית בנשמתה, ציירה ורשמה את נופיה ותושביה של ירושלים ואת אנשים. בצוואתה הותירה את הבית , על אוסף האמנות שבו, למען תושבי ירושלים כהוקרה לעיר שכה אהבה. היום המקום הוא מוזיאון לאמנות מודרנית ובו מוצגות דרך קבע יצירותיה של אנה ותערוכות מתחלפות.

כתובת המוזיאון : הרב קוק מספר 7 ירושלים.
טלפון לתאום : 02-6245068
המוזיאון פתוח בימים א – ה בשעות 10:00-17:00 ביום שלישי עד השעה 22:00, בימי שישי בשעות 10:00-14:00  ביום שבת סגור. המסעדה ובית הקפה פתוחים בימי השבוע עד 22:00 ובמוצאי שבת.

בית חינוך עוורים לשעבר

הנביאים פינת מונבז.

1024px-Fondation-optical-center magestyr

בבית זה ייסדו משה אברהם לונץ, נתן נתנזון ודר’ יצחק קרישבסקי בשנת 1902, את בית חינוך לעיוורים . כיום מאכלסת את הבניין חברת אופטיקל סנטר – מקום המוקדש כולו לנושא הראייה. המוסד שוכן במבנה היסטורי מפואר זה, ששופץ ומציע כיום שירותים לאנשים מעוטי יכולת.

חצר הנביאים: אדריכלות בת זמננו

ÑàÙÙß

מבני המגורים המודרניים הנבנים בעת הזו בעיר, משלבים במסגרתם את האווירה ההיסטורית והמסורת של ירושלים בעיצוב ואדריכלות חדשניים המתחשבים בסגנון ובאסתטיקה הייחודים של העיר וצרכי הציבור החי בה. כך למשל, מבנה המגורים היוקרתי חצר הנביאים, עוד פרויקט יוקרתי מבית אפריקה ישראל מגורים, הממוקם ברחוב הנביאים, ועל מפגש הרחובות הלני המלכה ומונבאז, במתחם המשלב בתוכו מלון בוטיק וקומת מסחר. נקודת המוצא של התכנון האדריכלי של מבנה חצר הנביאים, שמה דגש מיוחד על התכנון העירוני והסביבה האורבנית המקיפה אותו, כך שיתכתב עמה ועם המבנים ההיסטוריים בעלי האדריכלות המופלאה הממוקמים בה, דוגמת חצר סרגיי והכנסייה הרוסית.

אדריכלות יוקרה לוקחת בחשבון את הסגנון והאסתטיקה הייחודים של הסביבה בה היא ממוקמת.

לדוגמה, על פי תכנית בנין העיר הראשונית, המבנה היה אמור לחסום את נופה של הכנסייה הרוסית, כנסיית מריה מגדלנה, שייחודה הוא בכיפות הזהב טהור המעטרות את ראשה ככתר, המזכירות את מבנה הקרמלין במוסקבה. הודות לתכנון קשוב שאינו מתעלם מהסביבה, המגיעים מרחוב הנביאים לרחוב מונבאז, נהנים ממראה של הכנסייה ההיסטורית, שסגנון בנייתה משקף את הכנסיות הרוסיות במאות ה-15–17.

ÔÓÞÙÙê

נקודה נוספת שבאה לידי ביטוי באדריכלות של מבנה חצר הנביאים, היא ההתייחסותו למתחם חצר בית סרגיי מולו הוא נבנה. חצר בית סרגיי, הקרויה על שמו של הנסיך הגדול סרגיי רומנוב, בנו הבכור של הצאר אלכסנדר השני, מכילה בתוכה מבנה עתיק בעל מגדל אבן עגול וגבוה, דמוי צריח שחמט, הבנוי בסגנון רוסי, כדוגמת בנייני הפאר מהמאה ה19- של העיר סנט פטרסבורג. מדובר באחד ממבני האבן העשירים ביותר בפרטים ועיטורים שקיימים בירושלים. על אף שבמבנה חצר הנביאים נעשה שימוש באבן ירושלמית, במטרה להשתלב עם הסביבה ולהיטמע בה, היה צורך דווקא בשימוש בטכניקות עבודה פשוטות באבן, מבלי לנסות להתחרות או להאפיל על חצר סרגיי המרשימה. מבנה חצר הנביאים מהווה דוגמה לאדריכלות יוקרה המתחשבת בסביבתה הציבורית.

נושא נוסף שבא לידי ביטוי במבנה, הנו עירוב השימושים. בדומה למהפך שעברה ירושלים באמצע המאה ה-19, עם היציאה מהחומות, תנופת הבנייה החדשה במרכז העיר עודדה הקמת אזור המשלב שימושים שונים. חצר הנביאים מהווה דוגמה טובה לכך משום שפרויקט כולל בתוכו מבנה מגורים, קומת מסחר ציבורית ומלון בוטיק, שהלובי הכניסה, השטחים המשותפים והמעברים ביניהם נפרדים ומבטיחים פרטיות לדיירי כל מבנה, תוך שמירה על מאפייני כל פונקציה ללא פגיעה בתפקודה התקין. הכניסה למתחם דרך הכיכר המרכזית המעוצבת, אולם הכניסה לכל מבנה נפרדת. עירוב שימושים זה כולל גם גן תלוי שנשתל בתוך המבנה.

ÜÕÑÙ

והטבע?  מבנה המגורים חצר הנביאים ממוקם בלבו של מרכז העיר הירושלמי שכמעט ואין בו פיסת טבע ירוקה. במסגרת התכנון האדריכלי של המבנה, הוחלט ליצור עבור הדיירים המתגוררים בו גן פרטי וירוק, מרוצף דק עץ ומקושט בפינות ישיבה לרוב. הגן הממוקם מעל לכיכר העירונית המרכזית שמהווה את הכניסה הראשית למתחם והנה שטח ציבורי. הגן, שתוכנן להיות סגור לסביבה החיצונית נבנה כגן תלוי ופתוח שכל תושב בעיר יכול לראות וליהנות מיופיו.

13:00

השוק

אחרי שכיתתנו רגלנו, גמענו יופי וספגנו תרבות, אין כשוק מחנה יהודה לטעימות ולארוחת צהרים אותנטית.

קצת קניות ססגוניות- התחדשתי בכמה צעיפים, מבחר גבינות ותבלינים ושמלת גלביה יפהפייה.

בהמלצה של חבר עם מקורות ירושלמיים בחרנו במטבח של עזורה המתמחה במנות מהמטבח הכורדי, עיראקי והטורקי,  בחירה הייתה מושלמת. ליקקנו את האצבעות ממנות האוכל המתבשל לאט על פתיליה, כמו פעם ובכל טעימה חשים את האהבה.

בתפריט: סופריטו, קובה אדומה, חציל טורקי, חומוס, תבשיל זנב שור. בימי שישי יש גם ממולאים של בצל, ועלי גפן (בעונה) עם אורז מתובל, קובה חמו  ועוד.

Azura_restaurant,_Machne_Yehuda_Market_Jerusalem_(09-07-2007)

עזורה. שוק מחנה יהודה בשוק העיראקי, רחוב האשכול 4, ירושלים. 02-6235204.
שעות פתיחה: א’-ה’ 08:00-17:00, ו’ 08:00 עד שעה וחצי לפני כניסת שבת.

16:00

לקראת בין הערביים נשאו אותנו רגלינו לרחוב המלך ג’ורג’.  בפינת רחוב יפו, מעל בית מפא”י ההיסטורית צמח לו מגדל סביון VIEW- אחד מבנייני היוקרה היפים שראיתי, אף הוא מבית אפריקה ישראל מגורים.

view13_1920x540

דורית הוק, אדריכלית פרויקט סביון VIEW ממשרד דורית ודורון הוק אדריכלים מספרת כי מתחם סביון VIEW הוקם במרכז ירושלים, על רחוב יפו כגשר בין שכונות המגורים שמעבר לרחוב הנביאים. הוא מהווה דוגמה מצוינת לאסטרטגיית עירוב השימושים. המרכז המסחרי שמתוכנן בפרויקט יהיה נגיש הן מרחוב יפו והן מרחוב הנביאים ויאפשר קשר ביניהם ובין השימושים השונים שמוצעים בהם באמצעות דרגנועים – מעין רחוב פנימי המגשר בין הפרשי המפלסים. מעליו, יוקמו זוג בניינים נפרדים, למגורים ולמשרדים, כאשר לובי הכניסה, השטחים המשותפים והמעברים נפרדים ומבטיחים פרטיות לדיירי כל מבנה. בנוסף, מתוכננים במתחם שני גנים “תלויים” על גגות המבנים לשימוש הדיירים, הצופים ונצפים אל ומכל פינות העיר, ומחוברים ביניהם בגשר.

ÔÓÞÙÙê

view10_1920x540

348387view10_1920x540_2

ניו יורק, מדריד, פראג וערים גדולות ברחבי העולם החליטו להשיב את הכבוד הראוי למרכזיהן ההיסטוריים ולהחזיר את התושבים ללבן הפועם. הן יצאו במהפכת חידוש והצמיחו פרויקטים למגורים שזכו להצלחה עצומה. תנופת הבנייה בלב ירושלים, מראה שעיר הבירה של ישראל לא נותרה מאחור ומרכזה הסואן מציג סימני ההתעוררות ותזזית של בנייה. לא רק במשולש או בנחלת שבעה אלא גם בסמטאות המקיפות אותם, דוגמת רחוב חבצלת, הופכים לרחובות הולנדיים נקיים, שקטים ומוצלים. מרכז הבירה שב לימי תפארתו.

19:00

ערב. זמן להחליט היכן נאכל גורמה ירושלמי ונלגום יין ישראלי משובח. נחלת שבעה הוא המקום להיפרד מהעיר באווירה קוסמופוליטית ומשם  לנסוע לאורך החומה המוארת ולנפנף לשלום לעיר שלא בדד יושבת.

צילומים והדמיות : אפריקה ישראל מגורים יחסי ציבור.

צילומים בירושלים: רוית ליפשיץ ציון, רחוב הנביאים בווקיפדיה, בית טיכו בווקיפדיה- טלמור יאיר, אופטיקל סנטר בווקיפדיה , MAGESTYR,  Wikimedia Commons, כל התמונות מויקיפדיה הן תחת רישיון CC או נחלת הכלל.

 

עוד מהבלוג של רוית ליפשיץ ציון- בלוג בסגנון והשראה

תצוגה מקדימה

"לעשן כמו גבר"- מונודרמה סוחפת על חיי הציירת פרידה קאלו

"לעשן כמו גבר" מונודרמה המבוססת על חיי הציירת פרידה קאלו. מאת ובביצוע: יפית לוי בימוי: מיקי יונס הפקה: שי גבריאלי עיצוב תלבושות ותפאורה: טל קילשון עיצוב תאורה: אמיר...

תצוגה מקדימה

תערוכת בוגרי "בצלאל", 2015

תערוכות הבוגרים ב"בצלאל", 2015  אמנות, צילום, אמנויות המסך, תקשורת חזותית, עיצוב תעשייתי, עיצוב קרמי וזכוכית, צורפות...

תצוגה מקדימה

Transforms- חמישה סופי שבוע של אירועי אופנה בגלריית נמל יפו

  Transforms גלריית נמל יפו מציגה סדרת סופי שבוע העוסקים בנקודות המפגש בין אופנה, עיצוב ואמנות, תחת השם Transforms. במשך חמישה סופי שבוע, יתקיימו אירועי מכירה ותוכן בגלריה. בכל סוף...

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה