הבלוג של רוית ליפשיץ ציון- בלוג בסגנון והשראה

Ravit

מומחית לכתיבה ויצירת תוכן* בלוגים לעסקים* ניהול תוכן ברשתות חברתיות* כתבות תדמית ותוכן שיווקי* בלוגרית רב תחומית* מכורה למדיה החברתית* סופרת* מוזיקאית* רומנטיקנית חסרת תקנה. http://www.hakotevet.co.il/

עדכונים:

פוסטים: 169

עוקבים: 18

החל ממרץ 2014

רביעיית הפסנתרנים הישראלית ‘אוקטופוס’ השמיעה השבוע בבכורה עולמית יצירה לעוּד ולרביעיית פסנתרנים מאת המלחין הישראלי צבי אבני ואירחה את השחקן והקריין אלכס אנסקי, שקרא מכתבים אותם כתב המלחין יוהאנס ברהמס באמצע המאה התשע עשרה. קונצרט לא שגרתי ומגוון

12/09/2016

 רביעיית אוקטופוס - אילן שפירא

בטרם ראיתי את ההופעה ציפיתי להרכב נגנים הומוגני באופן יחסי, ברקע ובגיל. למרבה הפתעתי עלו לבמה ארבעה מוזיקאים, פסנתרנים שגילם רחוק מאוד אחד מהשני. הם עלו לבמה בלבוש שחור ועניבה/צעיף אדום וברגע שהחלו לנגן הם היו ככלי אחד-ישות אחת. פער הגילאים לא היה ניכר והופעתם הייתה כתזמורת אחת בעלת זרועות רבים, מנעדים, דינמיקות ועושר צלילי שניתן להפיק מארבעה פסנתרי כנף בנגינת יצירות מופת.

יפעת זיידל, הפסנתרנית המובילה את הרביעייה. ילידת ישראל, בוגרת האקדמיה למוזיקה בתל אביב ובעלת תואר שני בליווי ומוזיקה קאמרית מביה”ס למוזיקה ע”ש בוכמן – מהטה. עוסקת שנים רבות בהוראה, ליווי והופעה בהרכבים קאמריים שונים בארץ ובעולם.

ברט ברמן יליד הולנד ומאיר ויזל יליד מרוקו, שאף הנחה את הערב, הם הוותיקים שבחבורה ואילו תבור גוכמן, יליד ישראל סיים אך לפני שנים ספורות את לימודיו באקדמיה למוזיקה בתל אביב.

ארבעת הפסנתרנים מופיעים בארץ ובעולם, בפסטיבלים, סדנאות, כיתות אמן והקלטות.

רביעיית הפסנתרנים הישראלית ‘אוקטופוס’ הוקמה במרס 2013 במטרה ליצור הרכב קבוע וייחודי של שמונה ידיים בשני פסנתרים ולקדם את נושא העיבוד האמנותי והאיכותי של יצירות מהרפרטואר הקלאסי הידוע ולעודד הלחנת יצירות חדשות מקוריות להרכב הייחודי הזה. לאחרונה זכתה הרביעייה במענק המועצה לתרבות של מפעל הפיס לסיור קונצרטים במונטנגרו בסתיו 2016.

רביעיית אוקטופוס - אילן שפירא 2

 התכנית: 

8 ידיים, 4 פסנתרנים, 2 פסנתרי כנף ונגן עוד אחד. אין ספק שזו תכנית לא שגרתית, מגוונת ומעוררת סקרנות, הן ברפרטואר והן בביצוע.

הערב נפתח בסרנדה מס’ 2 בלה מז’ור מאת ברהמס בה הצלילים עלו ונישאו כפלגי מים מפכים. יצירה לירית ופסטורלית. בין חמשת פרקי היצירה גדולת הממדים, סימפוניה ממש, הקריא אלכס אנסקי מכתבים שכתב ברהמס בסביבות שנות החמישים של המאה התשע עשרה. המכתבים יצאו לאור בספר מאת קרל גיירינגר-ברהמס בתרגומו הארכאי והמליצי של שמשון ענבל (הוצאת לדורי 1955), האופייני לשנות החמישים של המאה העשרים שהתאים מאוד לרוח הכתיבה של ברהמס. המכתבים עסקו בחיי אהבה, בחיי היום יום ובקשרים של ברהמס עם אנשים שונים ואנו קיבלנו תמונה חייה בתוך יצירתו והרגשנו אותו חיי ופועל בנינו. למרות שלא היה קשר תכני ישיר בין המכתבים ליצירת הסרנדה הם נתנו ממד נוסף חוץ מוזיקאלי ועניין תלת ממדי.

היצירה הבאה, הטוקטה והפוגה ברה מינור מאת באך הותאמה לשמונה ידיים על ידי מאיר ויזל. יצירה גרנדיוזית שכולנו מכירים, כולל צופי סדרת תולדות העולם המצוירת שלא נס לחה “היה היה” (ותיקי הטלוויזיה יבינו אותי). בעוד שבסרנדה שמענו איכויות עדינות, כאן שמענו את עצמתו של הפסנתר.

החלק הבא, השונה והמעניין; יצירה בבכורה עולמית לעוד ורביעיית פסנתרים- “הגלגול” מאת צבי אבני.  לכאורה אין קשר בין הכלים והשילוב נשמע מבעוד מועד מופרך לגמרי כשילוב מזרח ומערב. את רעיון שילוב הכלים הגה מאיר ויזל שפנה למלחין הצעיר ברוחו והנפלא צבי אבני, יליד גרמניה וזוכה פרס ישראל שהשנה ימלאו לו 95 שנה, להלחין יצירה חדשה ומקורית להרכב זה. אבני עלה בקלילות לבמה וסיפר עם כריזמה ורוח נעורים את הסיפור שמאחורי היצירה. גם הוא התחבט לא מעט כיצד לשלב את הכלים ואם בכלל. באותה העת הוא קרא שוב את ה”גלגול” של קפקא. האדם שהופך לג’וק וצריך להסתדר עם כולם הוא העוד שצריך להסתדר עם שאר הכלים. לא בנרטיב, לא בסיפור עם התחלה, אמצע וסוף אלא בתחושות, מצבי רוח, רגש פנימי המעבירים את מצבו היוצא דופן.

באופן אישי לראות את אבני על הבמה, פרופסור באקדמיה בירושלים ואחד היוצרים החשובים ביותר של הדור השני למלחינים בארץ, היה מרגש ביותר. הוא אחד מגדולי המוזיקה הקלאסית הישראלית ויצירותיו מושמעות ומוקלטות בארץ וברחבי העולם ועוד ידו נטויה.

נגינת העוד, על ידי המוזיקאי תייסיר אליאס, אחד מחשובי המוזיקאים בתחומו ופרופסור באוניברסיטת חיפה, בר אילן וירושלים, הייתה נעימה והרמונית והביצוע, בבכורה עולמית, קצר תשואות רבות.

את הערב סיימה הרביעייה ב”רפסודיה ההונגרית” מס’ 9 מאת פרנץ ליסט ששם כינוייה “הקרנבל בפסט”, הייתה חגיגה לאוזן.

את הערב סיימו סופית שני קטעי הדרן: המארש הטורקי של בטהובן ומחול החרבות של חצ’טוריאן. בשניהם הוכיחה הרביעייה וירטואוזיות והומור.

embedded by Embedded Video

11

4

3

צבי אבני

2

רביעיית הפסנתרנים “אוקטופוס”

יפעת זיידל || ברט ברמן || תבור גוכמן || מאיר ויזל 
ארחו את נגן העוּד תייסיר אליאס ואת השחקן והקריין אלכס אנסקי 
 
בתכנית:
יוהנס ברהמס, סרנאדה מס’ 2 אופוס 16
בין חמשת הפרקים ישולבו קטעי קריאה ממכתבי ברהמס מפי אלכס אנסקי
יוהאן סבסטיאן באך, טוקטה ופוגה ברה מינור, BWV565
צבי אבני, בכורה עולמית ליצירה לעוּד ורביעיית פסנתרנים
פרנץ ליסט, רפסודיה הונגרית מס’ 9
 
קונצרט מיוחד במוזיאון תל אביב לאמנות
שבת, 10 בספטמבר 2016, 
אולם רקנאטי, מוזיאון תל-אביב לאמנות
 

צילומי יח”צ: אילן שפירא

צילומים בקונצרט: רוית ליפשיץ ציון

לכתבות רבות נוספות כנסו ל”כותבת- מילים בסגנון והשראה“.

 

עוד מהבלוג של רוית ליפשיץ ציון- בלוג בסגנון והשראה

תצוגה מקדימה

"לעשן כמו גבר"- מונודרמה סוחפת על חיי הציירת פרידה קאלו

"לעשן כמו גבר" מונודרמה המבוססת על חיי הציירת פרידה קאלו. מאת ובביצוע: יפית לוי בימוי: מיקי יונס הפקה: שי גבריאלי עיצוב תלבושות ותפאורה: טל קילשון עיצוב תאורה: אמיר...

תצוגה מקדימה

תערוכת בוגרי "בצלאל", 2015

תערוכות הבוגרים ב"בצלאל", 2015  אמנות, צילום, אמנויות המסך, תקשורת חזותית, עיצוב תעשייתי, עיצוב קרמי וזכוכית, צורפות...

תצוגה מקדימה

Transforms- חמישה סופי שבוע של אירועי אופנה בגלריית נמל יפו

  Transforms גלריית נמל יפו מציגה סדרת סופי שבוע העוסקים בנקודות המפגש בין אופנה, עיצוב ואמנות, תחת השם Transforms. במשך חמישה סופי שבוע, יתקיימו אירועי מכירה ותוכן בגלריה. בכל סוף...

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה