הבלוג של רחלי זוסימן

רחלי זוסימן

אמא ל-4 בנים ול3 חתולים. גיקית. מכורה לקריאה ולשוקולד. בלוג הבישול שלי: פשוט מבשלת http://mevashelet.com ה-mommy blog שלי: עפיפונים http://bitsofmagic.com/blog

עדכונים:

פוסטים: 13

החל מאפריל 2010

הבוקר הוא הזמן הזה ביום שבו כולנו לחוצים וממהרים. צריך להלביש, לארגן ולהספיק להגיע בזמן לגן ולעבודה, ותוך כדי צריך גם לאכול משהו. השאלה היא, כמובן – מה?
מצד אחד, למי יש זמן לארוחה גדולה ומלאה, ומצד שני, הרי לא ניתן לילדים לצאת מהבית על בטן ריקה… פניתי ללימור אגלרפור, יועצת תזונה ובעלת הבלוג חמוציות, שתייעץ לנו בנושא.

מדוע חשוב לתת לילדים לאכול ארוחת בוקר?

לאחר שנת לילה ארוכה, בה הגוף נמצא בעצם בצום, חשוב מאוד “למלא” את המאגרים בגוף של ילדנו ולהכין אותו בצורה טובה להמשך היום. מחקרים מראים כי ילדים שאוכלים ארוחת בוקר – יש להם יותר אנרגיות במהלך היום, הישגיהם בלימודים גבוהים יותר, והם אוכלים בריא יותר במהלך היום. בנוסף, ארוחת בוקר קלה גם עוזרת לחילוף חומרים (מטבוליזם) מהיר יותר, כלומר הגוף שורף יותר קלוריות וזה בעצם עוזר בשמירה על משקל תקין.

מה מומלץ לתת להם לאכול בבוקר?

חשוב שארוחת בוקר בריאה תכיל פחמימות מורכבות (לחם מלא, דגני בוקר מחיטה מלאה), חלבון (חלב, גבינה, יוגורט, ביצים, טונה) וסיבים תזונתיים (מצויים בדגנים מלאים, פירות וירקות). הפחמימות נותנות אנרגיה מיידית, החלבון נותן אנרגיה קצת יותר מאוחר והסיבים התזונתיים גורמים לשובע ולפעילות תקינה של מערכת העיכול. רכיבים אלו עוזרים גם ליכולות גבוהות יותר של ריכוז וזיכרון- מה שכמובן תורם ליכולות הלמידה שלהם. כמה רעיונות לארוחת בוקר:

  • קורנפלקס מחיטה מלאה + חלב
  • 1 פרוסת לחם מקמח מלא + גבינה + ירק
  • 1 פרוסת לחם + חביתה/ ביצה קשה +גבינה
  • יוגורט + פרי + מעט גרנולה

כמובן שחשוב לדעת גם מה לא לתת לילדים לאכול בבוקר. מאפים מתוקים/מלוחים או קורנפלקסים ממותקים הם שווי ערך לממתק ואין בהם ערכים תזונתיים שיעזרו לילדכם במהלך היום, או בכלל.

מה עושים בבקרים לחוצים כשממהרים ואין זמן לשבת ליד השולחן ולאכול? מה אפשר לתת לילד במצב כזה?

לכולנו יש ימים בהם אין לנו זמן להשקיע בארוחת הבוקר. במצבים כאלה חשוב לא לתת לילד לצאת מהבית “על בטן ריקה”, אלא לדאוג לארוחת בוקר שלא לוקח הרבה זמן להכין ,ושהילד יכול לקחת אתו לדרך. כמה רעיונות: יוגורט עם גרנולה או קורנפלקס (יש יוגורטים עם תוספת גרנולה / קורנפלקס במכסה ואז אפילו לא צריך לשים את הגרנולה בשקית), כריך מ-2 פרוסות לחם מלא עם שכבה של גבינה למריחה או גבינה צהובה, קרקרים עם גביע אישי של גבינה לבנה. בכל אופן, תמיד ניתן להכין את המצרכים של ארוחת הבוקר בערב שלפני (להוציא לחם מהמקפיא, לחתוך ירקות וכו’…), בכדי לחסוך זמן בבוקר.

אצל ילדים קטנים שעדיין אוכלים תחליף חלב בבוקר, האם כדאי לתת משהו בנוסף? לאחר כמה זמן?

בקבוק תמ”ל מהווה ארוחת בוקר טובה עד שלב מסוים. מגיל שנה, ניתן לעבור מתמ”ל לחלב פרה ניגר, ואם התינוק מקבל תזונה מאוזנת הכוללת מקורות תזונתיים לברזל (בעיקר בשר בקר והודו), החלב הניגר יספיק לו מבחינה תזונתית. כוס חלב יכולה להיות דרך טובה להתחיל את הבוקר של התינוק, אך בגיל בו התינוק מתחיל לצרוך חלב פרה כדאי גם להתחיל לגוון את ארוחות הבוקר: דייסה מבושלת עם חלב (הדייסה המומלצת – שיבולת שועל), יוגורט, ביצה רכה עם פרוסת לחם או גבינה, דגני בוקר לתינוקות. אם התינוק אוכל את ארוחת הבוקר בשעות הבוקר המוקדמות (7-8), ניתן לתת לו עוד ארוחה קטנה שעתיים-שלוש לאחר מכן, למשל פרי או יוגורט.

תודה רבה ללימור!

——-
בחסות תזונה נבונה עם גמדים של שטראוס

עוד מהבלוג של רחלי זוסימן

Thumbnail

מוכנים לחורף – ראיון עם הנטורופתית נירית פרידלנדר

החורף כבר כאן! חוץ מגשם, מגפיים, שלוליות ומטריות, עבור רבים מההורים חורף משמעותו מחלות של הילדים. יש ילדים שלפעמים נדמה כאילו הם רק מסיימים מחלה אחת וכבר תופסת אותם מחלה אחרת... כולם יודעים שחשוב לחזק את המערכת החיסונית,...

סודות הבישול הבריא - ראיון עם רחלי מנור

בישול הוא עולם ומלואו, ורבים מאתנו מתחילים לבשל אחרי שנולדים הילדים. הורים רבים תוהים כיצד הם יכולים להפוך את המאכלים שהם מכינים לבריאים יותר, אבל עדיין טעימים, מה מחליפים במה וממה להימנע. רחלי מנור,...