מה אומרים החלומות שלכם?

גם בימינו, כאשר היסודות המדעיים של הקיום חזקים מאוד, אין ספק שישנם דברים נסתרים, שאינם קלים להבנה. אפילו דבר בסיסי כמו השינה, איננו דבר שמובן למדע בצורה מלאה. כלל לא ברור מדוע השינה חשובה כל כך, מדוע יש אנשים שזקוקים לשעות שינה רבות ואילו אחרים – למעטות.

בחורה עם מחשב נייד

גם בימינו, כאשר היסודות המדעיים של הקיום חזקים מאוד, אין ספק שישנם דברים נסתרים, שאינם קלים להבנה. אפילו דבר בסיסי כמו השינה, איננו דבר שמובן למדע בצורה מלאה. כלל לא ברור מדוע השינה חשובה כל כך, מדוע יש אנשים שזקוקים לשעות שינה רבות ואילו אחרים – למעטות.
אחד ההסברים אודות חשיבותה של השינה נעוץ בתופעה הידועה לכולם – החלום. גם החלום נחשב לדבר מסתורי מאוד. לצד אנשים הרואים בו דבר מה חסר משמעות, רבים אחרים רואים בו משהו החיוני לקיום האנושי. לצד אלה הרואים בו פעילות חשמלית של מוח, רבים יותר רואים בו היבט גלוי של התת מודע ולעיתים אף מסרים החיצוניים הניתנים לאדם כמתנה.
עולם פירוש החלומות רחב ועתיק כהיסטוריה האנושית כולה. פיענוח החלום עבר עם השנים מהפך ומעיסוק של נביאים או מכשפים הוא נחשב כיום גם לעיסוק של מטפלים מוסמכים.

החלום ופשרו

לא מעט אנשים נרתעים מהתופעה של פרשנות חלומות. רתיעה זו נובעת על פי רוב מתוך חוסר ידע. פרשני חלומות מודרניים אינם בהכרח מן סוג מוזר של נביאים המוכרים לכולנו מסיפורי התנ"ך. כיום, ישנה התמחות מקצועית במתן פירוש לחלומות ובין העוסקים בכך ניתן למצוא מטפלים מוסמכים.
גם באינטרנט ניתן למצוא הד לתופעה זו כאשר ניתן למצוא מטפלים העוסקים בסיוע לפונים אליהם, תוך פירוש לחלומות אישיים. פורטל המטפלים בטיפולנט, למשל, מרכז לא מעט מטפלים ואנשי בריאות הנפש ובהם גם כאלה שלמדו את סודות החלום ומשמעותם. הידיעה ששנת הלילה מהווה כלי עזר טיפולי כבר מסייעת ללא מעט אנשים להיפטר ממועקות, לפתור חידות, לסלק קשיים רגשיים ועוד.

חלום ונפש

אחד מאבות הפסיכולוגיה המודרנית, הלא הוא פרויד הידוע, האמין בלב שלם בכוחו של החלום לסייע בריפוי ובהבנת האדם. חשוב להבין שהפרשנות עושה שימוש בשני סוגים של סימנים. הסוג הראשון הוא סימנים בעלי משמעות אוניברסלית. הסוג השני הוא סימנים בעל משמעות אישית. אדם המתמחה בפירוש צריך להיעזר בכלים נוספים, שכן בלי תקשורת איכותית, בלי יכולת ובהבנה בפסיכולוגיה של האדם, החלום יהיה במידה רבה מנותק מהקשרו.
אבחון מעמיק של אדם הזקוק לעזרה, בירור נכון ונבון של החלום בשילוב עם נתונים ביוגרפיים, פסיכולוגיים, רגשיים ונפשיים מצליחים להשיג תוצאות. בין היתר החלומות מגלים:
• מתי אדם מתנהג בניגוד לטבעו האמיתי – בחלומות לתת מודע אין הגבלות והוא תמיד מוצא דרך ביטוי.
• מתי האדם לחוץ, מודאג, מאושר או מפוחד – סימנים ידועים מגלים לפרשן החלומות מתי עובר האדם תקופה של קושי, מה גורם פחד, מה יוצר שמחה או לחילופין – חרדה.
• אילו פתרונות יכולים לסייע להיחלץ מן הקושי. זהו היופי שבחלומות שכן פעמים רבות האדם יודע בליבו מה עליו לעשות אולם מחסומים פסיכולוגיים או חברתיים מונעים ממנו לראות את הדרך בבהירות.

 

דנה שמעוני
ככל שאנחנו גדלים, מתבגרים ומתפתחים, החיים מציבים בפנינו אתגרים חדשים. המסע שלי בחיים האלה מגוון ומלא צבעים, וכל שלב, כל גל, כל שביל חדש מזמן לי שיעור, אותו אני רוצה לחלוק אתכם, הגולשים.