הנוסעת האחרונה – טל ניצן

פוסט על ספר מהפך דפים ומתגלגל ללא יכולת או רצון לעצור, על גיבורות נשיות מעולות ועל אפליקציה לקריאת ספרים שהתאהבתי בה – עברית

הנוסעת האחרונה 111

יש ספרים שמתגלגלים לידיך, ואת לא רוצה, או יכולה, להניח עד שתלווי את הגיבורים שלהם אל העמוד אחרון.
זה מה שקרה לי בספרה האחרון של טל ניצן – הנוסעת האחרונה.

קראתי באיזו שהוא שביב סקירה, שהספר הזה נהדר, ומיד פניתי למירב ואורית מנהלות מועדון הקוראות של סלונה וביקשתי עותק לקריאה.
לשמחתי נעניתי בחיוב.
ולשמחתי הגדולה יותר קיבלתי עותק דיגיטלי של אתר 'עברית'.

אני רוצה לעצור רגע ולפתוח סוגרים גדולים ולספר על חווית הקריאה שלי בדיגיטלי.

שנים סירבתי קשות לכל פורמט שאיננו ספר – דפים בכריכה.
הריח והמגע של ספרים אמתים לא ישווה לשום דבר אחר, חשבתי.
אבל השנים עושות את שלהן, ובעיות הראיה שלי הולכות ומחמירות יחד עם התקדמות הגיל, כמו שאומר האופטומטריסט שלי, אז עשיתי משקפי קריאה, (ויש לי גם משקפים למחשב ומשקפים למרחק, וזה בלי לדבר על משקפי שמש), אבל עדין למרות כל הדרכים לשפר את הקריאה מצאתי שאני מתקשה ומתעייפת מהר, בעיקר בקריאה במיטה בלילה, שהיה זמן הקריאה העיקרי שלי.
והנה לפני כחצי שנה התנסיתי בקריאה בפורמט דיגיטלי, והפלא ופלא, מצאתי שיש פתרון קל לבעיה.

ניסיתי מס' אפליקציות לקריאה, והתאהבתי באחת מהן, יותר מבאחרות, בגלל הנוחות שבשימוש בה.
מצאתי שאפליקציית עברית  https://www.e-vrit.co.il/ היא הנוחה לי מכולן.

עברית מאפשרת לקורא להעביר דפים מצד לצד כמו בספר, או לגלול את הטקסט מלמעלה למטה כמו בקריאת אינטרנט בניידים, (יש גם אופציית גלילה אוטומטית בה הטקסט מתקדם בקצב שאת.ה מכתיב.ה). אפשר לשלוט בגודל פונט הקריאה. אפשר לסגור את הספר ולפתוח במכשיר אחר ולא לאבד את המקום בו הפסקת. אפשר לשלוט בבהירות המסך לנוחות קריאה במצבים בהם אן מספיק אור מסביב. אפשר לסמן טקסטים חשובים ולחזור אליהם, בלי להרוס את הספר כמו בספרים רגילים. אפשר לקרוא את הפרק הראשון מכל ספר לפני שתחליט.י אם לרכוש אותו בכלל.  והכי חשוב הספר כל הזמן איתך בתיק, בלי להוסיף משקל עודף, מה שקרה לי כשסחבתי ספרים בתיקים שלי, כי מי ביננו לא לוקח את הנייד איתו לכל מקום, אז עכשיו גם הספרים שם.

נחזור לענייננו. קיבלתי לסקירה את הנוסעת האחרונה של טל ניצן, ומיד התחלתי להתגלגל איתה. תרתי משמע כמו שציינתי כבר, בלי יכולת או רצון לעצור.

איזה כתיבה נהדרת.
איזה סיפור נפלא.
ובעיקר איזה דמויות !!!

ספר נשי בכל מובן של מילה, בעיקר בחודש שבו מצוין יום האישה הבינלאומי.

על מה הספר?

נינה, גיבורת הספר, שבה לארץ מנסיעת עבודה בקוסובו. בשירותים, בשדה"ת, היא נתקלת בבחורה אתיופית המבקשת ללוות את הנייד שלה כדי "לעשות" שיחה.
מכאן מתגלגלת לה עלילה מותחת ורווית מעללים, שתעביר את נינה מסע מטורף, עם ולצד הבחורה הזרה, שבדרך מוזרה נגלה שיש להן לא מעט מהמשותף.

אני לא רוצה להוסיף יותר על הסיפור הזה, אבל יש בו הכל.
זהו סיפור מותח ומהפך דפים, עם גיבורה אחת נפלאה. ממש.
וגיבורות נוספות, יוצאות מהכלל, שמצליחות לשבור את הכללים ואת הכלים ולנצח את הרעים.

נינה של טל ניצן, ואיתה שאר הגיבורות שלה בספר זה, הינן נשים חלשות וחזקות כאחד. כל אחת מהן חוותה חיים לא קלים, שהובילו אותן למקום בו אנו הקוראים פוגשים בהן. אבל לצד החולשה ופגיעות העבר שהותירו צלקות עמוקות בנפשן ובגופן, מתגלות לעיננו נשים חזקות, עוצמתיות, פעלתניות, אמיצות, שמנצחות את השיטה.

נינה הגיבורה מתפרנסת כשליחה על אופנים, והסיפור מתגלגל איתה ברחובות העיר הנפלאה (שלי) תל אביב. בשכונות דרום העיר הפחות ציוריות, מחד ובמגדלי יוקרה וזוהר שיש לה להציע לעשירי הארץ, מנגד. כל כך אהבתי לזהות את הרחובות את המקומות.

הסיפור שנכתב הווה מול עבר חושף את כוחה של הדמות הנפלאה הזו.

סיפור מותח, סוחף, מסעיר, מלא כמו הגיבורות הפגיעות והחזקות כאחד, ברוע ואלימות מצד אחד וברוך קבלה ואהבת אדם מצד שני.

מזמן לא נהניתי מספר ומדמויות שסחפו אותי איתן כל כך.

ממליצה בחום. ובאהבה. תענוג. ממש.

—————————————————————————————————-

~~~~~~~

הנוסעת האחרונה

 מאת: טל ניצן

 הוצאה: עם עובד

סדרה: ספרייה לעם

 שפת מקור: עברית

 ז’אנר: פרוזה, ספרות מקור

 שנת הוצאה בארץ: 2020

 מס’ עמ’: 216

עורכי הסדרה: משה רון, יובל שמעוני, דבורה נגבי ומאיה פלדמן

 עיצוב הסדרה: יהודה דרי

עיצוב עטיפה: דורית שרפשטיין

 ~~~~~~~

לינק לרכישת הספר באתר עברית : https://www.e-vrit.co.il/Product/16953/

לי-את הלר
אז שלום לכולם, אני לי-את (הלר) אני כבר די גדולה, והנה, גם אני כאן, כותבת בבלוג משלי, ומלהגת על דברים שמעניינים, נוגעים, ומזיזים לי. בחיי המקצועיים אני מתפרנסת מתעשיית הקולנוע והטלוויזיה. תחומי עניין, בגדול – תרבות: - ספרים – על חוויות הקריאה שלי מן הסתם אכתוב בהמשך. - תיאטרון, אבל טוב (אני בוגרת של החוג לתאטרון של אוניברסיטת ת"א, במגמת בימוי). - קולנוע, אחרת לא יכולתי לעבוד במקצוע המופרע הזה שלי. - אמנות - וכל מה שיבוא לי. בפייסבוק אפשר למצוא אותי: @li-at heller