הבלוג של MARAM

אישה ופרשה

מר"ם הוא הארגון המקצועי של רבני ורבות התנועה ליהדות מתקדמת (רפורמית) בישראל. רבני ורבות התנועה מציעים בבלוג זה קריאה בפרשות השבוע תוך דגש על ההיבטים הנשיים העולים מן הפרשה. ננסה להתייחס לשאלות ועניינים כגון: מה עומד... +עוד

מר"ם הוא הארגון המקצועי של רבני ורבות התנועה ליהדות מתקדמת (רפורמית) בישראל. רבני ורבות התנועה מציעים בבלוג זה קריאה בפרשות השבוע תוך דגש על ההיבטים הנשיים העולים מן הפרשה. ננסה להתייחס לשאלות ועניינים כגון: מה עומד מאחורי הדמויות הנשיות בפרשה, מעמדן של נשים בימים ההם ובזמן הזה, רגישות לעניינים העוסקים בנשים ונשיות ועוד. האחראית על הבלוג היא הרבה גליה סדן, וכאמור, הכותבים והכותבות בו מתחלפים משבוע לשבוע. נשמח לשמוע תגובות, רעיונות ושאלות. להתראות! גליה

עדכונים:

פוסטים: 49

החל ממאי 2010

הרבה דליה שרה מרקס, חוקרת התפילה ומרצה בהיברו-יוניון-קולג’

אנחנו מצוים עתה בעיצומם של “שבעתא דנחמתא”, שבעת השבועות של הנחמה. הם התחילו אחרי תשעה באב ויובילו אותנו אל ראש השנה. בשבועות אלה אנו קוראים הפטרות מיוחדות, שאינם קשורות לפרשות השבוע אלא הן כולן נבואות נחמה, וכולן לקוחות מחלקו השני של ספר ישעיהו ומדברי נביא המכונה “ישעיהו השני”.

בנבואותיו רבות העוצמה והיופי, פונה הנביא, שפעל אחרי חורבן בית ראשון, אל ירושלים החרבה ומבקש לנחמה: “הִתְעוֹרְרִי הִתְעוֹרְרִי קוּמִי יְרוּשָׁלִַם” (דברים נא, 17), מעודד אותה: “קוּמִי אוֹרִי כִּי בָא אוֹרֵךְ וּכְבוֹד ה’ עָלַיִךְ זָרָח” (שם ס, 1), ומבטיח לה שגאולתה קרובה: “קוֹל צֹפַיִךְ נָשְׂאוּ קוֹל יַחְדָּו יְרַנֵּנוּ כִּי עַיִן בְּעַיִן יִרְאוּ בְּשׁוּב ה’ צִיּוֹן” (שם, נב, 8). בפסוקים רבים בהפטרות אלה, מדבר הנביא בשם האל אל ירושלים כְּדבֵּר גבר המפייס את אשתו לאחר מריבה ביניהם: “בְּרֶגַע קָטֹן עֲזַבְתִּיךְ וּבְרַחֲמִים גְּדֹלִים אֲקַבְּצֵךְ” (שם נד, 7).

גם בתרבויות אחרות נוכל למצוא התייחסות אל עיר כמסמלת את רוח האומה. אין זה בלתי שגרתי גם למצוא התייחסות אל עיר כאל דמות נשית דווקא – הדובר הגברי, היינו הנביא המדבר בשם דמות גברית אחרת, היינו האלהים, פונה אל בני העם ומעורר את דימיונם הגברי בדיבור על האהובה הנחשקת והמצפה לגאולה, תהי זו אישה בשר ודם או נפש העם.

מערכת דימוים זו שלפיה ירושלים העיר-השכינה-כנסת ישראל היא הרעיה והאל הוא בן זוגה המרחם והגואל דיברה אל בני עמנו והציתה את דימיונם לאורך שנות הגלות. כך לדוגמה בפיוט “לכה דודי” (מאת הרב שלמה אלקבץ), המושר בכל ערב שבת בבתי הכנסת, שיר אהבה לשבת הכלה והמלכה אבל גם לירושלים ולשכינה. ואגב, שיר אהבה מופלא זה מצטט כמה וכמה ביטוים מתוך הפטרות ה”שבעתא דנחמתא”. לדוגמה: “הִתְעוֹרְרִי הִתְעוֹרְרִי, כִּי בָא אוֹרֵךְ קוּמִי אוֹרִי / עוּרִי עוּרִי שִׁיר דַּבֵּרִי, כְּבוֹד ה’ עָלַיִךְ נִגְלָה”.

כיום, כשנשים רבות מוצאות משמעות ועניין בחיי בית הכנסת ובעולמה של התפילה, נשאלת השאלה מה מקומן של הנשים במערכת הדימוים הזו המעמידה אותן תמיד כאוביקט, איפה היא שמה אותן? נשים יכולות כמובן להתרשם מעומק דבריו של הנביא, מהבטחות הגאולה הצפויה לעם ומיופי הלשון הפיוטית אבל כיצד הן יכולות להתחבר באופן עמוק אל סיפור האהבה המעמיד אותן תמיד כנחשקות ואהובות אבל שותקות וסבילות. כיצד יכלו לנכס לעצמן עלילה שבה הן תמיד הנמענות ואף פעם לא הדוברות והפעילות? אלה שעליהן מסופרת העלילה אבל הן אינן שותפות ליצירתה?

קחו לדוגמה את הציווי המופיע בפרשתנו: “שׂוֹם תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶךְ” (דברים יז, 15). בַּמדרש מוגדש שמדובר ב”מלך ולא מלכה” (ספרי דברים כט, טז), בעוד שמצוות אחרות המנוסחות בלשון זכר, מולחות על גברים ונשים כאחד, למשל “לא תרצח”. מדרש מאוחר יותר אף אומר “אוי לדור שאישה מנהיגתו” (שוחר טוב כב). אכן, לאורך הדורות לנשים לא היה קול בציבוריות היהודית. נשים היו עיקר הבית, אמהות אהובות ורעיות יקרות אבל לא ניתן להן קול במנהיגות היהודית וברשות הכלל, ואף בימינו יש המתנגדים בחריפות למנהיגותן.

המשימה העומדת לפתחנו כיום היא להעשיר את השפה היהודית ולהוסיף קולות נשיים רבים ככל האפשר למקהלת הקולות של עם ישראל. כשנשיר יחדיו את שירת עמנו, יתקיימו בנו דברי הנביא בהפטרתנו, ההפטרה לפרשת “ראה”: “קוֹל צֹפַיִךְ נָשְׂאוּ קוֹל, יַחְדָּו יְרַנֵּנוּ, כִּי עַיִן בְּעַיִן יִרְאוּ בְּשׁוּב ה’ צִיּוֹן” (ישעיהו נב, 8).

עוד מהבלוג של MARAM

קולות, בנות קול והתרת הספקות - פרשת תצווה

הרבה ד"ר דליה מרקס, מרצה בהיברו יוניון קולג'  אחד מהחששות העמוקים המקננים בליבותיהם של אנשים דתיים הוא השאלה האם הם משכילים לקיים את מה שמחייבת אותם אמונתם ואת מה שדורש מהם אלוהיהם. החשש המטריד שמא אין המעשים ראוים או...

תגובות

פורסם לפני 9 years

בדם, בשליה ובזהב - פרשת תרומה

הרבה תמר דבדבני, עוסקת בהוראת ספרות חז"ל ב"קולות" ובמכינה הקדם צבאית של התנועה ליהדות מתקדמת ביפו. מנחה  בשיתוף עם אלה ארזי את "אותמונה" בבית אבי חי.  פרשת תרומה,...

תגובות

פורסם לפני 10 years

אש תמיד - דברים לפרשת צו לשבת "זכור"

הרב פרופסור יהוידע עמיר, מרצה למחשבה יהודית בהיברו יוניון קולג' בירושלים נובמבר 1938. בלילה שבין התשעה לעשרה בחודש, אור ליום חמישי בשבוע, התחולל בכל רחבי גרמניה פוגרום מאורגן ומתוזמן. אלפי חנויות יהודיות נהרסו ברחבי...

תגובות

פורסם לפני 9 years

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה