להתיידד עם המפלצת – ספרי ילדים להתמודדות עם פחדים

לבקשת הקהל המלצות על ספרי ילדים שאני ומיכאל אהבנו ועזרו לו להתמודד עם הפחדים הפרטיים שלו

כולנו מפחדים מכל מיני דברים. ילדים קטנים פשוט מביעים יותר את הפחדים שלהם. הילד הפרטי שלי פחד מאוד מללכת לישון לבד והייתי צריכה להישאר איתו עד שיירדם. עשיתי מה שידעתי והקראתי לו ספרים. סיפרתי לו שוב ושוב את "פחדרון בארון", "איתמר פוגש ארנב", "איתמר וכובע הקסמים השחור", וכמובן "איתמר צייד החלומות", אחר כך הגיעו "טרופותי" והאהוב מכולם "ארץ יצורי הפרא", אפילו אני הפסקתי לפחד מהחושך.

בימים ובלילות האלו כשהפחדים הופכים למוחשיים אני ממליצה לבקשת הקהל על הספרים הנפלאים האלו,  זה כנראה עזר כי מיכאל שלי כבר עוד מעט בן שש עשרה, מתנדב במד"א ולא מפחד מכלום. מה שאומר שהכול עובר בסוף.

250px-פחדרון_בארון

הספר: "פחדרון בארון", אחד הספרים הישנים בתחום, אבל נפש הילד לא משתנה בהרבה.

פרטים טכניים:כתב ואייר מרסר מאיר בשנת 1976. הספר תורגם לעברית על ידי אסתר סופר ויצא לראשונה בעברית בשנת 1978, על ידי הוצאת "כתר".

רעיון מרכזי:  מה שתמיד עובד בעיניי- להתיידד עם הפחדים שלך.

סרט: סרטון מיוטיוב, טליה שפירא מקריאה את הסיפור בצורה שהפחידה אפילו אותי.

שורה תחתונה: קלאסיקה מנצחת.

170417-itamar

הספר: בעצם סדרה "סיפורי איתמר", בעיקר "איתמר צייד חלומות".

פרטים טכניים: איתמר צייד החלומות" ,מאת דויד גרוסמן, הוצאת עם עובד

רעיון מרכזי: קצת מורכב, אחרי שאיתמר תופס את המפלצת היא מסבירה לו שאם היא לא תופיע לו בחלומות היא תיעלם – בעצם איתמר מבין שהוא זה שיוצר אותה והוא יכול לשלוט בה ובפחדים שלו.

ועוד משהו: רעיון דומה אפשר למצוא גם ב"איתמר פוגש ארנב", בו אנו מבינים שאנחנו מפחדים בעיקר ממה שלא מוכר לנו.

 שורה תחתונה: אני אהבתי וגם מיכאל. ואהבתי גם את זה שהאבא הוא זה שמשכיב את הילד ועוזר לו.

34047

הספר: "טרופותי"

פרטים טכניים: "טרופותי", ג'וליה דונלדסון הוצאת מעריב – הד ארצי 2000, תירגום: רימונה די-נור.

רעיון מרכזי: עכבר קטן ורב תושייה מצליח להפחיד את חיות היער וגם כשהסיוט מתגשם הוא מצליח באומץ ובהומור להתגבר עליו.

סרט: אבא נחמד ואנונימי מקריא את הספר, בלי אפקטים ומוזיקה כמו בחיים.

ועוד משהו:רעיון נהדר, תמה מרכזית בהרבה אגדות ילדים.

שורה תחתונה: כל דבר שאפשר להגיד בחרוזים כאלו מוצלחים נפלא בעיניי. ויש לה עוד ספר מוצלח "טרמפ על מטאטא".

land_wh

הספר: "ארץ יצורי הפרא"

פרטים טכניים: כתב ואייר מוריס סנדק, הוצאת כתר, 1984. תרגום: אוריאל אופק.

רעיון מרכזי: כל כך הרבה נאמר על הספר הזה, שכוחו הגדול הוא באיורים הנפלאים שלו. מסע של גיבור, השלמה עם הצדדים הפראיים שלנו, בדיקת גבולות, אין כמו הבית. ספר נפלא ומאופק שמשאיר המון מקום לדמיון. כשמוריס סנדק נשאל על  דעתו על הפרשנויות הרבות לספרו הוא השיב,"זה מאוד נוגע ללב, לא ידעתי".

מתוך ראיון שהתפרסם בהארץ: כך אמר כשקיבל את פרס האיור הקלדקוט מדל ב-1964 – כשנה אחרי ש"ארץ יצורי הפרא" ראה אור: "משנותיהם המוקדמות ביותר ילדים מכירים מקרוב רגשות קשים, פחד וחרדה הם חלק בלתי נפרד מהחיים שלהם, והם מתמודדים בקביעות עם תסכולים ועושים זאת הכי טוב שהם יכולים. הפנטסיה היא שמאפשרת לילדים להגיע לקתרזיס. היא האמצעי הטוב ביותר שיש להם כדי לאלף את יצורי הפרא. וזוהי המעורבות שלי עם החלק הזה של הילדות – השבריריות העצומה של ילדים

הסרט:יצא סרט באורך מלא, לא רע אבל גם במקרה הזה אין כמו הספר.

שורה תחתונה: קלאסיקה מנצחת.

מפלצות ומיתולוגיה- ועוד קצת על מפלצות, כל המפלצות המפחידות הגיעו אלינו מהמיתוסים והמיתולוגיות, איש עם ראש של פר, גוף של אריה וראש של ציפור, סוסים עם ראשי אנשים, אישה עם ראש של מדוזה. אין מפלצת שלא תמצאו במיתולוגיות היווניות, המצריות, הקלטיות ועוד. הפחדים שלנו עמוקים ואנו כנראה זקוקים למפלצות כדי לנצח אותם.

כמה ספרים מוצלחים על מפלצות:

247-5005b

– מפלצות מיתולוגיות של שהם סמיט לגילאי 5-8, שרה פאנלי, מהמאיירות האהובות והמוערכות היום בעולם, יצרה מעין אנציקלופדיה מאויירת להפליא של המפלצות מהמיתולוגיה היוונית – מדוזה, גורגונה, קיקלופ ועוד רבים וטובים שמקבלים אצלה טוויסט ייחודי. שהם סמיט, סופרת ילדים, עורכת ומתרגמת ישראלית, צירפה ליצירתה של פאנלי טקסטים בעברית המתארים את המפלצות.

miflazot s

חנות של מפלצותמאת אורית אבני בר-און, אייר: קוסטה ברנשטיין, 

בֵּין שָׁם וְאַחַר-כָּךְ,
בֵּינוֹת לֶהָרִים,
שׁוֹכֶנֶת לָבֶטַח
חֲנוּת שֶׁל סְתָרִים.
חֲנוּת קְטַנְטַנָּה
בֵּין עֵצִים וְעֵצוֹת,
חֲנוּת מְיֻחֶדֶת – חֲנוּת שֶׁל מִפְלָצוֹת.
  אורית אבני בר-און, ד"ר לפסיכיאטריה, מרצה ורופאה בהרווארד, בחרה דווקא להיעזר בהן. "חנות של מפלצות" הנו סיפור מקורי המוגש בשפה מחורזת, קולחת וחיננית ומעוטר באיורים יפיפיים של קוסטה ברנשטיין.בואו לבקר – המפלצת שלכם מחכה…
38561
סיפורי מיתולוגיות – אני תמיד בעד המקור ואפשר למצוא המון עיבודים למיתולוגיות בעיקר יוניות לילדים. וכמובן אגדות ילדים, שלפני שדיסני השתלט עליהם, נושא שמגיע לו פוסט נפרד, עזרו לילדים להתמודד עם פחדים, העבירו להם מחוכמת הסבתות הזקנות ולמדו אותם על הכוחות הפנימים שבהם. לשהם סמיט יש סדרה נהדרת של עיבודים לסיפורי המיתולגיה היוונית, מומלץ ביותר.
file004723

 לקריאה נוספת: ממליצה מאוד על ספרו הנפלא של  ברונו בטלהיים "קסמן של אגדות".

 שורה תחתונה: שאלו יהיו הפחדים שלנו.

 ועוד משהו: מוזמנים להוסיף ספרים נוספים בתגובות.

 

 

 

 

 

 

קוראת ספרים
קוראת, בלוגרית ובעיקר עורכת ספרים. קוראים וכותבים מוזמנים לאתר שלי כדי להכיר אותי יותר ואת מה שאני עושה shlomitlica.co.il